ایرنا نوشت: طی روزهای گذشته اخبار و گزارش هایی مبنی بر زخمی یا کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده داعش در رسانه های مختلف منتشر شده است.

طی روزهای گذشته اخبار و گزارش هایی مبنی بر زخمی یا کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده داعش در رسانه های مختلف منتشر شده است؛ گزارش هایی ضد و نقیض که هنوز منبع موثق و مستندی آن را تایید نکرده است.

 

 

پنجشنبه هفته گذشته شبکه تلویزیونی السومریه نیوز عراق در گزارشی به نقل از یک منبع محلی از زخمی شدن ابوبکر البغدادی سرکرده داعش در حمله های هوایی ائتلاف به اصطلاح ضد داعش در استان نینوای عراق خبر داد.
پیش از این نیز گزارش های مشابه مبنی بر زخمی شدن ابوبکر البغدادی که نام اصلی اش ابراهیم السامرایی است در رسانه ها منتشر شده بود.


رسانه های مختلف مکان های مختلفی را برای اخبار خود عنوان کردند. در برخی از آن ها گفته شد که سرکرده داعش به هنگام حمله هواپیماهای ائتلاف در شهر رقه سوریه مقر خلافت خودخوانده اش حضور داشت و در برخی دیگر از شهر موصل به عنوان محل وقوع این حمله یاد شده است.


گرچه، چند ساعت پس از انتشار این اخبار، ائتلاف آمریکا اعلام کرد که گزارش های مربوط به زخمی شدن البغدادی را تایید نمی کند.
برخی از رسانه ها، حتی این خبر را با جزییات منتشر کردند، مثلا عنوان کردند که یک فروند موشک به محل اقامت البغدادی در رقه اصابت کرده است.


در این گزارش ها همچنین اعلام شد که چند نفر از نزدیکان البغدادی و از سرکردگان گروه تروریستی داعش نیز زخمی شده اند.
این خبر در حالی منتشر شد که رسانه های این گروه تکفیری، از جمله خبرگزاری رسمی آن موسوم به اعماق و نشریه انگلیسی زبان آن به نام دابق، هیچ یک گزارشی را در این خصوص منتشر نکردند.

حتی مقام های آمریکایی در پنتاگون و ائتلاف به اصطلاح ضد داعش بارها اذعان کرده اند که از مخفیگاه البغدادی اطلاعی ندارند.
بغدادی که به نوشته روزنامه انگلیسی سان، آمریکا برای سرش جایزه 7 میلیون پوندی در نظر گرفته است، در سال 2004 و در جریان حمله آمریکا به عراق در شهر فلوجه دستگیر شد، اما آمریکایی ها شش ماه بعد او را آزاد کردند تا برود و سرکردگی گروه تروریستی وقت القاعده در عراق را در سال 2010 بر عهده بگیرد.


انتشار شایعات مربوط به حمله های ائتلاف و البغدادی طی هفته جاری نیز در رسانه ها به ویژه رسانه های انگلیسی ادامه یافت. روز دوشنبه این رسانه ها به نقل از یکدیگر اخبار مربوط به حمله ائتلاف آمریکا و البغدادی را منتشر کردند، اما این بار از این حد فراتر رفته و خبر کشته شدن البغدادی را بر روی خروجی های خود قرار دادند.
از جمله این رسانه ها می توان به پایگاه خبری هندی فرست پست اشاره کرد که مدعی شد خبرگزاری اعماق داعش خبر کشته شدن سرکرده خود را تایید کرده است؛ این پایگاه خبری همچنین به گزارش برخی رسانه های ایرانی در این خصوص استناد کرد.
این پایگاه خبری در ادامه مدعی شد که البغدادی در پنجمین روز ماه مبارک رمضان در شهر رقه و در نتیجه بمباران ائتلاف کشته شد.


گزارش مذکور یادآور شد که شبکه السومریه نیوز نیز روز یکشنبه اعلام کرده بود که حمله های هوایی ائتلاف آمریکا به 65 کیلومتری غرب موصل مقر داعش در عراق به مجروح شدن البغدادی منجر شده است.
پایگاه خبری اینترنشال بیزنس تایمز نیز امروز به بازنشر این مطلب به نقل از یک نشریه ترک زبان به نام ینی شفق پرداخت؛ در این گزارش نیز ادعا شده که داعش در خبرگزاری رسمی خود خبر کشته شدن البغدادی را تایید کرده است.
گزارش های دیگر، از جمله آن چه در پایگاه اکسپرس یو کی منتشر شد نیز حاکی از آن بود که حمله مذکور به کاروان البغدادی و تنی چند از سرکرده های این گروه تروریستی صورت گرفته است.


در شرایطی که پایگاه ها و خروجی های خبری با الگو برداری از یکدیگر و بدون توجه به اعتبار منابع، خبر زخمی و کشته شدن البغدادی را بازنشر می دهند، شبکه خبری سی ان ان به نقل از برت مک گورک فرستاده ویژه آمریکا گزارش داد که گرچه نمی توان کشته شدن البغدادی را تایید کرد، اما دلیلی هم وجود ندارد که او را زنده فرض کنیم، زیرا طی چند ماه گذشته هیچ گونه پیامی از وی منتشر نشده است.


گروه تروریستی-تکفیری داعش که با حمایت غرب و هم پیمانانش پس از آغاز جنگ سوریه شکل گرفت و با ادامه حمایت های مالی و نظامی آن ها به دیگر کشورها نفوذ کرد، طی ماه های اخیر در عراق و سوریه تحت فشارهای شدید بوده و بخش های وسیعی از قلمرو خود را در مقابل حمله های بی امان نیروهای دولتی و گروه های مقاومت از دست داده است.

نکته مهمی که بسیار حایز اهمیت است، این می باشد که چه خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی درست باشد یا درست نباشد، تفکر داعش در عراق، سوریه و منطقه ادامه خواهد داشت و با کشته شدن سرکرده آن از بین نخواهد رفت همانگونه که در کشته شدن سرکرده های القاعده و طالبان و ادامه اعمال عناصر این گروه شاهد بودیم؛ از این رو باید گفت رزمندگان عراقی، سوری و متحدین آنها فقط باید تمرکز خود را در ادامه نبرد با تروریست های تکفیری همانند داعش بگذارند و نطفه آن را در منطقه بخشکانند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 546307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =