مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری از گردشگران ایران در سال 91 را منتشر کرد که بر این اساس در سال گذشته 43 درصد از خانواده های ایرانی هیچ سفری نداشته اند و 67 درصد از مسافران در خانه بستگان خود اقامت داشته اند.

محمد حسین نجاتی: هدف کلی از اجرای این طرح، تهیه آمار و اطلاعات مربوط به سفرهای گردشگری خانوارهای کشور در سال 1391 است. جامعه هدف، شامل همه خانوارهای معمولی ساکن در مناطق شهری و روستایی کشور در سال 1391 است. آمارگیری این طرح در فصل های تابستان و پاییز انجام شده است. زمان آمارگیری این طرح در فصل تابستان، 5 تا 25 تیرماه 1391 و در فصل پاییز، 10 تا 30 مهرماه 1391 بوده است. بر اساس آمار مندرج در این طرح در فصل تابستان سال 1391 ، حدود 57 درصد خانوارهای کشور که معادل 12485316 خانوار هستند، حداقل یک سفر داشته اند. در مقابل حدود 43 درصد یعنی 9263684 خانوار در این فصل سفری نداشته اند. از سوی دیگر نتایج نشان می دهد که تعداد سفرهای داخلی در فصل تابستان ، 70871136 بوده است . 60 درصد از سفرهای داخلی در فصل تابستان، با اقامت شبانه و 40 درصد بدون اقامت شبانه بوده است.

همچنین بیش ترین سفرهای با اقامت شبانه در فصل تابستان سال 1391 ، با هدف دیدار دوستان و بستگان ( 56 درصد) و سپس با هدف های گردش و تفریح ( 20 درصد) و زیارت ( 15 درصد) انجام پذیرفته است. سفرهای با اهداف فوق در مجموع 91 درصد از سفرها را تشکیل داده است. حدود 9 درصد از سفرها در فصل تابستان با اهدافی نظیر درمان، آموزش، خرید صورت گرفته است.
از سوی دیگر بیش ترین اقامتگاه اصلی مورد استفاده در سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوارها در فصل تابستان سال 1391 ، منزل بستگان و آشنایان با 67 درصد، ویلا و آپارتمان اجاره ای با 11 درصد و ویلا و آپارتمان شخصی با 6 درصد بوده است.

نمودار سفر در تابستان ۹۱

 

نمودار سفر در تابستان ۹۱

 

نمودار سفر در تابستان ۹۱

4747

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    50 2
    احمدی نژاد مچکریم. بالاخره احمدی نژاد تونست مشکل مرگ و میر در جاده ها را حل کنه. با کاهش سفر، مرگ و میر جاده ای هم کاهش پیدا میکنه دیگه! چرا رییس جمهورهای قبلی به این نتیجه نرسیده بودن؟
    • بی نام A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      18 2
      روحانی مچکریم!
  • کاسکو IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    34 0
    با این امکانات ضعیف پاشی بری کجا ! کلی پول خرج می کنی اخرم هیچی ! سفر می ری به ارامش برسی یه تغییر رو تجربه کنی ! بازم دلار ارزون می شد یه چیزی! ادم می رفت یه نفس حسابی بیرون می کشید بعد برمی گشت میون این همه مشکل !
  • ll IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    23 0
    توعمرم اصلا سفر نرفتم نه تنها امسال
    • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      30 0
      دولت خدمتگذار یارانه هامون رو بدید تا حالا سفر نرفتیم سفر پیشکش از گشنگی نمیریم
  • تاجيك IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    28 4
    اينها همه از لطف دولت خدمتگزار احمدي نژاد بود (عادل ،‌پاك ...
  • بی نام A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    41 1
    مردم نون ندارند بخورند چه برسد برن مسافرت
  • بی نام A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    34 6
    سفر مال پولداراست. مال قشری هست که شغل آزاد دارند. مال کارمند نیست. کسانی که دولا پهنا با مردم حساب میکنند میتونند برن سفر. بگو خب!
  • دلسوز مردم A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    19 1
    متاسفانه کشور ایران دچار نظام طبقاتی شده است . بدین گونه که اقلیتی در کشور بسیار ثروتمند شد ه اند اما متاسفانه اکثریت مردم در طبقه فقیر قرار می گیرند . یکی از بعد های مثبت امام راحل توجه به قشر کم درامد و ضعیف بود اما متاسفانه به نظر شخصی بنده در طول این چند سال با مشکلات اقتصادی که اقشار ضعیف و کم درامد درگیر ان هستند ، نه تنها توانایی مسافرت رفتن را ندارند حتی تونایی اداره زندگی خود و تامین حداقل معیشت برای خانور های خود را هم ندارند .
  • مادر IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    43 2
    دو سه تا تابستون بچه ها را مثلاٌ مسافرت بردیم با امکانات چادر وپارک خوابی و با مشقات خاص .ولی امسال بچه ها گفتند دوست ندارند به مسافرت اونجوری بروند. ما هم نرفتیم و شرمنده بچه ها شدیم.
    • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      6 35
      فکر نکنم اگه کسی سفر نره بمیره !
    • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      9 3
      به اون دوستی میگم که گفته: فکر نکنم اگه کسی سفر نره بمیره ! بله کسی هم نگفته میمره. این رفاه اجتماعی رو نشون میده که چقدر مردم دارای رفاه اجتماعی هستند در ضمن شاید نمیره ولی سفر رفتن خیلی بهتر تا این که آدم جایی نره.
  • امید IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    7 0
    اما بعضی خوب با نفوذ و قدرتشون پول هنگفتی جمع کردن.بهترین غذاها و خونها و ماشینا و مسافرتاوخوشیهاو...البته باید حکومت جلوی این افراد رو بگیره وبا توزیع ثروت جلوی این بی عدالتی گرفته بشه.
  • دلسوز مردم A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    8 1
    اره درسته اقای بی نام کسی اگر سفر نرودنمی میرد ولی مسوولینی که شما و امثال شما از انها طر فداری می کنید که تنوانستند شرایط مسافرت برابر را برای تمام مردم فراهم کنند باید پاسخ بدهند .
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    2 14
    علت اصلي كاهش سفر فقط توقعات بيجا و چشم و هم چشمي مي باشد در حاليكه كه فقط با حداقل مبلغ مي توان سفر رفته و بسيار هم بهت خوش بگذرد مثلا قيمت هتل ويلا بالا است خوب مي توان چادر زد (البته در محلهاي مشخص) و يا چند خانواده خانه اي نه آنچنان مبله با هم اجاره كنند و براي غذا كنسرو و جوجه و .... گرفته و خودت غذا درست كني و پول آنچناني براي رستوران ندهيد و خيلي توقعات بيجا را كم كني و چشم و همچشمي را كنار بگذاريد خيلي خوش ميگذرد
    • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
      2 0
      به این دیگه نمی گن سفر ،(البته در تعریف آقای احمدی نژاد و تیمش از یه شهر به شهر دیگه همینطوری رد بشی میگن سفر .مثلا از تهران بری تبریز(میگن به کرج و قزوین و زنجان هم رفتی!!)) مرد/زن مومن هدف از سفر چیه؟مگه غیر ازینه که یه آب و هوا عوض کنی و استراحتی برای چند روز؟ حالا تو زمان مسافرت بخوای غذا بپزی و چادر!! بزنی(اونم با زن و بچه)کنار خیابون و یا پارک ؛اصلا نری بهتره
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    7 1
    عزیزم اون بقیه هم مسافرت نبوده ، بلکه رفت و آمد به منزل پدری و یا شهرستان محل تولد بوده که به هیچ وجه مسافرت تفریحی محسوب نمیشه ، کلا شاید 20 درصد تونسته باشن برن یه به اصطلاح مسافرت
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    6 0
    90 درصد خانواده های ایرانی نان شب ندارند چطور مسافرت برن؟
  • mansour IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    3 0
    منم تو عمرم نشده که با خانواده ام یه برا سفر برم. در حالی که تو خبرای صداوسیما با حالت طعنه و تمسخر میگن که که تو کشور ایتالیا(اگه اشتباه نکنم)25درصد مردم به علت مسائل اقتصادی فقط امسال مسافرتشون را انجام ندادند(درحالی که در سالهای قبل این مسافرت را انجام میدادند.حالا صداوسیمای راستگو!!،لطفا ابتدا ببین که وضعیت جامعه و مردم خودت چطوری است،بعد به اون ور آبی ها طعنه بزن.از اون گذشته مسافرت اونا کجا و مسافرت مردم ما کجا