ناسا تمام امکانات و تجهیزات پیشرفته خود را گرد هم آورده تا بتواند لحظه به لحظه دیدی دقیق،‌ سه‌بعدی و واضح از توفان ارل، ویژگی‌ها و قدرت آن در اختیار محققین قرار دهد. آیا ناسا موفق خواهد شد؟

بهنوش خرم‌روز: توفان ارل چند روزی است که بسیار خبرساز شده است. شواهد موجود نشان می‌داد که این توفان با رسیدن به ساحل،‌ بسیار ویران‌گر خواهد بود. اما علیرغم شدت و قدرت بسیار بالای توفان ارل، ‌به نظر می‌رسد که با نزدیک شدن به سواحل شرقی ایالات متحده آمریکا، از قدرت آن کاسته شده است.

با این که این اولین باری نیست که محققان به مطالعه یک توفان از نزدیک می‌پردازند،‌ اما بر اساس گزارشی که وایرد منتشر کرده، ناسا برای اولین بار برای مطالعه توفان ارل، ‌هواپیمای مشاهده‌گر گلوبال هاوک خود را که بدون سرنشین است،‌ روانه دل توفان کرده است. (این مشاهده‌گر را در تصویر زیر می‌بینید).

این هواپیما دیدی سه‌بعدی از دما، میزان بخار و ابرهای آب مایع موجود درون توفان در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. همچنین گلوبان هاوک با فناوری جدید خود می‌تواند از بالا درون چشم توفان را که در حال حاضر روی آب‌های اقیانوس در حرکت است، بررسی کند و در لحظه، با وضوح و دقت بالا، لایه‌های مختلف آن را با هم مقایسه نماید.

دمای هوا در اطراف چشم توفان ارل

این هواپیمای بدون سرنشین در هفته گذشته مرکز پژوهش‌های هوایی دریدن واقع در کالیفرنیا را به مقصد توفان ارل ترک کرد و تمام پنجشنبه گذشته در ارتفاع 19 کیلومتری سطح دریا در حال مشاهده ارل بود. همچنین دوربین اچ.دی این هواپیما به دانشمندان امکان می‌دهد قدرت توفان را در هر لحظه تماشا کنند.

طوفان ارل

علاوه بر این، دی.سی 8 ناسا و پرواز مرتفع دبلیو.بی 57 این سازمان هم در این فعالیت‌های پژوهشی شرکت داده شده ‌اند. همچنین ناسا از تصاویر مخابره شده توسط ساکنین ایستگاه فضایی بین‌المللی هم استفاده می‌کند. تصاویر ایستگاه بین‌المللی زمانی گرفته شده‌اند که ایستگاه در گردش خود به دور زمین دقیقا بر فراز توفان واقع شده بود.

طوفان ارل

تمام این اطلاعات نه تنها از طریق رسانه‌های خبری در اختیار عموم قرار می‌گیرند، بلکه محققینی که در این پروژه مشارکت دارند اطلاعات را لحظه به لحظه روی توییتر قرار می‌دهند تا علاقمندان بتوانند آن‌ها را دنبال کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 90489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • چی بگم آخه؟!؟!؟ IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۶
    0 0
    "بلای جان روسیه پاکتان ،آمریکا را نجات داد " رو دو بار نوشتید :دی مطلبتون هم خیلی باحال بود!