بر اساس رای هئیت عمومی دیوان عدالت اداری کشیدن قلیان در قهوه خانه‌ها ممنوع است.

محمد حسین نجاتی: اظهارات و بخش نامه های مسئولان برای ممنوعیت قلیان هر از چندگاهی مطرح می شود و دامنه بحث ها داغ می شود. اما آنچه که می ماند، داغی ذغال های قلیان ها در سطح شهر است. چرا که ممنوعیت عرضه قلیان به سریال 5 ساله ای تبدیل شده است که روزی ممنوع می شود و روز دیگر خبری از بخش نامه ها و اظهارات برخورد آمیز ناجا نیست.

در تازه ترین اظهارات و بخش نامه های مطرح شده مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری عنوان کرده است: "بر اساس رای امروز(دوشنبه شب) هئیت عمومی دیوان عدالت اداری کشیدن قلیان در قهوه خانه‌ها ممنوع است."

علی اکبر بختیاری با اعلام این خبر می گوید: در جلسه هئیت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع شکایت جمعیت مبارزه با دخانیات ایران مورد بررسی قرار گرفت. اعضای این جمعیت خواستار ابطال مصوبه وزیران عضو کمیسیون اجتماعی بودند.

وی افزود : تا قبل از این مصوبه قهوه خانه ها نیز جزء اماکن عمومی محسوب شده و استعمال دخانیات در آن ممنوع بود. اما مصوبه وزیران عضو کمیسیون اجتماعی قهوه خانه ها از شمول اماکن عمومی خارج کرد. امروز در جلسه هویت عمومی دیوان عدالت اداری این شکایت بررسی قرار گرفت و مصوبه مذکر مغایر با بند 14 ماده پنج قانون شهرداریها شناخته شد.
بختیاری خاطرنشان کرد؛ با ابطال این مصوبه قهوه خانه ها نیز جزو اماکن عمومی محسوب شده و استعمال دخانیات مانند قلیان در آن ممنوع است.
این مصوبه در حالی از سوی دیوان عدالت اداری مطرح شده است که سومین مصوبه این نهاد قضایی پس از 5 سال برای ممنوعیت عرضه قلیان است و به سریال دنباله داری تبدیل شده است.

 

قلیان جمع شدنی است؟
ممنوعیت استفاده از قلیان، روند پر پیچ و خمی داشته است. در سال 71 جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، ممنوعیت استعمال قلیان را به هیات وزیران، ریاست جمهوری و مجلس ارائه داد که از این سال تا سال 76 مصوبه مجموعه هیات دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و براساس آن استعمال سیگار و مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع اعلام شد. با این حال، ورق چندبار برگشت و قلیان دوباره بر میزهای قهوه خانه ها جا خوش کرد.
در سال 1383 باز مصرف قلیان در اماکن عمومی کشور ممنوع شد. ولی این ممنوعیت ادامه نداشت و در سال 1384 با اصلاح تبصره ماده1 آیین نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی، قهوه خانه ها و رستوران های سنتی مجاز به عرضه سیگار و مواد دخانی شدند. اما به فاصله کمتر از یک سال، ورق باز هم برگشت! قلیان ها دوباره شکسته شدند!
در همین مدت، هربار زمزمه های آزاد شدن مصرف قلیان به گوش می رسید، وزارت بهداشت به اشکال مختلف سعی در مقابله با این ایده ها می کرد. تا سال 1386 که زور وزارت بهداشت به سایر سازمان های مخالف ممنوعیت قلیان چربید و دوباره بحث ممنوعیت قلیان مطرح شد.


مخالفان، به فکر نان شب و میراث فرهنگی
وزارت بهداشت طی سال های اخیر از موافقان پرو پا قرص ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه خانه ها بوده است و به شکلی محرک دیوان عدالت اداری برای ارائه بخش نامه های ممنوعیت عرضه قلیان بوده است. به طوریکه این وزارخانه در سال 1386 با اظهارات موید علویان اولین واکنش رسمی به عرضه قلیان را نشان داد. موید علویان اظهار کرده بود: "اگر چه درباره عرضه قلیان در قهوه خانه ها برخی حرف ها زده می شود که حذف قلیان از این اماکن آن را به خانه ها می برد یا گردشگری موافق عرضه قلیان در قهوه خانه ها است، اما باید بگویم که برخورد با مظاهر استعمال دخانیات در کشور حکم قانونی است و وزارت بهداشت به هیچ وجه اجازه نمی دهد با این حرف های غیر کارشناسی به سلامت مردم ضربه بخورد."
اما مخالفان فعالان صنف قهوه خانه داران و فعلان میراث فرهنگی و گردشگری هستند. به طوریکه پیش از این علایی رئیس اتحادیه قهوه خانه داران تهران برای جلوگیری از بیکاری فعالان این حرفه درخواست توقف برخورد با قهوه‌خانه‌ها را مطرح کرد و گفت: در صورت ادامه روند تعطیلی قهوه‌خانه‌ها، بیش از دو میلیون نفر در کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم بیکار می‌شوند و تنباکو‌ فروشان، ذغال فروشان و سایر رشته‌های وابسته به صنف قهوه‌خانه‌داران از جمله صنوفی هستند که در اثر ممنوعیت قلیان، در بحران شغلی به سر می برند.
به گفته او، در تمام دنیا مراکزی برای انجام این امور وجود دارد و در ایران هم قهوه‌خانه‌ها بهترین مکان برای عرضه قلیان هستند.
اما مخالفان منع استعمال قلیان فقط صنف قهوه خانه دار نیستند. طرفداران میراث فرهنگی و گردشگری هم که اعتقاد دارند قلیان یکی از جاذبه های گردشگری ایران محسوب می شود، به حمایت از جبهه طرفدار قلیان برخاستند.

 

اظهار نظر ها و بحث های مطرح شده طی 5 سال اخیر در رابطه با ممنوعیت قلیان را در این جدول بخوانید.

نام مسئول تاریخ اظهار نظر
فرمانده ناجا 8 بهمن 1386 هیچ قهوه خانه‌ای حق عرضه مواد دخانی را ندارد و مطابق قانون جامع مبارزه با مواد دخانی با متخلفان برخورد می‌شود
فرمانده ناجا 26 بهمن 1386 عرضه قلیان در قهوه خانه‌ها همچنان ممنوع است و تغییری در مورد سیاست اجرایی به ما ابلاغ نشده است.
معاون سلامت وزارت بهداشت 9 آذر 1387 کمیسیون فرهنگی دولت دوباره ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی را تصویب کرد، این مصوبه به وزارت کشور ابلاغ شده و تا آخر سال اجرایی می‌شود.
رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات ایران
29 فروردین 1389 کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دولت جمع‌آوری مجدد قلیان‌ها را تصویب کرد و این مصوبه به تمام مراکز ذیربط ابلاغ شده و تنها باید هماهنگی‌های بین بخشی لازم در این زمینه انجام شود.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ 13 تیر 1390 ممنوعیت ورود بانوان به چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌هایی که با قلیان از مشتریان خود پذیرایی می‌کنند
رئیس پلیس امنیت 29 تیر 1390
باید با انبوه مراکز بدون مجوز عرضه قلیان که به این کار مبادرت می‌کنند برخورد جدی صورت گیرد.
ابلاغ دیوان عدالت اداری 14 آبان 1390
با ابلاغ جدید دیوان عدالت اداری، نامه سال 86 وزارت کشور باطل شده و ارائه قلیان با هر نوع تنباکو در قهوه‌خانه‌ها ممنوع شد.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور 1 آذر 1390 دولت در چند روز گذشته مصوبه‌ای را درخصوص آزاد شدن قلیان در قهوه‌خانه‌ها و اماکن عمومی تصویب نکرده است.
معاون اجتماعی وزارت کشور 6 خرداد 1391 اعمال ممنوعیت عرضه قلیان در رستوران‌ها، تالارها و مهمانپذیرها پس از هفته بدون دخانیات (10 خرداد) .
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری 29 آبان 1391 بر اساس رای امروز هئیت عمومی دیوان عدالت اداری کشیدن قلیان در قهوه خانه‌ها ممنوع است.

45237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    50 63
    خدا اون کسی که اولین بار این توتون های میوه ای را وارد ایران کرد نیامرزه.تا قبلش قلیون مال پیر مردا و ریش سفیدا بود اونم فقط برای تففن .حالا تو این چایخانه ها فقط جوون میبنی فقط جوون .پیرمردا هم دیگه قلیون میوه نمی کشند
    • بدون نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
      6 1
      تففن؟!!!!!!!!خیلی باحالا بابا!!اون تفننه مجید جان!!
  • javad IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    آفرین کار خوبیه این قهوه خانه ها خیلی افتضاح شده؟؟دختر پسر دست همو میگیرن خیلی راحت میرن میشینن قلیان میکشن و کنارش هزار تا منکرات دیگم هستش... من موافق ممنوع شدن قلیان هستم.
    • esteghlali IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      55 19
      من که تا حالا تو قهوه خانه دختر ندیدم دلبندم اونی که تو میگی کافی شاپه بعدم اگه به منکرات که همه جا میتونه انجام شه
    • بدون نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      49 15
      آقا جواد کافر همه را به کیش خود پندارد،از طرف خودت حرف بزن،شما بقیه را با خودت مقایسه نکن که میگی کنارش هزاران منکرات دیگ هم هست!
    • بدون نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      37 5
      اماکن عمومی،اونجا همه میاند قلیان بکشند،کسی ناراحته نیاد اونجا،مطمئن یاشید صاحب قهوه خونه ومشتری به دود راضیند،میشه بگید کی از دود قلیان ناراحت میشه؟
    • یه اس اسی دیگه IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      29 10
      اولاً جواد جان قهوه خونه جای مرداست منم تا بحال خانومی رو اونجا ندیدم بحث قهوه خونه با سفره خونه فرق داره منم کاری به سفره خونه و مورد منکراتی و قلیون میوه ای ندارم ولی وای به روزی که بخوان قلیون خودمونو از ما بگبرن اونوقت چه شود........ قلیون فقط برگ من نزدیکه 21 ساله قلیون میکشم همین الان حاضرم صبح جمعه با هر کس که میخواد برنامه کوهنوردی و صخره نوردی بزاریم ببینیم کی کم میاره آقا اصلاً به چه زبونی بگم ما مخالف جمع شدن قلیونهای سنتی(تنباکو) برگ و خوانسار و.. هستیم والسلامَ
  • ایران IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    91 21
    آقایون دقت کنید: قلیون ممنوع می کنید، جوان ها شیشه میکشن، نکنین این کارها رو، شما خودتون جوان نبودید یا تو منزل جوان ندارید، براتون متاسفم که هر کاری رو بدون فکر کردن انجام میدید، متاسفم.
  • بدون نام EU ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    103 5
    جوانها همه از بیکاری و نبودن تفریح که میرن قلیان می کشند/// عوض این داستان سرایی یه فکر اساسی برای جوانها بکنید مخصوصا بیکاری................///تازه هرچه قلیان هم ممنون باشه میرن خونه یا جاهای دیگه میکشند
    • بدون نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      42 4
      آفرين ! كاملا درسته مشكل اصلي را شما مطرح كرده ايد
  • بدون نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    34 7
    از آنجایی که دارای قانونی شفاف ومباحث کارشناسی جامع در بحث دخانیات و خصوصاً قلیان نیستیم و همیشه سلیقه و نظر فردی افراد حاکم بوده لذا درچنین شرایطی مردم هکنند .؟ اگه قلیان منع دارد چرا سیگار ندار د؟ بحث قلیان در توسعه گردشگری و تفریح جایگاه بهتر دارد .به نظرشما اگه افرادی که در قهوه خانه ها قلیان نکشند به نظر شا کجا جبران مکنند.؟الان بسیاری از جوانان بخاطر همین موضوع ممنوعیت در قهوه خانه ها این رو به میط خانه خانواده آوردن که خیلی هم بد هست.بحث قلیان باید با شناخت خودافراد از قلیان (مضرات آن) انجام گیرد. مانند سیگار و غیره..تا خودفرد راه درست وصلاح خود را تشخیص دهد. نه به اجبار و بدون منطق و سلیقه ای.....
  • بدون نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    37 1
    اگه دخانیات ممنونع است پس ممنوع.واگه هم نیست .که نیست.لطفاً هر روز یه سازی می زنید و مردم نمی دونن که چه کار کنند .بخدا اگه ما قانون داریم پس هر روز یه ساز زدن یعنی چه؟؟/
  • m IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    68 0
    ای کاش درباره مسکن و شغل برای جوانان هم این همه پیگیری های جدی توسط مسئولین مربوطه انجام میشد. من نمی دونم چرا برای ایجاد محدودیت برای نسل جوان همه سر و دست میشکنند اون وقت برای تسهیلات ازدواج و شعل و غیره هیچ کس پاسخ گو نیست
  • محسن IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    33 8
    مگر در قانون اماکن عمومی تعرف نشده که اینهمه جنجال! ضمن اینکه تنها سرگرمی و تفریح سالم جوانان قلیان است آنهاکه نگران جوانان هستند بروند فکری به حال مواد مخدر بکنند که هم بلای جان جوانان شده هم امنیت ججامعه را در معرض خطر قرارداده ..
    • بدون نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
      1 3
      بله قليان تفريح هست ولي سالم نيست ! من نمي گم قليان بايد ممنوع بشه اما خود اونهايي که مي کشند هم مي دونند بالاخره يه ضرري داره.
  • رامین EU ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    47 5
    عمرا نمیتونند این کارو کنند بابا همین یه تفریح جوون ها قلیان توی قهوه خونس میدونید چه فاجعه ای میشه اگر این کارو بکنند
  • بدون نام GB ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    42 10
    همۀ ما راجع به خانمان برانداز بودن تریاک ، حشیش ، هروئین و امثال اینها داستان زیاد شنیدیدم و حتی با چشم خودمون دیدیم ، چون اعتیاد میآره. اما من درباره قلیان که از قدیم مورد استفاده قرار می گرفت چنین مواردی رو نه دیدم و نه شنیدم ! آیا هیچکدوم از شماها شنیدید یا دیدن که فردی معتاد به قلیان شده باشه و مثلاً زندگی و خانوادش رو بر اثر مصرف قلیان به باد داده باشه؟؟؟ آیا بهتر نیست که جوونا به جای مواد به مراتب خطرناکتری که در بالا اشاره شد ، دستکم از قلیان استفاده کنند؟ یا شاید ترجیح می دین که کشیدن قلیان از سفره خانه ها به خانه ها کشیده بشه و مشکل رو صد برابر کنه؟
  • راهنما IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    19 1
    این کار مثل این است که بگویید هیچکس در سینما حق دیدن فیلم ندارد.شخصا علاقه ای به قلیان ندارم ولی این رو میدونم که تمام کسانی که به قهوه خانه میروندبرای کشیدن قلیان است نه تماشای فوتبال.دوست عزیزی گفت دختر و پسر با هم میروندو باعث منکرات میشوند.این دوست گرامی هنوز تفاوت قهوه خانه وسفره خانه سنتی را نمیداند.محیط قهوه خانه ها طوری هست که هیچ خانمی جرات وارد شدن به اون رو نداره.اون جایی که پسر و دختر با هم میروند سفره خانه هست که قوانین خاص خودش را دارد.نکته دیگر اینکه یکی از پاتوق های بچه مومن ها و نوحه خون ها تو محرم همین قهوه خونه ها هستند که این برادران برای صرف چای و قلیان مراجعه میکنند.
  • بدون نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    5 32
    خواهش می کنم عرضه قلیان را ممنوع کنید. با عرض پوزش بسیاری از جوانان ما جنبه ندارند. اول سالی یکی دوبار با دوستان می روند و تفننی قیلیان می کشند. بعد دفعاتش بیشتر می شود. بعد از آن می بینند که سیگار هم می توانند بکشند! سیگار تفننی هم دفعاتش بیشتر و بیشتر می شود. در این زمان اگر زمینه محیا باشد مواد مخدر را هم تجربه می کنند و خدا می داند عاقبتشان چه می شود! از تمامی جوانان عزیز معذرت می خواهم ولی خود من هم جوانم و این سیر را در دوستان و هم کلاسی هایم از دبیرستان تا آخر دانشگاه دیده ام. این را هم که می گویم اکثرا بی جنبه اند واقعا دیده ام. در دوران جوانی پدران ما شاید بسیاری سیگار می کشیدند ولی با اینکه تریاک فراهم بود نمی کشیدند. آنها جنبه داشتند!
  • عباس ک IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    23 1
    سلام من خودم با دوستان میریم رستوران سنتی قلیون میکشیم . تفریح دیگه اییم هم نداریم . چند بار گفتیم بریم یه جای دیگه به جای قلیون کار دیگه ای بکنیم نتونستیم چون همه تفریح ها پولی بیشتر از کشیدنه قلیون نیاز داره خیلی بیشتر . میکشی ، میگن چرا میکشی نمیکشی از عالمو آدم باید بکشی
  • حامد IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    16 2
    به نظر من بین بد و بدتره وقتی تفریحی برای جوانها نیست یا هزینه های بالا داره قلیون بهتر از خیلی چیزهای بد دیگه ست و خیلی بهتر از اینه که خونه های فساد راه بیفته
  • بدون نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    14 3
    من نمی‌فهمم این همه کامنت‌ها و منفی و مثبت‌ دادن‌ها واقعا در اصل مساله چه تاثیری داره. کی به این نظرات اهمیت می‌ده؟
  • احسان IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    12 8
    من معتقدم تمام کسانی که از قلیان استفاده میکنند به زیان بار بودن مصرف قلیان واقف هستند.و اگر تفریحات سالم و مفرح در انداره ارزای هیجان و شور و نشاط فراوان جوانان( که ارزان و در دسترس همگان) وجود داشته باشد.که دیگر دنبال قلیان نخواهد رفت. همانطور که دوستان قبلا گفتند در گذشته نه چندان دور استفاده از قلیان مخصوص قشر کهنسان بوده نه جوانان؟ در صورت ممنوعیت استفاده قلیان در قهوه خانه ها و نبود تفریحات سالم مفرح. یقین بدانید مواد مخدر افیونی و شیشه جایگزین قلیان خواهد شد.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    21 7
    شاید بتونید قهوه خانه ها رو جمع كنید، اما قلیون هیچ وقت جمع نمی‌شه. قهوه خانه ها كه تعطیل بشن، ما می‌شینیم سر كوچه قلیون می‌كشیم. می‌ریم تو خونه، روی پشت بوم، دم در خونه، توی پارك ها و هزار جای دیگه هست كه بتونیم قلیون بكشیم
    • بدون نام IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
      2 3
      واقعاً آفرين به اين پشت کار! اگر جوانان محترمي مثل شما اين پشت کار رو در زمينه هاي ديگه نشون بدهند چند سال ديگه مي تونيم بريم مريخ!
  • ورزشكار IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    21 9
    طریق عشق باید از قلیان بیاموزی / كه آتش بر سر و دودش به دل، اشكش به دامان است
  • مقیمی IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    5 0
    بازهم ممنوع !! فکر می کنید با ممنوع شدن آن در قهوه خانه ها طالبینش هم ترک می کنند؟ همین بساط را می برند داخل پارکها !! حالا اگر تونستید معتادها و ساقی ها را از پارکها جمع کنید می تونید اینها را هم جمع کنید .یا شاید هم قهوه خانه را به منازل منتقل کنند و با کرایه کردن خانه ای آنرا به محل قلیان کشی تبدیل می کنند!!چرا فکر می کنید هر چیزی را با ممنوع کردن می شه ریشه کن کرد؟ با بگیر و ببند هیچ کاری درست نمی شه و تنها از انظار به خفا منتقل میشه و به یقیین هم خارج از کنترل . فکر بهتر بکنید.
  • jafar IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    6 0
    تو اين زمونه بهترين دوست تنهايي من قليون ميوه اي نه كاري نه تفريحي نه... اين همه درس بخون اخرش هيچ و هزاران درد ديگه كه همه جونا خودشون مي دونن
  • ای بابا IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
    10 0
    دیگه همه مشکلات حل شد..........................