بر طبق یک تحقیق رانندگان درون شهری که ساعت ها پشت ترافیک می مانند مسموم ترین هوای ممکن را تنفس می کنند.

هادی معیری نژاد- در بسیاری از شهرهای بزرگ که ترافیک مثال زدنی ای دارند مرگ و میر بر اثر استنشاق گازهای مسموم افزایش قابل ملاحظه ای راا نشان می دهد.

بر طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی آبلودگی هوا از اصلی ترین و مهم ترین عوامل مرگ و میر در جهان است حال دانشمندان به این نکته دست یافته اند که نقش ترافیک و ماندن در پشت چراغ قرمز در این میان بسیار پر رنگ است.

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که پشت چراغ قرمز‌ها هوا ۲۹ برابر آلوده‌تر است.

به گزارش بی بی سی این تحقیق نشان می‌دهد زمان توقف پشت چراغ قرمز فقط دو درصد کل زمان رانندگی است، اما ۲۵ درصد کل آلودگی که سرنشینان در معرض آن قرار می‌گیرند تشکیل می‌دهد.

ترمز زدن برای ایستادن پشت چراغ قرمز و بعد حرکت از حالت متوقف بعد از سبز شدن چراغ، بعلاوه فاصله نزدیک خودروها به همدیگر باعث افزایش تولید آلاینده‌ها از خودرو می شود.

پراشانت کومار محقق ارشد این تحقیق می‌گوید: "آلودگی هوا اخیرا در بین ده خطری که سلامت بشر را در سطح جهانی تهدید می کند قرار گرفته و سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را با سالانه هفت میلیون مورد مرگ مرتبط می داند."
از این بین، ۳.۷ میلیون مرگ به علت آلودگی هوای بیرون خانه و مابقی به علت آلودگی هوای داخل خانه‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

تصویر زیر نشان دهنده آلوده ترین نقاط جهان بر استاس ذرات معلق آلاینده در هوا بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی است

آلوده

"زمانی که ما در خودرو صرف می کنیم علیرغم تمام تلاش ها در یک دهه گذشته تقریبا ثابت مانده و با اضافه شدن به تعداد خودروهای در حال تردد، ما در رفت و آمد روزمره هر چه بیشتر در معرض آلاینده ها قرار می‌گیریم."

دکتر کومار می گوید که تغییر مسیر روزانه برای اینکه کمتر به چراغ قرمز برخورد کنیم ممکن است برای بسیاری مقدور نباشد اما رانندگان می توانند پشت چراغ قرمز "شیشه ماشین را بسته نگه دارند، دریچه‌های هوای ماشین را ببندند و تا جایی که ممکن است فاصله بیشتری با خودروی جلویی داشته باشند."
"عابرانی که مرتب از چنین تقاطع‌هایی رد می شوند باید راههای جایگزین را در نظر بگیرند که تقاطع و چراغ قرمز کمتری داشته باشد."

مهمترین بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا: 

 

بیماری درصد مرگ ومیر
سکته مغزی 40 درصد
بیماری های قلبی 40 در صد
بیماری های انسدادی ریوی 11 درصد
سرطان ریه 6 در صد
بیماری تنفسی کودکان 3 درصد

 

دکتر کومار تنظیم بودن چراغ های قرمز را مهم می‌داند چون زمان توقف پشت چراغ را کاهش می‌دهد.
سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را مهمترین عامل محیطی مرگ در دنیا دانسته و چهار شهر ایران از جمله اهواز در میان ده شهر آلوده دنیا قرار داده است.

4646

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =