ایسنا نوشت: علیرضا رضاداد با تشریح آخرین جلسه‌ی شورای عالی جشنواره‌ی فیلم کودک اصفهان خبر داد که برگزاری بخش رقابتی جشنواره‌ی کودک به سال آینده موکول شده است اما آثار بخش نوجوان همزمان با نمایش گزیده جشنواره‌ی فجر در اصفهان مرور می‌شود تا خلاء برگزاری جشنواره جبران شود.

دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک اصفهان گفت: 11 آبان ماه اولین جلسه شورای عالی جشنواره‌ی کودک در اصفهان به ریاست دکتر جمالی‌نژاد شهردار اصفهان و با حضور همه اعضای شورا تشکیل شد و در این جلسه بر روی چند مبحث به جمع‌بندی رسیدیم.

او درباره‌ی مباحثی که درباره‌ی آن به جمع‌بندی رسیده‌اند، توضیح داد: با توجه به اینکه امسال فرصت مهر ماه را برای برگزاری از دست داده‌ایم و درتوافق‌نامه پیش بینی شده، سی امین دوره جشنواره‌ی کودک در بخش سینمای کودک رقابتی باشد و بخش نوجوان بصورت مرور و غیر رقابتی برگزار بشود، قرار شد این بخش غیر رقابتی همزمان با دهه فجر و همزمان با نمایش گزیده آثار فجر سینمای ایران امسال در اصفهان برگزار بشود و چند رویداد متناسب با کودکان و نوجوان نیز در این زمان پیش بینی بشود که خلاء برگزار نشدن جشنواره در زمان خودش تا حدودی جبران بشود.


رضاداد به موارد دیگری که مورد تفاهم‌ قرار گرفته است، اشاره کرد و افزود: موضوع دوم که جمع‌بندی شد، قطعی کردن زمان برگزاری جشنواره در ۵ سال آینده که زمان این توافق نامه است، بود به هرحال چون تا ۵ سال آینده به دلیل همزمانی مهر ماه با ماههای محرم و صفر و آئین‌های متناسب با این دوماه در اصفهان امکان برگزاری در مهر ماه جشنواره را نداریم، زمان ثابت این رویداد از دوره سی‌ام تا سی و چهارم هفته آخر خرداد در نظر گرفته شد تا بتواند مقدمه‌ای برای اکران تابستانی سینمای کودک و نوجوان باشد.

او در عین حال خاطرنشان کرد: البته در سال 96 بدلیل همزمانی با اواخرماه رمضان جشنواره‌ی کودک اصفهان از اوایل تیر ماه و همزمان با عید فطر برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک در ادامه تصریح کرد: قرار شد در پایان دوره سی و چهارم این زمان ارزیابی بشود که اگر زمان مناسبی بود و به رونق اکران تابستانی فیلمهای کودک و نوجوان کمک می‌کرد، همین زمان ثابت بماند.

رضاداد با بیان اینکه جلسه‌ی بعدی شورای عالی جشنواره‌ی فیلم کودک اصفهان 10 آذر ماه برگزار می‌شود، ادامه داد: مقرر شد در آن جلسه، برنامه‌های دوره سی‌ام و پیش نویس مقررات توسط دبیرخانه آماده بشود و جهت تصویب به شورا ارایه شود.

او همچنین گفت: ضمنا قرارشد توافق‌نامه فیمابین فارابی و شهرداری اصفهان که لازمه برگزاری این رویداد است و جزئیات که در آن پیش بینی می‌شود توسط نمایندگان این دو سازمان تا جلسه بعد مبادله بشود.

رضاداد خاطرنشان کرد: مسئولیت تشکیل منظم جلسات شورای عالی به جناب آقای دکتر قاسم زاده عضو شورای و رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری واگذار شد تا حداقل ماهی یکبار این جلسات تشکیل بشود و همچنین مقرر شد که سخنگوی این شورا دبیر جشنواره‌ باشد و اخبار و اطلاعات جشنواره از طریق دبیر و دبیرخانه منعکس بشود.

رضاداد در پاسخ به اینکه چرا آخر خرداد ماه برای برگزاری جشنواره‌ی کودک اصفهان درنظر گرفته شده است، گفت: ما چند گزینه داشتیم یکی گزینه آذرماه تا اسفند بود که این گزینه بدلیل فصل سرما و عدم تناسب با حضور کودکان و نوجوان آن برای فعالیتها و آئین‌های میدانی متناسب با علاقه و نیاز آنها گزینه مناسبی تشخیص داده نشد.
او ادامه داد: گزینه بعد هم اردیبهشت بود که علاوه بر اینکه در اردیبهشت جشنواره بین المللی فجر هست به زمان امتحانات دانش‌آموزان هم نزدیک میشه و ماه رمضان هم به مرور جلوتر میاد و ما در۵ سالها آتی باید هر سال زمان رو جابجا کنیم. لذا با بررسی‌هایی که انجم شد، هفته آخر خرداد برای ۵ سال آتی بهترین زمان تشخیص داده شد و در نهایت این زمان جمع‌بندی شد.

دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک درباره‌ی آخرین وضعیت تصمیم‌گیری برای تفکیک یا عدم تفکیک جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان گفت:
در توافق‌نامه فیمابین شهرداری اصفهان و سازمان سینمائی و فارابی پیش بینی شده که درباره این موضوع در پایان دوره سی‌ام جمع‌بندی بشود چون این پیشنهاد برخاسته از یک تحلیل تخصصی و روانشناسانه است و البته ملاحظات متعددی هم دارد که درباره آن خیلی هم صحبت شده، معهذا چون جشنواره نوجوان یکبار بصورت مستقل برگزار شده و امسال در دهه فجر این بخش بصورت مرور برگزار می‌شود و کودک بصورت رقابتی برگزار خواهد شد، همین شورا هردو شیوه را بررسی خواهد کرد و جمع‌بندی آنها را برای مسیر چهار سال بعد ارائه می‌کند.

دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک در پاسخ به اینکه آیا برگزاری جشنواره‌ی فیلم کودک در اواخر خرداد ماه و زمان تعطیلی مدارس نگران کننده نیست؟ پاسخ داد: دوستان در اصفهان این نگرانی رو ندارند؛ چرا که اکثر مدارس برنامه‌های تابستانی دارند و در پایان سال تحصیلی می‌توانند این هماهنگی را برای حضور دانش آموزان در زمان برگزاری جشنواره با مدارس و معلمین و دانش آموزان انجام بدهند و این خودش می‌تواند یک فرصتی برای مدارس برای فعالیت تابستانی دانش آموزان تلقی بشود.
رضاداد همچنین ادامه داد: از سوی دیگه من اعتقاد دارم که فضای عمومی تماشاگران فیلمهای جشنواره با این تصمیم میتواند، مقداری هم به سمت خانواده‌ها و مشارکت طبیعی آنان میل پیدا کند که این برای جشنواره هم یک مزیت می‌تواند به حساب بیاد که علاوه بر ظرفیت آموزش و پرورش و مدارس و معلمین به ظرفیت خود خانواده‌ها هم توجه بشود و از حالت مدرسه محور صرف به مشارکت خانواده‌ها میل پیدا کنیم.

اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره‌ی فیلم کودک عبارتند از علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمائی فارابی،حجت الاسلام ارزانی مدیر کل ارشاد اصفهان و نمایندگان سازمان سینمائی:مرضیه برومند،حبیب ایل بیگی، رسول صدرعاملی و نمایندگان شورای شهر اصفهان:آقایان آذربایجانی و باقر بیگی و نمایندگان شهرداری: آقایان قاسم زاده - شهیدی و نباتی نژاد

5858

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =