به احتمال زیاد متوسط درجه حرارت سطحی جهان در سال 2015 بیشترین مقدار در تاریخ است و 1 درجه بیشتر از دوران قبل از انقلاب صنعتی است. این به علت یک «ال نینو» قوی و دخالت های بشر است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ آنالیز 5 ساله سازمان جهانی آب و هوا نشان می دهد سال های 2011 تا 2015 با پدیده های شدید آب و هوا مخصوصا امواج گرمایی ناشی از تغییرات آب و هوایی، گرمترین دوره 5 ساله تاریخ است.

- میزان تغییر دما از سال 1850 تا به الان

دبیر کل سازمان جهانی آب و هوا میشل جاراد در این رابطه گفت: اقلیم جهان در سال 2015 به دلایل زیادی در تاریخ ماندگار خواهد شد، مقدار گاز های گلخانه ای به مقدار های جدیدی رسید، در شمال استوا پاییز 2015 بیشتر مقدار دی اکسید کربن در هوا را تجربه کرد. به احتمال زیاد در میان رکوردها، 2015 گرمترین سال خواهد شد، این یک خبر بد برای سیاره است. تولید گاز های گلخانه قابل کنترل است ما دانش و ابزار آن را داریم. ما یک انتخاب داریم نسل های بعد چنین انتخابی را نخواهند داشت. به اضافه آن ما شاهد یک پدیده قوی «ال نینو» هستیم انتظار می رود تاثیرات این ال نینو تا 2016 ادامه یابد.

سازمان جهانی آب و هوا این گزارش را برای تغییرات آب و هوا در سال 2015 تا به مذاکرات پاریس کمک کند را منتشر کرد.
یک تخمین مقدماتی که مبنا آن دما ژانویه تا اکتبر 2015 بود نشان می داد که دما امسال 0.73 درجه از میانگین 1961 تا 1990 بیشتر و 1 درجه هم از دما قبل صنعت یعنی 1890 تا 1899 بیشتر است.

این زمینه از دما نشان می دهد که 2015 گرمترین سال تاریخ خواهد شد. به نظر می رسد امسال دما سطحی دریا ها یا اندازه سال پیش باشد یا اینکه افزایش یابد.

پدیده های آب و هوایی سال 2015

ال نینو: تاثیرات این پدیده آب و هوایی روی دما کره زمین به نظر می رسد بعد از اوج اش ادامه داشته باشد. اگرچه به نظر می رسد تاثیرات دیگرش قابل مشاهده است. در اوایل پاییز 2015 اعلام شد که دما اقیانوس ها منجر به رویداد سفید شدن مرجان ها شده است. این در اقیانوس آرام شمالی شروع شد و سپس به سمت جنوب اقیانوس آرام و اقیانوس هند رفت.

- میزان دما پدیده های آب و هوایی نسبت به میانگین 1961 تا 1990

- قرمز: ال نینو  آبی: لانینا  خاکستری: سال های بدون ناهنجاری

در اثر ال نینو، مناطق بزرگی از آمریکا مرکزی شاهد بارانی کمتر از میانگینشان بودند. خشکسالی برزیل که ابتدا در مناطق جنوبی شروع شد به سمت شمال رفت. پرو هم مانند آرژانتین شاهد باران شدید و سیل بود.

افزایش گرما و سطح اقیانوس ها: اقیانوس ها 90 درصد انرژی جمع آوری شده از تغییرات آب و هوا را جذب می کنند و نتیجه آن افزایش گرم و سطح اقیانوس ها است. در 9 ماه اول 2015 اقیانوس ها 700 و 2000 متر  اعماقشان به دما زیادی رسیدند. آخرین تحقیق نشان می دهد از سال 1993 که تحقیقات ماهواره ای شروع شد اقیانوس ها بیشترین ارتفاع را دارند.

- نمودار چپ: تغییرات دمایی در عمق 700 متری دریا ها

-نمودار راست: تغییرات دمایی در عمق 1000 متری دریا ها

دماهای منطقه ای: قبلا دماهایی بیش از میانگین در اکثر مناطق کره زمین تجربه شده است، مخصوصا شمال غربی آمریکا، مناطق جنوبی آمریکا، آفریقا و جنوب و شرق اروپا و آسیا. چین هم گرمترین ژانویه تا اکتبر اش را در تاریخ تجربه کرد. برای قاره آقریقا 2015 دومین سال گرم است. استرالیا هم گرمترین اکتبر اش را داشت.

امواج گرمایی: یک موج قوی روی هند تاثیر گذاشت و دما بعضی نقاط آن به 42 و45 درجه رسید. در جنوب پاکستان هم دما به 40 درجه رسید.

امواج گرمایی در اواخر پاییز روی اروپا، شمال آفریقا و خاورمیانه تاثیری گذاشت که رکورد دما در بعضی مناطق شکسته شد. در تیر ماه امواج گرمایی از دانمارک به سمت مراکش و ایران آمد. در طول پاییز امسال بعضی از مناطق شمال آفریقا هم دمایی را تجربه کردند که تاکنون تجربه نکرده بودند.

باران و خشکسالی: امسال مناطقی باراندگی زیادی داشتند؛ آمریکا، مکزیک، بولیوی، جنوب برزیل، جنوب شرقی اروپا و مناطقی از افغانستان و پاکستان.

چندی پیش شیلی شاهد باران های شدید غیر عادی بود. در اوایل پاییز باران شدید در پایتخت آرژانتین منجر به شکسته شدن رکورد های زیادی شد. مکزیک از سال 1941 گرمترین تابستان را تجربه کرد و سیل در چین 25 میلیارد دلار خسارت وارد کرد.

مراکش در یک روز 35.9 میلیمتر باران را تجربه کرد ؛چیزی حدود 13 برابر میانگین ماهانه، در پاکستان در فصل بارندگی در 24 ساعت 540 میلی متر باران آمد، میزان سالانه 336 میلیمتر است.

اما در مناطق خشک هم شامل آمریکا مرکزی، حوزه دریای کارائیب، شمال شرقی آمریکا جنوبی، قسمت هایی از آمریکا مرکزی و روسیه، قسمت هایی از جنوب شرقی آسیا، اندونزی و جنوب آفریقا. در غرب آمریکا شمالی هم خشکسالی های بلند مدت ادامه دارد.

طوفان های گرمسیری: در تمام جهان 84 طوفان گرمسیری رخ داده است. میاگین 1891 تا 2010 هم سالانه 85 طوفان است. طوفان پاتریشیا که امسال در مکزیک رخ داد قوی ترین طوفان در آن منطقه است، حداکثر سرعت آن 320 کیلیومتر بر ساعت بود.

در شمال غربی اقیانوس آرام 25 طوفان طوفان رخ داده. 6 طوفان هم در چین وقوع افتاد.

تغییرات اقلیم: ارزیابی های علمی نشان می دهد بسیاری از پدیده های آب و هوایی شدید از سال 2011 تا 2015 مخصصا پدیده های مرتبط با دما به علت کار های انسانی است.

بیش از 79 تحقیقی که از سال 2011 تا 2014 وقوع افتاد نشان می دهد تغییرت اقلیم منجر به ایجاد پدیده های شدیدی می شود.
برای مثال در سال 2012 دما در آمریکا بسیار زیاد شد، در 2013 همین اتفاق در استرالیا افتاد. در همین سال آسیا و غرب اروپا همتابستان گرمی را تجربه کردند.

منبع: سازمان جهانی آب و هوا/ ترجمه: نیو صدر

‌47237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =