آموزش و پرورش در تمام این سالها با کسری بودجه مواجه بوده است و به گفته وزیر آموزش و پرورش بیشتر بودجه این وزارتخانه برای حقوق فرهنگیان مصرف می شود.

زهرا تالانی: از سال قبل دولت این وعده را داد که در بودجه 94، سهم آموزش و پرورش از سایر وزارتخانه بیشتر خواهد بود و مشکل بودجه آن تا حدی حل می شود. اما با ارائه لایحه بودجه ، مشخص شد که این افزایش بودجه چندان چشمگیر نیست .

مرکز پژوهشها با بررسی بودجه 93 و لایحه بودجه 94 اعلام کرده: با توجه به اینکه اعتبارات فصل آموزش در لایحه بودجه 1394 در مقایسه با قانون بودجه 1393 به میزان 24 درصد رشد داشته است، اما  سهم آموزش و پرورش از فصل آموزش در سال 1394 نسبت به سال 1393 معادل 8.1 درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین بررسی سهم وزارت آموزش و پرورش و دستگاه های تحت نظر آن از بودجه عمومی دولت در ۵ سال اخیر، نشان می‌دهد که به طور میانگین ۸٫۶ درصد از بودجه عمومی دولت به این وزارتخانه تخصیص یافته؛ هر چند این میزان در سال‌های مختلف، بین ۶ تا ۹ درصد متغیر بوده است. کلیت این امر با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت اولویت در بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش در لوایح بودجه سنواتی همخوانی نیز دارد.

سهم بخش های آموزش و پرورش در لایحه بودجه94

موضوع شرح موضوع
بودجه عمرانی بودجه عمرانی آموزش و پرورش در اختیار سازمان نوسازی مدارس است که رشد ۲۷ درصدی داشته است و رقم آن به ۶۳۹ میلیارد تومان رسیده است.بحث عمرانی، تجهیزات هنرستان‌ها و کمک به خیرین مدرسه ساز نیز با رشد ۲۸ درصدی در بودجه مواجه شده است و رقم آن به ۱۶۱ میلیارد تومان رسیده است.
دانشگاه فرهنگیان بودجه هزینه آن ۸٫۵ درصد رشد داشته است و به ۱۶۷ میلیارد تومان رسید ضمن اینکه ۸۵ میلیارد تومان نیز در بخش اختصاصی به بودجه دانشگاه فرهنگیان اختصاص داده شد که در مجموع ۲۵۲ میلیارد تومان بودجه این دانشگاه برای سال ۹۴ است.
بودجه دانشگاه شهید رجایی بودجه دانشگاه شهید رجایی آموزش و پرورش در سال آینده به ۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون رسیده است که رشد ۱۷٫۱ درصدی داشته است.
سرانه مدارس
۱۲۰ میلیارد تومان از تبصره مربوط به ماده واحده گاز که به ازای هر متر مربع گاز ۱۳ تومان دریافت می‌شود، برای سرانه مدارس در نظر گرفته شد. از محل ماده واحده گاز مصرفی نیز ۳۰۰ میلیارد تومان برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس در نظر گرفته شده است.
بودجه در بخش استان‌ها و ادارات آموزش و پرورش بودجه استان‌ها و ادارات آموزش و پرورش با رشد ۲۱٫۶ درصدی مواجه است و رقم آن به ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.البته برای کیفیت بخشی به آموزش و پرورش که بخشی مربوط به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است نیز ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
بودجه آموزش و پرورش استثنایی بودجه آموزش و پرورش استثنایی ۲۰ میلیارد تومان در سال آینده شد .یعنی بودجه سال آینده آموزش و پرورش استثنایی کشور رشد ۲۹ درصدی داشته است.
بودجه نهضت سواد اموزی نهضت سوادآموزی با ۴٫۷ درصد رشد به رقم ۲۵۹ میلیارد تومان در بودجه سال آینده رسیده است.

 

بررسی میزان سهم بودجه تمام دستگاه‌های وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت از سال ۸۹ تاکنون

 

47232

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    50 0
    به تنها چیزی که توجه نمی شود همین آموزش و پرورش است.گویا آموزش برای آقایان معنی و مفهومی ندارد. کمترین حقوق سازمانی مربوط به معلمان است.
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    32 4
    آقای فانی یه لطف بزرگی به فرهنگیان بکن و استعفا بده
  • دبير A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    35 0
    ديگه اميدي به اين آموزش و پرورش نيست.آموزش و پرورش شغل دوم واسه معلم هاست.شعر آموزش و پرورش كلاس خالي نباشد هستش.بايد عصرها بريم سر كار تا صبح.فاتحه
  • فرهنگی IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    35 1
    در کل جناب فانی دارن مثله فامیلیشون آموزش و پرورشو به فنا میبرند
  • فاطمه A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    40 0
    خدایش من دیگه دلم بکار نمیاد31دانش آموز با حقوق کم مدیر میگه باید نمره بدین همه بچه ها با گوشی ور میرن دولت حمایت نمیکنه اولیا هم بچه هاشونو ول کردن به امان خدا.
  • او A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    29 0
    بودجه آموزش و پرورش، که قرار است نسل آینده را تربیت کند و بودجه عمرانی کشور، مجموعا بسیار کمتر از یک مورد از اختلاس‌های اخیر است ناموسا بچاپ
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    34 0
    چرا یک دفعه آموزش و پرورش را قربانی نمی کنید ؟خلاص مرگ تدریجی تاکی؟
  • م ع ل م IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    34 0
    از همان زمان که اقای فانی به عنوان وزیر انتخاب شد فهمیدم که این دولت عزمی برای یهیود وضعیت اموزش و مخصوصا ومخصوصا معیشت معلم ندارد ،دیگه حالم از شغلم بهم میخوره ،اگه کسی شغلی سراغ داره خبر بده شدید بی پولی اذیتم می کنه ،البته از همه همکاران بابت چنین حرفی پوزش می طلبم اما دیگر ارزش و حیثیت برای معلم نمانده که بشود از آن حراست کرد.
  • معلم ناراضی از معیشت خود A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    29 0
    متاسفم
  • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    18 0
    وضعیت امروز آموزش و پرورش آینده ی جامعه ی ماستمطمئن باشید.
  • بی نام EU ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    21 0
    آیا هدف ، آموزش و پرورش است یا مرکز نگهداری جوانان ؟ باید به زور جوانان را در کلاس نگه داریم ، تحمل کنیم ، به بیت المال و بچه های خوب آسیب برسانند ، نمره هم بدهیم ... به کجا می رویم ؟...
  • بی نام EU ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    7 0
    خسته نباشی اقای فانی به خدا من از خودم شرمم میاد بخاطر شغلی که انتخاب کرده ام چون همیشه شرمنده زن وبچهامون هستیم نمیخاد ماراباکارمندان دیگه مقایسه کنی اگربا یه دستفروش کنار خیابان مقایسه کنی بهتره چون اونا خیلی بیشتر ازما درامد دارن شما هم بغیراز حرفهای تکراری چیزی برای گفتن نداری حداقل اگر میشه یه باربرو پیش وزیر بهداشت بگو شما چکار میکنی که این همه تغیر تو وزارت بهداشت ایجاد کرده ای
  • بی نام FI ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    2 1
    مدیران میانی باید کسانی باشند که مدیریت جهادی داشته باشند.
  • بی نام FI ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    10 0
    معلم نه تنها در مدرسه با اعصاب خود بازی می کند بلکه در خانه هم همیشه مشغول برنامه ریزی درسی و طرح سؤال و تصحیح اوراق و تدوین جزوه است . خیلی از کارمندان 25 دقیقه کار مفید دارند ولی معلم علاوه بر کار مفید مدرسه ، در خانه هم وقت می گذارد . ضمنا وضع معلمی که بیست سال درس خوانده و بیست سال درس داده را با یک دلال بی سواد مقایسه کنید یا حداقل با یک مکانیک یا باطریساز و ... متأسفم که دانش و دانشمند به این جایگاه رسیده که ... الله اعلم
  • حسین A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    جناب آقای دکتز فانی با24سال خدمت هنوز به یاد ندارمدیریت به ضعیف بودن شما ودست نشانده های شماخدا مارا از دست شما نجات بدهد از بنده خدا کاری ساخته نیست