۰ نفر
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
مقصر آسیب‌دیدگی سینا علیخانی کیست؟

یک وکیل فعال در حوزه‌ دفاع از حقوق معلولان بیان کرد: در حادثه آسیب‌دیدگی سفیر کودکان مبتلا به sma شهرداری قزوین مقصر است‌.

به گزارش خبرآنلاین، مجتبی رحیمی، وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به اینکه حادثه پرت شدن‌ سینا علیخانی، سفیر کودکان sma از روی ویلچر در اثر گیر کردن چرخ ویلچر او در دریچه فاضلاب شهری، اظهار داشت: بر اساس قانون حمایت از معلولان، شهرداری مسئول مناسب‌سازی شهری است و شهرداری‌ها به‌عنوان متولیان ساخت شهرها، مسئولیت دارند فضای داخلی شهرها را به گونه‌ای بسازند که امکان تردد ایمن برای همه گروه‌های اجتماعی از جمله معلولان، سالمندان و جانبازان فراهم شود.

وی ادامه داد: وقتی فضای داخلی شهرها از ایمنی کافی برای گروه‌های دارای نیازهای ویژه ایمن نیست و جان آنها را به خطر انداخته و آنان را با آسیب جسمی مواجه می‌کند، می‌توان‌ گفت شهرداری در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده و مقصر هرگونه آسیب جسمی وارد شده به شهروندان که ناشی از زیرساخت‌های شهری باشد، شهرداری است‌ و این تقصیر در حادثه آسیب سینا علیخانی، سفیر کودکان مبتلا به sma کاملاً محرز است.

انصاری تأکید کرد: بنابر ماده ۲ قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب ۲۰ اسفند ۱۳۹۶، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف‌اند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود.

این وکیل پایه یک دادگستری اضافه کرد: همچنین وفق ماده ۴ قانون مارالذکر شهرداری‌ها مکلفند صدور پروانه احداث، بازسازی و پایان کار برای تمامی ساختمان‌ها و اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی را به رعایت ضوابط و استانداردهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و اصلاحات پس از آن در مورد دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت توسط مجری، مشروط کنند که در بسیاری از موارد به این قلنون توجهی نمی‌شود.

به گفته رحیمی، قانون‌گذار مجازات متخلفان از رعایت مقررات و قوانین فوق را در تبصره ۳ ماده ۵ قانون حمایت از معلولان حسب مورد مجازات تعزیری جرای نقدی درجه ۵ تا ۸ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، انفصال موقت یا دائم از خدمات عمومی، تنزل مقام و یا محرومیت از انتصاب به پست حساس و مدیریتی و یا اخراج از نهاد یا سازمان متبوع تعیین کرده است.

اعضای شورای شهر قزوین عذرخواهی کردند

در پی این حادثه برخی از اعضای شورای شهر قزوین از جمله نائب رئیس شورا بابت بروز این اتفاق، در صحن علنی شورای شهر عذرخواهی کرده و مناسب‌سازی شهر قزوین را نامطلوب دانسته است.

محسن حق‌شناس با تأکید بر اینکه چاله‌ها و خرابی دریچه‌های سطح شهر به قدری زیاد است که حتی برای دوچرخه‌سوارها هم خطرناک شده، به رسانه‌های محلی گفته: افراد دارای معلولیت به سختی از خانه خارج می‌شود پس نباید شرایط به گونه‌ای باشد که همین ترددهای سخت و اندک‌ آنها هم با زمین خوردگی و آسیب‌دیدن همراه باشد.

علی فرمانی، رئیس شورای نیز بیان کرده: ما در مورد معلولان و رسیدگی به چالش‌های آنها شعار دادیم، اما متأسفانه اقدام ملموسی نداشتیم.

فاطمه اشدری، دیگر عضو شورای شهر قزوین نیز از بی‌توجهی شهردار به مناسب‌سازی شهری ابراز گله‌مندی کرده و گفته: بااینکه قزوین از معدود شهرهایی است که شهردار آن سال‌هاست مشاور امور معلولان دارد، اما پیشنهادات مشاور شهردار در امور معلولان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و شهردار دراین‌باره باید به شورا جواب دهد.


شهردار قزوین در سکوت

با گذشت حدود ۲ هفته از حادثه پیش آمده برای سینا علیخانی و با اینکه آسیب‌دیدگی و شکستگی بینی او مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و حتی چند عضو شورای شهر قزوین نسبت به این مسأله ابراز تأسف و عذرخواهی کردند بااین‌حال شهردار قزوین هنوز واکنشی به این مسأله نشان نداده است‌.

این درحالیست که بر اساس قانون حمایت از معلولان، شهرداری مسئول مناسب‌سازی شهری و مسئول مستقیم بروز هرگونه آسیب ناشی از ناایمن‌ بودن شهر برای معلولان، جانبازان و سالمندان است‌.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1908503

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =