مرور اخبار آموزش و پرورش در سال 91 نشان می دهد که این وزارتخانه امسال، سال خوبی را پشت سر نگذارنده است.

زهرا تالانی:مرگ دانش آموزان در اردوی راهیان نور،آتش سوزی مدرسه شین آباد و اتفاقات دیگر باعث شد تا نمایندگان مجلس طرح استیضاح حمیدرضا حاجی بابایی را امضا کنند هرچند که سرانجام وزیر تا حدودی توانست نمایندگان را راضی کند.
در جدول زیر به مرور حوادث این حوزه پرداخته ایم:
 

ماه موضوع
فروردین -دبیر شورای عالی آموزش و پرورش از اجرای مصوبه‌ای مبنی بر آموزش 6 زبان خارجی در مدارس خبر داد و گفت: این زبان ها طبق تشخیص آموزش و پرورش در مدارس مورد نظر آموزش داده می‌شود.
اردیبهشت -وزیر آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین را مهمتر از اجرای هدفمندی یارانه‌ها دانست و گفت: معلمان تا زمان وزارت من دغدغه‌ای نداشته باشند، امکان ندارد اگر بتوانیم قدمی برای معلمان برداریم این کار را نکنیم.
-19 اردیبهشت ابراهیم سحرخیز برای اولین بار اعلام کرد که امسال دیگر سال اول راهنمایی نداریم و این آغاز تحول در آموزش و پرورش بود.
-مدیر کل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از برطرف شدن مشکل قرارداد بیمه طلایی فرهنگیان از اول اردیبهشت خبر داد و گفت: از این تاریخ بیمه طلایی فرهنگیان تمدید شده تا دغدغه معلمان در بخش درمان مرتفع شود.
 
خرداد -رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور از استخدام آموزشیاران واجد شرایط پس از تعیین راهکار قانونی تا پایان سال خبر داد.
-دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از تصویب چارچوب و کلیات برنامه درسی آموزش بزرگسالان (نهضت سواد آموزی) و اصلاحات پیشنهادی آیین نامه مجلس دانش آموزی خبر داد.
-وزیر آموزش و پروش اعلام کرد که برگزاری پیش دبستانی به عهده این وزارتخانه نیست و حمیدرضا حاجی بابایی افزود: پیش دبستانی در قانون غیر دولتی است و نظام مورد مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی از 6 سالگی آغازمی شود که شامل؛ شش سال ابتدایی، سه سال راهنمایی و سه سال متوسطه است.
-رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: مجوز پیش دبستانی، آموزش از راه دور و ثبت‌نام دانش آموز پایه پنجم و ششم ابتدایی در مدارس راهنمایی غیردولتی برای حمایت از این مدارس صادر می‌شود.
 
تیر - مدیر کل فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش از رونمایی منشور حجاب و عفاف دانش آموزان در ماه رمضان خبر داد.
- قیمت کتاب های درسی مقطع ابتدایی اعلام شد که با توجه به قیمت های اعلام شده و مقایسه آن با سال گذشته می توان از افزایش 11 تا 17 درصدی قیمت کتابها خبر داد.
- وزیر آموزش و پرورش از افزایش 15 درصدی حقوق فرهنگیان خبر داد.
-تفاهمنامه همکاری بین آموزش و پرورش و بانک ملی ایران در بیست و نهمین اجلاس روسای آموزش و پرورش با حضور معاون اول رئیس جمهور برای پرداخت وام به فرهنگیان امضا شد.
- رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش اعلام کرد که محتوای تمامی کتابهای درسی تا 6 سال آینده تغییر می کند.
نحوه اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مجلس بررسی شد.
-معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش از اذان گویی دانش آموزان همزمان با پخش اذان در مساجد خبر داد و گفت: یکی دیگر از اقدامات معاونت پرورشی تشکیل هیئتهای مذهبی فرهنگیان برای تربیت دانش آموزان است.
 
مرداد آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از سه ساله شدن تحصیل در هنرستانها همزمان با اجرایی شدن نظام 3-3-6 و اختصاص 31 میلیارد تومان برای توسعه و تجهیز هنرستانهای کار و دانش و فنی حرفه ای به منظور تضمین کردن آینده شغلی جوانان جامعه خبر داد.
-بالاخره داستان پرماجرای بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته 10 مرداد به پایان رسید.در این روز وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که این وزارتخانه امکان اجرای بیمه طلایی بازنشستگان را ندارد.
-معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبر از انتخاب رشته دانش آموزان دبیرستانی مطابق با نمره و تست هوش داد.
-15 مرداد ماه روز پرخبری برای آموزش و پرورش بود. دراین روز وزیر آموزش و پروش اعلام کرد که پس از استقرار نظام 3-3-6، قرار است در آینده این نظام به چهار دوره سه ساله تبدیل شود. این در شرایطی است که هم اکنون هزینه های بسیار زیادی برای تربیت معلم و تالیف کتاب برای استقرار این نظام صرف شده است.
وزیر آموزش و پرورش در 16 مرداد ماه در خبری دیگر به موضوع جذب 10 هزار نیروی جدید وزارتخانه واکنش نشان داد و گفت: هنوز 10 هزار نیروی جدید جذب این وزارتخانه نشده و در حال طی مراحل قانونی هستند، برخی می‌گویند پارتی‌بازی شده است اما هنوز کاری انجام نشده که پارتی‌بازی شده باشد.
-در زلزله آذربایجان شرقی، 40 درصد مدارس زلزله زده آسیب دیدند.
-در 23 مرداد خبر بورسیه تحصیلی دانش آموزان با تشریح جزییات آن اعلام شد.
مدیرعامل شرکت بیمه آتیه سازان حافظ از تدوین بسته های ارتقاء یافته بیمه تکمیلی برای بازنشستگان کشوری خبر داد و اعلام کرد : در این بیمه سقف استفاده از خدمات درمان و جراحی ها در طول سال بازگذاشته شده است.
-22مرداد ماه روز دیدار وزیر آموزش و پرورش با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بود. در این دیدار حاجی بابایی توضیحاتی را مربوط به به استقرار نظام 6.3.3 و سند تحول بنیادین به اعضای کمیسیون داد.
25مرداد ماه اما روز خوبی برای معلمان حق التدریس نبود. چرا که در این روز تصویب طرح استخدامی آنها که در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته بود، به تعویق افتاد. دلیل این تعویق به وجود آمدن شبهه دربخشی از این طرح بود.
شهریور  - در شیوه امتحان ششم ابتدایی اعلام شد که هر منطقه آموزشی باید با مشارکت معلمان اقدام به طراحی سوالات به صورت هماهنگ کرده و برای امتحانات پایانی پایه ششم ابتدایی، این سوالات بین مدارس منطقه توزیع می شود.
- رئیس ستاد پروژه مهر از نواختن زنگ بازگشایی مدارس با حضور رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش در یکی از مدارس جنوب شهر تهران خبر داد و گفت: بیش از 800 هزار معلم برای آغاز سال تحصیلی جدید آموزش دیده و ساماندهی شده اند.
- سند برنامه درسی ملی که از سال 1385 آغاز شده بود، بالاخره در روزهای پایانی تابستان به تصویب رسید.
-کتاب آموزش امداد و نجات به مقطع دبیرستان وارد شد.
- همزمان با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس، تعدادی از نمایندگان کمیسیون آموزش اقدام به بازدید از مدارس آذربایجان شرقی کردند.
- پس از بحث و بررسی در کمیسیون آموزش مجلس مصوب شد که خیرین مدرسه ساز از سال 1392 از پرداخت عوارض شهرداری معاف شوند.
مهر  عصر چهارشنبه 19 مهرماه اولین نشست ششمین دوره مجلس دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران با قرائت بیانیه به کار خود پایان داد. اعضای این مجلس در بیانیه خود بر ورزش دانش اموزی و هوشمندسازی مدارس تاکید ویژه ای کردند.
- گرانی بازار ارز و سکه و مشکلات اقتصادی دربازار کشور به کمک وزیر آموزش و پرورش آمد تا بار دیگر طرح استیضاح این وزیر ماجراجو به تعویق بیافتد.
-فاطمه قربان از رایگان شدن مقطع پیش دبستانی در مناطق محروم خبر داد.
-سرانجام نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح الحاق دو تبصره به ماده 17 قانون، نحوه استخدام حق التدریسی ها، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی را اعلام کرد.
- ابراهیم سحرخیز معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: طرح رتبه بندی مدارس دولتی کشور در حال تدوین است تا از این به بعد علاوه بر رقابت میان معلمان، شاهد رقابت مدارس دولتی در ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان باشیم.
- معاون آموزشی متوسطه وزارت آموزش و پرورش از پذیرش 17 هزار دانشجو در مقطع ابتدائی در دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: 70 درصد دانشجویان مرد هستند.
آبان  - واژگونی اتوبوس دانش آموزان دختران دبیرستانی که راهی اردوی راهیان نور بودند در مسیر اهواز - بروجن، 26 کشته بر جا گذاشت.وزیر آموزش و پرورش پیام تسلیت فرستاد و برای توضیح به مجلس رفت،هرچند که اعلام کرد مسئولیت آن با آموزش و پرورش نیست. در ابتدا اعلام شد که این اردو اجباری است و بخشی از نمره آنها را شامل می شود اما بعدا این موضوع تکذیب شد.
-معلمانی که به خارج از کشور اعزام شده اند در این ماه اعلام کردند که از ابتدای سال هنوز حقوقی دریافت نکردند.اما روابط عمومی آموزش و پرورش به خبرآنلاین اعلام کرد که محال است این حقوق پرداخت نشده باشد.سرانجام مشخص شد که تنها معلمان کانادا حقوقشان را دریافت نکردند که آن هم به خاطر تحریم و مشکل فرستادن پول است.
