۰ نفر
۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۸

«معمولا آقای احمدی‎نژاد در جلسات دولت ومجلس شرکت می‏کنند و حرف خودشان را می‏زنند، بی‎توجه به اینکه از سوی مجلس چه مواردی مطرح می‏شود».

این را حمیدرضا کاتوزیان نماینده اصولگرای مجلس هشتم در براوردش از نشست پیشین دولت و مجلس گفت که نهایتا هم در اعتراض به این رویکرد دولت، نشست مذکور را ترک کرده و اینبار هم در این نشست حضور نیافت.

به گزارش خبرآنلاین، نمایندگان دیگری همچون جمشید انصاری هم بر این باورند که دولت هربار از نشست‏های نشترک با مجلس، بهره خود را می‏برد و مجلس کمتر به مطالباتش نزدیک می‎شود. او که عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی است بر اساس نشست‎های مشترک این کمیسیون با برخی اعضای تیم اقتصادی دولت به این نتیجه رسیده است. در حالی که مصباحی مقدم به عنوان رئیس این کمیسیون اصرار دارد که مجلس به دلیل الزام دولت به دریافت بودجه مورد نظرش در قالب لوایح بودجه سنواتی و حذف صندوق هدفمند کردن یارانه‏ها و عدم موافقت با درآمد 40 هزار میلیارد تومانی مورد تقاضای دولت، دستاوردهای مثبتی از این جلسات داشته است، نمایندگان دیگری بر این باورند که تعویق در اجرای این قانون و اصرار دولت به هزینه 20 هزارمیلیارد دلار در آمد آن طی شش ماه نشان دهنده پیروزی دولت در مجادلاتش با مجلس است.

نگاهی به سخنان رئیس جمهور در نشست شب گذشته‎اش با مجلس نیز گویای آن است که احمدی‎نژاد همچون دفعات گذشته در پی تامین مطالبات دولت بوده نه نظر موافق مجلس. اگرچه او نیز همچون لاریجانی از مفید بودن این نشست‏ها و لزوم توجه به توصیه‎های رهبری برای اتحاد قوا و برگزاری نشست‎های ماهانه برای همدلی بیشتر و حل اختلافات فی‎مابین سخن گفت، اما بار دیگر بر مواضع پیشینش مبنی بر اینکه مجلس باید با کمترین تغییرات لوایح دولت را تصویب کند پای فشرد. کما اینکه اظهار داشت: دولت بدنه کارشناسی کل کشور و ملت است، کارهایی را که امکان اجرایی داشته باشد بررسی می‌کند و با حداکثر ظرفیت پیشنهاد می‌دهد؛ لذا درخواست داریم که دوستان به نظر کارشناسی دولت اعتنای بیشتری کنند. احمدی‎نژاد در ادامه سخنانش، این اعتنا را در قالب تصویب لایحه برنامه پنجم خواستار شد و ابراز امیدواری کرد که «شاکله‌ اصلی قانونی که بسیار منسجم، هدفمند و شفاف تنظیم شده است، حفظ شود تا بتوانیم پنج سال آینده کارها را خوب جلو ببریم؛ چراکه اگر پیچ و خم‌های اضافه وجود داشته باشد، شما (نمایندگان) در اصلاح و ما در اجرا مشکل خواهیم داشت.»

او نظیر همین سخنان را در یکی از نشست‏های پیشین دولت و مجلس درباره قانون هدفمند کردن یارانه‎ها زده بود و همچنانکه در آستانه ارائه لایحه بودجه 89 از نمایندگان خواسته بود تا تغییرات زیادی در آن اعمال نکنند، همین تقاضا را تکرار کرده بود. البته از آنجا که رئیس جمهور هربار از تصویب لوایح اقتصادیش در مجلس و اعمال تغییرات در آن (همچون لوایح بودجه سنواتی و هدفمند کردن یارانه‏ها) گلایه‏مند است، اینبار پیشاپیش در نشست با مجلس اعلام کرد: قانون پایه‌ اداره کشور است و باید درست و خوب تصویب و همچنین اجرا شود. اگر شما قانون را خوب تصویب کنید، دولت هم با همه‌ توان تلاش می‌کند که آن را به خوبی اجرا کند.

البته این سخنان وی پاسخی بود به گلایه‏مندی‎های نمایندگان از مسائلی که اخیرا میان مجلس و دولت پیش آمده و دولت از زیر بار اجرای برخی مصوبات مجلس شانه خالی می‎کند. اگرچه رئیس مجلس اظهارات نمایندگان را از روی حسن نیت دانسته و شخصا تاکید کرد که مجلس موظف به قانونگذاری است.

تشکیل کارگروه مشترک مجلس و دولت
پیشنهاد احمدی‏نژاد برای تشکیل جلسات ماهانه به منظور بررسی مسائل اختلافی میان دو قوه با استقبال رئیس مجلس همراه شد که امیدوار بود نگاه صمیمانه میان دو قوه استمرار داشته باشد تا مسائل با حسن نیت پیگیری شده و دیگر مشکل و اختلافی بین این دو قوه وجود نداشته باشد.

بر همین اساس هیات رئیسه مجلس ظهر دیروز تشکیل جلسه داد تا در مورد تشکیل ستادی میان قوای مجریه و مقننه برای حل مسائل و مشکلات دو قوه تصمیم گیری کند. راهکار تعامل و همکاری و برگزاری نشست‌های بیش‌تر میان دو قوه نیز در این جلسه مطرح شد و به گفته سبحانی‎نیا عضو هیات رئیسه مجلس بنا بر این شد تا اعضای این ستاد مشترک نیز به زودی از سوی مجلس انتخاب شوند.

غفوری‌فرد عضو پیشین هیات رئیسه مجلس نیز معتقد است که بهتر است کمیته‌ای برای پیگیری مصوبات نشست‌های مشترک دولت و مجلس تشکیل شود تا مطالب مطروحه در این نشست‌ها پیگیری و گزارش در رابطه با انجام آنها ارائه گردد تا مصوبات این گونه نشست‌ها تحقق پیدا کند. نه این که برگزاری این جلسات مشترک تنها با نشست‌های چند ساعته‌ بدون پیگیری مطالب مطروحه و تحقق آنها، پایان یابد.

پیش از این نیز یکبار در آستانه بررسی کابینه دهم، کارگروه مشترکی میان دولت و مجلس تشکیل شد و دوبار هم در جریان بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‏ها.البته دولت به کارگروه اول وقعی ننهاد و وزرایش را از طریق رسانه‏ها به مجلس معرفی کرد و دو کارگروه هدفمندسازی نیز حتی‎المقدور به تمام خواسته‏های دولت جامه عمل پوشاند.

پیش بینی می‎شود که قوانین مصوب مجلس که از نظر دولت غیرقابل اجراست موضوع بحث کارگروه آتی دولت و مجلس باشد که طی آن مجلس از دولت بخواهد با ارائه لایحه اصلاحی به دنبال تامین خواسته خود برآید و دولت هم در عوض بکوشد که از طریق نمایندگان حامیش در مجلس، طرحی را برای اصلاح از سوی خود مجلسیان آماده کند. همچنانکه در مورد هدفمند کردن یارانه‏ها چنین تصمیمی داشت، اما نهایتا مجلس با خواسته دولت کنار آمد و زمان اجرای این قانون را به دولت واگذار کرد.

پاسخ به ندای رهبری
نشست مشترک دولت و مجلس که پس از دیدار مسئولان و کارگزارن نظام با رهبری برگزار شد، پاسخی بود به توصیه‏های ایشان به قوای مجریه و مقننه. کما اینکه رئیس مجلس نیز در نطق صبح یکشنبه خود از تصمیم مجلس برای برگزاری جلسات مشترک با دو قوه دیگر به منظور توجه به نصایح ایشان سخن گفته و این نشست را نخستین نمونه از این دست عنوان کرده بود.

محمدرضا میرتاج‏الدینی معاون پارلمانی رییس جمهور نیز گفت که در این جلسه بر تعامل هرچه بیشتر دولت و مجلس بر اساس رهنمودهای رهبری و این‌که ایشان تاکید داشتند که اختلاف نظرها نباید به معارضه تبدیل شود و اگر اختلافی وجود دارد باید با کار کارشناسی و تفاهم حل شود، بحث شد.

حسن غفوری‌فرد نیز این نشست را در جهت اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم وحدت دانست و گفت: دولت و مجلس با برپایی این جلسه قدم‌های اجرایی دقیقی را برای پیاده‌سازی و عملیاتی نمودن فرمایشات رهبر معظم انقلاب برداشتند. مقام معظم رهبری دو سال گذشته را سال وحدت ملی و انسجام اسلامی نام‌گذاری کردند و اخیرا نیز بر وحدت تاکید فراوان داشته‌اند، به گونه‌ای که ایشان با بیان معیارهای وحدت، چارچوب‌هایی را برای همفکری و وحدت با گروه‌های مختلف معین کردند.

این در حالی است که اسماعیل کوثری نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است: یکی از راهکارهای اجرایی و عملیاتی شدن توصیه‌های اخیرمقام معظم رهبری این‌ است که مسوولان سطوح بالای نظام، حواس‌شان را به برخی اطرافیان خود بیشتر جمع کنند، چراکه به نظر می‌رسد بعضی از این افراد بدشان نمی‌آید که دو به هم زنی کرده و مانع رفع اختلافات و اتحاد در کشور شوند.

وی با بیان این‌که باید مقابل کسی که بخواهد این وحدت و یکدلی را به هم بزند، ایستاد، به ایسنا گفت: متاسفانه در این دوره معاندانی هستند که می‌خواهند آب به آسیاب دشمنان بریزند و این اختلاف‌نظرهای بعضا طبیعی را بزرگ‌نمایی کنند تا باعث خوشحالی و سوءاستفاده دشمنان شود. حال آنکه مجلس و دولت بیشتر در خصوص طرح‌ها و لوایحی با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند که در آن بحث هزینه و پول است، مانند طرح مترو، و الا در سایر قوانین با یکدیگر اختلاف‌نظر چندانی ندارند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 86797

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =