توضیحات ظریف درباره حادثه حمله به سفارت عربستان و رابطه با سعودی در سنگاپور

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرآنلاین به سنگاپور، محمد جواد ظریف عصر امروز به وقت محلی نشست موسسه خاورمیانه سنگاپور سخنرانی کرد

 این جلسه که با پرسش و پاسخ هم همراه بود مورد استقبال نخبگان سنگاپوری قرار گرفت. 

مهمترین بخش های صحبت های وزیر خارجه کشورمان در ادامه می آید:

* امنیت با ناامن کردن دیگران به دست نمی آید.

* راهبرد بازی با حاصل جمع صفر دیگر کارایی ندارد. تحریم ها علیه ایران نشان داد که این روند بی فایده است و ما دیدیم که شش قطعنامه شورای امنیت نتوانست آنها را به هدفشان برساند. 

* در شکل گیری جریان های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره برخی کشورهای منطقه نقش داشته اند. متاسفانه در منطقه کسانی هستند که فکر می کنند منافعشان در حمایت از داعش است.

* به نظر می رسد عیان شده باشد که دیگر راهکاری نظامی برای بحران های موجود در منطقه ما کارساز نباشد و باید از مسیر دیپلماتیک و سیاسی این مناقشات را حل و فصل کرد. 
* تروریسم تهدیدی جهانی است و همه کشورها و مردم را با خطر مواجه می کند.

* مبارزه با تروریسم و افراطی گری نیازمند مشارکت همگانی است.

* ما با عربستان اقدام به قطع رابطه نکردیم، به حمله معترضان به سفارت عربستان در تهران از سوی ما به شدت محکوم شد. هم از سوی رئيس جمهور، هم من و هم دیگر مقامات ارشد نظام، ضمن اینکه البته هیچ یک از اتباع سعودی صدمه ای ندیدند. ما معتقد به ضرورت گفتگو هستیم.

* در خصوص سوریه معتقدیم که مردم این کشور تصمیم گیر نهایی درباره سرنوشت خود هستند و بازیگران خارجی نمی توانند و نباید به جای آنها تصمیم بگیرند. این بحران هم فقط از مسیر سیاسی حل می شود. 

۵۰۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 517607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =