پدرکویرشناسی ایران: اشتباه می کنند؛ همین که می گویند اگر این دریاچه خشک بشود، علاوه بر کشاورزی، روستاها و شهرها هم از بین می روند. بعد هم گفته اند از بس کشاورزی را توسعه داده‌اند،‌ دریاچه خشک شده. انگار که آب از دریاچه برداشته‌اند و کشاورزی را توسعه داده‌اند.

امید کریمی: در سال ۱۳۴۵ که پروفسور پرویز کردوانی در ۳۵ سالگی پس از تحصیل در رشته عمران کویر در آلمان و تحقیق در چند قاره به ایران برمی‌گردد، یک شرط برای ماندن می‌گذارد؛ «یا می‌روم رضاییه (ارومیه) دانشگاه را تاسیس می‌کنم،‌ یا بر می‌گردم اروپا» پس می‌شود بانی دانشگاه ارومیه فعلی، اولین دانشکده هم کشاورزی است. ۶۰ دانشجوی دختر و پسر می‌گیرد و تحقیقاتی درباره دریاچه ارومیه شروع می‌کند. اما دو سه سال بعد به تهران فراخوانده می شود تا در تاسیس وزارت علوم یاری کند. می‌گوید که وطن دومش ارومیه است؛ «مردم آذربایجان شرقی و غربی فکر نکنند من دشمن دریاچه ارومیه هستم. در گرمسار متولد شده‌ام، اما ارومیه را وطن دوم خودم می‌دانم.» 

با تمام اینها پدر کویرشناسی ایران، بزرگترین مخالف احیای دریاچه ارومیه است، با این توجیه: «دوستی داشتیم که دختر بسیار زیبایی داشت. دختربچه اول یا دوم ابتدایی بود که با مینی‌بوس تصادف کرد و مرد. همه خانواده و همه دوستان از این اتفاق ناراحت بودند،‌ اما یک سال نشد که خدا دختر زیباتری به این دوست ما داد. دریاچه ارومیه هم زمانی خیلی زیبا بود،‌ خیلی ارزشمند بود. اما الان نیست. بیمار است. مداوا هم نمی‌شود. باید ازش دل بکنیم و به جایش پارک انرژی، گیاهی، حیوانی درست کنیم. می‌شود اگر بخواهند.»

در آخرین روز سال ۹۲ به خانه پروفسور پرویز کردوانی رفتم. تنها بود. حدود ۴ ساعت گپ زدیم و حرف زد از معضلات زیست‌محیطی ایران. حرف‌هایش دو سه قسمت می‌شود؛ یکی به دریاچه ارومیه اختصاص دارد که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

 

دریاچه ارومیه اوضاع خوبی ندارد. خیلی تلاش می شود برای احیای دریاچه. بسیار هم درباره اهمیت آن حرف زده شده. تالاب ارومیه چقدر ارزش داشت و دارد و چقدر در ساختار طبیعی و زیست محیطی منطقه اطرافش تاثیر داشت و دارد که باید احیا شود، آن هم به هر قیمتی؟ 

این دریاچه خیلی با ارزش بود؛ سال ۱۳۲۵ وقتی خواستیم آب مملکت را بشناسیم،‌ ایران را به شش حوضه اصلی آبریز تقسیم کردند؛ رودهایی که به دریای خزر می ریزد، رودهایی که به خلیج فارس می ریزد، رودهایی که به قسمت مرکزی می ریزد، رودهایی که به دریاچه ارومیه می ریزد و حوضه های آبریز دیگر. حوضه آبریز یعنی جایی که هم آب سطحی می ریزد، هم آب زیر زمینی. بارندگی هم دارد. پس دریاچه ارومیه خیلی مهم است. من در سال ۱۳۴۵ که رفتم ارومیه دانشگاه ارومیه را تاسیس کردم، بنیانگذار دانشگاه ارومیه هستم. زمانی که به ایران آمدم،‌ به من گفتند هرجا می خواهی، بگو چهار روزه حکم صادر می شود. گفتم می خواهم بروم ارومیه. گفتند بودجه ندارد. گفتم یا آنجا یا برمی گردم اروپا. رفتم پیش کسی که مرا از خارج آورده بود. گفتند کردوانی هرجا خواست برود. مرا استخدام کردند به عنوان معلم طرحی اهواز، مامور شدم ارومیه. ۶۰ دانشجو گرفتم، ۳۰ تا پسر ۳۰ تادختر. هیچ امکانات هم نداشتم. من عاشق دریاچه بودم. وطن دوم من ارومیه است. من سه سال استاد آنجا بودم. در سال ۱۳۴۷ وزارت علوم تاسیس شد. بعد آقای مجید رهنما از من خواست بروم و همکاری کنم برای تاسیس وزارت علوم. پس منتقل شدم دانشگاه تهران.
این دریاچه آنقدر پر آب بود که در قسمت شمال که حالا پل شهید کلانتری را زده اند، چشمه آرتزین داشت. وقتی می رفتیم برای شنا،‌ ما را پرت می کرد بیرون. دریاچه بزرگی بود، بزرگترین دریاچه ایران بود. ۱۰۲ جزیره داخلش داشت، توی دو تا انسان زندگی می کرد. گوزن هم بود توی یکی از جزیره ها. چون دریاچه خیلی شور است، فقط آرتمیا در آن زندگی می کرد، آرتمیا برای پرورش میگو و ماهی خیلی خوب است. ضمن اینکه پرنده ها هم استفاده می کنند. در آن لجن بود که بسیار درمانی و ارزشمند بود. یک اکوسیستم حیوانی درست کرده بود. گاومیش بود همان اطراف. بعد هم هوای خوب برای شش تا شهرستان اطراف.

 

چه اتفاقاتی افتاد که آبی که به دریاچه می رسید، کم شد و منجر به وضع فعلی شد؟

پس از انقلاب گفتند کشاورزی را توسعه بدهیم تا وابستگی به کشاورزی نداشته باشیم. پس شروع کردند آب را از رودخانه ها گرفتن و چاه زدن. این اتفاق یواش یواش نیفتاد؛ چون عشق مدیران شد صنعت، شهرها توسعه پیدا کرد. بعد قانونی گذراندند و اولویت آب را به شرب دادند. یعنی به شهر. برای آب شرب، سد ساختند. بعد آب را دادند به شرب و صنعت. جمعیت زیاد شد و شهر توسعه پیدا کرد. من بارها گفته ام، وقتی می خواهید جایی را نابود کنید، حتما به آن آب بدهید. وقتی ببیند آب دارد، مصرف می کند. فقط هم به شهر می دهند. خب معلوم است آب بعد از این همه سال کم می آید. اما درباره دریاچه ارومیه؛ تازه ۱۴ سال پیش متوجه شدند آب دریاچه کم می شود. یک سوال می پرسم؛ چند وقت است که شما از کم آبی در همه زمینه ها خبر دارید؟

 

شاید ۱۰ سال نمی شود...

من ۳۰سال پیش درباره غارت آب نوشتم. در کتابم «منابع و مسائل آب در ایران، جلد اول، آب های سطحی و زیرزمینی» صفحه ۲۳۲ و ۲۳۳ مساله حفر بی رویه و غارت آب را نوشتم؛ «با برداشت بیش از حد از آب های سطحی و زیر زمینی، سطح آب پایین می رود و میزان آبدهی چاه ها کاهش می یابد و روزی فرا می رسد که آبی به زراعت و باغ ها نمی رسد. به عنوان مثال در استان یزد از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۶۰ سه هزار حلقه چاه حفر شده. به عقیده نگارنده، اینگونه حفاری چاه ها برای کشور مخاطره آمیز است.» همچنین نوشتم که در محدوده رفسنجان، تعداد ۳۲۱ مورد چاه غیر مجاز حفر شده. که اگر وزارت نیرو درباره مصدود کردن ۱۰۰ چاه رفسنجان اقدام نکند، با خشکسالی عمده ای مواجه می شوند. الان ۱۶۵۰ تا چاه غیرمجاز زده اند. الان وضعی شده که هر سالی ۵۰۰ هکتار از باغات پسته شان خشک می شود. آب دیگر نیست. یک چاه در گرمسار، سمنان، دامغان و شاهرود اگر یک میلیارد تومان قیمت دارد،‌ در رفسنجان ۱۲ میلیارد قیمت دارد. در کرج به فاصله ۱۰۰ متر هر باغی چاه دارد. حالا که کار از کار گذشته و جایی آب ندارد، به فکر افتاده اند. حتی تبریز هم آب ندارد. می گویند اگر سهم سرانه آب برسد به یک میلیون متر مکعب، فقر آبی بوجود می آید. اما الان تبریز ۶۵۰ هزار مترمکعب سرانه دارد. شیراز هم وضع بدی دارد. بدترین نقطه است. همه این آب‌ها مال تالاب ها و باتلاق ها بود. اما یواش یواش کشاورزی این آب ها را گرفت، بعد شهرها آب را گرفتند و حالا هیچ کجا آب ندارد. در شیراز و مرودشت ۱۰۷۰۰ حلقه چاه زده اند، اما باید در ۶۵۰۰ تا را ببندند؛ زائد است. همدان و مشهد و سیستان و بلوچستان اوضاع خیلی بدی دارند. کرمان ۶۴ تا شهر دارد، ۶۲ تا آب ندارد. دیدند آب نیست، سد ساختند.

برای دریاچه ارومیه هم همین اتفاق افتاد؟

تازه ۹ سال پیش متوجه شدند از سدها آبی نمی ریزد به دریاچه. از آن موقع تاحالا حواسشان به آب های سطحی حوضه دریاچه بود. غافل از اینکه شش تا شهرستان اطراف دریاچه،‌ از زیر آب را می کشند. گفتند تنها راهش این است که سدها را بشکافند،‌ رود ارس را هم باز کنید، دریاچه احیا شود. وزارت نیرو می گوید من نمی توانم این کار را بکنم. ارس هم نماینده های مجلس اجازه نمی دهند. بعد باروری ابر کردند، فایده نداشت. بعد گفتند آبخیزداری کنیم، ۵۰ درصد آب دریاچه بر می گردد. اما اگر آبخیزداری کنند، دریاچه ارومیه بیشتر خشک می شود.
آبخیزداری یعنی اقداماتی در بالا دست سدها تا آب به داخل کوه و زمین نفوذ کند و گل و لای را با خود به داخل سد نیاورد. آبخیزداری برای افزایش طول عمر سدهاست. اگر آب را نفوذ بدهیم برود در کوه،‌ آبی وجود ندارد که برسد به دریاچه. آبخیزداری کنند، می رود در زیر زمین،‌ آب دشت زیاد می شود، به دریاچه نمی رسد. در دشت باید چاه بزنند و از این آب استفاده کنند.

 

عیب دریاچه ارومیه چیست؟ چرا خشک شده است؟

خانم بارلو، یک متخصص کانادایی است، چندین کتاب درباره آب نوشته. در یکی از کتاب هایش نوشته گله دارم از مسوولانی که حقایق را به مردم نمی گویند. از ۵۰ ایالت آمریکا، ۳۶ تا آب ندارد. وضعیت آب بحرانی است. اما چرا نمی گویند؟ دریاچه آریزونا اوضاعش از ارومیه هم بدتر است. دریاچه اوگالالا، دریاچه پاول و... چرا نمی گویند؟
درباره دریاچه ارومیه هم حقیقت را نمی گویند. دریاچه ارومیه مریض شده است. مثال می زنم. مرا می بینید، خیلی لاغر شده ام. از خانمم می پرسید چرا لاغر است؟ خب غذا بده. خانمم چیزی نمی گوید، مریضی من را نمی گوید. می گویید خب غذا بده، می گوید نمی توانم. نمی تواند هم بگوید من اسهال دارم.

 

البته گفته شده چاه های اطراف دریاچه عامل خشکی اش شده اند.

خب این را که من می گویم. در اطراف دریاچه ارومیه فقط ۴ هزار چاه باید وجود داشته باشد نه ۲۴ هزار تا. بعد از این گفتند اقلا یک سال در چاه ها را ببندیم تا آب دریاچه از زیر کشیده نشود. فکر نمی کنند ۲۴ هزار حلقه چاه را اگر ببندند، چه بلایی سر کشاورزی می آید. تازه اگر در این چاه ها را ببندید، دریاچه احیا نمی شود. بعضی جاها تا ۹۰ متر رفته پایین سطح آب. سال گذشته سمینار گذاشتند، از خارج هم دعوت کردند. گفتند وزارت نیرو گزارش بدهد؛ گفت بارندگی دریاچه داشته که کم شده، آب سطحی هم به دریاچه نمی رسد، چون سد ساختیم. گفتند چرا؟ گفتند چون برای شرب و کشاورزی می دهیم. گفتند آب زیر زمینی هم ندارد و جهت برعکس شده؛ از حوضه آبریز دیگر آبی به دریاجه نمی ریزد و از دریاچه آب به سمت اطراف می رود. از بس چاه زده اند، آب زیرزمینی برعکس می رود. زیر دریاچه سوراخ است. به همین دلیل آب بستن به دریاچه ارومیه، خیانت است.

راه دیگری هم وجود دارد که اتفاقا الان هم انجام می دهند؛ لب دریاچه درخت گز و پسته می کارند. اما کمی جلوتر بروند و به قشر نمکی برسند، هیچ گیاهی روییده نمی شود. این نمک را جمع کنند و گیاهانی که مقاوم به شوری هست کار کنند. بعد هم تبدیل کنند به تاسیسات انرژی خورشیدی. نمونه جهانی هم در الجزایر وجود دارد. در صحرای آفریقا هزارها هکتار بوده و این کار را کرده اند. این کار ساده تری است. می توانند بدهند به منابع طبیعی که درخت کاری کند.

چرا؟

در مملکت آب نیست. آب شیرینی که به درد شرب و کشاورزی مردم می خورد، از ارس و از جاهای دیگر بگیرید، ۴ هزار میلیارد تومان هم خرج کنید با کانال بریزد در دریاچه که شور شود، برود پایین آب زیرزمینی را هم تلختر کند؟ این خیانت نیست؟ مثل این می ماند که به خزانه بانکی شما پول بریزید، بعد بروید ببینید هیچ پولی در خزانه نیست، چون یکی از زیر خزانه پول ها را می برد. باید فکری برای آن بکنید. آب چاه ها شور و تلخ شده. آب چشمه هایشان هم شور شده. در نتیجه هر چه آب به دریاچه ببندید، می رود و آب زیر زمینی را شور می کنید.
یک سال پیش یکی از مدیران سازمان محیط زیست گفت که «۲۰۴ هزار هکتار از زمین های کشاورزی در شهرستان های اطراف دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی تحت تاثیر مستقیم پس‌روی آب دریاچه ارومیه قرار دارند. بخش کشاورزی شهرستان های ملکان، ‌بناب، عجب‌شیر، آذرشهر، اسکو، شبستر و تبریز، تهدید می شود.» یعنی آب شور تا تبریز هم رفته.
آقای باقرزاده کریمی، معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست هم گفته شوری آب دو برابر شده،‌ آرتمیا از بین رفته، بعد هم گفته که پیش‌روی آب شور به سمت چاه های آب شیرین افزایش یافته به ویژه در قسمت غرب دریاچه، در ارومیه؛ ۴.۷ کیلومتر.
یکی دیگر از مدیرانشان هم گفته «دریاچه ارومیه پیشروی آب شور هم دارد. چون برداشت از سفره های زیرزمینی بیشتر از تغذیه است. ضمن اینکه آب جایگزین از بالادست به سفره ها نفوذ نمی کند پس آب شور از دریاچه به سمت سفره ها و چاه های آب دشت های اطراف دریاچه ارومیه درحال پیشروی است و این یک بحران بزرگ است»

 

اگر این چاه ها را ببندند فایده ای ندارد؟

نه،‌ هیچ فایده ای ندارد. اگر دریاچه خشک شود، بهتر می شود. تازه شروع عمران و آبادانی است.

 

این ایده را شما چندبار تاکنون بیان کرده اید. گمان نمی کنم سابقه داشته باشد که چنین فاجعه ای به عمران و آبادانی منجر شود. 

اولا اینکه آب نداریم. کجا را خشک کنیم و آبش را به دریاچه بدهیم؟ اگر همان موقعی که فکر آب سطحی بودند، به این توجه می کردند کسی چاه عمیق از یک عمقی بیشتر حفر نکند، دریاچه از بین نمی رفت. تا آن حد که مجاز بود. یعنی همان ۴ هزار تا. دیگه الان فایده ای ندارد. ضمن اینکه هر روز دارند دهها چاه را می بندند. من و شما درکی از بسته شدن چاه نداریم. مثل این می ماند که بگویند شما دیگر حق ندارید در مطبوعات باشید. آن کشاورز نان باید بخورد، دختر و پسر دانشجو دارد. فکر می کنند با بستن چاه ها آب دریاچه تامین می شود. ضمن اینکه آب و زمین کشاورزی و همه چیزشان شور شده. اصلا نابود شدند.
اگر از همان اول سهم دریاچه را از سد باز می کردند، این اتفاق نمی افتاد. وقتی سد ساختید، اختیار آب می افتد دست بشر. بعد می گوید اولویت آنجا که هست باید بدهم. اولویت هم چی تعریف شده؟ آب شرب. همین باعث تمام مسائل آبی ایران است؛ اولویت بود که همه آبها را بدهیم به ایران. اولویت بود که آب های غرب ایران را بدهد به مرکز. پس می گوید انسان مهمتر است.
ضمن اینکه آب ندارند بدهند. فقط بازی می کنند. چندین جلسه تشکیل داده اند. وزیر نیرو گفت می روم از آلمان و امریکا و کشورهای دیگر متخصص بیاورم، گفتم نکن. متخصص از دنیا امد بالای سر این مریض (دریاچه ارومیه) کاری نکردند. بعد هم که نمی گویید این دریاچه بیمار است و بیماری اش چیست. مردم عوام هم نمی دانند. مطبوعاتی ها هم نمی دانند. می گویند این دریاچه آب ندارد، آب ببندید. اما فایده ندارد؛ سوراخ است، می رود و همه سفره های زیر زمینی را هم شور می کند. همه دریاچه های دنیا و ایران را می شود احیا کرد، دریاچه ارومیه را نمی شود. دریاچه تشک و نیریز اگر خشک شده، ایراد ندارد، آب ببند، احیا می شود. اما این دریاچه را نمی شود. نباید آب به دریاچه ارومیه بدهید. باید گذشت کنید از این دریاچه. اگر آب ببندید، همه جا را خشک می کند.

 

سیستم آبریز دریاچه ارومیه چگونه است که نمی شود به آن آب بست؟ چه فرقی با دریاچه های دیگر دارد؟

هیچ کجای دنیا مشابه دریاچه ارومیه نداریم. مقایسه می کنند مثلا دریاچه آرال. دریاچه آرال شور نیست. دریاچه آرال در ترکمنستان زمان گورباچف هم خشک شد. عالی شد بعد از آن. الان ۱۸ میلیون هکتار پنبه رنگی می کارند در انجا. سال ۱۹۵۸، ۱۳۳۷ امدند ۱۰ کیلو تخم پنبه را گرفتند، اشعه کبالت تاباندند (تراریخته) دو تا موتاسیون، جهش ذاتی بوجود امد،‌دو تا تخم پنبه رنگی بوجود امد. مثل همه خانواده من چشم و ابر و مو مشکی هستند، من یکی بور می شوم. این می شود جهش ذاتی. این دو تا تکثیر کردند، حالا ۱۸ میلیون هکتار ازبکستان و ترکمنستان پنبه رنگی می کارند. اما در ایران می گویند اگر دریاچه خشک شود،‌ همه کشاورزی منطقه نابود می شود. اما مگر کشاورزی منطقه از آب دریاچه استفاده می کرد؟ اصلا این دریاچه از نظر اقتصادی به مفت هم نمی ارزید. فقط منظره قشنگ داشت. از این آب کسی استفاده نمی کرد.

