اختلال میکروسفالی، اختلالی مادرزادی و بدون درمان است که در آن، مغز بسیار کوچک شده و منجر به معلولیت گسترده و ناتوانی‌های فراوان می‌شود. دانشمندان بالاخره نقص ژنی عامل میکروسفالی را کشف کردند.

بهنوش خرم‌روز: میکروسفالی اختلالی است که منجر به کوچک  شدن مغز می شود. در واقع در این اختلال بافت مغز به طور غیرعادی کوچک می شود. علائم اصلی این اختلال سر کوچک و پیشانی عقب کشیده است. میکروسفالی می‌تواند باعث ناتوانی گسترده و معلولیت کلامی و حرکتی شود. برای این اختلال هنوز هیچ درمانی وجود ندارد.

به گزارش ای.اف.پی، محققین بالاخره موفق شدند عامل اصلی این اختلال را کشف کنند: نقص در ژنی که WDR62  نامیده می‌شود و نقشی اساسی در رشد و تحول سلول‌های عصبی دارد.

البته نقص در این ژن تنها عامل بروز میکروسفالی نیست. به گفته محققین دلایل محیطی مانند مواجهه جنین با الکل، داروها و ویروس‌هایی همچون آبله مرغان و سرخک هم در ظهور این اختلال در نوزاد نقش مهمی بازی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، محققین دانشگاه کمبریج و بیمارستان کودکان بوستون واقع در ماساچوست در دو مطالعه جداگانه بر روی ژنتیک خانواده‌ها و آزمایش سلول‌های جنینی انسان و موش، به نتیجه مشابهی رسیدند و هر دو گروه، بالاخره نقص ژن WDR62 را عامل کلیدی میکروسفالی دانستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 97445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ملکه A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    0 0
    با سلام نوشته خلاصه وخوبیست میشه اسام یا آدرس جایی که درمان یا عامل را شناخته اندبه ایمیلم بفرستید.شدیدا نیاز مندم برا بچه یک ساله بادور سر 38.ممنون