وزیر آموزش و پرورش با بیان این که برگزاری کارگاه های آموزشی، تقریب نگرش را در کارکنان آموزش و پرورش فراهم می کند گفت: ارزیابی صحیح و رسیدگی اصولی و منطقی به شکایات می تواند موجب بهبود سازمانی و توانمند سازی کارکنان را به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز علی اصغر فانی در گردهمایی دو روزه روسای ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات استان ها و رابطین معاونت ها و سازمان های تابعه، مراکز و ادارات کل حوزه ستادی که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، گفت: در وظایف این اداره کل دو وظیفه «ارزیابی عملکرد» و «رسیدگی به شکایات» پیش بینی شده است که «ارزیابی عملکرد» بیشتر ناظر بر خروجی کار و «رسیدگی به شکایات» بر ورودی ، خروجی و فرآیند انجام فعالیت ها نظارت دارد.

وی «شناخت مساله، تقویت و شناسایی اجزا، تبیین شاخص ها، اولویت بندی شاخص ها، اجرا و ارزشیابی» را فرآیند انجام فعالیت بر اساس اصول علمی در مدیریت برشمرد و افزود: در تعریف ارزیابی باید ببینیم که اهداف پیش بینی شده با اهداف به دست آمده چقدر فاصله دارد که در این راه شناخت مساله و ارزیابی مهم تر از دیگر اصول می باشد.

فانی گفت: به طور مثال « طرح بسته های حمایتی از مدارس غیردولتی» یکی از فعالیت های مهم آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری است که با ارزیابی صحیح و اصولی و شناخت آسیب ها و مشکلات اجرای این طرح ، می توانیم آن را به درستی اجرا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عدم پذیرش برخی مدیران نسبت به نتایج اقدامات خودشان، گفت: ارایه بازخوردها یکی از وظایف این اداره کل است که می تواند با شناخت فرآیند ها و فعالیت ها و با مداخله به هنگام ، چرخه اقدام را به صورت علمی اصلاح کند.

وی دوری از شتاب زدگی و پرهیز از سیاست زدگی در فرآیند اصلاح چرخه اقدامات را بسیار مهم خواند و تاکید کرد: در بعضی از مواقع کارشناسان باید با کسب اطلاعات، ضرورت و مراحل انجام یک موضوع نسبت به بازتعریف فرآیند ارزیابی عملکرد اقدام کنند تا قسمت ها مختلف آموزش و پرورش به یک بالندگی سازمانی برسد.

فانی رسیدگی بر شکایات را از فعالیت های مهم و حساس اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات عنوان کرد و افزود: کارشناسان این اداره کل بایدنسبت به شرایط و موضوعات مختلف آموزش و پرورش اشراف کامل داشته باشند تا فریب افرادی را که در ادارات به صورت کاملا حرفه ای به دنبال شکایات از کارکنان هستند، نخورند.

فانی با بیان این که متاسفانه آموزش و پرورش از گزارش های نادرست برخی از مدیران رنج می برد عنوان کرد: باید مدیران مدارس به جای ارایه گزارش های آماری و اداری ، بیشتر به مباحث آموزشی دانش آموزان بپردازند تا بهبود سازمانی در مدارس موجب ارتقای کیفیت بخشی آموزش و پرورش شود.

وزیر آموزش و پرورش، «تنبیه بدنی، جعل مدرک تحصیلی و سو استفاده مالی برخی از مدیران مدارس» را از مشکلات اصلی آموزش و پرورش عنوان کرد و ادامه داد: این موضوعات که در سال های اخیر، بیشتر در مدارس گسترش پیدا کرده است زیبنده آموزش و پرورش نیست و کارشناسان این اداره کل باید با برگزاری جلسات توجیهی و دوره های آموزشی برای مدیران و معلمان آن ها را نسبت به اهمیت این موضوعات آگاه کنند تا این پدیده های نوظهور شایستگی های غیر قابل انکار آموزش و پرورش را در عرصه های مختلف خدشه دار نکند.

وی با اشاره به نظام مدیریت عملکرد که توسط معاونت رئیس جمهور ابلاغ شده است، تاکید کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی ، تعیین شاخص های قابل اندازه گیری و سنجش مکانیزه نمودن روند انجام فعالیت ها می تواند ارکان مختلف آموزش و پرورش را به سمت پویایی و برنامه محور بودن سوق دهد تا موجب ارتقای بهره وری در آموزش و پرورش شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک معلم فقیر A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    40 2
    نه بابابزرگ بزرگترین مشکل آموزش وپرورش خودشماهستیدکه بااین عملکردضعیف آموزش وپرورش رابه قهقراکشیده اید.جناب فانی شماهیچ محبوبیتی دربین معلمان نداریدوبهتره هرچه زودتراستعفاکنیدتاحداقل یه کارمثبت ازشمادرذهن معلمان باقی بماند
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    38 5
    با دانش آموزانی بی انضباطی میکنند چه باید کرد
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    40 0
    چرا از معیشت و منزلت خراب معلم حرفی نمیزنید مگر ما مسلمان نیستیمچرا کتمان بی توجهی به معلم؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    34 0
    آقای فانی بیشتر به فکر معیشتی فر هنگیان باشید که اکثرآ ماهیانه 1000000حقوق می گیر ندچطوری می توانند زندگی کنند وقتی کارمند یا کارشناسی لیاقت وَشآن کارمندرا ندار د وبه ارباب رجوع تکریم نمیکند وبی احترامی می کند باید نوازشش کرد یا نصیحت یا شکایت کرد
  • دبیر A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    19 1
    در سیستم آموزشی ایران اکثر مدیران سابقه تدریس ندارند بنابر این در بحث علمی آموزشی ضعیف هستند در ضمن وقتی به یک مدیر حق مدیریت دائم داده میشود در مورد عملکردشان بیشتر از این انتظار نداشته باشید.
  • محسن IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    18 0
    اقاي فاني تاموقعي كه معلم ازنظر مالي زير خط فقره نه دانش اموز ازمعلم حرف شنوي داره نه جامعه به اون احترام مي زاره چون نگاهشان توحين اميز
  • بي طرف A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    23 1
    آقاي فاني استعفا بدهيد شما نمي توانيد خواسته هاي ما را براورده كنيد. من يك معلم هستم كه در حدود سه ماه است كه گوشت نخورده ام .
  • داودي A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    15 0
    شما در خواب هستيد آقاي فاني مشكلات اصلي فقر و نداري ما معلمان است . استعفاي شما حق مسلم ماست.
  • علی RO ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    14 0
    عزیز جان مشکل حقوق فرهنگیان رو درست بکن بقیه چیزها به طور خودکار درست میشه البته برید توی دستگاههای دولتی دیگه ببنید به چه رویه ای به نیروی انسانیشون میپردازن شما هم همون کار رو برای وزارت خانه محترم و زیر دستتون انجام بدید
  • معلم راننده آژانس IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    5 0
    اقای وزیر مشکلات اصلی چیزهای دیگری از جمله وضع سلامت معلمان ومعیشت و... است .اگه نمیدانی و. جرات داری نزد معلمان بیا و به درد دل آنها گوش کن .معاونانت را نفرست .