وزارت اطلاعات که از دولت چهارم به ترکیب کابینه اضافه شد تا کنون هفت وزیر را به خود دیده است.

نسرین وزیری: به جز آیت​الله اکبر هاشمی رفسنجانی که وزیر اطلاعات خود را در هر دو دولتش حفظ کرد، دیگر روسای جمهور در هر دولت خود وزیر اطلاعات متفاوتی داشته​اند. از این رو علی فلاحیان با سابقه هشت سال حضور در راس وزارت اطلاعات، بیشترین سابقه حضور در این جایگاه را به نسبت همتایان خود دارد.

اگرچه در تمامی دولت​ها ماموریت وزیر اطلاعات با پایان دولت، خاتمه می​یافت اما در دو دولت محمود احمدی​نژاد وزرای اطلاعات روند متفاوتی را شاهد بودند. چه آنکه خبر برکناری غلامحسین محسنی​اژه​ای تنها چند روز پیش از پایان عمر دولت نهم منتشر شد و از آنجا که حذف وی منجر به رای گیری مجدد برای کل کابینه نهم می​شد، او در سمتش ماندگار شد تا عمر آن دولت به سر برسد و حیدر مصلحی جانشین وی در دولت دهم شود. او نیز روزهای پرحاشیه​ای را پشت سر گذاشت. چه آنکه ناگهان در فروردین سال 90 از سوی رئیس جمهور برکنار شد ولی در کمتر از یک روز با مخالفت رهبر معظم انقلاب با برکناری وی، به کرسی وزارت بازگشت و ماجرای 11 روز خانه نشینی معروف احمدی​نژاد رقم خورد.

در دولت یازدهم سیدمحمود علوی کلیددار  وزارتخانه امنیتی دولت شده است که نخستین وزیر آن محمد محمدی​ری​شهری بود. بر اساس جدول ذیل که به مقایسه آرای وزرای اطلاعات در 11 دولت پرداخته است، قربانعلی دری نجف​آبادی بیشترین رای اعتماد را از نمایندگان مجلس برای حضور در جایگاه وزیر اطلاعات کسب کرده و سید محمود علوی با کسب 227 رای پس از وی در رتبه دوم قرار دارد.

او اولویتش در وزارت اطلاعات را امنیت دانسته {اینجا} و بی‌طرفی نسبت به جریانات سیاسی کشور و اعتمادسازی عمومی و افزایش منزلت اجتماعی وزارت اطلاعات را در برنامه خود برای اداره این وزارتخانه در دستور کار دارد.

آرای وزرای اطلاعات

گفتنی است تعداد نمایندگان مجلس تا دوره هفتم 270 نفر بوده و پس از آن به 290 نفر افزایش یافته است.

نمودار

172929

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    92 1
    برای مقایسه بهتر است این گونه آمار به صورت درصد هم بیان شوند
  • فیروزآباد فارس EU ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۶
    23 2
    علوی انسان بزرگی میباشد و میتواند نگاهها را به این وزارت خانه عوض کند
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    0 0
    مهم امنیتی است که درداخل وخارج ایجادمیکند نه تعدادارائ رای دهندگان