چند دهه پیش هنر طراحی پوستر فیلم‌های سینمایی اهمیت بسیاری داشت چرا که بسیاری فقط با دیدن پوسترها درباره تماشای یک فیلم تصمیم می‌گرفتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شاید این فیلم‌ها را دیده باشید، اما آیا پوستر آنها را دیده‌اید؟ «صبحانه در تیفانی» (1961)، «کینگ کونگ» (1931)، «بچه رزماری» (1969)، «سرگیجه» (1958) و حتی فیلم درجه دو مثل «حمله زن 50 فوتی» (1958) که زنی غول‌آسا را بر فراز پلی نشان می‌دهد.

اینها تنها تعدادی از پوسترهای کلاسیکی هستند که تونی نورماند متخصص پوسترهای سینمایی کنار هم جمع کرده و در کتاب «100 پوستر فیلم: مجموعه حیاتی» منتشر کرده است.

در این کتاب پوستر «متروپولیس» ساخته 1927 فریتس لانگ لقب «جام مقدس پوسترها» را گرفته، چون گران‌ترین پوستر سینمایی بوده که در حراجی به فروش رفته است. این پوستر سال 2005 به قیمت 690 هزار دلار به فروش رفت.

نورماندی درباره این مجموعه گفت: «پوسترها را بر مبنای علاقه شخصی انتخاب کرده‌ام. واقعا کدام یک را باید به دیوار اتاقم بکوبم؟»

این عاشق سینما که 12 سال مشاور حراجی کریستی برای فروش پوسترهای سینمایی بوده، ادامه داد: «پوسترها را براساس ارزش یا نایابی آن‌ها انتخاب نکردم، یا حتی براساس اهمیت فیلم، اما هر کدام از این پوسترها یک اثر هنری مستقل هستند.»

یکی از این پوسترها که البته کمیاب هم هست، پوستر فرانسوی فیلم آمریکایی «از اینجا تا ابدیت» (1953) است که رنگی است و صحنه مشهور برت لنکستر و دبورا کر را در کنار دریا نشان می‌دهد. «کمتر پیش می‌آید که در پوستر فیلمی صحنه کلیدی آن را به نمایش بگذارند.»

یکی از اتفاق‌های جالب در دنیای پوستر فیلم چاپ پوستر فیلم «برخورد کوتاه» (1945) ساخته دیوید لین پشت پوستر تبلیغات انتخاباتی وینستن چرچیل برای انتخاب دوباره این سیاستمدار است. دلیل این امر کمبود کاغذ در دوران جنگ جهانی دوم بود، به گفته نورماندی «فقط یک یا دو نسخه از این پوستر باقی مانده است.»

پوستر «روانی» (1960) برای پخش در بریتانیا تنها پوستری است که هیچکاک در آن دیده می‌شود و در آن خیلی جدی به ساعت مچی خود نگاه می‌کند و این نوشته کنارش به چشم می‌آید: «هیچکس... هیچکس... پس از شروع فیلم به سالن راه داده نمی‌شود...» هیچکاک اصلا نمی‌خواست کسی دیر وارد سالن شود و تماشای فیلم را با صحنه مرگ شخصیت اصلی زن در حمام شروع کند.

اغلب طراحان پوسترهای سینمایی آدم‌های مشهور نیستند و شاید معروف‌ترین طراح پوستر سینما سال باس باشد که طراحی‌های ساده‌اش برای فیلم‌هایی مثل «سرگیجه»، «تشریح یک قتل» (1959) و «مرد بازو طلایی» (1955) شهرتی جهانی دارند.

«طراحی باس برای «مرد بازو طلای» کار درخشانی بود چون مبتنی بر نماد بود. اما بعد از پخش فیلم در نیویورک، استودیو یونایتد آرتیستز اصرار کرد عکس‌های فرانک سیناترا، کیم نوواک و النور پارکر به پوستر اضافه شوند که این باعث شد پوستر خراب شود.»

پوستر آمریکایی «روزهای نوجوانی» (1944) که درباره بزهکاری نوجوانان است «یکی از زیباترین نمونه‌های طراحی پوستر سینمای اکسپلویتیشن است.»

پوسترها می‌توانند تاثیری عمیق و درازمدت بر محبوبیت یک فیلم بگذارند، مثلا پوستر آمریکایی «به خاطر یک مشت دلار» (1964) ساخته سرجو لئونه که اولین فیلم از سه‌گانه او با بازی کلینت ایستوود بود، نام فیلم را فاش نمی‌کرد و ایستوود را نشان می‌داد و این عبارت رویش خودنمایی می‌کرد: «مرد بی‌نام». «جالب اینجاست که ایستوود در فیلم اسم دارد، اسمش جو است. اما این پوستر آغازگر این تصور بود که او بی‌نام است.»

یکی از عجیب‌ترین پوسترهای تاریخ سینما پوستر فیلم ایتالیایی و صامت «Le Avventure Straordinarissime Di Saturnino Farandola» تولید 1913 است که تنها یک کپی از آن وجود دارد و در آن تصویر یک نبرد زیردریایی دیده می‌شود.

به گفته نورماندی «آخرین پوستر درخشانی که یک استودیو» منتشر کرد، پوستر «نابخشوده» (1992) بود که ایستوود را در حالی که پشتش به بیننده است و سلاحی در دست دارد، نشان می‌دهد. این پوستر را بیل گولد طراحی کرده که حالا 93 ساله است و اولین کارش طراحی پوستر «کازابلانکا» (1942) بوده.

به گفته نورماندی «ایستوود و گولد می‌خواستند این پوستر، پوستر اصلی اکران «نابخشوده» باشد، اما کمپانی برادران وارنر نپذیرفت و اعلام کرد چون پول خرج دیگر بازیگران فیلم کرده باید عکس مورگان فریمن و جین هکمن نیز در پوستر وجود داشته باشد.»

مولف کتاب «100 پوستر فیلم» در آخر گفت: «پوسترها تاثیری آنی می‌گذارند، یا آن‌ها را دوست دارید یا نه. اما متاسفانه امروز دیگر خبری از طراحی نیست، همه اش چهره‌ها هستند. دیگر کم پیش می‌آید پوستری ببینی و بعد بگویی چه طراحی.»

کتاب «100 پوستر فیلم» را انتشارات «ریل آرت پرس» به قیمت 29.95 پوند منتشر کرده است.

ایندیپندنت / 5 ژوئیه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

58241

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IN ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    93 12
    تیترتون واقعا بی ربط بود!!!یعنی الان این پوسترها چی دارن که ما باید میخکوب بشیم؟!
  • مهدي IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    80 28
    روحاني مچكريم
  • دهیار A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    60 14
    من که هنوز میخکوبم
  • سامان A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    19 0
    خبر آنلابن لطفا با رنگ سفید برای زیر نویس عکس ها استفاده نکن.
  • میلاد IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    5 5
    بچه رزماری رو هر کی ندیده من توصیه میکنم ببینه.محشره (رمزآلود+هیجانی)شدید