حامد کرزای : منبع و ریشه فعالیت‌های شبه نظامیان طالبان در افغانستان نیست.

رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی به مناسبت نهمین سالگرد حادثه 11 سپتامبر 2001 در آمریکا بار دیگر تاکید کرد که منبع و ریشه فعالیت‌های شبه نظامیان طالبان در افغانستان نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان در این سخنرانی به نام کشور پاکستان اشاره‌ای نکرد اما مشخص بود که منظور وی از این جمله پناهگاه‌های امن شبه نظامیان در کشور پاکستان است.

کرزای تصریح کرد که جنگ علیه تروریسم باید بر منابع و مکان‌های اصلی که تروریسم در آنها وجود دارد، متمرکز شود.

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس جمهور افغانستان در ادامه گفت: با تمرکز بر جنگ در افغانستان نیروهای ائتلاف زندگی غیر نظامیان افغان را که از حکومت طالبان در سال 2001 و بدنبال حمله آمریکا به این کشور آزاد شده بودند، به خطر انداختند.

وی از نیروهای ناتو خواست تا هر اقدامی که می‌توانند انجام بدهند تا از کشته شدن غیرنظامیان جلوگیری شود.

کرزای گفت: دهکده‌های افغانستان مکان اصلی پناهگاه‌های امن تروریست‌ها نیست. مردم بیگناه افغانستان نباید قربانی در این جنگ علیه تروریسم باشند.

این اظهارات حامد کرزای در حالی مطرح شده است که مدت‌هاست کشته شدن در افغانستان به موضوع مهمی در این کشور تبدیل شده است و به طور جدی حمایت‌ها از این جنگ را تضعیف کرده است.

رئیس جمهور افغانستان تاکنون چندین بار از ناتو خواسته است برای ممانعت از کشته شدن غیرنظامیان تدابیر لازم را اتخاذ کند. ناتو نیز قول داده هر آنچه بتواند برای ممانعت از این مساله انجام دهد با این حال مدعی است که شبه نظامیان اغلب از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی طی حملات نیروهای ائتلاف علیه شبه نظامیان استفاده می‌کنند.

طالبان نیز در نهمین سالگرد 11 سپتامبر 2001 بیانیه‌ای صادر کرد و در آن اعلام کرد: طی 9 سال افغانستان در شعله‌های آتش حمله مهاجمان آمریکایی به این کشور در حال سوختن بوده است. فعالیت شبه نظامیان ادامه خواهد داشت و نیروهای خارجی با شکست در این جنگ غیرمشروع روبه‌رو می‌شوند.

از سوی دیگر نبردها در مناطق مختلف افغانستان ادامه یافت.

ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای افغان و بین‌المللی چندین مواضع دشمن را در منطقه زارای در استان قندهار از بین بردند. هم‌چنین انفجار بمبی در نزدیکی دهکده سنجرای در جنوب افغانستان باعث کشته شدن شش کودک و والدینش شد. افغان‌ها این کودکان مجروح را به یک پایگاه آمریکا افغان در این منطقه بردند. دو تن از این کودکان که به شدت مجروح شده بودند توسط یک هلی کوپتر به بیمارستان غیر نظامی در قندهار منتقل شدند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 91743

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =