اویس قرنی از اهالی یمن بود که بدون دیدار پیامبر مسلمان شد و بعدها در جنگ صفین به شهادت رسید.

اویس بن عامر قَرَنی، ملقب به «سیّد التابعین» از اصحاب حضرت علی علیه السلام بود. وی در قَرَن، از نواحی یمن دیده به جهان گشود و زمانی که خبر رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به او رسید، ایمان آورد. اویس به دلیل پرستاری از مادر پیر و ناتوانش، موفق به زیارت ظاهری پیامبر اسلام نشد، ولی پیامبر او را «نَفَسُ الرحمان» نامید و فرمود: «من از سوی یمن، بوی خدا می شنوم». او سرانجام به سال 37 هجری قمری در جنگ صفین، به یاری حضرت علی علیه السلام شتافت و در نبردی سخت با سپاهیان معاویه، به شهادت رسید.
نقل است پیامبر (ص) بارها برای دیدار اویس قرنى اظهار اشتیاق کرده و مى ‏فرمود: «هر کس او را ببیند سلام مرا به او برساند». گفتند: «یا رسول الله، اویس قرنى کیست که این مقدار به یاد او هستى و شوق دیدار او را در دل دارى و یاران خود را سفارش مى ‏کنى که سلام شما را به او برسانند؟» پیامبر (ص) پاسخ داد: «او با وجود عظمت و شخصیتى که دارد در نظر شما یک فرد عادى است، اگر از میان شما غائب گردد، هرگز سراغ او را نمى‏ گیرید و اگر در انجمن شما حاضر شود، به او اهمیت نمى‏ دهید، او در پیشگاه الهى مقام بزرگى دارد، به طورى که در روز رستاخیز در سایه شفاعت او قبائلى مانند «ربیعه» و «مضر» وارد بهشت مى‏ شوند. او مرا نمى ‏بیند، ولى به آئین من ایمان خواهد آورد، و در رکاب خلیفه و جانشین من على بن ‏ابى طالب (ع) کشته خواهد شد»
مسلمان شدن اویس در یمن و موفق نشدن او به دیدار با پیامبر (ص) یکی از موضوعاتی است که در عرفان و ادبیات فارسی به آن پرداخته شده، رباعی ابوسعید ابوالخیر یکی از معروف‌ترین نمونه‌ها است که رابطه اویس و حضرت محمد (ص) را یک رابطهٔ عرفانی معرفی می‌کند:
گر در یمنی چو با منی پیش منی                  گر پیش منی چو بی منی در یمنی
من با تو چنانم ای نگار یمنی                        خود در غلطم که من توام یا تو منی
/6262

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =