فرمانده ناجا:اینجا پلیس بر مردم نیست برای مردم است و طبیعتا اگر مردم و جامعه قانون‌پذیر باشند و همراهی با پلیس داشته باشند ممکن است بخش کوچکی قانون گریز و قانون ستیز وجود داشته باشد.

به گزارش خبرآنلاین‏،سردار اسماعیل احمدی مقدم با بیان اینکه که با افراد قانون گریز باید با سرپنجه قدرت و اقتدار با آنها برخورد شود که بخش اعظمی در این فرایند پلیس را همراهی می‌کنندگفت: شعاری که امسال برای هفته ناجا انتخاب کردیم، طبق روال همه ساله محتوای همه اقدامات نیروی انتظامی در همان سال است و در سال‌های بعد هم باید ادامه پیدا کند. یعنی یک تغییر و اصلاح رویکردها و نگرش‌هاست و صرفا یک عنوان برای یک هفته نیست.
وی گفت: امنیت مؤلفه‌ای اجتماعی است که در آن مردم باید پلیس راه همراهی کنند، استفاده از ظرفیت‌های مردمی پلیس را کارآمد خواهد کرد.
فرمانده ناجا افزود: سرمایه اجتماعی، اساس اقتدار پلیس است که امسال مورد استفاده قرار گرفته در واقع ناظر بر دیدگاه جدید ما در مورد اقتدار است.
وی ادامه داد: آنچه که تا کنون اقتدار شناخته می‌شد عمدتا متکی به سلاح، ابزار، نیروی پلیس، تکنولوژی‌ها، حرفه‌ای گرایی، تاکتیک‌ها و روش‌ها بود یعنی پلیس نماد اقتدار بود و مجموعه عملکرد آن می‌توانست ایجاد اقتدار در جامعه کند که البته اقتدار در درون خود مشروعیت را هم دارد. تفاوت قدرت و اقتدار اینست که اقتدار قدرتی است که مبتنی بر قانون ومشروعیت است.
احمدی مقدم تصریح کرد: شرایط جدید دنیا و پیشرفت رسانه‌ها و اهمیت افکار عمومی تلاش همه دولت‌ها را بر این داشته است که از ظرفیت‌های اجتماعی حداکثر استفاده را کنند.


اقتدار نرم
فرمانده ناجا افزود: ما موضوع اقتدار نرم را در سال گذشته در دستور کار قرار دادیم و معاونت اجتماعی ناجا همایش‌های علمی را در این رابطه برگزار کرد. این موضوع در ادبیات سیاسی و امنیتی دنیا یک واژه جدید است چراکه واژه قدرت نرم را داشتیم اما اقتدار نرم هرگز توسط هیچ نهاددیگری بکار گرفته نشده بود.
وی ادامه داد: اقتدار نرم عمدتا جنبه اجتماعی و پذیرش قدرت را توسط جامعه نمایش می‌دهد و مبتنی بر اقدامات نرم افزاری است تا ابزارها و تجهیزات سخت افزاری. اقتدار نرم متکی بر تمایل مردم در مشارکت با پلیس و نیروهای امنیتی برای استقرار امنیت است.
احمدی مقدم تصریح کرد:این یک نگاه جدیدی است که در این نگاه جدید اقتدار دو جانب دارد یکی نیروی‌های عمل کننده و حافظ نظم وامنیت و سوی دیگرش مردم هستند که باید امنیت و آرامش برای آنها مهیا شود.
فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: سرمایه اجتماعی که در ادبیات دهه اخیر مطرح شده به راحتی قابل دست‌یابی نیست. بعد از اینکه در هر سازمانی عمدتا سرمایه‌های انسانی، سرمایه‌های مادی ،منابع انسانی و منابع مادی را سرمایه‌های عمده سازمان می‌دانستند امروز سرمایه اجتماعی بعنوان ضلع سوم سرمایه هر سازمان مطرح است.