آذر  -صبح چهارشنبه، 15 آذر 91، ساعت 8:40. بخاری نفتی کلاس چهارم دبستان مدرسه انقلاب اسلامی پیرانشهر، شعله ور شد و 28 دانش آموز سوختند. مسوولان بیمارستان های امام خمینی ارومیه و سینای تبریز اعلام کردند دانش آموزانی که در بیمارستان مانده اند از 30 تا 60 درصد سوختگی دارند و حال 12 نفر وخیم است.اعلام شد که بخاری کلاس غیر استاندارد بوده است و نماینده های مختلف مجلس از وزیر خواستند یا استعفا دهد و یا استیضاحش کنند. اما پس از مرگ سیران یگانه و اعلام وخیم بودن حال 12 دانش آموز استیضاح وزیر کلید خورد؛ ابتدا با 15 امضا و سپس امضاها به 35 رسید. هرچند حاجی بابایی گفت اگر لازم باشد استعفا می دهد اما چنین نشد،وی به مجلس رفت و تنها از او سوال شد.هرچند که بعدا اعلام شد موضوع استیضاح همچنان پابرجاست.
دی  حوادث آبان و آذرماه در آموزش و پرورش سبب شد که طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش امضا شود.البته به این موارد باید به استخدام غیرقانونی معلمان قرآنی و خدمه هم اضافه کرد.این طرح با 30 امضا و 10 محور به جریان افتاد.
بهمن  -رئیس سازمان پژوهشی و برنامه ریزی آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران با طنز اعلام کرد که فرهنگیان کشور از وزیر آموزش و پرورش خواسته اند که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. البته وی هنوز نظر خود را اعلام نکرده اند. اما هنگامیکه خبرنگاران از وزیر آموزش و پرورش این سوال را پرسیدند، او گفت: حتما رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش شوخی کرده اند.
-اسامی پذیرفته شدگان مراحل علمی آزمون اعزام فرهنگیان به مدارس خارج از کشور اعلام شد.
- وزیر آموزش و پرورش برای پاسخگویی به ابهامات و سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره نحوه استخدام 5 هزار مربی قرانی و 15 هزار خدمتگذار در آموزش و پرورش به مجلس رفت اما توانست با توضیحاتش نمایندگان را راضی کند.
-رئیس سازمان انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش از تغییر و اصلاح اساسنامه این سازمان بعد از 20 سال خبر داد.
-امکان ادامه تحصیل دانش آموزان ترک تحصیلی در مقطع اول دبیرستان فراهم شده است.
-یکی دیگر از اتفاقات مهم این حوزه در این ماه آغاز به کار 25 هزار دانشجوی جذب شده دانشگاه فرهنگیان بود.
-رئیس مرکز آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش از راه‌اندازی سامانه اتوماسیون مدارس سراسر کشور در آینده نزدیک خبر داد.
-مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تالیف کتابهای درسی از جایگزینی کتاب استان شناسی به جای جغرافیای استان در مقطع متوسطه از سال تحصیلی آینده خبر داد.
-بالاخره بعد از سال ها قرار است دانش اموزان از سال آینده با روش های جدید آموزشی زبان انگلیسی و عربی آشنا شوند.
-وزیر آموزش و پرورش آمادگی صد در صد این وزارتخانه را برای اعمال سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو برای سال تحصیلی 93 اعلام کرد تا کنکور حذف شود.
اسفند  - فرشته حشمتیان رئیس سازمان انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش از تشکیل انجمن اولیا و مربیان به تفکیک هر کلاس در مدارس کشور خبر داد.
- در شرایطی که آموزش و پرورش برنامه ریزی گسترده ای برای ایجاد پایه ششم ابتدایی کرده است و وزیر آموزش و پرورش هم معتقد است که باید مقطع ابتدایی افزایش پیدا کند، برخی از مدیران مدارس شهر تهران خبر از حذف این پایه از مدارس می دهند.این موضوع اما به شدت از سوی ابراهیم سحرخیز معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش تکذیب شده است.
- در شرایطی که هنوز استفاده از موبایل دانش آموزی بین کارشناسان آموزش و پرورش مورد نقد و بررسی است، وزیر آموزش و پرورش معتقد است که با ورود موبایل به مدارس مخالف است و فروش سیم کارت‌های رایگان تخلف بود که جلوی فروش این سیم کارت‌ها را گرفتیم.
- مدیر کل تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی آموزش و پرورش از تحول در درس تربیت بدنی دانش آموزان خبر داد.
- پس از حادثه آتش سوزی شین آباد در نیمه آذرماه قرار بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوع اصلاح سیستم گرمایشی مدارس را مورد بررسی قرار دهند. اما در آخرین اخبار بدست امده اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی کلیات طرح تامین سامانه گرمایشی مدارس که دو فوریت آن هفته گذشته به تصویب رسیده بود را رد کردند.
- به گفته رسول خضری پروتکل حقوقی دانش آموزان حادثه دیده مدرسه شین آباد پس از بررسی از سوی رئیس جمهور و همچنین هیات وزیران امروز دوم اسفند ماه به تصویب هیات وزیران رسید. با تصویب این پروتکل، روند پرداخت دیه دانش آموزان و همچنین درمان آنها چه در داخل و خارج شکل قانونی به خود گرفته است و تمامی حقوق دانش آموزان در بحث دیه به خانواده آنها پرداخت می شود.
- حاجی بابایی در واکنش به خبر یکی از سایت ها مبنی بر اینکه وزارت آموزش و پرورش برنامه ای برای افزایش حقوق معلمان ندارد توضیح داد: افزایش حقوق معلمان در سال آینده تابع بودجه کشور است اما این وزارتخانه همه تلاش خود را برای افزایش حقوق فرهنگیان انجام می دهد.

45232

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مدیر مدرسه IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    20 3
    باید می نوشتید که تا الآن هیچ سرانه ای برای مدارس واریز نشده..
    • بدون نام IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
      1 4
      مدیر های مدرسه که به اندازه کافی از اولیای دانش اموز ها می گیرند سرانه می خواهند چی کار؟
  • بدون نام IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    4 5
    اتش سوزی و تصادف راهیان چه ربطی به این بنده خدا داره اخه؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    3 0
    کلا وزارت آموزش و پرورش بسیار مظلوم تر و نیازمند تر از هر ارگان یا سازمان یا هر چیز دیگه تو این مملکته
  • دبیر US ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    3 0
    هرچه آید سال نو گوییم دریغ از پارسال. چشم هارا باید شست جور دیگری باید دید.
  • معلم اعزامی به جمهوری آذربایجان AZ ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    4 0
    واقعا دلمان برای آقای وزیر می سوزد! ما که وضعمان خوب است!!! برخی از ما معلمان 7 ماه و بعضی دیگر 9 ماه است بدون حقوق در کشور غریب زنده هستیم. اصلا هم وزیرمان تقصیر ندارند! فقط ما را به امان خدا رها کردند و فقط شعار می دهند که برای پرداخت حقوق وزارت آ.پ مشکلی ندارد و مشکل از جای دیگر است. اگر مشکل از جای دیگر است چه کسی باید این مشکل را حل کند؟!!! دعا می کنیم که این مشکل برای هیچ بنده ای پیش نیاید. کارمان را به خدا واگذار کرده ایم و شکایتمان را به درگاه او می بریم.
  • فرهنگی بازنشسته A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    چرا از چالش بین سازمان بازنشستگی و اموزش و پرورش بر سر اعطای رتبه عالی و پرداخت دیون سال 88 فرهنگیان باز نشسته سال نود که هنوز هم حل نشده و یک سال از پرداخت آن می گذرد صحبت نمی کنید