واحد مرکزی خبر نوشت:

لس آنجلس تایمز گزارش داد با توجه به حمایت اکثریت دموکرات ها از رویکرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در توافق هسته ای با ایران و تردیدهای برخی جمهوری خواهان، بعید است سرنوشت این توافق به وتوی اوباما منتهی شود.

این روزنامه آمریکایی در مقاله ای به قلم لیزا ماسکارو نوشت چند روز بعد از اعلام توافق هسته ای تاریخی با ایران ، به نظر می رسد دولت باراک اوباما رئیس جمهور دور اول رقابت را در برابر رقبای جمهوری خواه در کنگره می برد.
جمهوری خواهان نه تنها برای بدست آوردن رای شش دموکرات در سنا که برای رد توافق ایران لازم دارند با مشکل مواجهند بلکه آنها برای جلب حمایت تعدادی از اعضای خود نیز به تقلا افتاده اند.

اکنون نمایش وتو که زمانی قطعی به نظر می رسد غیرمحتمل شده است چرا که به نظر می رسد آندسته از اعضای دموکرات در سنا که درباره توافق ایران ابراز نگرانی کرده بودند، رویکرد موافق تری در قبال کاخ سفید پیدا کرده اند.

سناتور مارتین هنریچ دموکرات که به جمع دیگر نمایندگان دموکرات آمریکا در جلسه توجیهی کاخ سفید ملحق شد گفت:« آنچه دلگرم کننده است این است که هرچه همکارانم بیشتر سوال می پرسند نگاه مثبت شان نسبت به این توافق بیشتر می شود.»
اغلب سناتورهای دموکرات پیشتر حمایت خود را از رئیس جمهور اعلام کرده بودند اما حدود دوازده سناتور آمریکایی نگرانی هایی درباره این توافق داشتند که برخی از آنها احتمالا علیه این توافق رای می دهند.

سناتورهای کلیدی از جمله چارز شومر یکی از رهبران برجسته دموکرات ها در تلاش برای برقراری تعادل بین نگرانی های حوزه های انتخاباتی دموکرات ها با اهداف سیاست خارجی گسترده تر کاخ سفید است. این پویایی سیاسی یک بار دیگر برخی از نمایندگان آمریکا را وادار کرد بین اوباما و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل یکی را برگزینند.

اما سناتورهای دموکرات همچنین بی میلی خود را نسبت به حمایت از رای گیری که احتمالا آمریکا و اوباما را در عرصه بین المللی تضعیف می کند، نشان داده اند. حتی اگر قطعنامه رد توافق هسته ای در کنگره تصویب شود، اوباما در نهایت آن را وتو می کند و جمهوری خواهان بدون حمایت برخی از دموکرات ها دو سوم لازم را برای رد وتوی رئیس جمهور ندارند.

از طرف دیگر برخی از سناتورهای جمهوری خواه احتمالا از این توافق حمایت می کنند و این امر شرایط را برای رهبران حزب شان -- که پنجاه و چهار کرسی را در سنا در اختیار دارند -- جهت جمع شصت رای لازم برای پیشبرد قطعنامه ای در رد توافق هسته ای ایران سخت می کند.

اما این نبرد تازه آغاز شده است. از آنجا که قرار نیست تا سپتامبر رأی گیری در کنگره صورت پذیرد، زمان زیادی در این شصت روز بازبینی کنگره در اختیار دو طرف برای اعمال فشار به سناتورهای کلیدی وجود دارد. تلاش های گسترده ای از دو جناح درحال انجام است. جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه برای دومین بار به کنگره رفت. کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) در پیام الکترونیکی از اعضای خود خواسته است از اعضای خود در کنگره بخواهند به جمع مخالفان ملحق شوند.

سناتور ریچارد بلومنتال دموکرات که رای وی جزء همین افراد است گفت:« من فشار بر روی این تصمیم را احساس کرده ام.»
وی گفت مطالبی را از دو طرف از جمله افرادی در عالی ترین سطح کاخ سفید شنیده است.

دموکرات های مردد در دو طبقه قرار گرفته اند. برخی از آنها بخشی از یک شاخه تندرو حامی اسرائیل به رهبری سناتور رابرت منندز هستند که هنوز تصمیم نگرفته اند. دیگران از گروههای میانه یا از ایالت های محافظه کاری هستند که باید بادرنظرگرفتن اولویت های رای دهندگانشان رای دهند.
سناتورها تضمین هایی می خواهند مبنی بر اینکه بازرسان بین المللی دسترسی کامل به تاسیسات نظامی و هسته ای ایران داشته باشند و اگر ایران تخلف کرد، تحریم ها بازگشت پذیرباشند. آنها همچنین از لغو تحریم های تسلیحاتی متعارف علیه ایران در پنج تا هشت سال آینده و شرطی که به شورای امنیت سازمان ملل متحد اجازه می دهد قبل از تکمیل بازبینی کنگره ، این توافق را بررسی کند، ناراضی اند.
سناتور بنجامین کاردین از مریلند که یکی از آراء مهم دموکرات ها در کمیته روابط خارجی آمریکاست گفت این «خودسرانه» است که دولت به دنبال تایید سازمان ملل متحد قبل از رای گیری کنگره است و وی در حال اعمال فشار به کاخ سفید برای بررسی مجدد این اقدام است.
اما هیچ یک از دموکرات های سنا تاکنون به صراحت این توافق را رد نکرده اند. حمایت هیلاری کلینتون نامزد پیشتاز دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از این توافق نشانه ای زودهنگام بود دال بر اینکه مخالفت در داخل این حزب احتمالا بسیار کمتر از چیزی است که انتظار می رفت.
با توجه به ساز و کار رای گیری قائده اکثریت در آمریکا، مجلس نمایندگان آمریکا تحت رهبری جمهوری خواهان قطعا قطعنامه ای را در رد این توافقنامه صادر می کند اما سناتور جان کورنین جمهوری خواه از ایالت تگزاس اذعان کرد نمی تواند روی رای منفی همه سناتورهای جمهوری خواه حساب کند.

سناتور باب کورکر رئیس قدرتمند جمهوری خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هنوز دراین باره تصمیمی نگرفته است. سناتور جف فلیک جمهوری خواه از ایالت آریزونا نیز یکی از معدود جمهوری خواهانی است که نامه تام کاتن به رهبران تهران را علیه این توافق امضا نکرد.
فلیک گفت:« ما این توافق را بر اساس اینکه آیا ایده ال است یا خیر قضاوت نمی کنیم بلکه بر مبنای این اصل ارزیابی می کنیم که جایگزین این توافق چه است. گزینه های جایگزین آن خیلی خوب نیستند.»

شومر که انتظار می رود یکی از رهبران آینده این حزب در سنا شود رویکردی را انتخاب کرده که بسیاری از سناتورهای مردد در پیش گرفته اند: وی پاسخ آری به این توافق نمی دهد اما نه نیز نمی گوید.

وی ادامه داد:« من می خواهم ابتدا در صندلی کوچکم در مجلس بنشینم، توافق را ببینم، آن را بخوانم ، درباره اش بیندیشم و آن را مطالعه کنم آنوقت درباره آن با مردم صحبت می کنم.»

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    1 0
    مرسی روحانی و ظریف که این شکافو تو امریکا به وجود آوردند