همراهی پلیس با مردم
احمدی مقدم ادامه داد: تصور کنید جامعه در برابر طرح‌های پلیس مقاومت کند مثلا در موضوع ترافیک و اجرای قوانین و فرهنگ ترافیکی جامعه مقاومت نشان دهد؛ در این شرایط پلیس با مشکلات زیادی مواجه و به اهدافش هم به راحتی دست نخواهد یافت. اما اگر با اقدامات فرهنگی بتواند افکار عمومی را با خود همسو کند می‌بینیم کار به سرعت پیش رفته در حالی که هزینه کمتر و پذیرش اجتماعی بالاتر به دست آمده است. در واقع اگر مردم احساس کنند که اقدامات پلیس حافظ منافع آنهاست و منفعتی نصیب این سازمان نمی‌شود و پلیس بعنوان یک نهاد دلسوز و یاور اجتماعی است در سختی‌ها تمام آحاد جامعه به کمک پلیس خواهند آمد.
وی ادامه داد: ارتباط ناجا با مردم از طریق معاونت اجتماعی محقق شده و آن را هدایت می‌کند. در واقع برقراری ارتباط با افکار عمومی جامعه، توجیه اقدامات پلیس و همراه‌سازی و آگاه‌سازی و آموزش اجتماعی است که ابعاد فراوانی دارد.
فرمانده ناجا تصریح کرد: در فرآیند امنیت مردم به ما کمک می‌کنند مثلا در همین اجلاس سران غیر متعهدها همراهی مردم به میزانی بسیاری باعث تسهیل امور برای ما شد چراکه مردم احساس کردند در ارتقاء آبرو و سرمایه بین المللی جمهوری اسلامی شریک پلیس هستند و همه خودشان مشارکت و همراهی کردند که این کار بسیار زیبایی است تا اینکه مردم ناراحت بشوند، اظهار ناراحتی کنند ،همراهی نکنند و یا مقاومت کنند.


پلیس و سرمایه اجتماعی
وی افزود: اقتدار نیروی انتظامی اگر چه بی‌ارتباط با ابزار و امکانات و دانش و فن‌آوری و آموزش و امانت‌داری و آمادگی نیروی انسانی نیست و اینها همه در جای خودشان بسیار مهم هستند، اما تمام این موارد با سرمایه‌های اجتماعی مفهوم پیدا می‌کنند.
احمدی مقدم ادامه داد: سرمایه اجتماعی را منابع انسانی آگاه، فهیم، امین و درستکار افزایش می‌دهند و موجب پیشرفت سازمان می‌شوند اما کم توجهی به این مسئله موجب کاهش عملکردخواهد شد. امروز پلیس در جایگاهی قرار گرفته که می‌تواند با شفافیت شعار سرمایه اجتماعی را مطرح کند و اعلام کند اساس قدرت و اقتدار ما برای حل مشکلات، پیشبرد و بهبود آرامش و امنیت در کشور سرمایه اجتماعی است.
فرمانده نیرو انتظامی گفت: مقبولیت و مشروعیت اقدامات پلیس بر روی بعد افکار عمومی، حساسیت ویژه‌ای را باز می‌کند که با 13 سال از تشکیل معاونت اجتماعی در ناجا این اساس پایه‌ریزی شده و امروز شاهد تبلور این موضوع هستیم.
وی افزود: امروز سرمایه‌گذاری و تغییر نگرش‌ها و چرخش در رویکرد سازمانی آثارش ظاهر شده و باید این بعد را عملیاتی کنیم چرا که از ادبیات سازی و بستر سازی و زمینه سازی عبور کرده‌ایم و می‌توانیم خوشه چینی و بهره‌برداری کنیم و سرعت خود را در این زمینه افزایش دهیم. امروز در سازمان نیروی انتظامی این تفکر نهادینه شده و باید از ابزارها، روش‌های نوین و رسانه‌های موجود و جدید استفاده و این قدرت را ارتقاء بدهیم.


اعتماد به پلیس
احمدی مقدم تصریح کرد: اعتمادسازی موجب افزایش مشارکت مردم می‌شود. اگر مردم دستگاه را یک سازمان کار آمد و معتقد به مشارکت اجتماعی ندانند و برای خودشان سهم و نقشی قائل نباشند طبیعی است که درفرآیند امنیت خودشان را بی‌نیاز از مشارکت در این زمینه می‌دانند. افزایش آگاهی‌های مردم که نیروی انتظامی آن را با ثبت تجربیات و انتقال آن از طریق آموزش همگانی پیگیری می‌کند باعث پیشگیری می‌شود ،مثل موضوع شرکت های هرمی که اگر مردم خوب آگاه نشوند هرچه پلیس تلاش کند اثر نداشته و گروه های بزرگ مال باخته پیدا می شوند اما اگر مردم با پلیس همراهی کنند نه تنها در دام قرار نمی گیرند بلکه اگر کسانی خواستند در دام گرفتار شوند آنها را آگاه می کنند و یا حتی فراتر از آن با همکاری اطلاعاتی با پلیس و در اختیار گذاشتن جاهایی که این شبکه‌ها و باندها فعالیت می‌کنند از اقدامات آنها جلوگیری می‌کنند.
وی ادامه داد: در مجموع این اعتماد به اقدامات پلیس است که موجب مشارکت مردم می‌شود مثلا در بحث نظارت همگانی بر پلیس در 197 اگر مردم تماس نگیرند و اعتماد نداشته باشند که گوش شنوا وجود دارد، تماس هم نمی‌گیرند. تماس آنها و انتقاد و پیشنهادهایشان است که موجب ارتقاء عملکردهای پلیس می‌شود چراکه ما بسیار معتقدیم بر اینکه مشتریان ما که خود مردم هستند بهترین کسانی هستند که می‌توانند نظر بدهند و ما بسیار اعتقاد داریم که نظرات مردم برای ما راهگشا است و همواره به این موضوع حساسیت و واکنش مثبت داریم.
سردار مقدم در خصوص خدمات نیروی انتظامی در هفته ناجا گفت: همه ساله تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های ناجا در چند موضوع استفاده کنیم که یکی از آنها هم افزایش و تسهیل خدمات به مردم است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از خدمات تسهیل خدمات به کارکنان ناجا و خانواده‌های آنها است. تقدیر و تشکر از پلیس‌های ساعی اگر چه همه ساعی هستند اما آنهایی که خدمات برجسته‌تری مخصوصا در بعد اجتماعی دارند در این موضوع قرار می‌گیرند.


45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 240925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام EU ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    43 0
    حکایت افسران راهنمایی و رانندگی توی جاده ها دیدنی و شنیدنی هست. یکی از مهمترین خطرات رانندگی در جاده ها و اتوبانها و بزرگراهها حرکت با دنده عقب هست که جریمه قابل توجهی هم داره اما جالبه برای شما بگم در اتوبانها افسران راهنمایی و رانندگی ،رانندگانی که از سرعت مجاز تخطی کرده اند را مجبور میکنند برای گرفتن برگ جریمه با دنده عقب حضور جناب افسر شرفیاب شوند . در واقع خود پلیس راهنمایی و رانندگی آمر خلاف است . استدعا دارم اگر کسی دسترسی به این اسماعیل خان !!!! داره بهش بگه به عوامل زیر دستش دستور بده بجای مجبور کردن رانندگان متخلف برای حرکت با دنده عقب ، باسن مبارک را کمی به زحمت انداخته و برای جریمه کردن و در آمد زایی برای نیروی انتظامی به حضور راننده شرفیاب شوند
    • کاوه IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
      32 0
      میان ولی جریمه 2 برابر میشه و ماشینم می خوابونن.
    • آرش IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
      13 0
      من یکبار نشستم تو ماشینم که افسر محترم بیاد برگه جریمه رو بهم بده ایشون 2-3 متر رو زورشون اومد بیان پایین و فرمایش نمودند که قانون جدید میگه شما باید بیاین پایین. و جالب اینکه در حالیکه باید من رو 15000 تومان جریمه میکردند اما 30000 تومان جریمه شدم. بعدا فهمیدم یکی از کدهایی که در برگه جریمه زده مربوط به نداشتن بیمه نامه میشه در حالیکه ایشون میخواست مدارک من از جمله بیمه نامه رو ضبط کنه! به بازرسی راهنمایی و رانندگی هم تلفن زدم و شکایت کردم از ایشون و حتی شماره تلفن هم دادم اما هیچ تماسی با من گرفته نشد!
  • بدون نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    60 0
    متاسفانه در کشورمان باب شده که هر سازمانی فقط از خودش تعریف و تمجید می کنند و همه را به حساب مردم می نویسند
  • بدون نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    17 0
    همون اولیش فکر کنم درست تره عطر ان است که ببوید نه ان که عطار بگوید.