۰ نفر
۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۴۲

دانشمندان اثبات کرده‌اند که علاوه بر اثر انگشت و عنبیه چشم، شکل گوش هر شخص نیز منحصر به فرد است و می‌توان از آن به عنوان معیار جدید بیومتری برای شناسایی انسان‌ها در فرودگاه و مکان‌های دیگر استفاده کرد.

ابوالفضل کریمی: دیگر اثر انگشت و الگوی شبکیه چشم‌ها را برای شناسایی انسان‌ها در فرودگاه‌ها و مکان‌های دیگر فراموش کنید. تحقیقات نشان می‌دهد شکل شکل گوش هر شخص مختص به اوست و می‌توان از این خصوصیت نیز برای شناسایی انسان‌ها استفاده کرد.

به گزارش تلگراف، محققان از همین ویژگی استفاده کرده و سیستم‌هایی را طراحی کردند که می‌تواند شکل گوش هر شخص را اسکن کرده و پس از مقایسه آن با بانک اطلاعاتی، شخص را شناسایی کند. آن‌ها امیدوارند بتوانند به محض آنکه شخصی از ورودی کنترل پاسپورت عبور می‌کند، از گوش او عکس بگیرند و در همان لحظه هویتش را مشخص کنند.

پروفسور مارک نیکسون که این تحقیقات را در مدرسه علوم کامپیوتر و الکترونیک دانشگاه ساوث‌همپتون هدایت کرده، در این باره گفت: «در گوش انسان‌ها ساختارهای کاملی وجود دارد که می‌توان با استفاده از معیارهای خاصی برای شناسایی انسان‌ها استفاده کرد. یکی از مشکلاتی که در مورد بیومتری وجود دارد، پیر شدن انسان‌ها به مرور زمان است. دستگاه‌های تشخیص چهره معمولا با پیر شدن انسان‌ها و تغییر چهره آن‌ها گیج می‌شوند و به مشکل برمی‌خورند. اما روند تغییر شکل گوش‌ها کمی متفاوت است. آن‌ها با مرور زمان از لحاظ ابعاد کمی بزرگ‌تر می‌شود و لاله‌های گوش نیز بلندتر می‌شود، اما در کل فرم آن‌ها از تولد تا لحظه مرگ حفظ می‌شود».

البته سن تنها مشکل نیست. آرایش کردن و حتی تغییر حالت چهره در هنگام اسکن کردن صورت نیز می‌تواند مشکل‌زا باشد، به همین دلیل است که این نرم‌افزارها فقط در حالتی به صورت دقیق عمل می‌کنند که انسان‌ها چهره کاملا خنثی به خود بگیرند.
اسکن کردن شبکه چشم نیز نیاز دارد که شما مستقیما و از فاصله نزدیک به اسکنرها نگاه کنید. اما اسکن کردن گوش می‌تواند بسیار ساده‌تر و در لحظه عبور کردن مسافران از ورودی‌های خاصی انجام شود. دانشمندان معتقدند این شیوه یکی از بهترین روش‌های شناسایی انسان‌هاست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 99426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =