حسن روحانی با بهره گیری از تجارب دیپلماتیک خود تلاش دارد تا مشکلات اقتصادی ایران را حل کند.

محمد هیراد حاتمی: 

روحانی طی 4 سال گذشته از اصلی ترین منتقدان دولت بوده است. او در تمامی سخنرانی های خود به صراحت وضعیت اقتصادی کشور را «فاجعه آمیز» ارزیابی کرده است. او در شرایطی وضع اقتصاد را « فاجعه آمیز » عنوان کرده که متن گزارش هایی که او قرائت می کند همگی از سوی اکبرترکان تهیه می شود. او بیشترین بخش انتقاداتش را در حوزه اقتصادی سامان داده است. اشتغال، حقوق مردم، اقشارکم درآمد، مسکن، مناطق محروم و تحریم ها محوری ترین انتقادات او به دولت بوده است. روحانی به تازگی در اظهار نظری عجیب سعی کرده است که نگاه انتقادی اقتصاددانان و مردم را با هم داشته باشد. 

به نظر می رسد همانطور که علی اکبر ولایتی رویکردی دیپلماتیک به مشکل تورم دارد، حسن روحانی نیز از پشت عینک دیپلماتیک به دنبال حل مشکلات اقتصادی ایران دارد. او در مقایسه ای بین نرخ تورم ایران با دیگر کشورهای جهان در نهایت وعده می دهد: « آثار مخرب تورم در اقتصاد خانوار و در سطح ملی، مهار تورم با جدیت و با چهار روش در «دولت تدبیر و امید» دنبال خواهد شد. »

روحانی دیپلمات در مورد چهار روش خود هیچ توضیحی نمی دهد. البته برای اجرایی شدن راه حل هایی که ارایه نمی دهد، با زیرکی وعده زمانی نیز نمی دهد که این به خودی خود وی را در گفتمان اقتصادی یک گام از سایر کاندیدا ها جلو می اندازد، زیرا عدم ارایه زمان برای حل مشکل تورم نشان می دهد وی یا می داند و یا مشاورانش به خوبی او را از آنچه در فضای اقتصادی کشور حاکم است مطلع کرده اند. ترکیب ستاد حسن روحانی نشان می دهد او به اقتصادبازار و شیوه ای که خود از آن «دولتداری مطلوب»نام می برد، اعتقاد دارد. روحانی اعلام کرده است حمایت های دولت از اقشار کم درآمد ادامه می یابد. از سوی دیگر بخشی از درآمدهای دولت صرف حمایت از تولید می شود و مدیران اقتصادی باسابقه به جمع اعضای کابینه افزوده می شوند. روحانی به شدت اعتقاد دارد، رویکرد اقتصاد بازار می تواند راه رهایی اقتصاد ایران باشد. 

اظهار نظر های او در رابطه با شاخص های اقتصادی در جدول زیر جمع آوری شده است. 

 

                     شاخص های اقتصادی

                       دیدگاه های مطرح شده

      

                              تولید

روحانی با تأکید بر اینکه اگر تولید رونق یابد در بخش‌های مختلف هم بیکاری حل می‌شود و هم وقتی این مسأله افزایش یابد عرضه کالا زیاد می‌شود و در برابر تقاضا تعادل به وجود می‌آید گفت: در این صورت ناچار نمی‌شویم بنجل‌ها را از خارج وارد کنیم و برای کارگر چینی کار درست کنیم.

  

  

  

                      سند چشم انداز

قرار بود در چشم‌انداز 20 ساله حداقل رشد اقتصادی 8درصد باشد اما الآن حدود 3 درصد به‌طور متوسط است؛ کدام کشور در منطقه ما تورم 30 درصدی دارد؟ تورم عربستان 2.9 درصد در سال 92 بوده و ما بالای 30 درصد هستیم و مواد غذایی در 12 ماه گذشته 58 درصد با تورم مواجه بودند و دلیل آن اینست که تولید رونق نداشته است.

  

                 



                         بیکاری 

برخی منابع دیگر می‌گویند 3 میلیون و 560 هزار بیکار داریم و اگر ما این تعداد را 3 میلیون و 500 هزار میلیون نفر بگیریم یا اصلاً فرض کنیم 3 میلیون نفر بیکارند، اگر این تعداد مشغول به کار شوند، هر کدام به اندازه یک میلیون به تولید خدمت کنند، درآمد کلی این 3 میلیون نفر، 3 هزار میلیارد تومان می‌شود.

  

                       رکود واحد های تولیدی

در حال حاضر بیش از 41 هزار واحد صنعتی نیمه‌تمام داریم و اگر 34 هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار این واحدها گذاشته شود، همه کامل و فعال می‌شود و 499هزار نفر را مشغول به کار می‌کند.

  

                              گرانی

دولت آینده باید دولت امید باشد بر استفاده از همه نیروهای خوب و صاحب نظر در اداره امور کشور تاکید کرد و گفت: اگر از مشورت مردم و کارشناسان به خوبی استفاده و بهره برداری کنیم ان شاالله در دولت آینده همه شاهد پیشرفت کشور خواهیم بود و معضلات گرانی و بیکاری را شاهد نباشیم.

  

3939

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسام EU ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    20 4
    زنده باد روحانی
  • بی نام RS ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    10 3
    پیروز باشی، ان شاء الله.
  • بهنام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    21 5
    روحانی تا اخر هستیم
  • بی نام A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    26 6
    درود بر روحانی
  • نازنین IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    18 4
    درود بر روحانی
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    4 1
    میشه به جای کلی گویی بگن چطوری گرانی و بیکاری حل میشه و تولید رونق میگیره؟!!! الان دبستانی هام میدون گرونی شده و بیکاری زیاده! برنامه چیه؟