Stone Spray که توسط گروهی از مهندسان معمار طراحی شده تنها با استفاده از خاک، ماسه و مواد استحکام دهنده می‌تواند سازه‌هایی را چاپ کند که به سختی ساختمان‌های بتنی هستند و می‌توانند در هر جهتی شکل بگیرند.

محبوبه عمیدی: چاپگرهای سه‌بعدی می‌توانند فرایند طراحی و ساخت قطعات گوناگون را ساده‌تر کنند؛ اما هنوز چندان سازگار با محیط نیستند و اغلب می‌توان از آنها انتظار تولید قطعاتی را در ابعاد کوچک داشت. بر خلاف این چاپگرها Stone Spray که توسط تعدادی از مهندسان معمار ساخته شده، می‌تواند برای ساخت ساختمان‌های بزرگ به کار گرفته شود و مواد اولیه مورد استفاده آن کاملا دوستدار محیط‌زیست هستند. این دستگاه می‌تواند تنها با استفاده از خاک طبیعی و ماسه ساختمان‌های پیچیده‌ای را در هر نطقه از جهان و حتی در سطوح عمودی ایجاد کند.

به گزارش گیزمگ، این دستگاه توسط پیتر نویکف و همکاران او در قالب یک پروژه تحقیقاتی برای بررسی ایده استفاده از ساخت دیجیتال در صنعت ساختمان ساخته شده است. این دستگاه هم مانند چاپگرهای سه‌بعدی از یک طراحی سه‌بعدی رایانه‌ای برای چاپ نمونه‌های خود استفاده می‌کند تا آنها را لایه به لایه بسازد و کامل کند، با این تفاوت که ماده اولیه آن مصنوعی نیست و از خاک طبیعی و ماسه همراه با ماده استحکام‌دهنده تشکیل شده است. همان‌طور که از نام این دستگاه برمی آید نازل‌های تعبیه شده روی بازوی مکانیکی آن به آرامی ترکیب ایجاد شده را روی لایه‌های قبلی تزریق خواهند کرد تا در نهایت طاق‌ها و فرورفتگی‌ها شکل بگیرد. زمانی که این ترکیب خشک شود شبیه به یک ساختار مرجانی خواهد بود که به سختی بتن است.

البته مزیت‌های این دستگاه نسبت به چاپگرهای سه‌بعدی به مواد اولیه مورد استفاده آن منحصر نمی‌شود. این دستگاه توانایی ساخت سازه‌ها را در هر جهتی دارد و بر خلاف این چاپگرها که تنها می‌توانند لایه‌های فوقانی تازه‌ای را به طرح اضافه کنند، می‌تواند تقریبا در هر جهتی این کار را انجام بدهد.

در حال حاضر از Stone Spray تنها برای ساخت سازه‌هایی در مقیاس کوچک استفاده می‌شود و فرایند ساخت و خشک شدن آنها به چندین ساعت زمان نیاز دارد؛ اما گروه ارائه‌کننده این پروژه امیدوارست در طول زمان بتواند با توسعه فناوری کنونی ساخت سازه‌هایی بزرگ و پیچیده مانند پل‌ها را با استفاده از مواد اولیه‌ای که در محل ساخت آنها وجود دارد، ممکن کند. این دستگاه به انرژی بسیار اندکی برای ساخت سازه‌های کنونی نیاز دارد و می‌تواند تنها با استفاده از انرژی خورشیدی کار کند که باعث می‌شود به مراتب سازگارتر با محیط‌زیست باشد. اگر این دستگاه و ایده ساخت سازه‌هایی مانند نمونه‌های کنونی آن به قدر کافی توسعه پیدا کنند احتمالا در آینده عملیات ساخت یک ساختمان چندین طبقه به چیزی بیشتر از آپلود یک طرح توسط مهندسان معمار نیاز نخواهد داشت.

 53273

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    2 0
    چرا در خبرهاتون منبع ذکر نمی شه ! این از ارزش مقاله ها کم می کنه ! صرفا جهت اطلاع