افزایش میزان متقاضیان ورود به مقطع کارشناسی ارشد با سهم اندک دانشگاه ها برای پذیرش آنها مواجه شده است.

محمدحسین نجاتی: امروز آخرین گروه از متقاضیان ورود به مقطع کارشناسی ارشد شانس خود را برای نشستن بر صندلی های کارشناسی ارشد، امتحان کردند. در میان تعداد بالای متقضایان و سهم اندک دانشگاه ها برای جذب داوطلبان، شانس آنها را تا حد زیادی کاهش داده است. به طوریکه از مجموع کل داوطلبان ورود به کارشناسی ارشد در سال 92 تنها 9 درصد آنان شانس نشستن بر کرسی های فوق لیسانس در دانشگاه ها را دارند.

از مجموع کل 896 هزار و 44 داوطلب ورود به کارشناسی ارشد برای سال 1392 تنها 82535 داوطلب، معادل 9 درصد کل ثبت نام کنندگان در دانشگاه ها پذیرش می شوند. مسئله ای که نشان می دهد، وعده های دولت و وزارت علوم برای توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های کشور در حد حرف مانده است و منجر به عملی برای افزایش میزان پذیرش در کارشناسی ارشد نشده است.

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، در آزمون سراسری کارشناسی ارشد سال 92 که اواخر هفته جاری برگزار می شوند، از میان کل ثبت نام کنندگان سهم علوم انسانی 53.5 درصد، علوم پایه 7.4 درصد، فنی و مهندسی 26.3 درصد، کشاورزی 5.8 درصد ، هنر6.9 درصدو دامپزشکی 0.1 دهم درصد از کل ثبت نام کنندگان در آزمون کارشناسی ارشد سال 92 است. همچنین در میان 9 درصد داوطلبی که در این آزمون جذب دانشگاه ها می شوند، سهم دانشگاه های دولتی روزانه 43 درصد، دانشگاه های دولتی شبانه 19 درصد، نیمه حضوری 0.9 درصد، پیام نور 10 درصد، غیرانتفاعی 14 درصد و بین الملل 5.1 درصد است.

 

در نمودار زیر درصد پذیرش دانشگاه های کشور در مقطع کارشناسی ارشد را به تفکیک نوع آنها را بخوانید؛

 

 

در جدول زیر تعداد ثبت نام کنندگان و میزان پذیرش در دانشگاه ها در آزمون کارشناسی ارشد سال 92 را بخوانید؛

رشته تعداد ثبت نام کنندگان میزان پذیرش
علوم انسانی 479736 37015
علوم پایه 66860 16251
فنی و مهندسی 236523 20437
کشاورزی 49262 6689
هنر 61982 2906
دامپزشکی 1681 171

 

از سوی دیگر سهم پایین دانشگاه های کشور برای جذب دانشجویان کارشناسی ارشد در شرایطی است که از میان همین سهم اندک رشته های علوم پایه و فنی و مهندسی سهم کمتری در مقایسه با رشته علوم انسانی دارند. به طوریکه ظرفیت دانشگاه ها برای پذیرش دانشجویان ارشد سال 92 در گروه علوم انسانی 37 هزار و 15 نفر معادل 44 درصد از کل طرفیت هاست اما در علوم پایه میزان طرفیت 16 هزار و 251 نفر معادل 19 درصد از کل ظرفیت ها و در زیرگروه فنی مهندسی میزان ظرفیت 20 هزار و 437 نفر معادل 25 درصد از کل ظرفیت هاست که نشانگر سهم بالای علوم انسانی و سهم کمتر رشته های فنی و مهندسی و علوم است. سهم اندک رشته های علوم مهندسی و علوم پایه در حالی است که میزان تولید علم در این زیر گروه های آموزشی در بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا بیش از سایر رشته هاست و به طور معمول دانشگاه های مطرح دنیا سعی در توسعه تحصیلات تکمیلی در رشته های علوم پایه و فنی و مهندسی را دارند.

در جدول زیر میزان سهم رشته های دانشگاهی در پذیرش کارشناسی ارشد را بخوانید؛

نام رشته درصد پذیرش

علوم انسانی 

44
علوم پایه 19
فنی و مهندسی 25
کشاورزی 8
هنر 3.8
دامپزشکی 0.2


از سوی دیگر مطابق اصل 30 قانون اساسی ایران، «دولت موظف است وسایل آموزش‌وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به صورت رایگان گسترش دهد.» اما آنچه در عمل گسترش پیدا کرده، موسسات عالی پولی است. اما "پولی" بودن تنها خصوصیت آنها نیست، هیچیک از این دانشگاه‌ها در ردیف دانشگاه‌های درجه اول کشور قرار ندارند و سطح آموزش در آنها بسیار پایین دانشگاههای مطرح و دولتی کشور است.

بر اساس آمار سازمان سنجش از مجموع کل ظرفیت های موجود برای متقاضیان برای ورود به دانشگاه ها، تنها 43 درصد از داوطلبان جذب دانشگاه های دولتی روزانه می شوند و سایر متقاضیان یعنی 57 درصد آنان باید برای حضور در دوره های کارشناسی ارشد شهریه پرداخت کنند.
47237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    8 19
    یعنی به نظر شما این مساله راهکار نداره؟ خیلی ساده است افزایش ظرفیت 200 درصدی کارشناسی ارشد و 100 درصدی دکتری در دو سال گذشته پیاده شده حال میشه 300 درصد برای کارشناسی ارشد و 200 درصد برای دکتری. این راه حل در آموزش عالی ایران خیلی خوب جواب داده و این بار هم جواب میده. در ضمن تکمیل ظرفیت هم هست که واقعا فرصتی استثنایی برای همه دانشجویان در هر رده آموزشی است!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    34 9
    هر سال ظرفیت دانشگاه های دولتی روزانه کمتر و کمتر میشه. دلیلش هم بی پولی نیست. اصلا اهداف کلانی برای توسعه تحصیلات تکمیلی و افزایش دانشجو در دانشگاهها وجود نداره متاسفانه، برعکس این هدف بیشتر به نظر میرسه مدنظر باشه
    • بدون نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
      11 3
      کم که نمیشه ولی تغییر نمیکنه الان دفترچه سال 83 ارشد و با پارسال نگاه میکنم ظرفیت های روزانه همه تقریبا مثل همه
    • متولد دهه شصت US ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
      18 5
      این مشکلات هم احتمالاً بعد از ماا حل میشه. زمان ما پذیرش کارشناسی خیلی کم بود، الآن برید ببینید پذیریش کنکور چقدر زیاد و حتی مثل یک شوخی شده. چه بسیار رشته‌های مهندسی که تکمیل نمی‌شند. خواهشاً تا زمانی که این نسل مظلوم دهه‌ی شصت هنوز می‌تونند کنکور ارشد بدهند ظرفیت ارشد دانشگاه‌های دولتی را زیاد کنید. تا دیر نشده.
  • نوید IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    34 8
    سلام به نظر من میزان پذیرش باید متناسب بازار کار و میزان سرویس دهی دانشگاهها باشد ، با توجه به اوضاع کنونی ، به نظر من میزان پذیرش بیش از هم هست و باید از این هم کمتر بشود.
    • علی IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
      4 5
      کاملا موافقم. چرا که اگر نتوانیم کار مناسبی برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مهیا نماییم مشکلات صدچندان بیشتر خواهد شد، و در نتیجه شاید با در نظر گرفتن وضع حاضر این تعداد پذیرش دانشجو هم بسیار بسیار زیاد باشد.
  • آرمان A1 ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    27 18
    سلام ، متاسفانه دانشگاه آزاد اقدام به افزایش ظرفیت بدون برنامه کرده ، متاسفانه کلاس های ارشد هم داره مثل کلاس ها ی دوره کارشناسی میشه ،و این باعث میشه کیفیت کار هم پایین بیاد ، آخه استاد مگر چقدر وقت داره که برا تک تک دانشجویان بذاره . خواهشمندم برای جلوگیری از افزایش ظرفیت در دانشگاه آزاد اقدام کنید .
  • فرزانه IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    2 5
    دوستان اطلاع ندارید ظرفیت چه رشته هایی از علوم انسانی در کنکور 92 کاهش پیدا کرده ؟
  • ایمان A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    2 6
    ظرفیت پذیرش در دانشگا های دولتی و پردیس های آن باید کاهش پیدا کند تا حق کسی ضایع نشود و ارزش تحصیل برای یه عده خاص روز به روز کاهش نیابد
  • احسان A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    13 4
    من لیسانس عمران دارم از دانشگاه آزاد . حالا گیریم سر بنده به سنگ خورده و میخوام درس بخونم ارشد شریف قبول بشم . اگه کنکور ارشد رو حذف کنن و بخوان به رزومه تحصیلی و معدل توجه کنن یعنی من تا عمر دارم باید آرزو به دل بمونم . من به کل با حذف کنکور مخالفم .
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    0 1
    قصد نظر رو نداشتم ولی تورو هرکی می برستین درست بگین برای کنکور کلاس بریم بخونیم یانه کسی نیست جواب مجهولات مارو بده وای خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