روزنامه واشنگتن‌پست با تحلیل انتخابات ایران به تشریح مواضع هسته‌ای نامزدها پرداخت.

واشنگتن پست زیر عنوان "انتخابات ایران بر محورحقایق ازدیدگاه ریاست جمهوری" می نویسد دفاع شدید محمود احمدی نژاد از برنامه اتمی ایران، بلند پروازیهای های اعلام شده اش در تبدیل ایران به یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان، انکارهای پی درپی اش در مورد هولوکاست، و تهدیدهایش علیه اسرائیل به موضوع هائی اصلی در مبارزه انتخاباتی اش برای تجدید انتخاب در یک دوره چهارساله دیگرریاست جمهوری مبدل شده است.

واشنگتن پست می نویسد چالش گران عمده اش طرفدار مناسباتی بهتر با غرب هستند. آنها قول داده اند تضمین بدهند که برنامه اتمی ایران کاملا به مقاصد صلح آمیز محدود میشود، و میگویند هولوکاست نباید به موضوعی در سیاست های ایران مبدل شود.

واشنگتن پست می نویسد مهدی کروبی، روحانی، و یکی از صریح ترین کاندیداهای مخالف، در ماه آوریل در اجتماعی از دانشجویان گفت اظهارات احمدی نژاد در باره هولوکاست خدمتی بزرگ به اسرائیل است، و پرسید چه شده است که ما حالا مجبوریم از هیتلر حمایت کنیم؟ این به ما ربطی ندارد.

واشنگتن پست می نویسد میرحسین موسوی نخست وزیر پیشین که بیشتر مورد حمایت نخبگان تحصیلکرده تهران است، تاکید کرده است مخالفت بین المللی با برنامه اتمی ایران را از طریق ارائه تضمین هائی هنوز مشخص نکرده ای برطرف میکند که ایران تحقیقات خود را در مورد انرژی اتمی به تلاشی برای ساختن تسلیحات اتمی مبدل نخواهد کرد.

واشنگتن پست می نویسد، سومین چالش گر، محسن رضائی است که در جنگ طولانی ایران و عراق در دهه هشتاد فرمانده پاسداران انقلاب بود، و احتمالا از نظر عقیدتی نزدیک ترین فرد به احمدی نژاد است. وی گفته است اگز شرایط درست باشد با پرزیدنت اوباما صحبت میکند.

واشنگتن پست می نویسد هر چهار کاندیدا تعهد سپرده اند اقدامات ایران را در مورد غنی سازی اورانیوم، به رغم قطعنامه های سازمان ملل متحد، ادامه دهند. همگی در خصومت با اسرائیل سهیم اند. اما چالش گران میگویند ایران باید سراغ دوستی با کشورهای دیگر برود، و لحن سیاست خارجی خود را ملایم کند، که بیشتر توسط آیت الله علی خامنه ای رهبر ارشد تنظیم شده است.

واشنگتن پست یادآوری میکند که خامنه ای در سفر این ماه خود به منطقه کردستان از رای دهندگان خواست از کاندیداهای طرفدار غرب حمایت نکنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9024

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۳
    0 0
    هر جهار کاندیدا از این فناوری حمایت می‌کنند اما یادمان نرفته که دولت اصلاحات آن را متوقف کرد و دولت آقای احمدی‌نژاد در بین همه فشارهای داخلی و خارجی و با شجاعت تمام آن را فعال کرد. الان همه سر سفره آماده‌ای این حمایتها را میکنند که آقای احمدی نژاد با خریدن همه تهمتها و توهینها به جان خود، پهن کرده است
  • بدون نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۹
    0 0
    دوست عزیز که نظر میدهی!این دولت اصلاحات بود که تکنولوژی غنی سازی را بدست آورد و دولت نهم سر سفره آماده غنی سازی نشت. در دولت اصلاحات دیپلوماسی موفق مانع شد که حتی یک قطع نامه بر علیه ایران صادر شود و حالا احمدی نژاد با تکنولوژی به ارث برده از دولت اصلاحات کاری کرده که 4 قطعنامه بیسابقه ضد ایرانی صادر شده و پنجمی هم در راه است.