عضو کمیسیون تلفیق برنامه پنجم توسعه از دیدار اعضای هیئت رئیسه این کمیسیون، رئیس جمهور و رئیس مجلس با رهبر معظم انقلاب اسلامی خبر داد.

به گفته جعفر قادری در این نشست ضمن گله از استرداد لایحه از سوی دولت، از مجلس نیز خواسته شد بر شاخص‌های کلی برنامه متمرکز شود.

خلاصه گفت‌وگوی وی با مهر را در ادامه می‌خوانید:

*مقرر شد ایرادات مد نظر دولت طبق آئین نامه کمیسیون مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد. تمام وقت جلسه دیروز کمیسیون تلفیق به استماع گزارش اعضای هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق از جریانات رخ داده پیرامون تقاضای استرداد برنامه پنجم توسعه و رایزنی های انجام شده با دولت گذشت.

*در این دیدار با رهبری، لاریجانی رئیس مجلس، احمد توکلی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، عبداللهی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، محمدرضا باهنر رئیس کمیسیون تلفیق و محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس کمیسیون تلفیق حضور داشتند. محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، عزیزی معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور و چند تن از وزیران نیز در این جلسه بودند. آنطور که از گزارش هیئت رئیسه کمیسیون برآمد مقام معظم رهبری از اقدام دولت در تقاضای استرداد برنامه پنجم گلایه کردند و آن را کار پخته ای ندانستند و تاکید داشتند که اداره کشور بدون برنامه ممکن نیست.

*در این جلسه مقام معظم رهبری تاکید کرده اند که دولت در این رابطه با مجلس همکاری و تعامل داشته باشد و اگر ایرادی را مد نظر دارد در پی حل ایرادات از راه تعامل و قانون باشد تا لایحه هر چه زودتر به تصویب نهایی برسد. همچنین مجلس نیز به شاخصهای جزیی ورود پیدا نکند و شاخصهای کلان برنامه را احصاء و بر آنها تمرکز کند تا اختلاف نظرها حل شود.

* زمان تشکیل جلسه در هفته تعطیلات مجلس و قبل از انصراف دولت از استرداد برنامه بوده است.

* براساس تصمیمی که در جلسه کمیسیون تلفیق گرفته شد اصلاح ایرادات مد نظر دولت با نظر اجماع اعضای کمیسیون بررسی می شود و در این مسیر باید بر اساس آئین نامه کمیسیون عمل شود. ما راه تعامل با دولت را پیش می گیریم اما خارج از آئین نامه کمیسیون نیز عمل نخواهیم کرد.

*همچنین مقرر شد کارگروه مشترک مجلس و دولت نیز ایرادات مد نظر دولت را احصاء کرده و اگر به نظر دور از واقعیت بود یا بار مالی مغایر با قانون تحمیل می کرد در کمیسیون تلفیق اصلاح شود اما این تغییرات باید در چارچوب آئین نامه کمیسیون باشد. البته جو جلسه به خاطر اظهارات اخیر رئیس جمهور درباره جایگاه مجلس سنگین بود و نمایندگان نسبت به این اظهارات هم واکنشهایی داشتند که در جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

*نهایتا جمع بندی جلسه این شد که مصوبات کارگروهی که متشکل از سه عضو هیئت رئیسه کمیسیون و 8 عضو منتخب از کمیسیون در تعطیلات مجلس کار بررسی برنامه پنجم را برعهده داشت و پیشنهادات کمیسیونها را بررسی می کرد ، به کمیسیون تلفیق ارائه شود تا در جلسات باقیمانده مصوبات این کارگروه در کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

*جلسه کمیسیون تلفیق برای بررسی برنامه پنجم توسعه از صبح امروز دوشنبه (امروز ) مجددا تشکیل شده است و عصر امروز نیز جلسه خواهیم داشت. جلسات کمیسیون در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نیز ادامه می یابد. البته امکان دارد برای بررسی همه مواد برنامه ناچار به تمدید زمان بررسی برنامه شویم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 95705

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =