طبق آخرین گزارش شفافیت بین المللی، دانمارک، نیوزیلند و فنلاند در رتبۀ اول شفافیت قرار دارند.

فساد و عدم شفافیت همچنان یکی از چالش های مهم اقتصادی عصر حاضر است که میزان آن با توجه به موقعیت اقتصادی- سیاسی کشورها متفاوت است. به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی شفافیت بین المللی، طبق آخرین گزارش منتشر شده از سوی گروه شفافیت بین المللی-که مقر آن در برلین قرار دارد- دانمارک، نیوزیلند و فنلاند در رتبۀ اول شفافیت قرار دارند. در منطقۀ یورو نیز ایتالیا و یونان به ترتیب در رتبه های 72 و 94 قرار دارند.
ژاپن و انگلستان با هم در رتبۀ 17 و ایالات متحدۀ امریکا در رتبۀ 19 قرار دارد. امسال ایتالیا و یونان به ترتیب تنها 42 و 36 امتیاز کسب کرده اند و همچنان رتبۀ خود را در مقابل سایر کشورها از دست داده اند. به گونه ای که رتبۀ ایتالیا با تونس و یونان با کلمبیا همطراز است.

در گزارش منتشر شده از سوی شفافیت بین المللی آمده است که اتحادیه اروپا باید تلاش بیشتری را برای جلوگیری از فساد در میان نهادهای دولتی صورت دهد. گفتنی است رتبۀ بسیاری از کشورهایی که بهار عربی در آنها به وقوع پیوسته، رتبه ای پائین و یا به زحمت 40 امتیاز بدست آورده اند. افغانستان، کره شمالی و سومالی در یک سطح رتبۀ 174 را بدست آورده اند. روسیه و ایران نیز با کسب 28 امتیاز بیشتر با هم در رتبۀ 133 قرار دارند.  در سنجش و ارزیابی میزان شفافیت کشورها، مولفه هایی همچون میزان فساد موجود در بخش دولتی معیار اصلی قرار می گیرد.
جدول ذیل 20 کشور برتر جهان از لحاظ شاخص شفافیت را نشان می دهد:

کشور
رتبه
دانمارک
1
فنلاند
1
نیوزیلند
1
سوئد
4
سنگاپور
5
سوئیس
6
استرالیا
7
نروژ
7
کانادا
9
هلند
9
ایسلند
11
لوکوزامبورگ
12
آلمان
13
هنگ کنگ
14
باربادوس
15
بلژیک
16
ژاپن
17
انگلستان
17
آمریکا
19
شیلی
20

 

نقشۀ ذیل با رنگ های مختلف میزان و درجۀ شفافیت کشورها را به تصویر کشیده است:

 

برای مشاهده نقشه در ابعاد بزرگتر اینجا را کلیک کنید.

 

 

31263

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا EU ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    29 1
    ضمن تشکر از مطلب جالبتون یک چیزی (رتبه ایران)جا افتاده بوده که من گفتم خدمتتون بگم که رتبه ایران 133. رتبه امارات و قطر 27.
  • بدون نام US ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
    4 36
    تاریخچه ایجاد این سازمان ها را بخوانید. متوجه می شوید که لزوما اقدامات آنها صرفا ماهیت به اصطلاح روشنگری ندارد و بی طرفانه هم نیست. البته این معنایش این نیست که قضاوت این سازمان صد در صد در مورد همه کشورها از جمله ایران غلط است. بالاخره وضع کشورمان را خودمان می دانیم. اما در مورد برخی از کشورها رتبه بندی های صورت گرفته جانبدارانه است.