در روزهای پایانی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هنوز خبری از برنامه های کاندیداها برای آموزش و پرورش و معلمان نیست.

زهرا تالانی: محمود احمدی نژاد٬ رئیس‌جمهور در آغاز کارش در دولت نهم حرف‌های زیبایی در مورد آموزش‌وپرورش زد، از جمله «انقلاب ما اهداف و مسئولیت‌های بزرگی دارد که برای تحقق آن باید به آموزش‌وپرورش به‌عنوان مرکز ثقل نگریست... دولت در حد توان و با نگاه اولویت‌دار در خدمت فرهنگیان است...» (روزنامه همشهری- شماره 3926- اول اسفند 1384)

برای همین تصور می شد که آموزش و پرورش و معلمان حداقل به جایگاه بهتری برسند، اما در سال‌هایی که گذشت، آموزش‌وپرورش ایران به‌تدریج بین انبوه مشکلات غرق شد، از جمله افت انگیزشی شدید معلمان، تداوم و تشدید مشکلات معیشتی معلمان، مشکلات مالی ادارات و مدارس، افزایش مشکلات متعدد مدیریتی در مدارس، ادامه افت سطوح تخصصی و مدیریتی در وزارتخانه و خروج نیروهای کارآمد و نخبه.
در حالیکه حاجی بابایی هیچ کدام از این مشکلات را قبول ندارد،نمایندگان مجلس معتقدند که مدارس از پرداخت نشدن سرانه رنج می‌برند و بودجه فعلی آموزش و پرورش تنها به حقوق معلمان می رسد.

از سوی دیگر تغییرات شتابزده و عجولانه در نظام آموزشی، اقدام ناشیانه‌ای بود که آثار آن در همین یک سال گذشته هم به چشم آمد. یک پایه تحصیلی افزوده شد و کتاب‌هایش با سرعت نوشته شد.

معلمانی سرکلاس رفتند که هیچ اموزش درستی ندیده بودند و دانش آموزان و خانواده ها هم در این میان گیج و مبهوت به این تغییرات نگاه می کردند.

با اینحال حاجی بابایی هیچ گاه مشکلات آموزش و پرورش را نمی پذیرد و همه‌چیز را در جریان پیشرفت می‌بیند. از سوی دیگر سیاست‌های کلی تحول آفرینی در نظام آموزش و پرورش نیز چندی پیش از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد .


آموزش و پرورش در حاشیه

به روزهای پایانی تبلیغ نامزدهای ریاست جمهوری نزدیک می شویم.آنها در این روزها در سفرها،مناظره ها و فیلمهای خود برنامه های خود را مطرح کردند اما به نظر می رسد بیشتر برنامه های آنها معطوف به مسائل سیاسی و اقتصادی است.

البته اگر هم گریزی به مسائل اجتماعی می زنند بیشتر در حوزه سلامت و بهداشت مردم است.حتی در مناظره فرهنگی اجتماعی، با وجود تاکید مجری برنامه، هیچ یک از کاندیداها به مساله آموزش و پرورش ورود نکردند و از میان سوال هایی که مطرح شد، حتی یک پرسش از صدها پرسش جامعه چند میلیونی معلمان و دانش آموزان طرح نشد.
در جدول زیر اظهار نظر کاندیداهای ریاست جمهوری درباره آموزش و پرورش آورده شده است:

 

نام کاندیدا موضوع اظهار نظر
محسن رضایی عدم تناسب امکانات و ظرفیت آموزش و پرورش با رسالت‌های آن از مشکلات اساسی است.هم‌اکنون بیش از 95 درصدبودجه آموزش‌و‌پرورش برای حقوق هزینه می‌شود و پولی برای باقی برنامه‌ها باقی نمی‌ماند.

بازگشت مردم به اداره کشور یکی از ارکان اساسی در آموزش‌و‌پرورش است. آموزش‌و‌پرورش دو رکن اساسی دارد به نام خانه و مدرسه. مردم باید مدرسه را از خود بدانند و این کار قانون مداری می‌خواهد.

ارتقاء منزلت معلمان فقط حقوق نیست. آموزش‌و‌پرورش چون عیال‌وار است و حدود 40 درصد کارمندان دولت را در خود دارد لذا نباید از مسائل اصلی کشور به کنار باشد و نباید به گونه‌ای باشد که به حوزه‌های دیگر توجه و میلیاردها هزینه می‌شود ولی آموزش و پرورش سفره اش از سایر حوزه‌ها جدا افتاده باشد.

حسن روحانی
معلم کلید حل چالش‌های آموزش و پرورش است چالش‌ها را در 6 محور شناسایی کرده‌ایم.نظام آموزش‌و‌پرورش ما درک لازم از تحولات جامعه امروز را ندارد. دنیای امروز در حال حرکت است، اما آموزش و پرورش ما همراه آن حرکت و تغییر نمی‌کند.

آموزش و پرورش نیازمند تحولات بنیادین است نخبگان باید در آموزش و پرورش حضور فعال داشته باشند و تئوری پردازی و نظریه پردازی کنند، حضور تشکل‌های فرهنگی، فکری و صنفی در مدارس لازم است و معلم و دانش آموزان باید احساس کنند که با هم ارتباط‌های افقی و همکاری نیز دارند.

ارتقاء منزلت معلم، اصلاح نظام آموزشی و تجدید نظر در کتب درسی مطابق با نیاز ها، گسترش اماکن آموزشی، رسیدگی به معیشت فرهنگیان مانند مسکن، بیمه و آموزش آنها، توجه به نظام پژوهش خلاقیت و مهارت و جامعه پذیری، توجه به نظام اساسی دخالت معلم و نظام معلم محور، تقویت نقش اولیا و اجرای نظام رتبه بندی مدارس از جمله اقداماتی است که باید صورت بگیرد.

سعید جلیلی

آموزش‌و‌پرورش نقطه امیدآینده است در آموزش و پرورش هم آموزش وجود دارد، یعنی دانش محور است و هم پرورش موجود است یعنی بینش محور است اما آموزش و پرورش ما بیش از اندازه دانش محور بوده و نه بینش محور و خلاقیت در آن وجود ندارد. بچه ها خسته هستند و گویی هنگام ترخیص از مدرسه از زندان آزاد می شود.

پرورش محوری مهم تر از آموزش است، اما با آموزش از همان ابتدا بچه‌ها راخسته می‌کنیم. اصل بر پرورش است که اگر انجام شد، آموزش هم ایجاد می‌شود یعنی بینش بدهیم دانش هم می‌آید، آموزش و پرورش باید مهارت محور شودکه اگر این اتفاق رخ دهد دانش آموز و معلم هر دو لذت می برند و خلاقیت محور می شویم.

اگر 12 سال دوره آموزش و پرورش است باید 6 سال اول آموزش عمومی و 6 سال دوم آموزش تخصصی داده شود. باید دانش آموزان و اولیان خود دروس را انتخاب کنند تا خلاقیت نیز به وجود آید.

سید محمد غرضی
برخی نگاه‌ها آموزش و پرورش را غیرمفید می‌داند، رویکرد آموزش و پرورش باید از حافظه گرایی و مدرک گرایی به سوی آموزش یک مهارت به دانش آموز تغییر کند.

از آموزش غیر مستقیم و غیر کلاسیک و فوق برنامه می‌توانیم بسیار استفاده کنیم کار فوق برنامه و کار غیر کلاسی زمینه همه خلاقیت‌هاست، کلاسی که ما در حال حاضر درست کردیم از آن خلاقیت و ابتکار در نمی آید که یکی از راهکارهای ایجاد آن برگزاری اردوهای تابستانی است.

اصلا وظیفه اول آموزش‌و‌پرورش بر عهده خود والدین بوده است اما الان بچه را به مدرسه می‌سپارند و خود کار دیگری نمی‌کنند.

محمد باقر قالیباف
اطمینان می‌دهم در صورت توفیق خدمت، در هر شرایط اقتصادی و حتی در شرایط تحریم، برای خوب اداره کردن دو وزراتخانه مهم آموزش‌و‌پرورش و آموزش عالی، هیچ بهانه‌ای باقی نگذارم. بنده مطالبات معلمان را می دانم و برای فراهم کردن آنها برنامه دقیق دارم.

تردیدی نداریم که سرمایه‌گذاری در فرهنگ و به ویژه حوزه آموزش‌و پرورش جزو پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری هاست. آینده ما منوط به سرمایه‌‌گذاری در حوزه آموزش‌ و پرورش است.

علی اکبر ولایتی
عدم تمرکز صرف روی مقاطع تحصیلی باید مورد توجه قرار بگیرد، ایجاد احساس تحول در نظام آموزشی کشور با اصلاح و اجرای برنامه‌های بنیادین در میان فرهنگیان، دانش آموزان و اولیا امکانپذیر است.

 

سوال  معلمان از نامزدها

با این وجود معلمان سوالهایی از نامزدها دارند .در جدول زیر درخواست معلمان از نامزدها آورده شده است:

موضوع شرح اظهار نظر
سیاست های کلی تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت سیاست های کلی تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت در 13 اصل توسط رهبر انقلاب ابلاغ شده راهکار های اجرایی شما برای تحقق عینی و عملی این 13 اصل چیست؟
مشارکت دادن اندیشه و تفکر معلمی و دیدگاه های فرهنگیان در چند سال گذشته، آموزش و پرورش با توفانی از تغییرات مواجه بوده است و معلم ها تنها مجری برنامه ها و طرح ها و ایده های خلق الساعه یی بوده اند که، در طراحی و پردازش آنها هیچ نقش و مشارکتی نداشته اند. امری که با محور بودن معلم و محوریت دیدگاه ها و نقطه نظرات او در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها فاصله یی زیاد دارد. پرسش معلمان از رییس دولت بعدی این است که راهکار اجرایی شما برای مشارکت دادن اندیشه و تفکر معلمی و دیدگاه های فرهنگیان، در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های آموزش و پرورش چیست؟ مثلاایده تان درباره انتخاب مدیران مدارس و روسای مناطق و حتی وزیر از کانال معلمان و مدرسه چیست؟


سند تحول یک سند راهبردی برخی اقدامات شتاب آلود مبتنی بر سند مانند تعطیلی پنجشنبه ها، تغییر ساختار های پی در پی، دانشگاه فرهنگیان، حذف پیش دبستانی و... انتقادات و مشکلاتی را به همراه داشته است. از طرفی سند تحول یک سند راهبردی است و رییس جمهور متعهد به اجرای آن است و از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان اشکالات متعددی به سند تحول واقدامات مبتنی بر آن وارد می دانند، راهکار شما برای رفع اشکالات و ایرادات موجود در سند تحول مبتنی بر کدام رویکرد تداوم، تصحیح یا تعطیل خواهد بود و راهکار اجرایی شما در این خصوص چیست؟
وضعیت اقتصادی و معیشتی و رفاهی معلمان بی شک آنچه امروز در صدر مطالبات جامعه معلمی قرار گرفته است، توجه دولت به وضعیت اقتصادی و معیشتی و رفاهی معلمان است. با وجود تلاش های جسته و گریخته یی که صورت گرفته متاسفانه همچنان، معلمان شان و جایگاه و منزلت خود را در دغدغه های معیشتی و اقتصاد، گم شده می بینند و معتقدند که غم آب و نان باعث شده تا آنها از نیازهای اصلی حرفه معلمی یعنی، تحقیق و پژوهش، مطالعه و به روزآوری اطلاعات، محروم و دور بمانند. تورم و واقعیات اقتصادی موجب شده تا امروز معلمی مایوس ترین و بی انگیزه ترین دوران خود، در طول سه دهه انقلاب اسلامی را بگذراند. برنامه و راهکار هریک از شما برای بهبود وضعیت اقتصادی معلمان، همطرازی آنان با اساتید دانشگاه و نظام رتبه بندی چیست؟
نهادهای صنفی معلمی نهادهای مدنی و صنفی می توانند با بیان نقطه نظرات جامعه معلمی به مسوولان، نقش مهمی در حل مشکلات صنفی ایفا کنند. در همه جای دنیا نهادهای صنفی معلمی را نه تنها مزاحم وزیر نمی دانند، بلکه آنها را نقطه اتکا و قدرت وزارت آموزش و پرورش می دانند. نگاه و برنامه شما به تشکل های صنفی معلمی و تاسیس نظام معلمی و ایجاد معاونتی در امور تشکل ها توسط وزیر آینده آموزش و پرورش چیست؟


47232

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
    32 0
    آموزش و پرورش بیشتر خدمات رایگان را به جامعه می دهد اما سودش را وزارت نفت برق و مخابرات می برد
  • یک معلم A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
    33 1
    ما واقعا از لحاظ معیشت در مضیقه هستیم .فکر کنید یک آقایی که شغلش معلمیه با ماهی 800هزار تومان دریافتی و این همه گرانی چطور باید زندگیشو بگذرونه .این پولو خرج چی کنه ؟خوراک ,پوشاک ,تفریح,اجاره خونه .... فقط 2روز اول ماه کمی در رفاه هستیم. 28روز بعدی منتظر حقوق برج بعدیم.