 

اما دلیلی که برای از بین رفتن کشاورزی منطقه می آورند، طوفان های نمکی است نه نبود آب دریاچه.

خب آب هم ندارند که بدهند به دریاچه. از رودخانه ارس می خواستند بیاورند که روی آن هم دعواست. به ایران هم آب ارس را نمی دهند. آذربایجان استفاده می کند. با این حساب و با توجه به اولویت های قانونی، آب ندارند که به دریاچه ارومیه بدهند. پارسال ۴۰ میلیون متر مکعب آب دادند، آن هم به صورت نمادین. اما چند روز بعد که آب را رها کردند تا به دریاچه برسد، مسوولان استانی گله کردند که مردم اجازه ندادند آب به دریاچه برسد. امسال رفتم اصفهان برای همایشی درباره خشکی زاینده رود. درباره سد و مزایا و معیب سد حرف می زدم. یکی بلند شد گفت که من به حرف های شما اعتراض دارم. گفتم چرا؟ گفت امریکا دارد تمام سدهایش خراب می کند. گفتم چرا خراب کنیم؟ مثلا سد کرج را خراب کنیم کجا بریزیم؟ گفتم خب به جای خراب کردن، دریچه سد را باز می کنند که آب برود. نیاز به خراب کردن نیست. کسی سد را خراب نمی کند. گفتم یک سد را بگو که آمریکا خراب کرده، نتوانستند. چندبار دیگر هم گفتند آمریکا تمام سدها را خراب می کند، گفتم شما یک سد در ایران بگو که زیاد دارد، از رهبری خواهش می کنم اجازه بفرمایند سد را خراب کنند. نتوانستند.
گفتم مثلا همین سد زاینده رود که زده اند و باعث خشک شدن باتلاق گاوخونی شده، ضرر دارد که حالا بشکافیم تا آب برود برای باتلاق؟ گفت آره. تا گفت، همه خندیدند. اینها نمی دانند چه می گویند. مسیر پایین دست سد ۱۷۰ کیلومتر است. اگر رها کنید، تمام شهرها و روستاهای در مسیر اجازه نمی دهند یک قطره آب به باتلاق برسد. اگر از اول که سد را ساختند، سهم آب کشاورزی، باتلاق، شرب و ... را می دادند، درست بود. اما الان دیگر نمی تواند. مثل این می ماند که من ۲۰ تا بچه داشته باشم، بگویند خرج مادربزرگت را هم بدهی.

 

دریاچه های دیگر را می شود احیا کرد؟

حتی برای احیای یک دریاچه از دریاچه های خشک شده ایران هم آب ندارند بدهند. تنها دریاچه ارومیه را می شد احیا کرد، البته اگر مریض نبود. تمام دریاچه ها چون آب نداریم خشک شده است. دریاچه های هامون هم همین است. فقط باید دعا کنیم برای هامون و دریاچه های دیگر غیر از ارومیه، باران های شدید سیل آسا بیاید تا مثلا سد درودزن پر شود، آب را باز کنند برود در دریاچه تشک و نیریز. سدهای افغانستان پر آب شود، رها کنند آب را تا برود در هامون. دریاچه های ما غیر از دریاچه ارومیه با همین روش پر آب می شود. روش هایی که برای دادن آب به دریاچه دارند، امکان پذیر نیست؛ از دریای خزر نمی شود آب به دریاچه ارومیه آورد، چون هزینه برقی به اندازه تمام برق ایران می خواهد، باروری ابرها هم فایده ای ندارد. از پشت سدها هم نمی توانند آب بدهند.
الان هم می گویند همه مشاوره ها و طرح های احیا انجام شده و فقط مجری می خواهیم. این هم یعنی فقط آب بیاورید و بریزید داخل دریاچه که آبدار شود. اما بی خود وقت تلف می کنند. آب هم ندارند بدهند به دریاچه. در نتیجه دریاچه ارومیه تا چهارسال دیگر خشک می شود. همین چند وقت پیش که از اروپا و آمریکا متخصص آوردند برای ارومیه، می دانید چه گفتند؟ متخصص آلمانی گفته اینجا را پارک انرژی کنید، آب نبندید داخلش.


واهمه از خشکی دریاچه ارومیه است. بعد از اینکه خشک شد، طوفان های نمکی شروع شود و تا شعاع چند صد کیلومتری، همه چیز را نابود، کند. راه فرار از طوفان نمکی و فاجعه های بعدی خشکی دریاچه ارومیه چیست؟

وقتی که دریاچه خشک شد، اگر طرحی که من می گویم را اجرا کنند، به نتیجه می رسد. از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، بخصوص زیست محیطی و از نظر سیاسی این دریاچه باید خشک شود و تبدیل شود به چیز دیگری.
از نظر اقتصادی مردم دارند ضرر می کنند از بلاتکلیفی دریاچه. علاوه بر آن مردم دارند مهاجرت می کنند، از نظر زیست محیطی هم هزارها هکتار زمین را شور کرده، آب آشامیدنی را شور کرده، چشمه را شور کرده. از آن طرف بادهای نمک هم دارد. از نظر سیاسی اگر این دریاچه را خشک کنند و تغییر کاربری دهند، می توانند نشان دهند جمهوری اسلامی توانست کاربری مکانی به این وسعت را تغییر دهد. دو تا از دریاچه های آمریکا هم خشک شد، اما تغییر کاربری داد و یکی را کرد مسابقه اتومبیل رانی.

 

با این همه نمک، می شود تغییر کاربری داد؟

اولین کاری که می کنند، باید نمک دریاچه را جمع کنند. چه آب داشته باشند ببندند به دریاچه چه آب نداشته باشند. میلیاردها تن نمک است. به سه دلیل باید برداشت؛ اول اینکه نمک دریاچه آب های زیرزمینی را شور می کند و وجود این نمک ضرر دارد، دوم اینکه موجب بادهای نمکی می شود. سوم اینکه نمک دریاچه را چون مفت است،‌مردم برای استفاده خوراکی می برند، درصورتی که این نمک خوراکی نیست، سم است. نمک صنعتی است. همان موقع که من استاد دانشگاه ارومیه بودم، مردم کنار دریاچه چاله ای می کندند، چند سطل آب می ریختند تا اخر تابستان بتوانند یک من، دو من آب داشته باشند. من چند وقتی پیش تبریز بودم، یک استاد دانشگاه تبریز می گفت از این نمک برای خمیردندان می توان استفاده کرد.

 

خب جمع کردن نمک دریاچه هزینه زیادی دارد. زمان زیادی هم برای جمع کردن لازم است.

با طرحی که من دارم، یک تا یک سال و نیم نمک دریاچه را جمع می کنند. عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. در چند نقطه ایران داریم زحمت می کشیم تا نمک تولید کنیم. اما این نمک برای ما تولید شده. ما روزانه میلیون ها تن نمک احتیاج داریم. اول در چاه های نفت برای اینکه نفت و آب قاطی است. با نمک می توان جدا کرد. کاربرد اصلی در استخراج نفت است. بعد در صنایع پتروشیمی است. در صنایع دیگر هم بسیار نیاز به نمک هست. این درحالی است که با هزینه های زیاد نمک تولید می شود. نمک اکنون انقدر با ارزش هست که دیگر با انفجار نمک استخراج نمی کنند. با دریل نمک نمک را می تراشند. علاوه بر این خاک تمام معادنی که قبلا استفاده کردند را در آب می ریزند، پس از ته نشین شدن گل و لای، آب باقی مانده را می گیرند و تبخیر می کنند و از آن نمک می گیرند.
در گرمسار که دو سوم از نمک ایران را تولید می کند، اما فقط ۲۵ سال دیگر نمک دارد. غیر از این در دشت کویر آلمانی ها آمده اند با ایرانی ها شریک شده اند، جوی های عمیقی حفر کرده اند تا آب شور را بگیرد، استخرهای چهار هکتاری و پنج هکتاری دارند در پایان مسیر، آب را تبخیر می کنند و بعد نمکش را جمع می کنند. آنقدر در کویر این کار را کرده اند، که کویر دیگر آب ندارد. دریاچه فامور هم شور است. تمام فاضلاب شیراز در آن می ریزد. اما از این دریاچه نمک می گیرند. در قسمت های مرکزی و شرق ایران صدها گنبد نمکی وجود دارد که استخراج می کنند. در اهواز هم میلیاردها تومان هزینه می کنند با استفاده از برق، از آب خلیج فارس، تلاش می کنند نمک بگیرند. اما در دریاچه ارومیه نمک وجود دارد. وزارت صنعت به همه اینها اعلام کند تعطیل کند فعالیتشان را و بروند به سمت جمع آوری نمک دریاچه ارومیه. فایده اولش این است که نمک گرمسار و نواحی دیگری که با هزینه های زیاد برداشت می شود، باقی می ماند. چون منابع نمکی تجدید پذیر که نیستند. حتی نمک ارومیه را مفت هم بدهند، سود کرده اند. حداکثر یکسال جمع می شود.

 

قطر نمک چقدر است در دریاچه ارومیه؟

از پنج سانت، شش سانت هست تا کوه نمک. همه را باید جمع کنند. قبل از آن البته باید دورتادور دریاچه آنجا که ورودی آب است، آب بند درست کنند تا آب به دریاچه نریزد. چون حتی اگر سیلاب هم بیاید، دوباره شور می کند دریاچه را. آب ها را هم بیاورند برای کشاورزی تا زودتر خشک شود دریاچه. بعد هم نمک را جمع کنند. باقیمانده نمک را هم ببرند در قسمت شمالی دریاچه،‌ انجا که جاده شهید کلانتری ساخته شده، نمک را بریزند و تا کمی مسطح شود دریاچه.

آب نداریم. کجا را خشک کنیم آب را به دریاچه بدهیم؟ اگر همان موقعی که فکر آب سطحی بودند، به این توجه می کردند کسی چاه عمیق از یک عمقی بیشتر حفر نکند، دریاچه از بین نمی رفت. تا آن حد که مجاز بود. یعنی همان ۴ هزار تا. دیگه الان فایده ای ندارد. ضمن اینکه هر روز دارند دهها چاه را می بندند. من و شما درکی از بسته شدن چاه نداریم. آن کشاورز نان باید بخورد، دختر و پسر دانشجو دارد. فکر می کنند با بستن چاه ها آب دریاچه تامین می شود. ضمن اینکه آب و زمین کشاورزی و همه چیزشان شور شده. اصلا نابود شدند. اگر از همان اول سهم دریاچه را از سد باز می کردند، این اتفاق نمی افتاد

 

البته می گویند جاده شهید کلانتری هم عاملی در خشک شدن دریاچه بوده است.

نه، چون مهمترین منابع تغذیه دریاچه ارومیه، سیمینه رود و زرینه رود هستند که از جنوب می آید. طرح این جاده در قبل از انقلاب هم وجود داشت. طرح پل کمانی آهنی بود. چهار لاین برای اتومبیل، دو تا هم برای قطار. آن کوهی هم ریختند، بسیار با ارزش بود.

 

خب وقتی دریاچه را خشک کردند، چه کاربری می توان برای آن تعریف کرد؟

درست است که دریاچه زمانی زیبا بود، ارزشمند بود، اما حالا کار از کار گذشته است. من قبلا هم گفته ام، بنویسید که کردوانی عاشق دریاچه بود، اما متاسفانه قدر این دریاچه را ندانستند و خشک کردند، مردم فکر می کنند من مخالف این دریاچه هستم. اما اگر حرف من را گوش کنند، به پارک حیوانی گیاهی بدل کنند،‌ آنقدر زیبا می شود که زیبایی قبلی هم فراموش می شود؛ یک لایه ۱۰ سانتیمتری ماسه و شن، ۹۰ درصد ماسه و ۱۰ درصد شن تا باد نبرد. تخم گیاهان را هم قاطی کند با این ماسه و شن. منطقه ۳۰۰ میلیمتر بارندگی دارد، در مدت ۵ سال تبدیل می شود به پارک گیاهی عالی. بعد از آن آهو و بز و کل رها کند. پس می شود بزرگترین پارک حیوانی و گیاهی. بعد می توانند جزایرش را احیا کنند و تبدیل بشود که منطقه توریستی و گیاهی زیبا. هوای شش شهرستان آذربایجان شرقی که قبلا هوای خنک دریاچه بود، حالا شده باد نمکی، بعد از تغییر کاربری دریاچه، هوای باغ به سمت انها می رود. محیط حیوانی هم احیا می شود.


اما اجرای این ایده خیلی سخت است. درواقع می شود گفت اجرایی نیست.

راه دیگری هم وجود دارد که اتفاقا الان هم انجام می دهند؛ لب دریاچه درخت گز و پسته می کارند. اما کمی جلوتر بروند و به قشر نمکی برسند، هیچ گیاهی روییده نمی شود. این نمک را جمع کنند و گیاهانی که مقاوم به شوری هست کار کنند. بعد هم تبدیل کنند به تاسیسات انرژی خورشیدی. نمونه جهانی هم در الجزایر وجود دارد. در صحرای آفریقا هزارها هکتار بوده و این کار را کرده اند. این کار ساده تری است. می توانند بدهند به منابع طبیعی که درخت کاری کند.

 

چاه ها و زمین هایی که شور شده اند را باید چه کرد؟

مردم به خاطر همین شوری چاه ها مهاجرت می کنند. دریاچه دارد از مردم انتقام می گیرد. مردمی که آب را کشیدند و موجب شدند سطح آب زیرزمینی پایین برود. دریاچه با شور کردن آب و زمین های کشاورزی شان از انها انتقام می گیرد. اینها نمی توانند زندگی کنند مگر اینکه دریاچه خشک خشک شود. وزارت نیرو بیاید سهمیه آب کشاورزی آنها را نصف کند. طرح پسته کاری با آبیاری قطره ای برایشان اجرا کند. با آبیاری قطره ای،‌ راندمان سه برابر می شود. با این کار زندگی انها زیر و رو می شود. الان سیب زمینی می کارند. پیاز می کارند که سه روز یکبار آب می خواهند. حتی با شوری زمین پیاز و سیب زمینی هم نمی توانند داشته باشند. زعفران هم می توانند بکارند. چاه ها را هم باید شیرین کرد؛ سیستمی هست برای شیرین کردن چاه ها. وزارت نیرو باید در زمستان از رود ارس که همه آب می ریزد به دریای خزر، آب بیاورند. در ان زمان نه کشور آذربایجان نیاز به آب دارد و نه مصرف آب در شهرستان های اطراف دریاچه ارومیه بالاست،‌ از رود ارس آب برای بالادست چاه های شش شهرستان آذربایجان شرقی و سه تا شهرستان آذربایجان غربی، بیاورند و تغذیه مصنوعی کنند به سفره های زیرزمینی تا آب در چاه های پایین دست شیرین شود. اما آب ارس را نباید بیاورند برای دریاچه، چون دریاچه سوراخ است و بیشتر آب سفره های زیرزمینی را شور می کند. با این کارها دریاچه تبدیل می شود به پارک زیبای گیاهی-حیوانی قشنگ، اثار اقتصادی بهتری هم دارد. اما این کار را هم نمی کنند. نه طرح من را اجرا می کنند، نه آب دارند بدهند، در نتیجه ریزگردهای نمکی تمام ایران را می گیرد.

 

عکس‌ها: لیلا افشار

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 269
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    جدا حرفای ایشون همیشه از سر دلسوزی و خیر خواهی بوده.الانم راست میگه.وقتی کم آبیه و همین آبم که داریم کفاف زندگی مردم و صنعت و کشاورزی رو نمیده. برای چی باید اب شیرین رو بریزن تو دریاچه ؟اگر نگران طوفان نمک هستن..نمک هاشو بردارن و در جای مناسبش مصرف کنن.والا تا چند سال دیگه باید اب وارد کنیم.
    • رسول A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      متاسفانه عده ای بدجوری دنباله روی این پروفسور شده اند. همین جناب کردوانی اعتقاد دارند که فروش سنگ و خاک به دوبی و قطر خیانت است حالا میگن نمک ارومیه رو مفت هم بدهید سود کرده اید. با استدلال ایشان فروش سنگهای ساختمانی و معدنی هم خیانت است درحالیکه در باره این قسمت از کشور نظر متفاوتی دارند.
    • دانشجو IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      35 18
      اقا رسول خوب راست گفته اند. همین محصولات رو مصرف داخلی می کنیم دیگه. ایشون که نگفته اند مفتی بدهید به خارجی ها. گفته اند کارخانه های تولید و استخراج نمک رو تعطیل کنید و نمک آماده رو بردارید. خیلی به صرفه تر است، حتی با احتساب هزینه کار و حمل و نقل.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
      23 17
      اخه تو اهل کجایی که این همه از خودت حرف میزنی اگه اهل ارومیه بودی میفهمیدی که .........................................................
    • بی نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
      15 5
      جناب! چند میلیارد تن نمکه باید یک استان رو اختصاص به نمک دپو بدیم . خاک یک استان رو هم برداریم بریزیم اینجا .ضمنا اینجا شیبش یک جوره ککه حوزه ابریز یک استانه .مگه میشه باسد زدن جلوی یک حوزه ابریز رو گرفت؟
  • مجید A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    یایا این کویر شناس هست چرا نمیفهمین که این هیچ تخصصی در این کار نداره چرا هیچ کس نمیقهمه که ایشون در حوزه کویر فقط صاحب نظر این حرف من نیست حرف حیلی از پرفسورهای که تو دانشگاه تبریز باهاشون صحبت داشتم هست که رشته مربوط بع محیط زیست دارن چراااااااااااااااا حرف یک ادم بی سواااااااااااااااااد در این حوزه رو چاپ میکنین این یک خیانت هستش و آیندگاه در مورد حرف های این اقا قضاوت خواهتد کرد و اگه حرفهای ایشون ملاک تصمیم گیری باشه نه تنها این شخص بلکه همه افرادی که با ایشون همسو بودن در برابر تاربخ و ملتی که حیانشان به این دریاچه یستگی داره مسئول هسنن خبر آنلاین توصبه دارم نظر افرادی که در این حوزه و تخصص در این مورد دارن رو جویا شوید دانشگاه تبریز میتونه شروع خوبی باشه امیدوارم چاپ کنی
    • درگز IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      برای گفتن حرف حق نبایدسررشته داشته باشی که این حرف رومیزنی آقامجید...
    • محیط زیست شناس .... A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      کار دریاچه تموم شده است به فکر زندگیمان باشیم که تمام می شود !
    • ... IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      ميشه بگي سطح سواد شما چه قدره كه اين جوري نظر ميدي؟ و بگي چه قدر از رشته كوير شناسي و غيره اطلاعات داري كه يك طرح كه حتما تحقيقات وسيعي براي اون انجام شده و زير سوال ميبري؟
    • majid2007 IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      متاسفم برای شما که منطقی با صحبت های این پروفسور عزیز کنار نمی آیی وبه نظر من ، ایده های ایشان فوق العاده هستن.همانقدر که میخواهند هزینه ی این دریاچه بکنن ، بهتره که به جایش روی ایده های بکر ایشان سرمایه گذاری بکنن و آینده نگر باشید
    • رضا A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      دوست عزیز بنده فوق لیسانس مهندسی عمران آب دارم و هجده سال هم در زمینه منابع آب کار کردم، باید بگم متاسفانه حرف های ایشون تا حد زیادی درست هست. باید سالهای سال قبل به فکر بودیم ، مدیریت مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با دقت اعمال میکردیم و به حرف این نماینده مجلس و فلان استاندار و اعمال نفوذشون برای تخصیص آب به منطقه مطبوعشون گوش نمیکردیم و گزارش های زیست محیطی رو مطابق میل کارفرما ها نمی نوشتیم و ده ها ای کاش دیگه.
    • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      دانشگاه تبریز از نظر علمی جز دانشگاههای درجه 2 ایران به شمار می اید.اساتید دانشگاههای تهران بسیار باسوادتر از اساتید دانشگاه تبریز هستند.بهتر است دست از تعصبات قومی بردارید و واقعیات را ببینید
    • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      بی نام جمعه 8 فروردین 1393 - 11:41:04 لازم نیست شما در مورد سطح دانشگاه تبریز نظر بدی/
    • یک دانشجو IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      دوست عزیز پرفسور کردوانی در دنیا شناخته شده است پس لطفا با اطلاع صحبت کنید.بنده فوق لیسانس خاک دارم و درحال آماده شدن برای دوره دکتری هستم.اتفاقا برای پایان نامه سال 89 سفری به ارومیه داشتم و مشخص بود دریاچه خشک شده و احیاء نمیشه،اینو کارشناسی میگم.همان موقع استاد راهنمایی داشتیم که ایشون می گفت من سال 79 به وزیر جهاد وقت گفتم جلوی چاه ها را بگیرید وگرنه دریاچه را خشک کنید که مردم بدبخت نشن و وزیر جهاد می انداخت گردن وزارت نیرو! خوب به هرحال 15 سال غفلت کردیم و این نتیجه اش شد.حالا بیاییم 2میلیون آدم را با شعار و کارهای غیر کارشناسی بیچاره کنیم تا یک کار بیهوده و باطل برای دلخوش کنی بقیه انجام بدیم.از خبرآنلاین بابت این گزارش تشکر می کنم.مدتها بود همین حرفها رو می خواستم بزنم.ممنون
    • سلامی A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      در جواب بی نام جمعه 8 فروردین 1393 - 11:41:04 . خود دانشگاه تهران هم جزء دانشگاه های درجه 2 دنیا حساب نمیشود. رتبه 170 دانشگاه تهران، نشون دهنده خیلی چیزاست.. من جای شما بودم سکوت میکردم.
    • كيان IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      چطور امارات مى تونه درياچه هاى عظيم مصنوعى بسازه و قابل اجرا است ولى ما نبايد يك درياچه طبيعى كه هنوز نمرده را احيا كنيم؟
    • بی نام RO ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      امان از دست ما مردم احساسي و عامه گرا!! پرفسور محيط زيست يه نظر داده حالا درست و غلطش رو كارشناسان بايد بگن بعد ما بدون هيچ سوادي اومديم هر چي از زبونمون در مياد ميگيم و نقد ميكنيم
    • بهزاد A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      آقای بی نام اگه تعصبات ما نبود که الان خوزستان رو هم داده بودیم.هر جا کم میارید فوری رو تعصب ما زوم میکنید !!!!!!!البته این از بی سوادی شماست(بلانسبت بقیه دوستان) این دریاچه احیا میشه و خواهد شد چون اگه این کار نشه ضررش برای شما خیلی بیشتر از همسایه های نزدیک دریاچه هستش. در ضمن همین تعصب بود که باعث شد وضعیت دریاچه سر زبون ها بیوفته وگرنه به بی نام هایی مثل شما امیدی نیست.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      با پروفسور خانجانی که از بزرگان آب ایران هستند مصاحبه کنید،نه کسی که تخصصش این نیست.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      ما عادت كرديم حرفي كه مطابق ميلمون باشه بشنويم در غير اون صورت طرف مقابل پرفسور هم باشه ما باسوادتر از اونيم و اون طرف بيسوادترين فرد كره زمينه... كسي از احيا درياچه اروميه بدش نمياد و شايد هم جناب كردواني اشتباه ميكنن اما كمي منطق داشته باشيم
    • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      اب دریاچه را شما عزیزان مصرف کرده اید اگر میفرمایید مصرف نشده بفرمایید کجا است؟سدها مگه برای کشاورزی شما ساخته نشده؟چاه ها رو مگه برای کشاورزی نزده اید؟ یه مقدار منطق هم بسبار چیز خوبی است اخه این که نمیشه ادم بیاد منابع ابش رو مصرف بکنه بعد بگه من منابع جاهای دیگه رو هم میخام یا دائم بیاد بگه فارسا دریاچه رو خشک کردن و...
    • ت ا NO ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      بحرالمیت در کم آب ترین جای خاورمیانه احیا شد
    • بهزاد A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      83 92
      بی نام جان شما راست میگید ما سد زدیم کارگری کردیم کشاورزی کردیم اما میوه هاشو که شما نوش جان کردید. باید تو استان باشی و ببینی که وقتی همه چی هست و صادرمیشه به خارج از استان خودت نمیتونی بخری بخوری چه حالی میشی!!!!!اره عزیزه دل برادر حمالیو خشکسالسش مال ما شد نون وآبشو شما خوردید پولشو هم دلالا بردن.
    • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      51 8
      به هر حال نظریه ایشون هم قابل تامله خود دست اندر کاران باید چهار پنج طرح رو بزارن رو میز دراز مدتش رو ببینن سبک سنگین کنن بعد تصمیم بگیرن
    • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      92 56
      به بی نام 14:01 خدمتتان عارضم که: 1-میوه وارداتی با تعرفه صفر بسیار بسیار ارزانتر از میوه تولید انججا است لطفا منت نگذارید میوه تهران از نقاط مختلف تامین میشود و کشاورزی شما بخش زیادیش صرف خود استانهای اونجا میشخه ، براحتی میتوان میوه ارزانتر وارد کرد 2-هیچ کس شما را مجبور به کشاورزی نکرده لطف کنید اگر برای ما کشاورزی می کنید این کار ا نگکنید 3-بخش زیادی از جمعیت تهران همشهری های خود جنابعالی هستند. 4-الان همه توانایی خرید میوه دارند لطفا مظلوم نمایی نفرمایید توانایی هم نداشته باشید ربطی به دریاچه ارومیه نداره 5- بحث را منحرف نکنید توسعه کشاورزی داده اید دریاچه خشک شده میوییم اب کجا برده شده میفرمایید بردیم کشاوری برای شما میگیم ما میوه شما را نخحواستیم میگید ما بیکار میشویم و..
    • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      56 28
      در جواب بهزاد باید بگم که ما پول دادیم و میوه خریدیم، اما مثل اینکه برای این میوه حالا حالا باید پول بدهیم که اگر طلا هم خریده بودیم لازم نبود اینقدر پول بدهیم!!! پس می بینی که بعضی کارهای اشتباه اگر سودی هم داشته باشند باز هم ضررشان بسیار بیشتر از سودشان است؟؟؟
    • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      به محض اینکه می گوییم کشاورزی نکنید دریاچه را خشک کرده اید میگویند داریم میوه شما را تامین می کنیم واقعا ادم از تعجب خشکش میزند متاسفانه فعالیتهای پان ترکها به تعصبات قومی و قبیله ای دامن زده اخه مسلمون من هم یکی مثل تو هستم با توانایی خرید میوه ای که تو داری مگه ما شما را مجبور کرده ایم کشاورزی کنید؟اخه این چه طلبکاری است شما دارید .ایا اون بوشهری میاد منت بذاره بهت بگه خودم گاز ندا رم ولی شما لوله کشی گاز دارید؟ایا ما شما را مجبور به توسعه بی رویه کشاوری کرده ایم؟این چه منظقی است شما دارید؟زلزله هم میاید می اندازید گردن فارسها واقعا ادم متحیر میشود! میفرمایند ما داریم کشاورزی می کنیم برای شما!! اقا ما میوه شما را نمیخواهیم لطف بکن اب دریاچه ارومیه را پس بده میوه خارج و استانهای دیگه هست
    • بچه خوی A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      67 35
      بابا به پیر، به پیغمبر، حرف ما یه چیز دیگس. ما نمیگیم ایشون بیسواده یا پرفسور نیست. ما میگیم تخصص ایشون در زمان فعلی هیچ سنخیتی با دریاچه ارومیه نداره. کاملن به یاد دارم صحبت های ایشون در تلویزیون رو ، که برای کویر لوط و دشت کویر چه برنامه های خوبی داشتند ولی آیا الان وقت استفاده از دانش ایشونه؟! آیا دریاچه ارومیه تبدیل به کویر شده؟! جناب آقای کردوانی بگزاریم متخصصین آب، منابع طبیعی، آبخیز داری، جغرافیا و کشاورزی و.. کارشان را بکنند واگر نتوانستند دریاچه ارومیه را احیا کنند و دریاچه تبدیل به کویر شد، آن موقع شما بیا و طرح های مفیدتون رو ارائه بده . ولی الان نه. خواهشن شما از طرف کارشناسان و متخصصین در سایر بخش ها نظر ندهید.
    • فرهاد A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      41 16
      برای ما چه اتفاقی افتاده که از یک اظهار نظر که با عقایدما یا شاید بهتر بگم با منافع ما مخالف باشد اینچنین میترسیم،
    • اذربایجان IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      39 8
      با ارادت به همه کسانیکه برای ایرانمان خواب هم ندارند . دوستان این مطلب چنان قابل تعمق هست که این همه اظهار نظر میشود . اظهار نظر این عزیز شاید منطقی به نظر برسد و دوستانی نیز انرا تایید کنند اما عمق فاجعه انچنان است که کل مملکت را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد. شهرهای اطراف این حوضه اولین شهرهایی خواهند بود که تاثیر انرا کاملا به عینه میبینند و در اینده خعیلی زود اثر بی توجهی ما را خواهند دید بلکه حتی استهانهای همجوار و دور نیز اثر سوء انرا خواهند دید.اکنون اموراض ریوی مردم این منطقه را درگیر خود کرده است و بزودی به همراه الودگیهای سوختی اثر انرا حتی تهران نیز خواهد دید. ایا ریز گردهای کشور همسایه عراق را شما در شهرتون ندیده اید؟ کیلومترها دور تر باد این همه ریزگرد را حمل میکند و
    • محمد A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      47 12
      ضمن احترام به فرمایشات ایشان،هیچ کاری غیر ممکن نیست.
    • اذربایجان IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      21 14
      به ریه های مبارکتون وارد میکند . اگر تدبیری اندیشیده نشود نمک توسط بادهای منطقه به اقصا نقاد کشور حمل خواهد شد .باغهای اطراف حوضه دریاچه ارومیه به دلیل حمل نمک توسط باد در حال انقراض هست و علاوه بره ان نفود ابهای شور به سفره زیر زمینی کمبود شدید اب شیرین را نیز دچارش خواهیم بود. متاصفانه این اتفاقات زمانی میفتد که کشور دچار بحرانهای اقتصادی است و برای احیا این دریاچه منابع کافی در اختیار ندارد و یا مایل نیست در این خصوص تامین منابع کند. ایده هاییکه دوستان ابراز داشتند چاره کار نیست ولی یک چاره باقیست ان هم خداوند است که همه ازان غافل شدیمواگر بخواهد در یک فصل بارانی میتواند منابع عظیم ابرا روانه این دریاچه نمایدوبیایید دست به دعا برداریمو از او طلب کمک کنیم.چرا که همه به وجود باران نیازداریم
    • دلال مرکزی A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      21 8
      پس بیایید توش ویلا بسازیم + مسکن مهر آقایون پول در بیارن
    • parsmoosighi IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      29 14
      من صاحب نظر نیستم و نمیتونم دقیق راجع به صحبتهای آقای کردوانی حرفی بزنیم اما یادتونه در قرون وسطی یادتونه گالیله رو...
    • احمد از ارومیه A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      25 19
      سلام حرفی در سواد و بزرگی این استاد نیست اما حق با اقا مجید ایشون دنبال ایجاد کویری جدید برای ایجاد تحقیقات جدیدن جناب پرفسور شما میگین خشکش کنید بعد پنبه بکارین اب پنبه رو از کجا میارین خوب ته دریاچه هم که سوراخ اب نگه نمی داره ابم بدیم سیر اب نمیشه ضمنا اگه میشه شما همون تقاضا رو از اقا کنید که اب زرینه و سیمینه رو به خود در یاچه بدن بقیش پیشکش همین طرح حضرتعالی و دوستانتون برای تامین اب شرب تبریز از زرینه رود این بلا ها رو سر دریاچه اورده لطفا نظرات غیر اصولی ندین
    • بی نام A1 ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      10 10
      لطفا ساکت
    • بی نام US ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      21 9
      10 سال پیش اگه میگفتی "آقا چه خبره این همه کشاورزی؟ آبش از کجا قراره بیاد؟" پان ترک ها میریختن سرت که تو با ترک ها بدی میخوای استان ما پیشرفت نکنه! هرچی هم بگی آقا مساله ملیه، آذربایجان مثل همه ایران برامون مهمه نمیفهمن. اونموقع یادشون به دریاچه نبود. حالا بفرمایند این افتضاح رو تحویل بگیرن. نه راه پس داریم نه پیش. جریان زیر زمینی آب معکوس شده.
    • حسینی از اردبیل EU ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      24 15
      برای احیای زاینده رود میخوان از خزر و کارون آب بکشن بریزن تو رودخونه! واقعا کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من!
    • مجید A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      23 11
      دوستان انگار نمیدونن دانشگاه تبربز در رشته های جعرافیا در ایران جزو دانشگاه های برتر و اول و اسانیدش جزو اساتید برتر در این حوزه هستن من با تعصب حرف نزدم ایشون در رشته کویر عااالین نه در این حوزه در این حوزه افراد صاحب نطر زیادی وجود داره محصوصا در دانشگاه تبریز و دانشکده جغرافیا ناسلامتی من دارم تو همین دانشگاه و دانشکده درس میخونم بهتره دوستان دیکر بی تعصب و بی فکر نظر ندن که دارن به ایران خیانت میکنن دریاجه اورمیه قابل احیا هست فقط از پرفوسورهایی که من نوعی هم میشناسم و میدونم سطح بالایی علمیشون رو بپرسند و عمل کنن همین الان هم طرح دارن فقط کسی نیس بیاد بپرسه استاد پرفسور خورشید دوست و استاد جهان بخش اینا دو تمونه بودن خبر انلاین بهتره یه نظری هم از بپرسه از دانشکده جغرافیا
    • گرامی A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      20 11
      بنده اقلیم شناس هستم از نظر بنده هم بیانات استاد کردوانی منطقی است.چون افزایش بارندگی که نداریم برای این منطقه..مگر سال های خاص...دلیل نداره که موجودی که مرگ مغزی شده و به حیاتش امیدی نیست با دستگاه ها زنده نگه داریم....چون هزینه بسیار زیادی برای ما خواهد داشت...ما با اضافه کردن آب به دریاچه فقط باعث خرابی و شوری آب های زیر زمینی میشیم...و برداشت های زیاد از اطراف دریاچه باعث پیشروی آب های شور شده به اطراف گسترش میابد و موجب نابودی چاه ها و کشاورزی منطقه میشود...مانند سواحل شمالی کشور که با برداشت بیرویه از آب چاه ها باعث پیشروی آب شور دریا شده و آب های زیر زمینی روز به روز از کیفیت پایینتری برخوردار میشود...
    • بی نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      9 9
      چرا لازم نیست راجع به دانشگاه تبریز نظر بذاره؟خب بحث سطح دانشگاه ها است تبریز هم اعتبار چندانی نسبت به تهران نداره من نمیدونم چرا ما نمیخایم واقعیت رو قبول کنیم و مدام لجبازی می کنیم شما برو رتبه دانشگاه تبریز رو با تهران و شریف و امیرکبیر و...مقایسه کن تبریز درجه دو محسوب میشه
    • بی نام EU ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      16 3
      ایشان قبلا هم این حرف رو زده بودند و بعد از چند سال تلاش دیدیم که حرف این استاد عزیز درست بوده . دریاچه های زیادی توی دنیا خشک شدند و بعد تبدیل به پارک شدند مثل دریاچه اورال ترکیه که خشک شد . اینجا کسی حرف کارشناس ها رو گوش نمیده چون همه کارشناس هستند . ( ایرانی ها توی همه چیز پرفسور هستند)
    • بی نام EU ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      24 12
      اسم استاد کردوانی بعنوان کویر شناس مطرح هست اما دوتا بیسواد خیال میکنن کار کویر شناس گشتن وسط کویر لوط و خشکی هست :)) . استاد کردوانی به اندازه 5 برابر سن تو جوجه دانشجو که الان داری حرف میزنی و اسم استادای دانشگاه تبریز هم میاری فقط تدریس کرده. بیشتر استادای دانشگاه تبریز شاگرد این استاد عزیز بودند و نظرش رو قبول دارند
    • صفورا IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      19 6
      دوست عزیز به محض خواندن این مقاله آنرا برای یکی اساتید ایرانی محیط زیست در نیوزلند فرستادم که اتفاقا از نزدیک هم در جریان ماجرای دریاچه اورمیه است. عین جواب ایشان را می آورم: . مقاله را خواندم. راستش احیای دریاچه از لحاظ فنی و تکنولوژیکی حتماً امکان پذیر هستش اما با شرایط اقتصادی-سیاسی-اجنماعی ایران به نظر من هم نشدنی است. مطمءناً هم خشک شدن کامل دریاچه هیچ سودی در بلند مدت و کوتاه مدت ندارد و همه اش ضرر است. این حرف هم که "اصلا این دریاچه از نظر اقتصادی به مفت هم نمی ارزید"، واقعاً از شخصی مثل کردوانی بعید است، یعنی این همه در دنیا برای حفظ و احیای تالاب ها خرج می کنند نمی فهمند!
  • حامد زنوزی IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    هیچ کاری غیر ممکن نیست چطور کویرها اباد میشن ولی دریا رو تو روز روشن کویر میکنن!!
    • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      97 91
      کدام کویرها آباد شدند؟ اگر هم امکان آباد کردن کویر است در کشور ما که ما ندیدیم بتوانند کویری را آباد کنند.
    • معین A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      90 33
      نمونه اش شهر قم که داره با سرعت فوق العاده ای توسعه پیدا میکنه
    • مجید GB ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      68 25
      مهندس جان اون ناحیه ای که در قم می بینی درخت می کارند و زندگی میکنند جزو کویر نیست کویر قم رو خواستی ببینی بعداز هفتاد و دوتن ورودی قم به سمت تهران تا گرمسار رو رصد کن اونجا اگه ابادی دیدی جایزه داری!!
    • نیوشا SE ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      86 24
      آقای زنوری مثل اینکه شما مطلب رو کامل نخوندید. ایشون توضیح دادند که دریاچه قابل احیا بود اگر 15 سال پیش اقدام می کردند و اگر دریاچه الان بیمار نبود. زیر دریاچه باز شده و جهت حرکت معکوس آب داره یعنی آب از زیر از دریاچه خارج میشه و آب ریختن به دریاچه فقط تاثیر منفی بر آب شرب و کشاورزی منطقه داره. ایشون توضیح دادن مثلا دریاچه ی هامون رو شاید بشه نجات داد اما ارومیه رو نه, چون بیمار شده. آدم یه مطلب رو می خونه باید جدا از تعصب و کامل بخوندش.
    • حامد زنوزی IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      24 17
      نمک خالص هم که باشه میشه باز میشه احیاش کرد.خبر انلاین نصفشو خورده :))
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    18 75
    به نظر من نمكش را جمع كنند و زمينش رو خانه سازي كنند مثل مسكن مهر و السلام
  • امین A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    مگر امکان دارد نمک های موجود در محیطی به این ابعاد را جمع کرد؟؟؟؟
    • امیرخان RO ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      88 27
      یه سوال قشنگتر دارم ازت . حالا که آب نداریم که بریزیم توی دریاچه آیا امکان دارد که دریاچه را با رانی پرتقالی پر کنیم!؟
    • قاسم IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      59 17
      خیار شور بکارید
    • امیر IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      55 29
      یه سوال آب شور به چه درد میخوره ؟ چرا باید آب شیرینی که در کشور کم هست و برای کشاورزی کاربرد دارد به شور تبدیل شود ؟ به نظر من خشک بشه بهتر از اینکه آب شیرین دستی دستی بریزیم توش
    • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      10 1
      مگه خزر ابش شیرینه که با انتقال اون به ارومیه هدر بره؟تنها مسئلش ممکنه همین برق و از بین رفتن اب انتقالی باشه که پرفسور اشاره میکنه و لازمه متخصصین براورد و بررسی کامل بکنند.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    61 64
    عجب مخیه این پروفسور
  • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    جناب پوروفوسور بالتازار می خوای اصلا همه جنگل ها مراتع دریاچه ها همش رو کویر کنیم شما خیالت راحت بشه!!!! خدا همه چیز رو با حکمتی آفریده!!!!!
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    واقعا تاسف آور است شنيدن چنين سخناني!! خشك كردن درياچه خيانت است يا احياي آن جناب پروفسور شماها با همان طرح كشاورزي باعث نابودي درياچه اروميه شديد.
    • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      با کدوم طرح ؟ شماها دوست دارید نظرات عامیانه از زبان پرفسور بشنوید که با تزریق آب میشه دریاچه رو احیا کرد
    • بی نام GB ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      36 1
      گر تو بهتر می زنی بستان بزن
    • بی نام EU ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      15 7
      اهالی همون منطقه باعث خشکی دریچه شدند نه کسان دیگه چند هزار حلقه چاه غیر مجاز خلیج فارس هم خشک میکنه تا برسه دریاچه ارومیه
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    مشکل اصلی کشور مشکل جمعیت بیش از حد است که همه چیز را نابود کرده..... بیایم بالا بیایم پایین آبمان بیش از 50 میلیون نفر را جواب نمی دهد بعد بعضی به دنبال طرح های تخیلی هستند....
    • moshtari GB ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      154 7
      حالا فکرشو بکن اگه کنترل جمعیت نکرده بودیم و الان ۱۰۰ میلیون بودیم
  • علی A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    فقط توجه دوستان را به تکه آخر بیانات استاد جلب می کنم که پیشنهاد پارک شدن دریاچه را می دهند، ایشان اصلا متوجه نیستند دارند از چه حجم نمکی حرف می زنند یا می دانند و فقط می خواهند راه کار متفاوت ارائه کنند؟ اگر به زیر دریاچه دسترسی نداریم که ثابت سوراخ نیست عقل که داریم، برداشتن تنها 10 سانتیمتر از نمک روی دریاچه ارومیه (که به هیچ عنوان برای کشاورزی کافی نیست) مساوی تولید 52 میلیون تن نمک است که می شود معادل یک پنجم کل نمک تولیدی در جهان. در حالی که در بقیه جهان نمک اضافه تولیدی در صنعت به یک معضل تبدیل شده است چناب پرفسور پیشنهادشان را با عدد و رقم بفرمایند که چه فکری برای این حجم نمک کرده اند؟ نمک را کجا ببریم که انجا تبدیل به منبع مشکل نشود؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      97 54
      پس نخوندی؛ میگه میلیاردها تن نمک میشه. میگه جمع کنیم که سفره های آب زیرزمینی رو شور و تلخ نکنه، میگه جمع کنیم که مردم نجات پیدا کنن. ببین کی به حرف ایشون میرسن. تا حالا که یه قطره آب نداشتن برا ارومیه. فقط متعصب حرف می زنین.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      71 23
      چرا خواندم دوست غزیز نظر دادن الکی که هنر نیست، موضوع این است که چنین پیشنهادی وقتی در این سطح قراره رسانه ای بشه اون هم برای چندمین بار بیاد قانع کننده و با عدد و رقم باشه بله امکانات مهندسی هر امکانی را فراهم کرده اما با چه هزینه ای؟ نمک را در کوتاه مدت از دریاچه با چند کامیون و لودر و چه هزینه ای جمع کنیم؟ ایا با این هزینه نمی شود کار های بهتری کرد؟ این ها سوال های بی پاسخی است که هر طرح مطالعه شده ای باید به آنها پاسخ دهد و از همه مهمتر پرفسور کردوانی یک بار برای همیشه بفرمایند فرمایشاتشان حاصل کدام طرح مطالعاتی مدون است؟ در هیچ جای جهان به خاطر تجربه کسی یک تکه سنگ را جابجا نمی کنند تا توجیه مطالعاتی نداشته باشد
    • امیرخان GB ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      76 37
      داداش این استاد دانشگاه خلاصه حرفش اینه که آب نیست. بدون آب دریاچه رو نجات دادن عملی تره یا برداشتن نمکهای دریاچه!!؟ جز جمع کردن نمک راه دیگه ای نداریم بنده خدا. خود نویسنده هم چندبار گفته که اگه راهی بود اون هم دوست داشت دریاچه احیا بشه! یکم فکر کن به حرفهای استاد بعد نظر بده!
    • fg A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      جناب امير خان حالا اگه اين درياچه در شمال يا قسمت هاي مركزي ايران بود بدون هر طور شده نجاتش مي دادن
    • رفیعی IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      38 27
      آقای علی که میگی به چه قیمتی و هزینه ای؟ خود استاد هم گفته که ما داریم نمک رو با هزینه خیلی بالا تولید میکنیم همون هرینه رو تو جمع کردن نمک از دریاچه هزینه میکینم،
    • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      53 33
      امیر خان عزیزم من هیچ دشمنی با کس خاصی ندارم منتها استاد کردوانی بی پشتوانه نظریه مطرح می کنند، بی هیچ مطالعه ای و متاسفانه اهالی رسانه هم از ایشان نمی پرسند مبنای حرف هایتان چیست. با این وضعیت این حرف ها بیشتر اظهار نظر شخصی است تا حرف بر مبنای شواهد دقیق. آب هم وجود دارد اما هدر می رود. بهره وری آب کشاورزی به گواه امار های رسمی تنها 30 درصد است، با هزینه ای به مراتب کمتر از ساختن یک پارک( باز هم به گواه طرح های مطالعاتی موجود) می شود این بهره وری را به بالای 50 درصد رساند و آب اضافه رابه سفره های زیر زمینی و دریاچه بر گرداند. این تمرین خوبی برای بهینه سازی و مدیریت یک پارچه منابع آب در سراسر کشور خواهد بود، موضوعی که دیر یا زود مجبور به تمرین کردنش خواهیم شد.
    • شهر حوالی ارومیه A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      41 8
      در پاسخ به جناب رفیعی باید بگم، نمک دریاچه ارومیه قابلیت چندانی برا مصرف خورکی نداره. چنان که بهداشت حتی استفاده از آن به عنوان نمک طعام رو ممنوع کرده و نمک مصرفی ما از استان سمنان وارد میشود.
    • علی A1 ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      6 11
      بین بد و بدتر،باید بد را برگزید و ایکاش و ...فایده ای ندارد و باید جلوی این ایکاشهای بیهوده را گرفت.استاد کردوانی عزیز گفت میتوان مانند الجزایر عمل کرد.درمورد استانهای گیلان و مازندران وگلستان مطمئنم مردمشان اجازه نمیدهند آب دریای خزر را به جایی انتقال دهند.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    11 53
    کف دریاچه چطور سوراخ شده؟
    • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      66 8
      وقتی سطح سفره های آب زیرمینی پایین تر از دریاچه رفته، یعنی دریاچه سوراخ شده. یعنی آب به جای اینکه از اطراف و از زیر دریاچه رو تغذیه کنه، درذیاچه به اطراف آب می فرسته. یعنی حوضه آبریز برعکس شده. این خطرناکه. خیلی. این یعنی دریاچه سوراخ شده. همونی که میگن چاه ها باعث خشک شدن دریاچه شدن. متنو بخون
    • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      32 3
      بله به دلیل حفر چاه های غیر مجار سطح آب های زیر زمینی منطقه پائین رفته و به اصطلاح کف دریاچه سوراخ شده اما راه برگرداندن شرایط موجود قبلا در نقاط دیگر جهان آزمایش شده راه حل این نیست که یک باره آب را به دریاچه بر گردانیم تا آب شور را به سفره های آب زیر زمینی ببرد راه حل موجود ابتدا تغذیه سفره های آب زیر زمینی، جلو گیری از برداشت بی رویه آب، افزایش بهره وری آب است تا خسارت وارد شده به سفره های زیر زمینی جبران شود و سپس ورود آب به دریاچه است. به همین دلیل در تمام طرح های موجود زمان لازم برای احیای در یاچه بالای20 سال بر اورد شده است. موضوع شیوه اجرای ماجرا نیست چون چندین طرح مطالعاتی دقیق ایرانی و خارجی در این زمینه وجود دارد، موضوع اراده لازم برای این کار است که فعلا دیده نمی شود.
    • بی نام A1 ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      9 0
      قضیه ظروف بهم پیوسته و سطوح شون رو میدونی؟ حالا همچبن چیزی رو در مقیاس دریاچه و اطرافش در نظر بگیر. سوراخ شدن یه اصطلاح هست.
  • حمید IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    البته ایشان کویر را دوست دارند و در کل عاشق بیابان زایی هستن.دلایل اصلی خشک شدن دریاچه اورمیه احداث پل میان گذر و در عمل نصف کردن ان و به هم زدن تعادل دریاچه و احداث سدهای بیشمار هست من مطمئنم حالا حالاها این پروفسورها نظر خواهند داد تا این که این دریاچه کاملا خشک بشه
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    حالا نمکش رو جمع کردیم این تعداد نمکدون از کجا بیاریم بریزیم توش؟
    • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      یکیش خودت
    • بی نام EU ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      ای گلوله نمک.... ای شیطون.
    • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      29 11
      اگر کامل میخوندی ایشون گفتند این نمک صنعتیه نه مصرفی یعنی برای نک دان نیست برای چاه نفت و خوراک پیتروشیمی و تولید خمیردندان و ... هست
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    95 60
    به به.........؟؟؟؟!!!! آخه عقل کلا دریاچه ارومیه اگه خشک بشه میدونین چه فاجعه ای رخ یده؟؟!! اون همه نمک به همراه باد به زمین های کشاورزی میرند زندگی مردم سیاه میشه..........
    • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      86 49
      جوابت تو متن هست یه ذره به خودت زحمت بده دوباره بخونش
  • بی نام CH ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    92 25
    همه راههایی که برای دریاچه ارومیه و غیره گفته میشه اگر هم جواب بده در کوتاه مدته و گرنه با افزایش جمعیت و پایین رفتن سطح سفره های زیرزمینی این راهها دوباره بی اثر میشن. در بلند مدت تنها راه نجات ایران از فاجعه کمبود آب و نابودی زیستگاه، کاهش جمعیت و رساندن جمعیت به زیر 30 میلیونه. تنها راه. باید همه تلاش کنیم با یک روند معقول جمعیت ایران کم بشه. فعلا که هنوز رشد جمعیت بالای یک درصد در سال داریم و این یعنی فاجعه.
    • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      21 70
      حاااااالت خوبه؟؟؟
    • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      63 3
      واقعا درست است. این سرزمین از نظر منابع ظرفیت و تحمل این جمعیت را ندارد. در شرایطی به صورت گلخانه‌ای جمعیت رشد فزاینده پیدا کرده. باید رشد منفی شود تا جمعیت با طبیعت کشورمان به تعادل برسد. شاید حدود همان 30 میلیون مناسب ایران است. این را باید متخصصین تحقیق و بررسی کنند.
  • احسان A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    36 42
    اینم نظر ایشون درباره ریزگرد ها ، درباره مالچ پاشی ( برگرفته از همین خبرآنلاین) (اول اینکه گران است. شاید لیتری هزار تومان هزینه داشته باشد. یک موقع مفت بود. اما الان نه. تکنولوژی تولدی و پاشیدنش هم گران است. بعد هم حیف است؛ همین قیر دهها مشتقات دارد که می توان از آن استفاده بهتر کرد. وقتی هم که پاشیده شد بیشتر منطقه را گرم شم یکند که چون سیاه است و گرما را به خودش می گیرد. باد گرم در منطقه می وزد. غیر از این تمام حجانورانی که زیر آن خاک هستند هم از بین می برد) تو رو خدا ببین این هموطن چی میگه میگه تمام جانورانی که زیر خاک هستند از بین میره!!!!!!!!!!!جانواران زیر خاک از جان مردم ایران مهم تره بابا پروفسور جان هرکس دوست داری بیخیال شو به خدا اتفاقی نمیوفته
    • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      54 15
      خب بقیش هم می نوشتی؛ گفته که باید به جای مالچ، ریگ بپاشیم که عواقب زیست محیطی نداشته باشه. ماندگاری بیشتری داره و البته ارزان هم هست. به نظرم شما خصومت داری.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      15 31
      جناب ريگ پاش! تو اون منطقه وسيع با چي ريگ بپاشيم؟!!! اصلا مگه ريگ رو مي پاشند؟!!!
    • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      25 8
      پس ریگو چیکار می کنن؟ می چینن؟ یا می پاشن؟ نهایتش میریزن، غلتک میکشن روش
  • شهره IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    53 85
    با درود بر شما پروفسور کردوانی؛ من نمی دانم چرا این مسولین ما از دانش انسانهایی امثال پروفسور کردوانی استفاده نمی کنند.
  • عباس IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    49 4
    بهترین راه حل در بخش پایانی سخنان دکتر کردوانی است یعنی برداشت آب از رود ارس در زمستان وتزریق آن به لایه های زیر زمینی که نتایج زیر را خواهد داشت: 1-تقویت منابع آب زیر زمینی اطراف دریاچه وتداوم کشا.رزی 2-جریان زیر زمینی آب به دریاچه که باعث افزایش سطح آب دریاچه شده واز شوری آبهای زیر زمینی اطراف دریاچه جلوگیری میکند . 3هدایت بخشی از ابهای سطحی در فصل راندگی به دریاچه وتعیین حق آبه دریاچه
  • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    8 26
    یعنی 4000 تا چاه شده 24000 تا آب ارس بریزیم داخل نمک علمی
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    87 48
    شنيدن همچنين نظراتي از يه فرد متخصص دل آدم رو به درد مياره جناب آقاي پروفسور كه به اين راحتي حرف از خشك كردن درياچه اروميه ميزني حيات درياچه با سرنوشت آذربايجان عجين هست بايد زندگي كني در آذربايجان تا بفهمي جايگاه درياچه رو در زندگي آذربايجاني ها
    • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      8 6
      شعار نده. اگه قرار بود با شعار دادن چیزی درست بشه، الان دریاچه ارومیه پرآب بود.
  • رضا A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    خشک شدن دریاچه اورمیه خیانت به تمام ایرانی هاست
  • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    142 6
    چرا واقعیت رو نمیگید به مردم.ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان واقع شده و منابع موجود پاسخ گوی این همه جمعیت نیست و افزایش بیشتر جمعیت یعنی نابودی طبیعت .
  • پرهام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    71 47
    طبق پیش بینی ها جنگهای آینده بر سر آب خواهد بود،همه مون هم میدونیم که متاسفانه دریاچه ارومیه احیاشدنی نیست یعنی آبی نیست که بخوایم اونجا سرازیرش کنیم،پس بهتره یکبار ریسک این طرح رو بپذیریم و امید داشته باشیم که پارک گیاهی حیوانی بوجود خواهد آمد، با خاطره بازی هیچ موجود مرده ای زنده نشده که دریاچه ارومیه بشه...بهتره از الان به فکر دریای مازندران باشیم..یه نگاهی به تراکم زباله های لب ساحل بندازیم..اینا کار خود ماست...می ترسم از روزی که این بلا سر دریای مازندران بیاد...
    • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      29 20
      صددرصد موافقم
    • بی نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      24 27
      دریای خزر ... لطفا اسم رسمی روبکار ببرید
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    16 16
    يه نمكدونش خودت!!!!
  • نیما A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    برا سرنوشت یه دریا، رفتن با یه متخصص کویر مصاحبه کردند.. خدااااااااااااا..
  • احمد IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    46 37
    دوستان سلام میگویندناصرالدین شاه درحیاط کاخ قدم میزده چشمش می افته به انبوهی خاک باعصبانیت دستوربرداشتن انهارامیدهد.....میدانیدباچه روشی دستورمیدهدچاه های بزرگی بکنند وان تل های خاک رادرون چاه ها بریزند درست مثل راه حل جناب پروفسور
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    دریاچه ارومیه به چه درد میخوره
    • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      54 8
      کلا از نظر شما چی به درد می‌خوره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بعضیا اینقدر زمخت فکر می‌کنن که اصلا سازو کار طبیعت و وابستگی انسان رو به اون درک نمی‌کنن. به نظرت چرا اصفهان در حاشیه زاینده رود ایجاد شده؟ به خاطر قشنگیش بوده؟ میدونی در گذشته چقدر درامد از دریاچه ارومیه حاصل میشد؟ همین طرز فکر امثال شمااست که امروز مار توی گردوغبار تابستون و آلودگی زمستون فرو برده. امسال کم‌آبی و جیره بندی آب هم اضافه خواهد شد.
    • آرش IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      66 10
      به همون دردی می خوره که شما تو این جامعه می خورید.
  • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    40 43
    بعضیا جوری قضیه رو بزرگ کردن که انگار فقط ارومیه هست که دچار کم آبی شده.اگه شما یه ساله نگران این دریاچه این مردم غرب و جنوب غرب بالای 5ساله درگیر گرد و غبارن.حالا کدوم مهمتره
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    40 19
    همونطور که خشکوندین باید برش گردونین.
  • ریحانه A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    48 14
    من با اینکه رفتین از یه کویرشناس درمورد حفظ و احیای یک دریاچه مشاوره گرفتین و نظرشو پرسیدین مشکلی ندارم! ولی توقع این رو دارم خبر آنلاین حداقل یه بار هم بره سراغ متخصصین قلب و عروق و متخصصین ریه و دستگاه تنفسی و نظر اونارو در مورد خطرات ریزگردهای نمکی جویا بشه. اینکه هزینه درمان کسی که به این بیماری ها دچار میشه چقدره و آیا اصولا کشور ما توان پاسخگویی به حجم عظیم بیمار در این بخش ها رو خواهد داشت یانه. و..
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    65 46
    ایشون دارن بدون اطلاع از وضعیت دریاچه حرف میزنن .حرفاشون بیشتر سیاسی هست تا تخصصی.48 سد روی حوضه های آبریز دریاچه ارومیه زده شده که هیچ نیازی به این سدها نبود .مگر قبلا کهسدی نبود مشکلی پیش آمده بود.عمر سد سازی تمام شده است .حدود هفت سال هست تمام شده است.آقای دکتر دوست دارن آذربایجان کویری شود برای مطالعات ایشان.افکار شما ماله دوران ما نیست.وقتی چندین کشور حاضر میشوند دریاچه ارومیه را نجات دهند بعد یک ایرانی ادعا میکند که نمیشود واقعا مایه تاسف هست.
    • بی نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      41 18
      دوستان عزیز در اذربایجان عرض کنم که با حرفهای احساساتی زدن و حرفهای بی منطق زدن چیزی درست نمیشود سدها با اصرار و پیگیری نمایندگان شما در مجلس و با صرف هزینه بسیار زیاد از بودجه کشور که حاصل فروش نفت بود احداث شد بسیاری از روستاهای استانهای نفت خیز جاده و پل ارتباطی ندارند.سد را برای چه چیزی احداث کرند؟مگر برای توسعه کشاورزی و صنعت و اب شرب شما عزیزان نبود؟ایا دیواره سدها دارند اب را مصرف میکنند یا کارکنان سدها اب میخورند؟این اب هر سال پشت سد جمع میشه و صرف خودتون میشه نه به جای دیگهای منتقل میشه نه از تهران ملت میان مصرفش میکنن 1-اگر اب دریاچه ارومیه جای دیگری مصرف میشود مشخصا بفرمایید این ادم که اسمش اینه اومد اب رو خورد 2-بین کشاورزی و دریاچه یکی را انتخاب کنید دو انتخاب نداریم
    • بی نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      47 19
      3- این حرفهای عجیب و غریب و شاخدار که تهرانی ها نمیذارن و...اینها تاریخش تموم شده بذارید کنار عزیزم این همه گفتید فارسا نمیذارن سد بزنیم بودجه را بردید سد زدید فرمودید که فارسا نمیذارن ما جاده بزنیم روی دریاچه فشار اوردید جاده کشیدید(اسناد سازمان حفاظت محیط زیست هست غیر قابل انکاره) بر اثر فشار ....این همه تاسیسات نصب کردید کشاوری را توسعه دادید دریاچه خشک شد این حرفهای مغالطه امیزی که پای همه دنیا را به ماجرا باز می کنید بگذارید کنار واقعا میگم خریدار نداره این حرفا 4-این بحث ما داریم میوه شما را تامین می کنیم یک بحث واقعا انحرافی و بی ربطه شما اولا که کسی مجبورتون نکره ثانیا پولش رو ملت پرداخت میکنن ثالثا خیلی از استانها دارند میوه تولید می کنند تنها شما نیستید رابعا میوه خارج ارزونتره
  • ايمان A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    43 10
    جناب پروفسور كردواني جغرافي دان كوير شناس و اقليم شناسند و در دايره تحصيلات و تخصصشان مردي بزرگ ولي ايشان شوربختانه برعكس ورودي كه به مسائل اب داشته اند نه يك ابشناس نه يك زمين شناس نه آبزمين شناس هستند مسئله درياچه اروميه و راه حل ان نيز يك مسئله مديريت منابع اب و مهندسي است كه با ديدي غير احساسي و علمي قابل حل است شايد نتوان درياچه را با وسعت و عظمت پيشين خفظ كرد ولي حفظ ان در ابعادي قابل قبول بدون انتقال اب از حوضه هاي ديگر نيز عملي است
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    70 55
    جالب اینکه هر منطقه به فکر خودش است! من آذری هستم اینکه خشک بشه کار کاملا اشتباهی بوده و هست در این شکی نیست اما اینجاش جالبه که هموطنامون میان اینجا بطور تعصبی جواب میدن حالا چرا من نمی دونم فقط یتونم بگم ازین تهرانیا که اکثر نظرها ازینا هست چون اداره به جای کار کردن میان نظر میدن ما در طول تاریخ منفعتی ندیدیم! از همون اول پشت خط بودن پدران ما رفتن از ناموس ما و اینا محافظت کردن اینا نشستن عقب گفتن آفرین آفرین برین جلو اما الان زبونشون از همه درازتره!
    • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      69 92
      با سلام خدمت هموطن اذری در جنگ تحمیلی همه ایرانی ها شرکت داشتند و تهران هم به نسبت جمعیتش جزو استانهایی است که بیشترین شهدا را داشته است گمان نمیکنم اینگونه طلبکارانه به قضیه پرداختن روش مناسبی باشد .چاه های غیر مجاز و توسعه صنعت و کشاورزی توسط خود شما دوستان بومی محل انجام شه اگر قطه ای از این اب را تهرانی ها برده بودند تا حالا قطعا فرمده بودید در دوره قاجار بیشترین صدمات به کشور وارد شد و نصف ایران به فنا رفت و کشتار مردم کرمان و بسیاری جنایات دیگر توسط حکومت قاجار صورت گرفت اما من تا حالا ندیده ام مردم تهران یقه کسی را بگیرند و بگویند شما ترکها چنین کردید و... اگر ابی از اونجا برده شده بفرمایید کجا و کی برده شده؟
    • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      59 20
      سد ها و جاده و چاه ها و...همه با پیگیری های نماینده های خودتان در اذربایجان شرقی و غربی و با فشار اوردن احداث شده اقای فتاح قره داغی وزیر نیروی قبلی هم که همشهری خودتان بوده اند تهران هم که صدها کیلومتر فاصله دارد اگر هم ابی چیزی از اونجا صرف تهران میشود هم بفرمایید جلویش رابگیریم مشخصا بفرمایید فلانی داره فلان قدر از اب دریاچه رو از استان ما میبره ما نامردیم اگه نیاییم جلوشو بگیریم این کشاورزی که میکنید هم بسیار پر هزینه است به راحتی میتوان از خارج میوه و سبزی ارزانتر وارد کرد که صرف این دو سه استان بشود و اینقدر تخریب محیط ایجاد نکند میفرمایید نه ما کشاوری برایمان مهم است بیکار میشویم . عرض می کنیم بالاخره دو تا را با هم نمیشه داشت یکی را انتخاب بفرمایید. چاه های عمیق یا دریاچه
    • علی A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      49 19
      آقای بی نام دوم با اون قسمت مربوط به قاجار و ارتباطش با ترکها مطلبت رو خراب کردی. مگه نبود ستارخان و یارانش که با اون مصایب انقلاب مشروطه رو علیه قاجار به پیش برد . اگه قاجار ترک بودند صفویان هم ترک بودند .البته با بقیه جوابت به این دوستمون موافقم
    • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      34 14
      این اقا بحث طول تاریخ را پیش کشیدند و از دست رفتن نیمی از سرزمین ایران در وره قاجاریه بهشون یاد اوری شده همینطور هم کشتارهای مردم کرمان و...و توهینی نبوده بالاخره اگر که دوستان میخواهند بحث های انحرافی بکنند در طول تاریخ خیلی چیزها هست که به ضررشونه و اکیدا توصیه می کنم متمرکز روی قضیه دریاچه شوند ضمنا هر وقت که سازمان محیطزیست در دوره خاتمی با احداث جاده و سد مخالفت می کرد عزیزان میفرمودند که فارسها نمیخواهند اجازه دهند ما پیشرفت کنیم بالاخره تا جایی ادامه دادند که دریاچه خشک شده الان که دریچه خشک شده هم اون فارسی رو که مقیم کرمان یا شیراز هست رو مقصر خشک شدن دریاچه می دانند. که کمال بی انصافی است یا بحث دفاع از خاک می کنند که همه جا شهید داشته .
    • بی نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      56 19
      ما از تهرانی ها منفعتی ندیدیم یعنی چه؟مگه تهرانی ها مسول رسوندن منفعت به بقیه ایران هستند؟تهران که اکثرا دست همشهری های خود شما است تا جایی که ما میدانیم هم که وزارت نیرو هم دست همشهری های شما است تهران هم توسط اقا محمد خان تاسیس شد که همشهری خودتون بوده دریاچه را خشک کره اید کجا و در کدام جنگ شما رافرستادن گفتن برو جلو؟کی بوده؟میشه بفرمایید مثلا در فلان جنگ ما را فرستادید جلو خودتان نبودید؟عزیز من اخه این حرفهای پان ترکها چیه هی میایید اینجا بدون تحقیق مطرح میکنید؟ تمام ایرانی ها در جنگ شهید داده اند ارمنی زرتشتی لر کرد و...همه بوده اند اخه این چه نوع منت گذاشتن زشتی است که شما انجام میدهید؟اب دریاچه را برده اید الان توهین هم به همه میکنید واقعا شگفتا!!زلزله هم که تقصر فار سا بود!!!
    • بی نام A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      38 41
      با عرض معذرت من به عنوان یک رزمنده خدمتتان باید بگویم اتفاقا هرعملیاتی موفقیا آمیز بود تهرانیها در آن خط شکن بودند یعنی عملیتهایی که تهرانیها در آن شرکت نداشته باشند وجود نداشت. درضمن تعداد شهدای تهرانی از همه ی ایران بیشتر است.
    • حامد IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      48 14
      برادر آذری واقعا حرفهاتون باعث تاسفه! اگه منظورت اینه که اونهایی که در جنگ بیشترین آسیب رو دیدن یاد کنی، باید بگم که استانهای جنوبی و غربی بودن که با عراق مرز مشترک داشتن و از زمین و هوا زیر بمباران بودن که الان هم هیچکس ازشون نمی پرسه. ولی در جنگ همه مردم ایران شرکت داشتن از جمله پدر خود من. با این حرفهاتون باعث تفرقه نشید. من خودم تهرانی نیستم و این حرفها هم هیچ ربطی به خشک شدن دریاچه ارومیه نداره. پس بهتره در مورد دریاچه ارومیه کاری رو که قبلا نکردیم، الان بکنیم، یعنی به نظر متخصصین گوش بدیم. مطمئنا اونها که عمرشون رو در این راه گذاشتن، بیشتر از من و شما میتونن به داد دریاچه برسن.
    • بی نام EU ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      4 6
      برادر هموطن آذری اینجوری که میگی نیست
  • شهاب A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    45 9
    دریاچه آرال که دکتر از آن بهع نوان طرح "عالی" نام می‌برند یکی از فجایع زیست محیطی در آسیا و جهان است. خشک شدن دریاچه نه تنها صنعت ماهیگیری مردم منطقه را از بین برد بلکه با کاهش رطوبت محیطی، تاثیر زیادی روی کشاورزی گذاشت. از آن گذشته آب و هوای معتدل شهرهای اطراف هم به آب و هوای بیابانی تغییر کرد و "صحرای آرال قوم" را تشکیل داد. در مورد کشت پنبه درست می‌گویند ولی این کشت توسط دو رودخانه جیحون و سیحون تامین میشه که در مورد آذربایجان این امکان موجود نیست. پارک جنگلی و کاشت درخت و .... هم مستلزم آب و هم هزینه و امکانات بسیار زیاد است که طرح را غیرممکن می‌سازد.
    • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      15 5
      منظور دکتر احیای آرال بود نه خشک شدن اولیه آن
    • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      8 6
      من قبلا یک مقاله در خصوص افزایش بیماریهای تنفسی و انواع سرطان در حوزه دریاچه آرال خواندم فکر کنم مجله پیام یونسکو بود.
    • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      7 2
      من قبلا یک مقاله در خصوص افزایش بیماریهای تنفسی و انواع سرطان در حوزه دریاچه آرال خواندم فکر کنم مجله پیام یونسکو بود.
  • محمد IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    51 5
    ما ايرانيها متاسفانه فقط جلو پامون رو ميبينيم اگه آينده نگر و خودخواه نبوديم به اين روز نمي افتاديم دولت كه شده محل معروف شدن عده اي بي سواد كه بيان ثروت كشور رو هدر بدن بعد 8 سال بعد دلمون رو خوش كنيم كه مثلا يكي ديگه مياد آباد ميگنه و در اين دور تسلسل داريم چرخ باطل ميزنيم بايد هم بيائيم با سواد هامون رو مسخره كنيم نتيجش ميشه فرار مغزه و استفاده از دانش انها توسط كشورهاي پيشرفته كه به دانشمندان ما اعتماد دارن ولي ما نداريم تا كي ميخواهيم در توهم باشيم ترا خدا اي ملت ايران از اين خواب گران بر خيزيد من آينده اي براي فرزندانمان نمي بينم داريم با دست خودمون كشورمون رو نابود مي كنيم .همگي خسته نباشيم///////////
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    37 17
    پروفسور شما با توسعه كشاورزي در اين منطقه هم درياچه را نابود كرديد و هم كشاورزي كنطقه را ديگر چه حرفي براي گفتن داريد اي كاش در همان خارج از كشور ميمانديد.
    • امین US ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
      1 1
      احیاناً احساس میکنی قراره یه کوچه یا شهر رو ریگ بریزن؟
  • ابراهیم تبریزز IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    72 45
    کارشناسان ژاپنی و امریکایی گفتن که دریاچه ارومیه اقبل احیا هستش اما اونوقت این پروفسور ...
    • محمد -شین A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      60 51
      کارشناسان ژاپنی به شما شخصا اینا رو گفتن ؟ خوب می تونین80 درصد بودجه یک ساله استانداری آذربایجان غربی رو بذارین برای این کار و بدین به کارشناسان ژاپنی و آمریکایی ببینیم چیکار می کنن. پروفسور کردوانی با اندیشه حرف می زنن. نه با تعصبات قومی .
    • بی نام IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      15 20
      پروفسور چرا کویر خودشان را احیا نمی فرمایند؟!!!!
  • شهاب A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    31 7
    محمد درویش، کارشناس محیط زیست و عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع در این باره معتقد است: ین نمک در حدود ۱۰میلیارد تن است، بهترین راه مهار این نمک برای اینکه به یک معضل زیست‌محیطی تبدیل نشود این است که آن دریاچه احیا شود و نمک‌ها دوباره به زیر بستر آب دریاچه بروند، این بهترین، معقول‌ترین، زودبازده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه مقابله با معضل زیست‌محیطی نمک دریاچه‌است. اگر فرض را بر این بگیریم که این نمک‌ها با استفاده از کامیون‌های ۱۰ تنی جمع شده و به خارج از منطقه حمل شوند، ما نیاز به یک میلیارد کامیون داریم، حالا اینکه این نمک‌ها بعد از حمل به کجا برده شوند نیز خود داستان دیگری است.
  • بچه خوی A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    39 14
    ایشون برخلاف آنچه ادعا میکنند، نقشی در تاسیس، احداث و گسترش دانشگاه ارومیه نداشته اند. دوستان برای آشنایی بیشتر با تاریخچه دانشگاه ارومیه میتوانند به خود سایت دانشگاه ارومیه و یا ویکی پدیا مراجعه کنند.
  • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    13 3
    خب دوستان حالا ما از خواب 30 ساله بلند شدیم ودر بحران کم آبی برای خودمان ونسل بعدی هستیم وجریان معکوس آب نمک به زمینهای کشاورزی مواجهیم آب شیرین ارس را هم آدم عاقل اینهمه راه نمیاره تا تو دریاچه شور بشه پس بفرمایید در این 4 سال باقی مانده تا خشکی کامل دریاچه و کویر شدن آن یکجایی جمع بشیم وبجای تجربه دانشمندانمان بزنیم توی سر هم و 4 سال کنفرانس بذاریم که دریاچه خشک بشه یا نه در حالیکه 4 سال دیگه همایش های بعدی با عنوان راههای نجات از ریزگردها و طوفانهای نمک و احیای زمینهای کشاورزی از بین رفته نماییم. پس واقعگرا و بی تعصب بوده و از حالا فکر 4 سال دیگه باشیم که مشکل نمک و ریزگردها وتوسعه کشاورزی در محل دریاچه تا اون موقع برطرف بشه .
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    28 13
    حرفاش منطقیه. دست کم بیست سال پیش باید جلوی حفر بی رویه چاه ها رو می گرفتند تا دریاچه امروز به این وضع نیفته. الان دیگه دیره. الان کل کشور با بحران بی آبی مواجه هست از کجا قراره آب بیارند و بریزند توی دریاچه .... تازه این کار دیگه تاثیری هم نداره.... مشکل مسئولین ما اینه که به حرف هیچ کارشناسی بها نمی دن و تا وضعیت به حالت بحران در نیاد توجهی بهش نمی کنند. وقتی تبدیل به بحران شد تازه سمینار می ذارن که چه کنند. مثل همین آلودگی هوا!
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    13 12
    خواهشا يك گزارش از رودخانه كرج بگيريد كه سالهاست خشك شده و هيچكس هم صداش در نمياد
    • رضا US ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      9 2
      نگران نباش برادر، دارن اونجا یک پارک جنگلی‌ میسازن زیر نظر یه استاد رود خونه شناسی‌
  • نادر A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    45 5
    این دریاچه اگر به خارجیها بسپریم حتما درست میشه الکی حرف میزنید در ایران شرکت یا پیمانکار متخصص این کار رو نداریم و فقط حرف میزنند
  • ایرانی IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    19 2
    بله دیگه وقتی سیستمدارهای ما به فکر نیستند و فقط میخواهند یه کاری کرده باشند و پز سیسی بگیرند همین میشود استاد میگه من عاشق دریاچه بودم ولی قبلاً باید به فکر میشدیم که هرروز یه سد اقتتاح میکردیم الانم میگه باعشقی که داشتم بهش ولی فایده نداره ازبین میره هرکاری کنید از بین میره چیزی که از بین میره دیگه فایده نداره روش خرج کرد پس باید دندونه رو کشید و به جاش یه دندون دیگه کاشت متاسفانه مملکت داری تو ایران شده یکی از علوم تجربی هرکسی که میاد یه ساز میزنه بدون علم بدون دانش در صورتی که اقتصاد ونهایتاً اداره یه مملکت باید از علوم ریاضی و با حساب و کتاب استفاده کرد متاسفم برای همه ...
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    40 26
    آقای کردوانی ... دریاچه محلی هست که آب دارد و با کویر فرق دارد. پس یاد بگیریم فقط در مورد آن چیزی که می دانیم اظهار نظر کنیم . متشکرم.
  • غضنفر A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    39 9
    طی یک قرارداد دو یا سه ساله به یک کشور صاحب فکر مثل آلمان یا ژاپن واگذارش کنید ببینید احیا میشه بدون مشکل یا نه !
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    23 8
    غرض ورزانه گفتن .تودنیا آدم صاحب نظر کم نیست بهتره حرف اونها رو هم مد نظر داشت .
  • معین م A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    31 2
    من هیچ تخصصی ندارم ولی کل ایرانو گشتم و دیدم همه جای ایران مشکل کم آبی داره ، درست نیست با وجود این همه مشکل کم آبی ، چنین طرح هایی رو به سادگی کنار گداشت، باید این طرح رو با تمام جزئیاتش بررسی کرد. البته این واقعیت رو هم نباید فراموش کنیم که تو کشورمون خیلی خیلی بعید است که چنین طرحی تو دو سال اجرا بشه، بعید میدونم مجری ایرانی از پس این طرح بربیاد. اگه قراره مردم واقعیت رو بدونند ، اینا هم واقعیت حساب میشن.
  • مهدی A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    44 50
    متاسفم برای افراد بیسوادی که در برابر سخنان جناب پروفسور تنها از روی احساس اینطوری جبهه گیری می کنند.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    10 16
    بگذارید نمک ها فعلا باشه ،بدهید بخش خصوصی تا تغییر کاربری اولویت کشاوررزی وبعد صنعتی بدهند و پولش رو صرف زیر ساخت های این مملکت کنید......
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    33 12
    من پیشنهاد می دم نه تنها دریاچه ارومیه، مرداب گاو خونی، زاینده رود و هر رود و دریاچه ای که کاربردی جز کشاوری و آب شرب داره و هر چیزی که امروز (لازم نیست به فکر فرداباشیم) برای انسانها به درد نمی خورد رو خشک کنیم. اصلا کی گفته ایران باید جنگل داشته باشه بیاید کل جنگل های شمالی البرز را تبدیل به مرتع کینم. به هر کس 2000 متر زمین بدهیم و ازش بخواییم همونجا کشت کند و گاو داری راه بیاندازد.!!!
  • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    35 11
    دوستانی که اینجا از جناب پروفسور دفاع میکنید آیا شما استدلالهای افراد باسوادی که نظرشون بر خلاف ایشون هست رو هم شنیدید؟؟!!! ایشون بهتره در یک مناظره با افراد مخالف شرکت کنن و اونجا معلوم میشه که چه کسی نظرش درسته
  • حسام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    16 5
    . اگه به آمار موافقین و مخالفین توجه کنیم میبینیم که تقریبا در اکثر نظرات داده شده با هم برابرند. یعنی اینکه این موضوع مثل رویدادهای عراق نیست که یهو هممون بتونیم راحت و درست نظر بدیم و یه موضوع کاملا دانشگاهی و تخصصی هست. دولت قبلی همه چیز رو ریخت تو کف خیابون میرفتی تو بقالی همه راهکار میدادن برای مسأله هسته ای ووو . امید واریم رییس دولت جدید همانطور که خودشون رو به طور تخصصی حقوقدان میدونن به رشته طبیعت شناسی و کشاورزی نیز دیدی تخصصی بدن و اینطور نباشه که این مباحث از حوضه دانشگاهی و تخصصی به صحبت کوچه خیابانی. تبدیل بشه.و اینطور نشه یه نفر بیاد صحبتهای یک پروفسور رو چه درست چه غلط با گفتن اینکه ما آذریها جنگیدیم و تهرانیها خیانت کارند به سخره بگیره.
  • شهبازی IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    36 23
    آقای کردوانی دوست دارند حوزه مطالعاتی خودش و دانشجویانش را با افزایش سطح کویر در کشور، بیشتر ببینند، چرا که ایشان پدر کویر هستند و شاید علاقمند باشند پدر آب و دشت را دربیاورند.
  • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    20 2
    بهترين راه حل مديريت بهينه ي آب است
  • iraj A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    18 2
    گرفتاری این است که آنهایی که با طرح های غیر اصولی این بلا را سر این دریاچه آوردند مثل شما با قاطعیت از طرح هایشان دفاع می کردند استاد محترم چه تضمینی برای طرح شما وجود دارد ؟تا آنجا که من اطلاع دارم روایت شما از عاقبت دریچه آرال نادرست است و همان پنبه کاری ها موجب خشک شدن دریاچه شد.جهت اطلاع جنابعالی عرض می کنم که آرال بین ازبکستان و قزاقستان است و ارتباط زیادی با ترکمنستان ندارد.
  • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    47 17
    جناب پروفسور مرسی از لطفتون ولی دریاچه اورمیه باید تا ابد دریاچه بمونه و نه کویر!!
  • جلیل IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    31 19
    البته تا اینجا 82 نفر نظر دادند تاسف من به عنوان یک روانشناس اینه که همه ما عقل کل شدیم و در هر موردی سیاسی اقتصادی فرهنگی کشاورزی محیط زیست بدون توجه به تخصصمون نظر می دهیم حتی نماینده ها هم همین طور هستند ایشون پروفسور این رشته هست سالها درس خونده تحقیق کرده و تجربه داره فقط ایشون می تونه در این مورد نظر بده طرحهاش هم خیلی خوب هست ما باید یاد بگیریم در زمینه ای که در آن تخصص نداریم نظر ندهیم تخصص من فقط در زمینه روانشناسی و مشاوره هست اگر در این مورد نظر بدهیم صددرصد اشتباه در خواهد آمد و همین نتیجه فعلی به وجود خواهد آمد
    • امین IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      26 4
      استاد جلیل! البته نمی شود صرفاً به حرف یک نفر گوش کرد باید شورایی از متخصصان در این زمینه تشکیل شود و با شواهد و قرائن نظر نهایی را بدهد. نظر دادن برای همه خوب است ولی آنچه بد است این می باشد که هر کسی فکر کند تنها نظر وی صحیح است و دیگران در اشتباهند.
  • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    20 14
    جناب پروفسور کردوانی با سلام و احترام اب کشاورزی دقیقا از همان منابع تغذیه دریاچه است و این نظر شما به نظر من بسیار غیر علمی بود اب دریاچه را میتوانید بفرمایید کجا رفته؟ بالاخره یا تبخیر شده یا صرف کشاورزی و صنعت و شرب شده شما اگر سطح توسعه کشاورزی را مقایسه کنید میبینید 7 برابر شده خب این ابی که باید میرفت میریخت به دریاچه رفته صرف کشاورزی شده از طریق احداث سد اب را بردن برای کشاورزی من واقعا تعجب می کنم شما روش تحقیق احتمالا پاس کرده اید نمیفهمم از یک طرف اذعا دارید به چاه های غیر مجاز از یک طرف میفرمایید که توسعه کشاورزی ربطی نداشته بالاخره میشود شما یا دوستانتان بفرمایید این حجم اب چه شده؟ حرفهای شما علمی نیست. شما اکادمیک هستید اینگونه احساسی حرف زدن کار دانشگاه نیست.
    • دانشجو IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      6 7
      عزیز من، کشاورزی مثل کولر نیست که چرخش آب داشته باشه. میوه و سبزی که شما می خوری، آب نداره؟ آب اش رو شما به دریاچه بر می گردونی؟ کشاورزی آب رو مصرف می کنه، آب هم تموم می شه. می دونی چند نفر کشاورزی کرده اند توی این منطقه؟؟ درسته که ماده زوال ناپذیره و فقط از شکلی به شکل دیگه تبدیل می شه، ولی شما میوه و سبزی رو می خورید و آبی که کشاورز با اون زمین رو آبیاری کرده تبدیل می شه به ماده دیگه ای که به پشت سد بر نمی گرده... لطفا بگویید با منطق من سازگار نیست، نه اینکه غیر علمی است، کار دانشگاه نیست. راستی روش تحقیق چه ربطی داشت؟
    • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      3 0
      برادر عزیز این اقای پروفسور معتقدند که توسعه کشاورزی تاثیری نداشته در همان خط اول میگویند انگار که...توسعه کشاورزی مهمترین دلیل خشکی دریاچه است ایشان یکجا به این دلیل توسعه کشاورزی حمله می کنن جای دیگه به حفر چاه ها اشاره می کنند. بنده هم با نظر شما موافقم میوه و سبزی هم اب میخاد ما که نگفتیم اب نمیخاد بحث این بود که توسعه کشاورزی عامل اصلی است .شما اصلا نظر بنده را نخوانده اید روش تحقیق یعنی اینکه باید مستدل صحبت کنید و به یک تحقیق اشاره کنید بگویید طبق تحقیق فلان یا طبق امار فلان که فلان موسسه داده اینقدر از خشکی دریاچه از توسعه کشاورزی است یا کشاورزی طبق تحقیق ما که با فلان روش تحقیق جلو رفتیم توسعه پیدا نکرده یا تحقیق فلان فرد از پایان نامه فلان دانشگاه نشان میدهد عوامل خشکی ایناس
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    14 21
    بهتره به فکر دریاچه خزر و خلیج فارس باشیم تا خشک نشن !! ارومیه و کارون و زاینده رود و کلا بیشتر رود و دریاچه ها که خشک شدن
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    11 31
    ایده ریس جمهور قبلی مبنی بر انتقال اب از خزر به کویر و سایر نقاط ایران هم ایده خوبی بود !!!!!!
  • حبه انگور A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    13 24
    بایدازگوریل انگوری درخواست کنن بیاد دریاچه ارومیه با رودخونه خشک زاینده رود را پر آب کنه.خخخخخخ
  • محمد A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    18 10
    در سال 1345 پس از اتمام تحصیل به ایران آمده.یعنی چیزی حدود 50 سال پیش.صحبتهای ایشون یعنی 50 سال تحقیق و دانش.طرحهایی هم که توی این مصاحبه ارئه دادن شاید سخت و پرهزینه باشه اما به این مورد هم توجه داشته باشین که کشور ما یکی از کشورهای ثروتمند دنیا از لحاظ منابع طبیعی.شاید کل هزینه همه این طرحهارو بشه با فروش چند روزه نفت و گاز و سایر منابع معدنی جبران کرد.به گفته پرفسور ما سالهای پیش با تصمیمات غلطمون موجبات مرگ تدریجی دریاچه رو فراهم کردیم.پس حالا دیگه نباید با یک اشتباه بزرگتر روند اشتباهاتمون رو تکمیل کنیم.ما باید کمی هم به فکر آینده و آیندگان باشیم.
  • کارشناس A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    24 27
    اون عده ایی که میگند کردوانی بی سواد است لطفا یه با سواد بیارید همون اقای خانجانی که میگید ! بیاید دریاچه ارومیه رو احیا کند بعدا اون موقع با عمل ثابت کردید که آقا ی کردوانی کویر شناس است و نباید در مورد ارومیه حرف میزده!!!؟؟؟ وگرنه به نظر من حرف هایش 100% درست است.اگه سیستم آموزشی و فارغ التحصیلی آلمان رو بشناسی میفهمی برخلاف بقیه دنیاست .اونجا کسی الکی فارغ التحصیل نمیشه یا اگه شد حتما خیلی بار علمی اش بالاست چون سیستم آموزشی آلمان خیلی خیلی سخت گیر است
    • بی نام A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      21 11
      خانجانی هم فارغ التحصیل آمریکاست,تخصصش هم آب هست,حالا یک کویر شناس آلمانی بهتره یا متخصص آب آمریکایی؟
    • بی نام A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      7 1
      حالا که اسم آقای خانجانی مطرح شد,بد نیست علافه مندان درباره ایشون تحقیق کنند.
  • شاهین SE ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    13 4
    به نظر من باید اول سظح بهره وری از کشاورزی در ایران مشخص باشه تا بتونیم معلوم کنیم که اصولا اینهمه آب رو به کشاورزی اختصاص دادن کار درستی بوده یا نه. اینهمه کشاورزی کردیم آیا خودکفا هستیم؟ مسلما نه. پس باید قبول میکردیم که در کشاورزی نمیتوانیم خودکفا باشیم و بهتره مسیر رو در جهت دیگری هدایت کنیم که به آب کمتری هم احتیاج داشته باشه.الان هر کس که اظهار نظر میکنه در مورد سدهای زده شده و آبهای برداشتی از سفره های آب زیر زمینی بهانه کشاورزی رو وسط میکشه که به هیچ وجه بهانه جالبی نیست. پیشنهاد ایشون که دیگه نور علی نوره..دریاچه رو خسک کنیم. من واقعا از اینکه بعضی ها اینقدر طبیعت ستیز هستند و عنوان کارشناس رو هم دارند تعجب میکنم. از نظر ایشون همه چیز در خدمت انسان زیاده خواه باید باشه
  • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    28 1
    مناظره فقط مناظره باید بین دکتر کردوانی و افرادی که مخالف ایشون نظر دارن مناظره برگزار بشه البته یه مناظره ی کامل و خوب
  • ma A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    19 12
    به نظر من خوبه بخشی از دریاچه را به صورت پایلوت با نظر پروفسور تغییر داد تا نتیجه آن مشخص بشه.
  • نیوشا SE ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    31 24
    ایده های این مرد با هر تخصصی که داره فوق العاده است. ایده ی مصرف نمک صنعتی دریاچه برای صنایع نفتی گازی ایده ی بزرگترین پارک طبیعی که ضمن زیبایی تاثیر زیادی روی آب و هوای منطقه داره ایده ی باغات پسته و زعفران با آبیارب قطره ای و... این مرد یک نابغه ست با سطح بالای مطالعات در زمینه ی زیست محیطی و کشاورزی بیچاره چه حرصی می خوره که کسی حرفش رو نمی فهمه. این آدم داره می گه بیاین کسی رو که ضربه مغزی شده و با تمام هزینه ها, تلاش ها و زمانی که گذاشتیم امیدی به موندنش نیست... اعضای بدنش رو بدیم به 10 تا آدم دیگه تا بتونن زنده بمونن. تعصب رو باید گذاشت کنار تو هر زمینه ای. کاش من رییس جمهور بودم...
    • قلندر A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      4 10
      باغات زعفران؟ از کی زعفران محصول باغی شده ؟
    • بی نام CN ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      10 3
      پیاز زعفران بعد از سه سال با باران های منطقه می پوسد. زعفران مخصوص مناطق خشک با بارندگی زیر 200 میلیمتر در سال است
  • احسان A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    21 14
    زاینده رود فراموش شد !!!
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    35 5
    ناراحت نباشید .با این مدیران ی که ما داریم همه جا خشک میشه وراه حلی هم نداره .انطرفتر دریاچه ی ترکیه روی نقشه سورو موروکنده.فقط ما بدبختیم
  • شهروند A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    30 17
    واقعا چرابعضی ها منطقی نیستند..آدم بره کلی تحصیل بکنه بهش بگن پرفسوراونوقت عده ای بیان ایشان رامسخره بکنند .بنظر من تمام فرمایشات پرفسورمنطقی است آخرش اینه که نیروگاه خورشیدی دراونجا احداث بشه جناب پرفسورچندین ایده دادند که تمامش منطقیست بازهم باید تیمی تشکیل بشه ونظراکثریت به اجراگذاشته شود این چیزهایی که پرفسورفرمودند صحیح است
    • بی نام IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      3 0
      نیروگاه خورشیدی در خوزستان میتونه برق کل خاورمیانه را فراهم کنه چون ضریب گرمایی خوزستان 10 برابره ارومیه اما متاسفانه شاه اب ایران یعنی اب کارون هم مسئولان وزارت نیرو دارند نابود اگر کارون خشک بشه ایران و کارخانه های مهمش خاموش میشه
  • بی نام UA ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    56 6
    دلیل خشک شدن دریاچه تا امروز همین تعصبهای قومی بوده که اینهمه سد روی دریاچه زدند و کشاورزی رو گسترش دادند و اگر کسی ده سال پیش با اونها مخالفت می کرد، اون رو ضد آزربایجان میدونستن. من نه از نظر آقای کردوانی دفاع می کنم و نه اون رو رد می کنم. اما این مساله باید توسط کارشناسان خبره بررسی بشه. البته همیشه ممکنه بین کارشناسان اختلاف نظر باشه یا منافع متضاد که اونوقت باید مدیران و مردم تصمیم بگیرند. اما اگر واقعا به فکر ایران و آزربایجان هستیم باید تعصب رو کنار بگذاریم و واقع بینانه و برمبنای پژوهش علمی و نظرات کارشناسان خبره عمل کنیم نه احساسی و با تعصب. اگر به سود مردم منطقه و سپس بقیه ایران است که این دریاچه خشک بشه باید این کار انجام بشه و اگر این دریاچه باید زنده بشه این کار باید انجام بشه
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    61 25
    من خودم آذری هستم ولی متاسفانه هرجا سخن از تعصب میاد آذری ها بدون علم و از روی دلسوزی عمیقشان فریاد میزنند۰۰۰ همه میدانند که خود اهالی مقصرند و طی این همه سال حق آبه دریاچه را ندادند و اینکه آب باران مخصوص کشاورزی است نه آب شوری که توسط دریاچه شور شود۰ پس آبی که از دریاچه نشات بگیرد به درد کشاورزی نمی خورد۰۰پروفوسور کردوانی از مفاخر ایران هستند مانند پروفوسور سمیعی۰۰ ایشان فقط یک راه هح جایگزین دادند۰۰۰ من هم یک راه حل دارم مثلا چون آن منطقه بادهای زیادی دارد میتوان از انرژی بادی مانند هلند برای تولید برق استفاده کرد یا مثل اسپانیا که واقعا داره عالی عمل میکنه و از نور خورشید کویرهایش برق رایگان تامین میکنه و صادر میکنه و کسب در آمد میکنه۰۰قضیه ارومیه صفر یا یک نیست۰ هم محاسنی دارد هم معایب
    • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      32 58
      واقعا واستون متاسفم که خودتون رواذری میدونین ؟؟!! درحالیکه کوچکترین تعصبی به خاک وابش ندارین؟؟!! بهتره کمی برین جغرافیا ومحیط زیست بخونین وببینین عواقب خشک شدن دریاچه ای مثله ارومیه چی میتونه باشه......
  • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    30 4
    کار نشد نداره! حتما میشه دریاچه رو احیا کرد! اما باید دید چه کاری مناسب تره! من خودم از خشک شدن دریاچه خیلی ناراحتم ولی شاید صلاح در این باشه که دریاچه دیگه احیا نشه. مسئولین باید با کار کارشناسی هر چه زودتر تصمیم بگیرن و نتیجه رو به مردم توضیح بدن. در ضمن دانشگاه تبریز جزو قدیمی ترین دانشگاه های کشور و سال 1326 تاسیس شده که فقط دانشگاه تهران اون موقع تاسیس شده بود. سطح سواد استادهای دانشگاه رو هم دانشگاه محل تدریس تعیین نمی کنه! چون دو تا عامل هستند که بیشترین تاثیر رو در جذب اساتید دارند: یکی محل زندگی و بومی بودن و دیگری رانت! من لیسانس دانشگاه تبریز بودم و فوق دانشگاه تهران و این حرفو اصلا قبول ندارم که سطح سواد استادای دانشگاه های تهران بالاتره!
  • یک اقتصاد خونده IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    29 36
    ساکن ارومیه هستم و اصالتا ارومیه ای هستم. حرف های استاد حقیقت تلخ هستش. این دریاچه حتی اگر احیاء شه نگهداشتنش ست تر و پر هزینه تر هستش. طرح های ایشون رو از الان باید دنبال کنن مسئولین. ما داریم باز هم وقت تلف می کنیم .
  • نسرین A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    15 3
    من اصلا با نظر جناب موافق نیستم اهل اینجا هر کمکی باشه میکنن ولی بخاطر سدهایی که میزنن و جلوی آب رو که به دریاچه میریزه میشن برا همون رفته رفته آبش پس رفت میکنه به جای پیشرفت... این رو باید کارشناسان رسیدگی کنن نه اینکه فقط حرف این مساله باشه و همه تاسف بخورن که وای داره خشک میشه باید واقع بینانه به مساله نگاه کنن بر ساس دانش و علمی که دارن به جایی ترهم...
  • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    15 6
    بسیار متن عالی ای بود. سوالی که برایم پیش آمده این است که فردی که مجوز چاه عمیق می گیرد می تواند برای همیشه تا آن چاه آب دارد از آن آب برداشت کند؟ اگر چنین باشد این خیانت محض به محیط زیست و به همه اهالی آن منطقه است... کشور ما کشور کم آبی است. چرا سفره های آب زیر زمینی را این گونه تخریب می کنید؟
    • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      11 1
      جهت اطلاع شما دوست محترم در همين شهر كويري يزد كه أب حكم طلا را دارد بعضي با هزار رابطه در ساليان پيش مجوز حفر چاه عميق گرفته اند و حالا كه چندين سال است كه مثلا به دليلي مثل تغيير كاربري زمين از چاه استفاده نمي شده دوباره ان شخص يا ورثه امتياز چاه را به قيمت سر سام اور فروخته و در محلي ديگر!! شروع به استخراج أب ميكنند. مشكل از قوانين قرن دقيانوس ماست كه بعضي هنوز كاربرد دارند.
  • ایرانی IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    11 11
    به نظر من منابع طبیعی ایران به طور کل داره نابود میشه حالا شما هرچقدر میخوای برق تولید کن میخواید روی یه سطح خاکی و پر از گرما زندگی کنید پس بهتره بیشتر از این به طبیعت ظلم نکنید و برید روی مریخ چون اونجا لازم نیست جنگل و دریا رو تبدیل به صحرا کنید چون خودش خشکه!!!من نمیدونم اصول اولیه اسلام میگه پیغمبر میگه ، میگه انسان کم طبیعت رو داغون کن از بین بردن یه درخت مثل از بین بردن یه انسانه آخه چرا هیچ کس چیزی نمیفهمه آخرشم اونجارومیکنن مسکن مهر 19 ول کنید این مسخره بازیا رو یکم پول خرج کنید جنگل تولید کنید مطمئن باشید بارون هم میاد انقدر خست به خرج میدن تا پولارو یکی دیگه میاد هاپولی میکنه میبره اونور همینطور ادامه بدید طبیعت نابود میشه نابودی طبیعت مساوی است با نابودی انسان مطمئن باشید.
    • بی نام IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      10 2
      ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ف A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    15 6
    دریاچه ارومیه را دریابید...................................................
  • بی نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    14 12
    با این همه مصرف اب و چاه و...که دوستان راه انداخته اند این دریاچه باید سالـــــــــــــــــــــــــــــــهــــــــــــا قبل خشک میشد حالا هر چقدر هم اب بریزیم داخلش چنان بلایی عزیزان با چاه زدناشون سرش اوردن که دیگه پر نمیشه ماشا الله همیشه هم طلبکارند خب برادر من خودت زدی دریاچه رو خشک کردی حالا من باید در شیراز حوابگو باشم؟
    • بی نام A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      12 7
      کسی نگفت عزیزم شما جوابگو باشی!شما شیرازیا قبول میکنید مثلا تخت جمشید که شیراز با اون شناخته میشه رو نابود کننو جاش درخت پسته بکارن؟!!!!!!!دکتر روحانی یکی از شعرای اصلیش احیای دریاچه بود مثلا؟!!!!!!
  • سعید A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    11 7
    لطفاکسانی که امسال به شمال رفتن توجه کنن دریاسه مترعقب نشینی کرده
  • علیرضا A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    22 17
    من خودم اهل آذربایجان ام . شهر تکاب . خودمم دانشجو عمرانم تو ارومیه . این تعصبا رو باید کنار گذاشت . اساتید ما هم اذعان میکنن که نمیشه احسا کرد دریاچه رو . شاید خیلیا واسه خود شیرینی و رای جمع کردن بگن میشه و احساسات مردم رو جریحه دار کنن ولی نمیشه آقا . خیانته آب شرب رو بریزیم شور کنیم و بعد یه مدت کوتاه دوباره همین وضعیت پیش میاد ولی بدتر از قبل . همه جاه ها آبشونم شور میشه ! بیانات پروفسور هم درسته تقریبا . میگم تقریبا چون ایشو پل میانگذر رو عامل خشکی ندونستند که کاملا دخیل بوده در خشکی دریاچه . علاوه بر بهم زدن تعادل آب باعث تغییر سطح آب شده . شما برید نگاه کنید میبینید که کلا همه جای دریاچه خاک ریزی شده و کارگاه زدن و رسما دریاچه رو به دو قسمت تقسیم کردن . انگار نه انگار وسط دریاچه ایم
  • بی نام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    17 1
    دوستان عزیز می توانید بگویید چرا همه ی ما فکر می کنیم باید نظر بدهیم؟خشک شدن این دریاچه یک گند ملی است تهرانی و آذری ندارد همه مقصریم بهترین درس گرفتن است تا از این فاجعه ها نداشته باشیم بعد متخصصان اگر توانستند تا حد ممکن در احیا دریاچه بکوشند
  • بی سواد A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    7 13
    راستی اگه طبق فرمایش ایشان دو سال نمک رو استخراج کنن بعدا دریاچه رو آبگیری کنن. میشه؟
    • دانشجو IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      0 6
      آب برای آبگیری رو از کجا بیاریم؟ همین الانش آب کافی برای احیا نداریم.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    12 9
    الکی میگه
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    10 10
    کار از کار گذشته است ...
  • نیما IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    13 19
    قبلا دریاچه سوراخ نبود؟! حالا شده؟ دریاچه همون دریاچس فقط آب نداره.
    • بی نام IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      3 0
      تفاوتش در چاههای عمیقی هست که حفر شده و آب شور دریاچه را میکشه و آب شیرین را هم شور میکنه..
    • دانشجو IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      4 5
      "سوراخ شدن دریاچه" یه اصطلاح هستش که بین کسانی که این رشته رو می خونند کاربرد داره، شما به یه دانشجوی این رشته بگی خودش تا تهش رو می ره...
    • نیما IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      4 1
      خوب اگه این چاه‌ها رو ببندن ٫ سوراخ ها باید بسته بشه . پس چرا ایشون می‌گن فایده نداره ؟
  • از سرزمین بادها IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    15 10
    به جومونگ بگین بیاد نمک ها رو ببره از خداشه باور کن . تازه سوسانو هم باهاش میاد
  • م.ساغشکی A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    18 2
    با سلام بر همه مردم میهن دوست ایرانی همه ایران سرای ماست من پیشنهاد میکنم اساتیدی چون کردوانی و خانجانی بدور از جنجال و در یک محل آرام دور هم بنشیننند حتا غیر علنی و صرفا کارشناسان و تجارب و نظرات خودشان تبادل کنند. بالاخره یک تصیمی عملی بگیرند که به نفع همه مردم باشد. وقت را از این بیشتر تلف نکنند. بدور از تعصب و احساسات.
  • بی نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    13 3
    باسلام نظرات همه از براي دلسوزي است اگر ضرري باشد براي همه ملت ايران است خيري هم باشد براي همه است بنده ازشنيدها نقل مكنم شايد شما هم شنيده ايد در اوايل انقلاب هرج و مرج كشور را فرا گرفته بود هركسي تصفيه حساب شخصي با كس داشت بلا فاصله بر چسب ضد انقلاب ميزد وافراد عامي بدون اطلاع با ايشان همراي فرد مظنون را محاكمه وخودشان راي را صادر مي كردند يك روز دانشمندي باتوجه به شرايط انزمان قصد خارج شدن از كشور را داشتند كه يكي طلاي زن ايشان را ميگیرد كه تو نمي تواني ثروت ملي را ببري در جواب دكتر مي گويد ثروت ملي من هستم كه مفت از دست مي دهيد
  • گروه گشت وبازرسی اب منطقه ای اصفهان بی مدیر A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    15 13
    من کارشناس اخراجی قراردادی اب منطقه ای اصفهانم ...من به واسطه طرح تعادل بخشی اب های زیرزمینی همان گروه های گشت وبازرسی استخدام شبه قراردادی شده ام در کل استان اصفهان 60 نفر جذب شدند.از سال 78 تاکنون در زمینه جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز و کنترل چاه ها و رفع تخلفات تجربه بسیار مفیدی داریم.همه ایران ذریاچه ارومیه نیست پس باتلاق گاوخونی چی ش...دشت های خشک شده اصفهان.چی اصفهان در وضع فوق بحرانی قرار دارد. کارها به روز مره گی میگذرد. مدیریت غلط حالا بلایی برسر منابع اب زیر زمین دراورده است که فاتحه.در حال حاضر بحران اب چالش امنیتی را رقم خواهد زد.و بحران های اجتماعی
  • بهراد TR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    23 18
    حرف هاى اين پروفسور سراسر تناقض هست، مى گن آب نداريم به درياچه بريزيم ، بعدش مى گن اونجا رو كه شوره زار هست پارك گياهى بكنيم!!! مى گن سرانه آب تبريز ٦٥٠٠٠٠ متر مكعب هست كه اگه واقعا اينطور باشه ، و جمعيت منطقه ٦ ميليون نفر باشه، ميشه بالاى ٣٩٠٠ ميليارد متر مكعب كه به گفته ايشون درياچه ٢٨ ميليارد متر مكعب آب احتياج داره، يعنى كمتر از ١ در صد !!! از يه طرف مثال هايي از خشك شدن باغهاى كرمان و .... جاهاى ديگه دادن و از طرف ديگه توصيه به گسترش پوشش گياهى منطقه كردن... و جاى ديگه به عنوان راه حل درياچه خشك شده ديگه اى تو آمريكا رو مثال زدن كه پيست اتومبيل رانى شده،
    • موسی A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      5 3
      این شش میلیونو از کجا آوردی
  • بی نام US ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    22 12
    اين آقاي پروفسور فقط گفت نميشه... نميزارن... آب رو نمي زارن برسه به درياچه!!!! "نمي زارن" يعني چي اقاي دكتر!!!!؟؟ اين مثلاً علمه؟؟؟ شما مثلا دكتري؟ دانشمندي؟؟؟ عوض راه حل فقط "نميزارن... نميشه... مقرون به صرفه نيست!!!" دريغ از يه راه حل!!! اينا رو مهندس قبلي هم كه مي گفت ... ديگه پروفسور لازم نبود.
  • امیر IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    24 2
    مباحث زیست محیطی از جمله مسائلی است که در عین ظاهر ساده بسیار پیچیده است . اگر دقت کرده باشید در فرمایشات پروفسور اکثر تخریبها را ناشی از اقدامات انجام شده بعد از سال 1357 میدانند معنای این حرف این است که درست است که از روی دلسوزی اقدام به بر هم زدن تعادل اکو سیستم نموده ایم ولی باور کنید بنده بعنوان شخصی که مدت سی و دو سال مسئو لیت در منابع طبیعی داشتم بار ها و بارها این مسائل را گوشزد میکردم ولی متاسفانه عده ای که تخصص نداشته لیکن ذینفوذ بودند چون درک درستی از منابع طبیعی نداشتند اکثر اقدامات تخریبی را احیاء تلقی نموده وبالعکس. که متاسفانه اگر کوچکترین حرکتی در جهت جلوگیری از مثلا حفر چاه میشد منابع طبیعی را مخل توسعه وبسط کشاورزی میدانستند و نتیجه ان شد که امروز می بینید
  • بی نام US ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    23 9
    اينكه كسي حدود ٤٠ سال پيش از آلمان دكترا گرفته ببينيم چي رو مي رسونه. اينكه باهوش (بوده) آدم فعالي (بوده) پشتكار (داشته) احتمالا از تنمكن مالي هم برخوردار (بوده) زحمت زيادي هم ( كشيده) ولي يه مسئله ديگه اي رو هم نشون ميده. هر كسي كه با استادا و دانشگاه هاي ما در ارتباطند اولين چيزي كه به زهنشون ميرسه اينه كه اخرين مقاله ايشون در چه زمينه ايه و اخرين كتابي كه خوندن چه كتابي بوده؟ اكثر اساتيد ما تقريبا تموم شدند. اگر واقعا دنبال راه حليد يه سر بري تو سايت دانشگاه هاي بزرگ. حتما يه ايراني پيدا ميكنيد كه دلش واسه اين مملكت ميسوزه و غير از نميشه و نميزارن حرفاي ديگه اي هم داره كه بزنه. اين حرف من رو بي احترامي به استاد كردواني به حساب نزاريد. " بزرگش ندانند اهل خرد..." ولي اگه دنبال راه حليد راه
    • بی نام FI ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      12 8
      ولی بی احترامی کردی! عادت داریم وقتی با نظر کسی مخالفیم و تخصص کافی برای رد نظرش رو نداریم شروع کنیم به تخریب شخصیتش. اگه بلدی جوابش رو فنی بده وگرنه تخریب نکن! ایشون فرد شناخته شده ای هستند و نظراتش کاملا تخصصی هستش
  • محمد اكبري IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    15 1
    دريغ است ايران كه ويران شود بسيار غم انگيز است توسعه هياتي نامتوازن بدون پيوست زيست محيطي يعني نابودي اكوسيستم دست هم بر نمي داريم از باند بازي در انتصاب مديران
  • بی نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    17 4
    چرا تو این مملکت وقتی که یه چیز از دست میره همه کارشناس میشن !!! این کارشناسان نخبه تا حالا کجا بودن؟؟ ظاهرا حرفای کارشناس و استاد اینجا فقط به درد مرثیه سرایی میخوره !!!!!!!
  • نادر US ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    19 11
    آقای دکتر شما این همه سال که دریاچه در حال خشک شدن بود کجا تشریف داشتین که الان دارین نسخه میپیچین؟؟!! بهتر نیست شما تو همون دور وبر خودتون یعنی کویرهای گرمسار که تخصص دارین نظر بدین؟؟!!
    • دانشجو IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      10 9
      می شه بگید باید چی کار می کردند؟ نماینده مجلس بودند؟ رییس جمهور بودند؟ قدرت اجرایی داشتند؟ ایشون می گه قرار بود آب ارس رو بیارن، ولی نماینده های مجلس نگذاشتند.
  • نیما IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    19 5
    لطفاً فردگرایی را خاتمه دهید! بعضی چنان پروفسور پروفسور می کنند که انگار آیه نازل کرده اند ایشان. شخصیت علمی ایشان بجا و شایسته ولی به نظر دیگران هم باید رجوع شود.
  • ناصری A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    22 1
    آقای دکتر کردوانی عزیز، پروفسور خورشیددوست استاد برجسته محیط زیست که میشناسیدشون از شما دعوت به مناظره کرده و میگه حرفای شما اشتباهه. آیا حاضرید با ایشون مناظره کنین؟!
  • رضا US ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    17 4
    شکل آمار دادن ایشون و استفاده از ارقام به نظر غیر حرفه‌ای میاد. این عداد رو ایشون از کجا میارن؟
  • احمدی US ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    22 8
    سطح جغرافیای دانشگاه تبریز تو ایران اوله. جغرافیای دانشگاه تبریز قطب ایرانه
  • بی نام US ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    16 5
    چه راهکاری دادن پروفسور،پس بشینیم خشک بشه،وافعا که؟؟؟؟ میخوایین خزر رو هم خشک کنیم و پارک درست کنیم
  • احمذی US ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    18 7
    به گفنه استاد ما حرفهای کردوانی اشتباهه
  • بی نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    21 12
    آقای کردوانی عاشق کویر است پس بی ربط نیست که دوست دارد دریاچه را هم به کویر تبدیل کند
  • آزاد IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    14 1
    با سلام من زیاد نمیخوام مطلب بنویسم ولی ر کل اینو میدونم که هر جا انسان باشد بوی نابودی طبیعت خیلی زود به مشام میخورد انسان بانی تباهی این دریاچه نازنین هست حفر بی رویه چاه، زدن پل و ....همه شاهکار خلاقیت و فضاحت انسانیت ماست.
    • رضا A1 ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      8 1
      انسانیت نه، بگو منطق بی بدیل ایرانی که فقط دنبال منافع کوتاه مدت هست.
  • ا.ن IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    15 5
    جهان سوم یعنی همین.. کل دنیا نگران این دریاچه هستن که با خشک شدن این دریاچه چه فاجعه ای به بار میاد بعد این آقا میگن که کلا خشکش کنن دریاچه بعد جاش درخت بکارن حیوان ول کنن... بشه منطقه توریستی....!!!!!!!! با اینا باشه میگن ما شمال جنگل نیاز نداریم درختارو ببرین خزر گسترش بدیم
  • بی نام A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    10 8
    اکثر کامنتهایی که نوشته شده بی ربط و یکی به دو کردنه.برادر من یه کسی که کویر شناسه باید در حوزه های علمی دیگه هم سر رشته داشته باشه تا از اون علوم در کویر شناسی هم استفاده کنه. اینکه بگی کویر شناس فقط راجع به کویر میدونه یعنی اینکه باور کردین یه شاخه علمی مجزای از بقیه حوزه های علمی دیگست. این اشتباهه. از اینها گذشته شمایی که منتقد هستی شما راه حل ات چیه؟ یه موضوع علمی اینجا مطرح شده کامنتها شده نزاع فارس و ترک و اینکه دانشگاه تهران بهتره یا تبریز. توی جبهه های ما باکری ترک و خرازی اصفهانی و زین الدین قمی و بابایی قزوینی کنار هم می جنگیدن اونوقت نسل امروز؟؟؟؟واقعا متاسفم
  • yami US ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    8 11
    من فقط میخوام بدونم اونایی که میگن میشه احیا کرد از کجــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا میخوان این همه آب بیارن، هی بریزن تو دریاچه؟ نیست بابا آبه نیست. قبلا هم اگه بود، الان نیست. داره استفاده میشه. باید کل اون دهات و کارخانجات و باغات و مزارعی که از اون آب الان استفاده میکنن چه در ایران چه در آذربایجان رو تعطیل کرد گفت برین دنبال نخود سیاه ما آبه رو لازم داریم.
  • وحید A1 ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    10 0
    اینجا مقصر ما آدماییم ولی با این طرح خود دریاچه داره محکوم و بعدش اعدام میشه.به نظر من که طرح ایشون چندتا ایراد اساسی داره. اول اینکه اینهمه خاک که احتمالا باید مرغوب هم باشه تا فقط با بارندگی بتونه گیاه به عمل بیاره رو باید از کجا آورد؟ مثل کندن چاله برای پر کردن یه چاله دیگست.من هم معتقدم باید نمک های سطح رو جمع کنیم ولی بعد از جمع کردن نمک هر چقدر هم خاک تو دریاچه بریزیم من فکر نمیکنم بشه چیزی تو بسترش کاشت چراکه الان خود خاک اونجا تا عمق زیادی شوره و با هر بارندگی که بتونه مقداری آب تو دریاچه جمع کنه خاکای تازه هم شور خواهد شد. در مورد پارک انرژی خورشیدی باید بگم ما تو کشورمون جاهای خیلی مناسبتری برای پارک انرژی خورشیدی داریم از جمله کل جنوب کشور و دشت های کویر و لوت. ادامه دارد:
  • وحید A1 ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    8 0
    ادامه: ما تو کشورمون جاهای خیلی مناسبتری برای پارک انرژی خورشیدی داریم از جمله کل جنوب کشور و دشت های کویر و لوت.ولی دولت ما هیچ علاقه ای به اینجور طرح ها نداره و حتما باید برق رو با زدن سد و تخریب طبیعت تولید کنه یشون گفتن "اصلا این دریاچه از نظر اقتصادی به مفت هم نمی ارزید. فقط منظره قشنگ داشت.از این آب کسی استفاده نمی کرد" این حرف لااقل از ایشون بعیده. ایشون که باید بدونن اگه یه زمانی میزان بارش تو منطقه آذربایجان خیلی خوب بود و باعث ابادانیش میشد به خاطر وجود دریاچه بود چراکه وجود دریاچه باعث کاهش دمای هوای بالای دریاچه میشد و درنتیجه باعث بارش ابرهایی میشد که در حال عبور از بالای منطقه بودن.ولی با خشک شدن دریاچه هوای گرم از بسترش بالا میره و باعث میشه ابرها بارشون رو تخلیه نکنند.ادامه:
  • وحید A1 ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    8 0
    ادامه: من هم مثل ایشان با ریختن مستقیم آب ارس یا خزر به دریاچه مخالفم چراکه باعث شور شدن آبهای زیرزمینی اطراف میشود. به نظر من باید این طرح که میفرمایند باید روش کشاورزی اصلاح شود تا میزان برداشت از آبهای زیر زمینی کمتر شود اجرا بشود و همچنیین طرحی که میفرمایند"وزارت نیرو باید در زمستان از رود ارس که همه آبش می ریزد به دریای خزر، آب بیاورند.در ان زمان نه کشور آذربایجان نیاز به آب دارد و نه مصرف آب در شهرستان های اطراف دریاچه ارومیه بالاست،‌ از رود ارس آب برای بالادست چاه ها بیاورند و تغذیه مصنوعی کنند به سفره های زیرزمینی تا آب در چاه های پایین دست شیرین شود".من معتقدم این طرح هم باید انجام شود ولی نه فقط با هدف شیرین کردن اب چاها این طرح باید پس از شیرین شدن آب چاها هم ادامه پیدا کند.ادامه:
  • وحید A1 ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    9 0
    ادامه:این طرح باید پس از شیرین شدن آب چاها هم ادامه پیدا کند تا پس از بالا رفتن سطح اب های زیرزمینی بقیه آب از منابع زیر زمینی وارد دریاچه شود نه از دریاچه وارد منابع. با این کار همان سیستم طبیعی که از ابتدا در اطرف دریاچه برقرار بود دوباره برقرار میشود و هم دریاچه به طور طبیعی پر میشود و هم مابع زیر زمینی آب شور نمیشوند. در ضمن هزینه برق آبرسانی به دریاچه به هیچ عنوان به اندازه هزینه برق کل ایران نمیشود چراکه در ایران طرح های پمپاژ آب یا نفت خیلی بزرگتر ازاین داریم و یاکارخانه های آلومینیوم یامس مجهز به کوره های القایی میتوانند ده هابرابر این طرح برق مصرف کنند.در ضمن یاداور میشوم که آبرسانی به حوزه دریاچه درتمام طول مسیر نیازبه پمپاژ ندارد و بیشتر طول مسیر پس از فاصله ای سراشیبیست.ادامه:
  • نادم IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    7 13
    بنده با نظر دکتر کردوانی درباره ی دریاچه موافقم اما در مورد چاهها جایی خودشان میگویند که باید 6500 تا را ببندند ودرجای دیگر در پاسخ آقای کریمی می گویند :شما نمی دانید بستن چاه یعنی چه ! ومخالفت می کنند . بنده از بی عدالتی در مورد چاهها بیچاره شده ام در روستای ما 48 حلقه چاه غیر مجاز همچنان آب برداشت می کنند اما 15 سال است که فقط چاه ما را بسته اند آیا این است عدالت؟ نظر بنده این است که وزارت نیرو طرح شراکتی کردن تعدادی از چاهها را اجرا کند و بقیه را ببندد تا هم عادلانه باشد وهم صفه جویی در آب زیر زمینی....
  • وحید A1 ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    9 2
    ادامه : در آخرهم باید بگویم طبیعت بسیار قدرتمند است اگر با او دوست باشیم دوستی بسیار قدرتمند داریم و اگر دشمنش باشیم دشمنی بسیار قدرتمند داریم که قطعا شکستمان میدهد.
  • حسین A1 ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    6 29
    من فوق لیسانس هواشناسی در دانشگاه تهران خوندم و در مورد دریاچه ارومیه و آبشناسی و خاک شناسی هم تحقیقاتی کردم. با نظر پروفسور کردوانی کاملا موافقم. همچنین یادآوری می کنم که با تغییر اقلیم نمیشه با راه حلهای موضعی جنگید. در مورد طوفان های نمکی هم به نظر من جای نگرانی وجود نداره. نتایج مدلهایی که اجرا کردیم (ورف) به ما نشان دادند که به هیچوجه نمک دریاچه ارومیه منشا ریزگرد نمک در حد خطرناک طبق شاخصهای استاندارد نمی شوند.
  • بی نام A1 ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    8 10
    من موندم این همه نظریه پرداز داریم و کامنت گذاشتن اونوقت از اآقای کردوانی دعوت میکنن صحبت کنن!! آخه این چه کاریه؟
  • بی نام IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    3 1
    دریاچه رو بسپرن به من، خودم احیاش میکنم.
  • بی نام IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    6 11
    بنظرم انتقال آب خزربه کویرلوت واتصال به خلیج فارس هم ایده ایشان بود
    • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
      3 1
      برعكس. ايشون مخالف بودند
  • بی نام IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    9 2
    دولت در سالهای گذشته طرح توسعه کشاورزی را اجرا کرد که تعداد چاههای با استفاده غیر مجاز دو برابر شد. در این مورد چه کسی پاسخگو است؟
  • شریفی قادر A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    12 3
    آقای پروفسور اطلاع ندارند که دریاچه آرال خیلی وقته که احیاء شده است؟
  • ارومیه IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    16 0
    دوستان نه اب می اورند نه نمکش راجمع میکنند نه کشاورزی را صنعتی می کنند نه ازاحداث جاهای جدید جلوگیری می کنند بلاخره همه گزینه ها روی میز می ماند مگر خدا لطفی کند انشائ اله
  • ح IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    3 0
    استفاده از تجربه ديگر كشورها مي تواند مفيد باشد. عكس هاي هوايي جنوب بحرالميت از طريق گوگل ارث را ملاحظه بفرماييد...
  • ح IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    10 1
    استفاده از تجربه ديگر كشوره ها مي تواند مفيد باشد. عكس هاي هوايي از جنوب بحرالميت ازطريق گوگل ارث را مشاهده بفرماييد.
  • حامد از اردبیل IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    15 2
    من کارشناس نیستم ولی از این نظرات تعجب کردم : دوستان یک اکوسیستم در طول میلون ها سال بوجود آمده و با چند تا طرح و برنامه اشتباه در عرض چند سال از بین می رود همیشه گفتن پیشگیری بهتر از درمان است 95 درصد آب در سیستم سنتی کشاورزی و بصورت غرقابی تلف می شود یکم از اشتباهات گذشته درس بگیریم : جای دوری نرید در همین اردبیل آب دریاچه شورابیل به آب شیرین تبدیل شد کل خواص دارویی و درمانی و اکوسیستمش به فنا رفت یا یه شاهکار دیگر در مورد دریاچه نئور اردبیل که همه با قزل آلا رنگین کمان می شناختند معلوم نیست چه ارگانی آمده ماهی کپور رو به این دریاچه منتقل کرده و زیستگاه تمام موجودات رو با خطر نابودی مواجه کرده!! هموطنان عزیز لطفا به قضیه از جنبه منافع ملی نگاه کنید نه تعصبات قومی و نژادی
    • رحیم افشنگ IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      10 0
      با سلام مشکل اصلی دریاچه ارومیه کم آبی نیست ، کم خردی و کم فهمی برخی میباشد امید که بهتر ببینیم ، تفکر کنیم سپس سخن گفته و عمل کنیم
  • تبریز IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    17 6
    جالبه پس چرا آب دریای خزر را به کویر میکشند و با احیای دریاچه اورمیه مخالفت میکنند معلوم است استان های مرکز نشین نمیخواهند دریاچه اورمیه احیا شوند
  • امید IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    3 7
    برداشت نمک دریاچه امری ضروری است زیرا نمک دمای ناشی از تابش خورشید را در خود نگه میدارد و در مقایسه با خاک اطراف دمای بالاتری پیدا میکند و باعث تبخیر بیشتر آب دریاچه میشود. میتوان با دماسنج این پدیده را مورد آزمایش قرار داد. بخصوص دانشگاهیان. این تجربه در یکی از دریاچه های آفریقا بطور موفق اجرا شده است . دلیل دیگر برای این مدعا استفاده از نمک مذاب در نیروگاههای خورشیدی میباشد.
  • علی رضا IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    2 8
    کار از کار گذشته اگر هم سد نمیزدن بگن اونای که هیاهو میکنند آب شرب کشاورزی صنعت از کجا باید تامین بشود یا باید آب از دریا به داخل کشور بیاریم یا سالهای بدی در آینده دارییم بالا دست سد میزنند خوب میشه برای بالایها پایینی ها هم مفلوک نمیزنند برعکس فقط تنها راه سرسبزی کشور اب دریا هست برای همه جای ایران از آذربایجان تا مناطق مرکزی و....
  • علی A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    8 1
    اولا پیشنهاد ها مربوط به سال 91 هست و جوابش رو اقای محمد درویش " کویر شناس " داده است . ثانیا روی 8 میلیار نمک چه چیزی می توان پروش داد . ثالثا ما عادت به پاک کردن صورت مسئله داریم این سخنان هم روی این عادتمون فدای سرتون . رابعا ای آنهایی که دم از محیط زیست می زنید اگر الیان بعد یک بطری اب معدنی بدون املاح نمکی و نمک برابر شد با حقوق یک روز کارکردنتان . ناراحت نشید شده دیکه . خامسا اگر با 10 تا 20 سانتی متر ماسه میشود مشکل دریاچه اورمیه رو حل کرد چرا این همه کویر داریم ؟
    • بی نام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
      5 5
      بلد نیسی فارسی بشماری؟
  • حمید A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    9 1
    آقای دکتر، اون دریاچه ای که شوره و فاضلاب شیراز داخلش میریزه مهارلو هست نه فامور! فامور نزدیک کازرونه!
  • حمزه A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    4 6
    در ایران طاقت و تحمل شنیدن نظرات کارشناسان وجود ندارد. با وجود این همه کارشناس و متخصصی که پای این خبر سایت خبرآنلاین مشغول کارشناسی هستند، پس چرا دریاچه ارومیه خشک شده است؟ پروفسور کردوانی حرف حساب را زده است. دریاچه ارومیه مرده است و نمی‌توان کاری برایش انجام داد. حداقل تا دیر نشده است طرح کویرزدایی و بیابان‌زدایی را در ناحیه دریاچه اجرا کنند. باور کنید کویر نمکی که در آینده متولد خواهد شد، باعث تبعات اجتماعی فراوانی در آن ناحیه و به ویژه دو شهر تبریز و ارومیه خواهد شد، چون تبریز و ارومیه توانایی و کشش این همه مهاجر را ندارند. با سپاس از خبرآنلاین برای انتشار این گفتگوی خوب، خواندنی، آموزنده و عبرت‌آموز برای همه (چه مردم چه مسئولان).
  • بختیار شاهری A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    4 1
    کاملا درسته دریاچه ارومیه بر اثر احداث بیش از حد سدها بوجود امده است با انتقال اب و ازدیاد اب این مشکل حل خواهد شد
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    9 1
    من طرحي دارم كه تا2سال درياچه احيا ميشود وحتي پرآبتر از گذشته خواهدشد و لبته بايدغلظت نمك را پايين آورد.
  • آ.ر A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    3 0
    چرا تمام صاحبنظران را طی کنفرانسی دعوت نمکنند تا همه نظراتشان را بگویند مقاله ارایه دهند و واقعابرنامه ریزی اساسی وعلمی بشود محققین اساتید دانشگاه طرفداران محیط زیست و....ایده های خوبی دارند.
  • یاسر A1 ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    2 1
    بابا این کارو نکنید بعدش پولش میاد تو قبض های ما
  • احد IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    6 1
    سلام، طرحی برای احیا دریاچه ارومیه ارائه کردیم که در طی 3 تا 5 سال مشکلات ناشی از آن برطرف خواهد کرد. اما کو گوش شنوا .... . در چندین رشته مرتبط با آب تحصیل کردم و با طرح ول کردن کردوانی مخالفم. خیلی خوب هم میشه احیا کرد. ضمنا بایستی از نظرات متخصصین در رشته های مختلف مرتبط استفاده کرد نه اینکه به نظر متخصص غیر مرتبط خاصی اکتفا بشه.
    • بی نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
      10 1
      خواهشا دیگه دریاچه ارومیه رو یه گوشت قربونی برا کار پیدا کردن نکنید
  • امید (ارومیه) A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    4 3
    با فرض اینکه 100% صحبت های این استاد گران قدر درست باشد، تو این مملکت امکان انجام چنین پروژه ای وجود ندارد. چون در اول کار پای رانت میاد وسط و اینکه این پروژه چقدر سود آور خواهد بود. دریاچه خشک بشه بهتره تا تامین کننده ثروت عده ای رانت خوار باشد.
  • داریوش کشاورز A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    2 2
    با سلام و احترام بنده خیلی سواد آب و کویر و این موضوعات را ندارم اما فکر که می کنم می بینم یعنی این دریاچه از قدیم که آن همه پر آب بوده و فشار آب زیادی بر سوراخها و منفذهای ان وارد میشده است به جاهای دیگر نفوذ نمی کرده است و آب نقاط دیگر را شور نمی کرده است و حالا که خشک شده است و تقریبا می شود گفت سوراخ و منفذهای آن هم کمی شایدبیشتر پر شده و گرفته است به جاهای دیگر رسوخ می کند و باعث شوری می شود به دانش ناقص من که نه نمی شود و بایست راهکاردیگر برای آن جست اما شاید از لحاظ اقتصادی و سیاسی وشاید هم فرهنگی بتوان توجیه کرد که فعلا آن هم فقط فعلا بهتر است که احیا نشود آن هم توجیه است وممکن است کاملا درست و واقعیت نداشته باشد
  • داریوش کشاورزشیراز A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    3 3
    با سلام راستی دریاچه حالا سوراخ شده آب میده یا از قدیم سوراخ بوده آب میداده اگر حالا که خشک شده و هیچ فشار آبی روش نیست سوراخ شده که عجیب است و قائدتا باید حالا که خشکه سوراخاش پر بشه و بند بیاد و اگر هم از قدیم سوراخ بوده چرا اون همه فشار آبی که فبلا روش بوده سفره های دیگر نفوذ نمیکرده واونوقت شور بکنه والا من که واقعا سوادش رو ندارم ولی مخم اینطور میگه . نمی دونم
  • اردیبهشت IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    4 4
    هر نظری دارید درنهایت احترام بگید
  • سید حامد IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    6 0
    با کامل خشک شدن دریاچه 500 کیلومتری اطراف دریاچه شوره زار خواهد شد متاسفم برا کسایی که فکر منافع خودشونن و غافل از این که خودشونو تو منجلاب میندازن متاسفم :
  • اسدزاده IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 1
    یا سلام ...من به عنوان فردی که اید دریاچه رو دیده و در انجا زندگی کرده ....متوجه ..ذره ذره ..از بین رفتنش بودم ...ولی متاسفانه ...مردم ما کاری جز سکوت ..بلد نیسن ...اگه به جای ...فکر کردن به هزاران موضوع حاشیخ ای و بی تاثیر در زندگی یکم چشمامونو باز میکردیم تا بفهمیم تو کشورمون و تو شمال غرب اون یه دریاچه داره از بین میره ...قطعا هیچ وقت حتی به فکر از بین بردن این دریاچه نمیشدیم ...من تا حدودی با گفته های اقای کردوانی موافق هستم اما از طرفی هم با راه کار هایی که جناب دکتر آق دادن موافقم ...اینکه این دریاچه چیزی ازش نمونده درست ...ولی من امسال در سال 93 اواخر فروردین ماه با بازگشت مجدد به ارومیه متوجه پیشروی اب به اسمله شدم که بسیار امر خوشحال کننده ای بود ...اما این که بگیم بزاریم دریاچه
  • اسدزاده A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 0
    ادامه ... بزاریم دریاچه به حال خودش باشد ..فکر درستی به نظر نمیاد ...تکلیف ارتمیا ..که خب مشخص شد ..الان دیگه اصلا هیچ ارتمیا ی زنده ا ی در دریاچه وجود ندارد ..ولی تکلیف پلیکان ها گوزن ها فلامینگو ها ..باغ های پسته وحشی و بادام چی میشه ..اونا هم به حال خودشون باشن ؟؟ تکلیف مشکلات تنفسی مردم چی...وقتی حتی اجازه برداشت نمک هم نمیدن...از مسئولین ...نه ولی از مردم میخوام فکری درست بکنن...زاینده رود که رفت و تموم شد...ارومیه هم که داره..به زاینده رود میپیونده...و فکری به حالش نمیکنن...پس حداقل از الان بیدار باشیم تا دیگه این اتفاقا نیوفته ...به امید خدا
  • قادر A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    9 0
    با سلام و احترام به کلیه نظران بنده فوق لیسانس سازه‌های آبی هستم و اهل تبریز و مقاله ای نیز در خصوص علل خشکیدن دریاچه و روشهای احیاء آن ارائه نموده ام. سوء مدیریت و یا نبود مدیریت منابع آب در حوضه دریاچه اورمیه باعث خشکی آن شده است. این سوء مدیریت ربطی به ساکنین منطقه ندارد. اگر بجای توسعه کشاورزی در منطقه فقط و فقط به توسعه بهره‌برداری از آرتمیای اورمیه فکر می‌شد چندین برابر کشاورزی درآمد داشت و دریاچه هم خشک نشده بود. مدیریت غلط باعث فاجعه شده و اگر مدیریت صحیحی اعمال شود برخلاف نظر پروفسور کردوانی می‌توان دریاچه را احیاء نمود.
  • دکتری آبخیزداری A1 ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    3 0
    استاد گرامی جناب آقای دکتر کردوانی ضمن سپاس از کلام صادقانه جنابعالی به استحضار می رسانم مقاله ای را در پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تحت عنوان حل بحران آب کشور با عزم ملی و مدیریت جهادی به نوشته آقای مهندس سیدحسین سیدحسینی کارشناس ارشد اداره کل منابع طبیعی اصفهان مطالعه نمودم که ایشان تجربیات ارزنده ای را در این مقاله آورده بودند و در صورتیکه این مقاله به صورت طرح اجرایی در آید نه تنها دریاچه ارومیه احیاء خواهد شد بلکه زاینده رود ، چشمه سارها ، قنوات ، رودخانه های و نهرها خشک وکم آب پر آب و احیاء خواهد شد لذا توصیه می نمایم مقاله ایشان تحت مطالعه ، بررسی و اجراء قرار گیرد .
  • پژوهشگر مدیریت منابع آب کشور A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    6 1
    به مقاله آقای سیدحسین سیدحسینی در سایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تحت عنوان حل بحران آب کشور مراجعه فرمایید. دریاچه ارومیه جزیی از طبیعت است و طبیعت هم تجدید پذیر است، بنابراین منابع طبیعی تجدید ناپذیر مانند معادن است که در صورت بهره برداری ازبین خواهد رفت، لذا دریاچه ارومیه تجدید ناپذیر نیست و نمرده است بلکه در صورت دفع مشکلات ایجاد شده و اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری قابل احیاء و تجید حیات خواهد بود.ضمنا مناطق بیابانی هم تجدید پذیر خواهد بود و نمرده است توصیه می شود به منطقه گردشگری خورو بیابانک سفر کنید و بازدیدی هم از سد بازیاب و پخش سیلاب آن منطقه داشته باشید و متوجه خواهید شد در منطقه ای که میزان آب و بارندگی کم است چگونه مدیریت منابع آب شده است ؟
  • بی نام A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    عجب بیسوادهایی نظر دادند متاسفم برای همشون
  • سرابی A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
    6 0
    در کف دریاچه 8 میلیارد تن نمک وجود داره که برداشت تمام این حجم نمک با بسیج شدن کل ایرانیها و کامیونداران هم سالها بطول خواهد کشید در ضمن این حجم نمک به کجا برده و نگهداری بشه و انتقال این حجم نمک طبیعتا محیط رو الوده خواهد کرد در مواقع ترسالی هم روان ابها دوباره و دریاچه سرازیر خواهند شد و شورابخانه ای جدید بر روی بارک جنگلی فرضی ایجاد خواهند کرد در ضمن عمق خاک کف دریاچه تا دهها متر از رسوبات اهکی و نمکی اشباع شده که رشد نباتات شور بسند رو هم مختل میکنه و خشک شدن کامل دریاچه تعادل دمایی رو بهم زده تابستان 3 درجه گرم زمستان 3 درجه سرد خواهد شد و کاهش نزولات جوی رو دنبال داره و بستن دائم رودخانه تلخه رود که اوردی برابر با 2 میلیون تن نمک در سال داره باعث شور شدن زمینهای بشت سد و کشاورزی میشه