بیرون کشیدن دوباره طرح آتیه نوزادان از بایگانی طرح های دولت در حالی است که به نظر می رسد، بودجه ای وجود ندارد که بخواهد به گفته رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری" هرچه سریعتر اعتبار اجرای این طرح اختصاص یابد" .

 محمد حسین نجاتی: رئیس مرکز زنان و امور خانواده ریاست جمهوری طرح شکست خورده "پرداخت یک میلیون تومان به نوزادان" را دوباره از بایگانی طرح های دولت بیرون کشید.
اینبار همایش روز ملی خانواده بهانه ای شد تا مریم مجتهد زاده از عملیاتی شدن پرداخت یک میلیون تومان به ازای هر فرزند پس از اختصاص بودجه از سوی دولت خبر دهد. سیاستی که این بار قرار است در قالب سیاست های تشویقی فرزند آوری انجام شود، گرچه مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت در روزهای ابتدایی اجرای این طرح درباره هدف از پرداخت یک میلیون تومان گفته بود: "هدف از اجرای این طرح فرزند آوری نیست و حمایت از خانواده های نیازمند است، چرا یک میلیون تومان کفاف هزینه‌های نگهداری و بزرگ کردن یک فرزند را نمی‌دهد." رئیس مرکز زنان ریاست جمهوری می گوید: مصوبه پرداخت یک میلیون تومان به ازای تولد هر فرزند متعلق به سال 88 است و هنوز این مصوبه ابلاغ نشده است، همچنین عملیاتی شدن این موضوع از سوی دستگاههای مختلف مستلزم اختصاص بودجه بوده و امیدواریم هرچه سریعتر این اعتبار اختصاص یابد.


پرداخت یک میلیون تومان، با کدام بودجه؟
بیرون کشیدن دوباره این طرح از بایگانی طرح های دولت در حالی است که به نظر می رسد، بودجه ای وجود ندارد که بخواهد به گفته رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری" هرچه سریعتر اعتبار اجرای این طرح اختصاص یابد" .
به طوریکه وزیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بهمن ماه سال 90 صراحتا اعلام کرد : "این وزارتخانه برای اجرای طرح تامین آتیه مهر داوطلب بود اما تا قانون تصویب نشود و محل اعتبار آن را مشخص نکنند، از اجرای آن معذوریم."
هم اکنون در حالی این وعده غیر کارشناسی دوباره از سوی یک مسئول دولتی عنوان می شود که بخش های درمانی و رفاه اجتماعی دولت با بیشترین کسری بودجه ها و عدم تحقق اعتبارات مالی مواجه اند. وزارت رفاه بدهکاری 1414میلیارد تومانی خود و بیمه های تحت نظارت این وزارتخانه را به بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی نپرداخته است.
وزارت بهداشت سال 91 را 2500 میلیارد تومان کسری بودجه آغاز کرده است و اعتباری برای برگزاری کامل برنامه " پزشک خانواده" را ندارد و بی پولی آن وزارت خانه به جایی رسیده است، که گفته می شود، بیمارستان ها و دانشگاه های علوم پزشکی توان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارند. در اینجا بخوانید.


هفته ای 30 میلیارد برای نوزادان
هم اکنون طبق آمار سازمان ثبت احوال به طور میاینگین در هر هفته 30 هزار نوزاد به دنیا می آیند که با یک ضرب و تقسیم و ساده می توان دریافت که دولت به طور میانگین هفته 30 میلیارد تومان یا ماهی 120 میلیارد تومان باید برای تولد هر کودک هزینه کند. این رقم معادل 5 درصد کسری بودجه سالانه وزارت بهداشت که دولت توان پرداخت آنرا ندارد، چه برسد به آنکه بخواد ماهانه 120 میلیارد تومان برای نوزادان هزینه کند.
همچنین بر اساس اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور، سال گذشته تعداد یک میلیون و 348 هزار و 546 واقعه ولادت در کشور ثبت شده است که اگر فرض کنیم امسال تعداد ولادتها هیچ افزایشی نداشته باشد باید بودجه ای در حدود یکهزار و 348 میلیارد و 546 میلیون تومان برای اجرای این طرح از سوی دولت تامین شود. این در حالی است که دولت در لایحه بودجه سال 89 کل کشور مبلغ 500 میلیارد تومان برای این صندوق ملی تامین آتیه مهر امام رضا پیش بینی کرده بود. .
طرح ملی تامین آتیه مهر امام رضا(ع) سال گذشته با واریز یک میلیون تومان به حساب نوزادان متولد 89 آغاز شد و قرار بود هر سال نوزادان تازه متولد شده یک میلیون تومان در قالب این طرح دریافت کنند که به‌تدریج در مدت 20 سال این موجودی به رقم قابل توجهی می‌رسید. دولت در تیرماه سال 90 بانک توسعه تعاون را به جای صندوق مهر امام رضا(ع) جایگزین و مسئولیت اجرای طرح تامین آتیه مهر را از وزارت رفاه سابق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار کرد تا اجرای این طرح با سرعت بیشتری انجام شود.
اما این وزارت خانه نیز با صراحت در بهمن ماه سال گذشته از اجرای این طرح شانه خالی کرد و به نظر می رسد این طرح مطرح شده است از سوی رئیس دولت در میان اعضای کابینه هم شکست خورده است و مطرح شدن دوباره آن از سوی رئیس مرکز امور زنان ریاست جمهوری، چیزی جز گرم کردن دوباره تنور وعده های محقق نشده دولتی نیست.


در جدول زیر بخشی از انتقادات به طرح پرداخت یک میلیون تومان به نوزادان را بخوانید.

نام مسئول اظهار نظر
مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت پرداخت یک میلیون تومان به ازای تولد هر فرزند از سوی دولت به منظور تشویق به افزایش جمعیت نیست بلکه هدف آن حمایت از خانواده های نیازمند زیرا یک میلیون تومان کفاف هزینه‌های نگهداری و بزرگ کردن یک فرزند را نمی‌دهد.
موسی الرضا ثروتی، نماینده مجلس
 
مشخص نیست دولت با استناد به کدام قانون تاسیس این صندوق را مطرح کرده است. علاوه بر نبود مبنای قانونی، منبعی نیز برای اجرای آن وجود ندارد و در بودجه نیز پیش‌بینی صورت نگرفته و این موضوع نیز در زمره تخلفات دولت از بودجه محسوب می‌شود
سیدجواد زمانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم این طرح در کنار طرح‌های ناقص دولت، وعده ایجاد اشتغال، سرمایه‌گذاری، ارائه زمین برای ساخت ویلا، سه برابر شدن یارانه و... را از جمله قول‌هایی است که تنها برای مدتی مردم را سرگرم کرده و آن‌ها فریب می‌دهد
گزارش مرکز پژوهش های مجلس
 
این طرح موجب متعهد شدن دولت ها به پرداخت بیشتر از 75 هزار میلیارد تومان( 75 میلیارد دلار) برای بیست سال آینده خواهد شد
کواکبیان، نماینده مجلس هشتم چنانچه به طور میانگین در هر سال شاهد یک میلیون نفر رشد جمعیت و تولد نوزاد باشیم در نهایت در حدود 1000 میلیارد تومان و به احتمال زیاد بیشتر از این مبلغ نیاز است که مشخص نیست دولت از کدام منابع می‌خواهد این بودجه را تامین کند

45 237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    50 5
    یک میلیون پیش کش دولت ، خرج بیمارستان و زایمان هم پیش کش دولت ، یارانه ماه اول و دوم و سوم نوزاد رو هپلی هپو نکنن
  • شاهرخ پهلوان FR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    44 0
    دولت یارانه رو که قرار بود اول هر ماه به مردم تقدیم کنه داره 21ماه میده .حالا یک میلیون از کجاش در بیاره بده ... بابا انصاف هم خوب چیزیه .نه ؟ نه .
  • بدون نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    39 3
    وقتی هنوز یک جوان 28 ساله فوق لیسانس از مثلا بهترین دانشگاه ایران اون قدر امنیت شغلی نداره که بخواد ازدواج کنه، چطور باید به فکر بچه دار شدن باشه؟ اصلا بچه دار بشه که مثل خودش بیکار بشه؟ که مثل خودش بعد از شور و اشتیاق فراوون برای ادامه تحصیل، بی انگیزه و افسرده بشه؟ یک میلیون پیش کش خودتون
  • ساده دل IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    43 1
    می خواهم 30 تا بچه بیارم تا بتونم یک پژو 206 تیپ 2 بخرم
    • بدون نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
      19 1
      منم میخوام 60 تا بچه به دنیا بیارم، تا بتونم یک آلونک 30 متری تو تهران بخرم.
  • منتقد! IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    13 0
    بابا پولمون كجا بود!!! شما بچه دار ميشيد به ما چه؟
  • بدون نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    16 1
    میده آقا میده. باش تا صبح دولتت بدمد
  • بدون نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    12 0
    هنوز هم سالی 1 میلیون و 300 هزار بچه به جمعیت اضافه میشه.
  • محسن IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    8 1
    تا اونجایی که من اطلاع دارم 1000000تومانی که به حساب بعضی نوزادان ریختن پس گرفتن به عبارتی برگشت خورده باباهه رفته حساب بچه شو چک کرده ....خدا بده پولی
  • مقیمی IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    8 0
    ساده دل عزیز 30 سال میکشه تا 30 تا بچه به دنیا بیاد و 30 میلیون آنموقع هم پول پفک بچه هات میشه !! اگر میخوای زود پول دار بشی یک موتور از یک بنده خدائی قرض کن !!!!!!!!! توی خیابان پرسه بزن .
  • سینا از شیراز IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    10 0
    کاش اظهار نظر جالب رئیس جمهور عزیزمان هم می گذاشتید همون قسمت که بعد از چند سال این مبلغ به طور معجزه آسایی میشد ده بیست میلیون تومان!!
  • امیر رضا IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    8 0
    یک میلیون تومان دولت پیشکش خودش /لااقل پول بابام که برام حساب باز کرده را بدهید که توسط بانک مسدود شده است
  • بدون نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    6 0
    وقتی دولت پول خودش را از حساب کشیده چرا بانک پولی را که والدین به موازات حساب دولت واریز کرده اند را نمی پردازد
  • حسن شمشیری IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    0 0
    من یک فرزند دختر داشتم بعد از 16 سال به اصرار همسرم یک دختر دیګر آوردیم اما به خاطر نداشتن کلیه کار نمی توانم بکنم مستاجرم 3 میلون دادم 350کرایه حالا ازآوردن بچه پشیمانم چون پول ندارم جای بژرګتر بګیرم برای پوشاک بچه ماندم چه برسه به
  • حسن شمشیری IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    0 0
    من یک دختر 16 ساله دارم الان هم یک دختر 1 ساله که به اصرار خانم اوردیم اما کاش به دنیا نمیامد چون تو خرج خونه مهندم چه برسه به بچه من کلیه ندارم بیکارم مستاجرم