استیضاح علیرضا علی احمدی اگر چه با شور و حرارت بسیار طراحان، تدوین شد و به پیش رفت اما گویی غروبی زودهنگام دارد.

به گزارش «خبرآنلاین» این دومین بار در عمر مجلس هفتم است که استیضاح وزیر آموزش و پرورش طی طرحی تقدیم هیات رئیسه می شود و پس از کنش و واکش هیات رئیسه و طراحان برای اعلام وصول، این طرح در نطفه خفه شده و از سوی طراحان پس گرفته می شود.
طراحان استیضاح علیرضا علی احمدی 28 تن از نمایندگان مجلس هشتم بودند که تنها اسامی چند نفر از آنها در فضای رسانه ای کشور منعکس شد، چهره هایی چون داریوش قنبری، کاظم موسوی، جواد آرین منش و روح الله جانی عباسپور نمایندگان ایلام، اردبیل، مشهد و بویین زهرا.
سید کاظم موسوی نماینده اردبیل از جمله شاخص ترین چهره های طراح این استیضاح است که در پاسخ به خبرآنلاین درباره اینکه چرا اسامی استیضاح کنندگان را منتشر نمی کنید، پس از آنکه به بهانه های مختلف (همچون حضور در جلسه یا شرایط نامناسب) از اعلام این اسامی سرباز زد، گفت: شاید دوستان راضی نباشند که اسامی شان را اعلام کنیم.
با این حال او اسامی ای را که به یاد داشت، به این شرح اعلام کرد: «سیروس سازدار نماینده مرند، احمد لطفی نماینده اراک، ابوالقاسم رحمانی نماینده تبریز، جواد آرین منش نماینده مشهد، سیروس برنا نماینده بروجن، داریوش قنبری نماینده ایلام، قاسم محمدی نماینده اردبیل، علی عزتی نماینده دهلران، روح الله جانی عباسپور نماینده بویین زهرا.»
او اگر چه سوگند خورده بود که اگر این استیضاح اعلام وصول نشود، استعفا بدهد و از مجلس برود؛ اما نه تنها استعفا نداد بلکه علی رغم اعلام خبر هم قسم شدن استیضاح کنندگان برای به سرانجام رساندن استیضاح، از احتمال منتفی شدن این طرح خبر داد.
وی با اشاره به تماس وزیر آموزش و پرورش با او، توضیح داد: آقای علی احمدی در صدد فراهم آوردن امکان جذب معلمان حق‌‏التدریسی و پرداخت معوقه فرهنگیان است. لذا شاید ما استیضاح‌‏کنندگان، با توجه به تلاش‌‏های وی برای رفع ضعف‌‏های موجود، تصمیم بگیریم که اجرایی‌‏کردن طرح استیضاح وی به تعویق بیفتد. به گفته وی «آقای وزیر با برخی از دیگر استیضاح کنندگان نیز تماس هایی داشته است.
البته محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس نیز هفته گذشته با بیان اینکه «جمعی از استیضاح‌‏کنندگان خواستار به تعویق افتادن طرح‌‏های استیضاح مذکور به دلیل مذاکره با وزرای مربوطه شده‌‏اند»، از احتمال انصراف استیضاح کنندگان خبر داده بود.

دلایل استیضاح علی احمدی از نگاه استیضاح کنندگان
قاسم محمدی نماینده اردبیل: تغییر روسای ادارات و سازمان‌هایی که ضعیف هستند و جذب نیروهای حق التدریسی
جانی عباسپور نماینده بویین زهرا: شیوه نامه سامان‌‏دهی نیروهای انسانی
علی عزتی نماینده دهلران: حل مشکلات صنفی فرهنگیان
داریوش قنبری نماینده ایلام: تعیین تکلیف معلمان حق التریسی
جواد آرین منش نماینده مشهد: عدم توجه به فرامین رهبری در بخش توسعه نرم افزاری وزارت آموزش و پرورش و کمرنگ بودن قرآن پژوهی در این وزارتخانه و کم ارزش شمردن این امر، تغییرات در آموزش و پروزش حوزه انتخابیه
کاظم موسوی نماینده اردبیل: سیستم روستا مرکز مدارس، در شهرستانها که منجر به تلفات جاده ای دانش آموزان از روستاها به مراکز استان می شود. 

انصراف دوباره از استیضاح وزیر آموزش و پرورش
چنانچه انصراف استیضاح کنندگان علی احمدی به تحقق بپیوندد، این دومین باری خواهد بود که این وزیر کابینه از تیغ استیضاح قبل از اعلام وصول شدن، جسته است.
نخستین بار دو ماه پیش بود که طرح استیضاح دومین وزیر آموزش و پرورش با 80 امضا تقدیم هیات رئیسه شد؛ اما لاریجانی در جلسه علنی روز  19 مهرماه اعلام کرد که طرح استیضاح علیرضا علی احمدی به دلیل پس گرفته شدن امضاها از دستور کار مجلس خارج شد.
لاریجانی در آن جلسه گفت که «وزیر آموزش و پرورش طی نامه‌‏ای به مجلس تعهد کرده است که اشکالات نمایندگان استیضاح کننده را برطرف کند و دوستان نیز امضای خود را پس گرفتند و این امضاها به زیر 10 نفر رسیده است.»
رئیس مجلس همچنین از وعده وزیر برای ارائه لایحه کسری این وزراتخانه به مجلس خبر داد، اما مرور زمان نشان داد که هیچ یک از وعده های وزیر محقق نشد و به همین دلیل هم استیضاح کنندگان بر ارائه دوباره طرح استیضاح علی احمدی اصرار کردند.

دور گذشته که این استیضاح منتفی شد، برخی نمایندگان ارائه یک طرح با 80 امضا و پس گرفتن سریع آن را مایه سرشکستگی مجلس دانستند.
الیاس نادران یکی از این نمایندگان بود که اقدام استیضاح کنندگان وزیر آموزش و پرورش را منجر به زیر سوال ‌‏بردن جایگاه مجلس دانست و افزود: ادله‌‏ ای نمایندگان استیضاح کننده برای استیضاح آورده‌‏اند که باید آنهایی که پس ‌‏گرفته‌‏اند به مجلس توضیح دهند این ادله منتفی شده، اصلاح شده، انجام شده و به این ترتیب همه 290 نماینده از طرف موکلین خود زیر سوال نروند.
کاظم جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با اشاره به پروسه استیضاح وزیرآموزش و پرورش و بازپس‌‏گیری سریع آن گفت: این اتفاق ضربه سنگینی به مجلس هشتم بود.
به گفته وی قطار مجلس باید به گونه‌‏ای عمل کند که چهار سال از پستی و بلندی‌‏ها عبور کند. مجلس باید به آسیب شناسی خود بپردازد که به شکل هیجانی وارد مساله‌‏ای نشود و شتاب زده هم آن را پس نگیرد. در این رابطه مجلس نباید تنها از دیگران ایراد بگیرد.
نماینده شاهرود با اشاره به حضور خود در سه مجلس گذشته، خاطرنشان کرد: در طول این مدت هرگز استیضاحی ندیدم که بیش از 80 امضاء داشته باشد و با سرعت، بیش از 75 امضای آن پس گرفته شود.
وی متذکر شد: فقط بی‌‏اعتنایی‌‏های دیگران منجر به تضعیف مجلس نمی‌‏شود بلکه بروز چنین اتفاقاتی هم به جایگاه و شان مجلس صدمه می‌‏زند.این اتفاق اولین ضربه سنگین به مجلس هشتم بود. نماینده مقتدر نماینده‌‏ای است که با علم به موضوعی آن را امضاء کند و پس از آن هم بر امضای خود پافشاری کند، نه اینکه خیلی زود از آن عدول کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =