سرویس آب و هوایی انگلیس (مت) اعلام کرده است که احتمالا امسال و سال آینده گرمترین سال های تاریخ زمین خواهند بود و رکورد جهانی که مربوط به سال 2014 است در این 2 سال شکسته خواهد شد.

نیو صدر: آب و هوای جهان الان در یک نقطه عطف قرار دارد و به نظر می رسد سال های 2015 و 2016 گرمترین سال های تاریخ خواهند شد.

چرخه های طبیعی آب و هوا در اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس وارونه شده اند و این باعث تقویت گرمای زمین می شود، گرمایی که به دست انسان ساخته شده است.

پروفسور آدام سکایف که تحقیقات «مت» را رهبری می کند، در این رابطه گفت: ما به این دوره زمانی به عنوان یک نقطه عطف نگاه خواهیم کرد. دلیل اینکه به این موضوع تاکید می کنیم این است که تغییرات ناگهانی زیادی دارد اتفاق می افتند. به احتمال زیاد امسال و سال بعد گرمترین سال و یا خیلی نزدیک به گرمترین سال تاریخ خواهند شد.

سال 2014 که در آن امواج گرمایی چین، روسیه، استرالیا و قسمت های از جنوب آمریکا را سوزاند، تا الان گرمترین سال در تاریخ بوده است. با وجود افزایش گازهای گل خانه‌ای که منجر به افزایش دما شده است، اما در دهه اخیر دما با سرعت کمی افزایش یافته که به آن لقب «توقف» در تغییرات آب و هوایی داده اند. در واقع این تغییرات آب و هوایی اصلا تغییر نکرده است بلکه چرخه های آب و هوایی این گرما را در اقیانوس ها نگه می دارد. اما الان مت گزارش داده که همه نشانه های «توقف» افزایش دمای آب و هوا از بین رفته است و در چند سال آینده دما به سرعت زیادی افزایش خواهد یافت.

نشست سازمان ملل متحد در پاریس که حدود 10 ماه پیش برگزار شد درباره بحران آب و هوا هشدار داد و اعلام کرد که کشورهای جهان باید به توافقی در رابطه با گرم شدن کره زمین برسند. مخالفان این کار نیز «توقف» را به عنوان دلیلی ذکر کردند تا مصرف کربن کاهش نیابد.

اما سوتون، پروفسور دانشگاه ریدینگ، که گزارش مت را خوانده است، دراین باره گفت: هیچکدام از مناظره ها در رابطه با «توقف» افزایش آب و هوا دیدگاه آینده نگارانه ما را در رابطه با گازهای گل خانه ای تغییر نداده است. این اساسی ترین موضوع در پاریس بود. این نکته که به نظر می رسد سال های 2014، 2015 و 2016 گرمترین سال های تاریخ باشند به ما تغییرات آب و هوایی را یاد آوری می کند.

گفتنی است این گزارش همه عوامل گرم شدن کره زمین را بررسی کرده است و در آن گرمای حاصل از انتشار کربن بیشترین تاثیر را داشته است.

چرخه آب و هوایی «ال نینو» که در اقیانوس آرام تشکیل می شود در راه است و به نظر می رسد این قوی ترین ال نینو از سال 1998 تاکنون باشد.

برخلاف این موضوع نشاته های قوی از اینکه چرخه های آب و هوایی در اقیانوس آرام دارند سردتر می شوند وجود دارد؛ این موضوع تاثیر زیادی روی آب و هوا جهان ندارد اما روی شرایط آب و هوایی انگلیس و کشور های شمال اروپایی تاثیر دارد.

سوتون در این رابطه گفت: اگر سرد شدن اقیانوس اطلس همانگونه که ما پیش‌بینی کردیم ادامه پیدا کند این موضوع می تواند روی سرد شدن کره زمین تاثیر بگذارد، اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که باعث گرم شدن کره زمین می شوند.

مسوول تحقیقات مت درباره اینکه علت گرم شدن کره زمین انسان ها هستند یا نه، گفت: تعداد زیادی از این چرخه های آب و هوایی بدون تاثیر انسان ها ممکن است اتفاق بیفتند، اما الان بیشترین علت این چرخه های آب و هوایی تغیراتی است که انسان در طبیعت داده است.

منبع: گاردین  / 14 سپتامبر 2015

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانیال US ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    3 0
    اینو هر سال میگن . تمومی نداره؟