یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ال.سی.دی‌ها،‌ مصرف زیاد انرژی است که راندمان آن را به کمتر از 8 درصد محدود کرده است. اما محققان دانشگاه میشیگان با لایه نوری جدیدی می‌خواهند این رقم را به 36 درصد برسانند.

بهنوش خرم‌روز: بهترین نمایشگرهای کریستال مایع یا همان ال.سی.دی‌هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند،‌ فقط و فقط حدود 8 درصد از نور تولیدی توسط بک‌لایت‌هایشان را منتشر می‌کنند. یعنی این که آن‌ها به سرعت باتری ابزارهای الکترونیک همراه شما، ‌مانند باتری گوشی همراه و لپ‌تاپ را مصرف می‌کنند و خب، هزینه برق خانه را هم بالا می‌برند.

به طور معمول یک ال.سی.دی چندین لایه از ابزارهای نوری برای رنگی کردن، قطبی کردن و  تنظیم نور دریافتی از بک‌لایت دارد. ناکارآمدی ال.سی‌دی‌ها و اتلاف انرژی فراوان آن‌ها می‌تواند در هر یک از این لایه‌ها اتفاق بیافتد.

بر اساس گزارش تکنولوژی ریویو، محققین دانشگاه میشیگان برای افزایش راندمان ال.سی.دی‌ها و در واقع کاهش اتلاف انرژی آن‌ها، ‌چاره جدیدی اندیشیده‌اند. این محققین پرده نوری جدیدی ساخته‌اند که به ادعای سازندگانش می‌تواند راندمان ال.سی.دی‌ها را تا 400 درصد افزایش دهد. بنابراین راندمان ال.سی.دی‌ها ممکن است به 36 درصد برسد. این پرده نوری رنگی و قطبی کردن نوری را که از ال.سی.دی عبور می‌کند، با راندمانی بالاتر از سیستم‌های فعلی انجام می‌دهد.

فیلتر رنگ جدید از سه لایه ساخته شده از ماده‌ای عایق تشکیل شده که بین  دو لایه آلومینیوم قرار گرفته‌اند. کل این لایه‌ها روی هم کم‌تر از 200 نانومتر ضخامت دارند و روی آن‌ها شیارهای متناوبی درست مانند یک شبکه حک شده است. فاصله بین این شیارها و نیز عرض آن‌ها تعیین‌ می‌کند که در برابر تابش نور سفید از بک‌لایت، چه رنگی را تولید می‌کنند. دلیلش هم این است که الگوهای شبکه‌ای این لایه‌ها دقیقا با مقیاس طول موج نورهای مرئی طراحی شده‌اند.

همچنین این شبکه‌ها در قطبی کردن نور هم کارآمدی بالاتری دارند. این خیلی مهم است چون نمایشگرهای کریستال مایع فقط با نور قطبی‌شده کار می‌کنند. در ال.سی.دی‌های فعلی، فیلترهای قطبی کردن نیمی از نور بک‌لایت را جذب می‌کنند،‌ یعنی نیمی از پرتوها را که دارای قطب موافق است،عبور و نیم دیگر را جذب می‌کنند. اما شبکه جدید، 50 درصد با قطب مخالف را جذب نمی‌کند بلکه آن را در جهت دیگری بازتاب می‌کند. نور بازتاب شده به یک آینه می‌رسد و مقداری از قطبی‌شدگی آن تغییر می‌کند. بدین ترتیب نور بیشتری با قطبی‌شدگی موافق می‌تواند در نهایت از ال.سی.دی عبور کند.  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 90168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =