با برهم خوردن مراسم افتتاح فاز اول خط لوله صلح در حدود یکامه پیش پیش بینی می شود این پروژه فردا در اولین روز از هفته دولت توسط رئیس جمهور و وزیر نفت افتتاح رسمی شود.

حدود یکماه پیش از سوی روابط عمومی وزارت نفت اعلام شد که 4 مردادماه امسال فاز اول خط لوله صلح با حضور وزیر نفت افتتاح خواهد شد.پس از آن بود که در تماس با روزنامه ها روابط عمومی نفت از حضور رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه این خط لوله که قرار بود در استان سیستان و بلوچستان برگزار شود خبرداد. خبر برهم خوردن مراسم  افتتاح رسمی این پروژه که البته به دلیل فرام شدن بسترها برای انتقل گاز به پاکستان و همچنین گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان از اهمیت بالایی برخوردار است در روز وعده شده برای افتتاح آن اعلام شد و در نهایت تا کنون نیز اخبار موثقی از زمان افتتاح فاز اول خط لوله هفتم سراسری منتشر نشده است.

در این بین برخی از رسانه ها از افتتاح این پروژه با حضور رئیس جمهور و وزیر نفت در دوشنبه هفته جاری (امروز) خبر می دهند.اما در این میان هیچیک از مسوولان نفتی از افتتاح این پروژه درروز مذکور تاکید نمی کنند و تنها مدیرعامل شرکت ملی گاز  در یک اظهارنظری در خصوص زمان افتتاح این پروژه تاکید کرده است: شمارش معکوس برای افتتاح رسمی خط لوله هفتم سراسری گاز و عملیات اجرایی سه پروژه جدید گازی در شرق کشور آغاز شده و به زودی اولین شهر سیستان و بلوچستان به شبکه گاز متصل می‌شود.

براساس اظهارات جواد اوجی ، در حال حاضر عملیات ساخت فاز اول این خط لوله گاز به طول تقریبی 907 کیلومتر به پایان رسیده است.

این در حالی است که براساس اخبار رسیده پیش بینی می شود همزمان با فرا رسیدن هفته دولت، فاز اول خط لوله هفتم سراسری (صلح) به طول تقریبی 907 کیلومترامروز دوشنبه یک شهریور ماه به طور رسمی به بهره برداری می رسد.

با ساخت خط هفتم سراسری انتقال گاز موسوم به خط لوله صلح،علاوه بر اینکه امکان صادرات گاز به پاکستان فراهم شده است  گاز مورد نیاز استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان تأمین می‌شود.

با ساخت این خط لوله، افقی تازه در زمینه آبادانی و توسعه مناطق محروم شرق و جنوب کشور گشوده می‌شود و همزمان با بهره‌برداری از آن، پروژه گازرسانی به شهرستان ایرانشهر از استان سیستان و بلوچستان که تنها استان محروم از نعمت گاز طبیعی در کشور است، بهره‌برداری می‌شود.

از سوی دیگر به منظور افزایش ظرفیت خط و فراهم کردن امکان صادرات گاز به سایر کشورها از طریق پاکستان، ساخت 9 ایستگاه تقویت فشار گاز در مسیر این خط لوله پیش‌بینی شده است تا ظرفیت انتقال روزانه آن از 50 میلیون به 110 میلیون مترمکعب افزایش یابد.

خط هفتم سراسری انتقال گاز با قطر 56 اینچ، فشار طراحی 1305 پوند بر اینچ مربع و طول 907 کیلومتر از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس آغاز شده است و با عبور از استان‌های بوشهر به طول 42 کیلومتر، فارس به طول 72 کیلومتر، کرمان به طول 153 کیلومتر، هرمزگان به طول 431 کیلومتر و سیستان و بلوچستان به طول 209 کیلومتر به ایرانشهر منتهی می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: خط لوله هفتم سراسری انتقال گاز در مسیر خود از موانع بسیاری از قبیل آب‌روها، رودخانه های فصلی و دائمی، مناطق باتلاقی، کوهستانی، گرم و خشک و کویری، صنعتی، جاده ها و لوله های فعال نفت، گاز و آب عبور می کند.

همزمان با افتتاح این طرح، عملیات اجرایی احداث خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان به طول 260 کیلومتر به منظور توسعه گازرسانی به سایر شهرهای استان سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود.

بر اساس برآوردها، نیاز روزانه به گاز طبیعی در افق سال 1404 در استان هرمزگان 23.8، کرمان 6.4، سیستان و بلوچستان 30 میلیون متر مکعب و جمعا 60.2 میلیون متر مکعب است که 10 میلیون متر مکعب آن از طریق حوزه گازی سرخون و 50 میلیون متر مکعب از خط لوله هفتم سراسری و از حوزه گاز پارس جنوبی تامین خواهد شد.

بر پایه این گزارش، در پروژه عظیم ملی خط هفتم سراسری انتقال گاز در حدود 850 هزار تن لوله مصرف شده و حجم عملیات جوشکاری این پروژه بیش از چهار هزار و 320 هزار اینچ قطر بوده است، همچنین بیش از 40 هزار متر مکعب حجم عملیات بتن ریزی و 40 میلیون متر مکعب حجم عملیات خاکی در این پروژه ملی بوده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 86444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =