ایدز این بیماری که کابوس انسان معاصر است گرچه در حال کنترل شدن است اما هنوز می تواند آینده یک کشور را تهدید کند.

هادی معیری نژاد- در کشور ما موج سوم ایدز که از طریق ارتباط جنسی است در حال افزایش است و به همین دلیل زنان و به دتبع آن نسل آینده کشورا را تهدید می کند

 در جهان حدود نيمي از افرادي كه با ويروس HIV زندگي مي‌كنند را زنان و دختران تشكيل مي‌دهند و نسبت آلودگي در ميان زنان در حال افزايش است.

در كشورهايي كه به شدت تحت تاثير همه گيري قرار دارند، زنان و دختران ‌15 تا ‌24 سال حدود ‌64 درصد آلوده‌شدگان را تشكيل مي‌دهند. وزارت بهداشت اعلام كرد: دختران و زنان به نسبت مردان و پسران بيشتر در خطر ابتلا قرار دارند.

نمودار زیر وضعیت ابتلا در مناطق جغرافیایی بر اساس ابتلا به ایدز ، زندگی با ایدز و مرگ از طریق ایدز را نشان می دهد.

ایدز
تحقيقات نشان داده احتمال ابتلاي زنان به HIV حدود 2.5 برابر بيشتر از مردان است. در كشورهاي جنوب صحراي آفريقا، زنان و دختران جوان دو برابر بيشتر از مردان در معرض ابتلا قرار دارند.

تصویر زیر نشاندهنده وضعین زنان مبتلا به ایدز در قاره آفریقا است.

ایدز
حتي در برخي مناطق،‌ تعداد زنان مبتلا شش برابر مردان است. در مناطقي از آفريقاي شرقي و جنوبي، بيش از يك سوم دختران جوان حامل HIV هستند. اين روند در برخي كشورهاي حوزه كارائيب هم قابل مشاهده است. ساختار بدني زنان به گونه‌اي است كه خطر انتقال از يك مرد آلوده به يك زن دو و نيم برابر حالت عكس است.

وضعیت ایران
در ایران متاسفانه به دلیل افزایش موج سوم ایدز از طریق مقاربت جنسی تعداد زنان و کودکان مبتلا به این ویروس در حال افزایش است

در همین رابطه رییس مرکز تحقیقات ایدز نسبت به روند رو به رشد شیوع ایدز در زنان هشدار داد.

دکتر مینو محرز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه روند شیوع ایدز در میان زنان رو به افزایش است، گفت: طبق آمار تجمعی که وزارت بهداشت در گذشته اعلام کرده به دلیل تعداد بیشتر مردان در اعتیاد،‌ میزان ابتلا به ایدز در آنها بیشتر و حدود 92 درصد و در بین زنان حدود هشت درصد بوده است.اما در حال حاضر در میان جامعه مبتلایان به ایدز کشور حدود 65 درصد مردان و 35 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. نزدیک شدن آمار زنان به مردان نشان دهنده افزایش ابتلا به ایدز میان زنان است.

محرز درباره شیوه‌های ابتلا به این بیماری در زنان، ضمن اشاره به بیشتر بودن خطر ابتلا به دلیل روابط جنسی محافظت نشده در زنان، گفت: ابتلا به ایدز میان زنان بیشتر از طریق روابط جنسی محافظت نشده و بعد از آن از طریق اعتیاد است.

آمارها نشان می ‌دهد رده سنی مردان 25 تا 34 سال در کشور بیشترین گروه مبتلایان به HIV را تشکیل می ‌دهد، افزود: بعد از این رده، 35 تا 44 ساله ‌ها در بین مردان بیشترین گروه‌ مبتلا به HIV هستند. بعد از آن زنان رده 18 تا 25 سال هستند.

در این مواقع به زنان توصیه می شود به همسرانی که رفتارهای پر خطر دارند اعتماد نکرده و با مراجعه به مراکز مشاوره ایدز نحوه محافظت از خود را در برابر بیماری احتمالی همسر بیاموزند.

4646

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =