نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر سقف نمره را 20 بگیریم، نمره دیپلماسی ما در نیویورک 18 بوده است.

منصور حقیقت​پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به خبرگزاری خبرآنلاین که پرسید نقل قول منتسب به وزیر خارجه مبنی بر اینکه «مکالمه روحانی با اوباما و دیدار طولانی من با جان‌کری نابجا بود» صحت دارد یا نه؟، گفت: آقای ظریف نگفتند که کارشان نابجا بوده است اما قبول داشتند که بر اساس اشاره مقام معظم رهبری پاسخ به تماس تلفنی اوباما و طولانی شدن دیدار با جان کری، اشتباه بوده است.

وی به نقل از وزیر امورخارجه ادامه داد که رفتار آمریکایی​ها در این سفر غیرقابل پیش بینی بوده است. به همین دلیل هم رئیس​جمهور درخواست دیدار با باراک اوباما را نپذیرفتند. اما در مواردی مثل پاسخ به درخواست وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست 1+5 که قبلا هم از سوی آقای جلیلی به درخواست مذاکره با برنز پاسخ مثبت داده شده و نفس مذاکره با طرف آمریکایی در این سطح معمول بوده است، بهتر بود که این مذاکره نیم ساعت به طول نمی انجامید و کوتاهتر می بود.  در مورد  پاسخ به تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا هم باید در لحظه تصمیم گیری می​شد. این تصمیم لحظه​ا ی بوده و اشتباه شده است.

صبح امروز روزنامه کیهان در خبری به نقل از وزیر خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نوشت:  مکالمه روحانی با اوباما و دیدار طولانی من با جان‌کری نابجا بود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که نمره رفتار دیپلماتیک هیات ایرانی در آمریکا را 18 از 20 عنوان می​کرد، تاکید کرد که هیچ نماینده​ای از روزنامه کیهان در جلسه کمیسیون امنیت ملی نبوده و جا دارد مسئولان این روزنامه در نظر بگیرند که در عوض دستاوردهای مثبت این سفر، اگر اشتباهی هم داشته​اند، قابل تامل و اغماض است.

وی وزیر خارجه را در خط مقدم سیاست خارجی کشور و مورد وثوق ولی فقیه خواند که تندترین حملات را در سخنانش در نیویورک به اسرائیل داشته و بر اساس متن سخنرانیش در نشست  1+5 که به کمیسیون امنیت ملی ارائه داده است، بهترین مواضع را از جانب جمهوری اسلامی ایران بیا کرده که نباید وی را تضعیف کرد.

به گفته حقیقت​پور نمایندگان در جلسه با ظریف به او گفته​اند که هرگونه مذاکره با امریکا باید دارای مقدماتی از جمله عذرخواهی طرف امریکایی باشد. ظریف هم پذیرفته است که پاسخ به تماس اوباما اشتباه بوده اما نمایندگان معتقدند که این مساله نباید سبب نادیده گرفتن دیگر دستاوردهای مثبت در این سفر شد. در جلسه با وزیر خارجه در جریان ریز مذاکرات ایشان قرار گرفتیم که بسیار عزت مندانه و قدرتمندانه بوده  و باعث افتخار  است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: یکی از کارهای مثبت هیات دیپلمات ما تشدید اختلاف بین کنگره و اوباما و تشدید اختلاف بین دولت اسرائیل و اوباما بوده است.

حقیقت پور که از تذکر نمایندگان به ظریف خبر داد، افزود: احتمالا این اشتباهات دیگر تکرار نمی شود.

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    7 0
    پذیرفت یا مجبور شد بپذیره ؟؟؟
  • مجید IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    2 1
    نکات بارز دولت قبول اشتباهاتشه ، کاری که دولت قبلی نکرد تا......
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    7 0
    به نظر اصلا اشتباه نیس. بیخودی حرف دهن ظریف نذارین
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    8 0
    تا وقتی که سیاست های نظام طبق سلیقه جبهه پایداری و افراطی ها برنامه ریزی بشه ما ملت ایران بیش از پیش بدبخت خواهیم شد. دولت روحانی کاری ار پیش نخواهد برد چرا که مردم اخمیتی برای نظام ندارن..
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    1 0
    بازهم رفتارهاي گذشته داره تكرار ميشه...
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    6 0
    طفلي ظريف از فشار شماها كفته اشتباه بوده. كه البته بعيده كفته باشه. خيلي هم درست بوده اين تابو شكني.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    5 0
    جواب تماس را داده اشتباه بوده اگر جواب نمیداد که بی نزاکتی بود واقعاًچه کسانی نماینده ما شدند باعث تاسف است
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    1 0
    آقای نماینده شما نمیتوانستید به آقای احمدی نژاد هم نمره دیپلماسی بدهید ؟
  • سید IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    4 0
    هیچ اشتباه نبود و کار درست توسط آقای ظریف انجام شد. درود بر ابتکارات تیم آقای روحانی
  • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 7
    تذکر کافی نیست باید قاطعانه با این حرمت شکنی های آقای ظریف برخورد بشه تا کسی جرئت نکنه باز هم با مقدسات نظام بازی کنه
  • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    1 0
    نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی: روزنامه کیهان در گزارش صفحه 3عنوان کرده که ظریف در کمیسیون امنیت ملی به دیدار نابجای خود با جان کری و مکالمه تلفنی دکتر روحانی با اوباما اعتراف کرده،اما این خبر از طرف کمیسیون امنیت ملی تأیید نمی‌شود.
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    5 0
    اگر ما مردم به روحانی رای دادیم پس قبول داریم که صحبت با اوباما هم درست بوده چرا شما خواست اکثریت را نادیده می گیرید؟
  • بی نام US ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که برداشت‌های نمایندگان مجلس از سخنان وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه با اعضای کمیسیون امنیت ملی دقیق منتشر نشده و تیترهای برخی جراید فاقد صحت است و تکذیب می‌شود.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    1 0
    خب مذاکرات پیشرو رو ز راه دور برگزار کنید و هر 5 دقیقه صحبت هم نیم ساعت تایم اوت بدید تا بصورت طولانی و مداوم با هم در ارتباط نباشید اینطوری بجا میشه
  • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    2 0
    غیر از ملاقات مثبت آقای ظریف با کری و مکالمه تلفنی آقای روحانی و اوباما که در جهت منافع مردم بود و منجر به امیدواری و خوشحالی اکثریت مردم شد مگر دستاورده دیگری هم در این سفر بود ؟!!!!
  • مشهدی A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    2 0
    به نظرم آقای روحانی اگر با مخالفتهای خیلی بیشتری با موضوع رابطه با امریکا و اروپا برای حل مشکل هسته ای و تحریمها مواجه شدن، در حضور مردم پیگیری این موضوع رو خاتمه شده تلقی کنن و از کسانی که به قول رئیس جمهور انتقاد های نیش دار می کنن، بخوان مخالفها پیشنهاد بدن چطور، با فروش نفت زیر یک میلیون بشکه در روز و مشکلاتی که هست میشه مملکت رو اداره کرد، به نظر خیلی از مخالفها هنوز عمق موضوع رو درک نکردن، و فکر می کنن اقای روحانی و تیمش بچه اند و عشق رابطه با غربیها،
  • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    نابجا بودن با اشتباه بودن ميشه بفرمائيد چه تفاوتي دارند!!؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    1 0
    تمام حم و غم مسئولین شده تماس تلفنی روحانی و اوباما ؟؟؟؟؟؟ بیچاره مردم زیر بار گرانی کمر خم کرده اند.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    2 0
    امیدوارم هرچه زودتر دوره نمایندگی این افراد که با همراهی دولت قبلی طی هشت سال مملکت را به این وضع انداختند،تمام شود و نمایندگانی همسو با دولت به مجلس را یابند .
  • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    2 0
    دولت قبل این همه گند کاری داشت شما و دوستانتان یک حرف هم نمی زدید حالا یکی را بخاطر اشتباه نکرده اینجوری می کنید که چی علی اباد شهری خجالت خجالت..........