روزنامه جوان نوشت:

روز دوشنبه 18 خرداد در حالي وزارت ارشاد به 18 نفر از سينماگران و هنرمندان سينما نشان درجه يك هنري اهدا كرد كه نام افرادي مثل هديه تهراني كه مورد توجه و تفقد جريان انحرافي دولت قبل بود، در ميان گيرندگان اين نشان به چشم مي‌خورد، اما از جناح مؤمن سينما و سينماگران حوزه دفاع مقدس و سينماي معناگرا خبري نبود. در واقع وزارت ارشاد دولت يازدهم در انتخاب‌هايش همان مسير پوپوليسم مدرن دولت دهم را طي كرد. 
به گزارش «جوان» در مراسم اهداي نشان درجه يك هنري به تعدادي از سينماگران و هنرمندان سينما در ميان اسامي و چهره‌هاي افرادي كه موفق به دريافت اين نشان شدند، حضور كساني مثل هديه تهراني محل ابهام و البته تعجب است. هديه تهراني كه چند سالي است در حوزه سينما بسيار كم كار شده در دولت قبلي نيز توانسته بود برخي گالري‌هاي ويژه را با لطف و مرحمت بسيار زياد جنجالي‌ترين چهره دولت‌هاي نهم و دهم يعني اسفنديار رحيم مشايي راه‌اندازي و برپا كند. اهداي يك ادوكلن گران‌قميت به عنوان هديه روز تولد از جانب مشايي به اين بازيگر سينما در كنار برخي ويژه‌خواري‌ها و دادن وام‌هاي كلان به وي باعث به وجود آمدن حرف و حديث‌هاي زيادي در بين رسانه‌ها و نخبگان جامعه شد و در همان زمان رسانه‌ها اين اقدام را نوعي فعاليت انتخاباتي دولت و پوپوليسم مدرن احمدي‌نژادي معرفي كردند. 
روز دوشنبه اما وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت يازدهم نيز به اين خانم بازيگر كه شايد امروزه آخرين فيلمي را كه وي در آن بازي كرده كمتر كسي در بين افراد جامعه و حتي فعالان رسانه‌اي به خاطر مي‌آورد، نشان درجه يك هنري اهدا كرد تا خاطره‌ها و حرف و حديث‌هاي مربوط به اين بازيگر زن و ارتباطات ويژه‌اش به اذهان مخاطبان متبادر گردد. اما درباره علت تعجب و ابهام در اهداي نشان درجه يك به هديه تهراني همين قدر بايد گفت كه در آيين‌نامه مربوط به اهداي اين نشان آمده است: نشان «فرهنگ و هنر» به كساني اعطا مي‌شود كه فكر، ذوق و احساس خود را در راه بيان مفاهيم ارزشمند اسلامي- انساني و اشاعه فرهنگ در يكي از جهات نه‌گانه‌اي كه به عنوان مؤلفه‌هاي آن آمده است، به‌كار گيرند. از جمله اين مؤلفه‌ها مي‌توان به «ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه، ابداع سبكي نو در يكي از رشته‌هاي هنري يا ادبي، گسترش مباني نظري و استدلالي معارف مذهبي، گسترش فرهنگ ملي و احياي سنت‌هاي ارزشمند اجتماعي و همچنين معرفي، شرح، تبيين، نقد و عرضه يكي از رشته‌هاي هنري يا ادبي در سطوح بين‌المللي» اشاره كرد. 
وزير ارشاد كه ديروز نتوانست مجلس را از اقدامات خود نظير اكران فيلم‌هاي ضدنظام و برخورد دوگانه با رسانه‌ها قانع‌كند و دومين كارت زرد خود را نيز گرفت، قطعاً نخواهد توانست مردم را نيز به خاطر نديدن جناح مؤمن سينما مثل حاتمي‌كيا، مجيدي و طالبي و برخي هنرمندان زن و مرد شاخص در سينماي دفاع مقدس و سينماي انقلابي قانع كند و از مردم نيز كارت زرد خواهد گرفت. جنتي بايد به افكار عمومي پاسخ دهد كه چرا در اهداي جايزه به سينماگران همان مسير پوپوليسم مدرن مشايي را طي و نام بازيگراني را زنده مي‌كند كه سال‌هاست از سينما دورند و فقط به لطف سياستمداران عوام‌گرا دوباره زنده مي‌شوند.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    20 49
    اللهم عجل لولیک الفرج واقعا متاسفم برای این مملکت که اشخاصی مثل هدیه تهرانی رو به عنوان چهره فرهنگی وارزشی به جامعه معرفی می کند جامعه ای که فقط اسم اسلام در اون وجود داره
  • رضا IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    35 5
    به اونم میدن سکته نکن
  • کوروش IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    28 8
    هر نشانی به کسی میدن که لیاقت اون نشان داشته باشه حتما خانوم تهرانی لیاقت این نشان رو داشتن و حاتمی کیا نه.راستی اقای روز نامه جوان جراباید به حاتمی کیا میدادند میشه بفرمایید
  • یک دوست IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    27 2
    به همون دلیل که فارس و تسنیم مراسم تقدیر برای هدیه تهرانی نمی گیرن. از تسنیم و فارس سوال داریم چرا همون مراسیم که برای استاد حاتمی کیا میگیرند برای هدیه تهرانی نمیگیرن؟ پ.ن: من از دوستداران ابراهیم حاتمی کیا هستم اما با تقاوت ها و اظهار نظر های از روی کینه و بغض مخالفم
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    5 28
    به نظرم این مورد رو راست می گه
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    20 0
    روزنامه های وابسته لطفاً نگران کارت زرد ملت برای دولت نباشند چون معلوم هست که داد و قال شما از کارت قرمز ملت بخودتان هست جناب روزنامه جوان نظامی
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    11 1
    ما و هموطنانمان كلا به همه چيز اعتراض داريم حال مي خواهد به ما مربوط باشد يا نباشد. چند داور جمع شده اند و نظري داده اند. آيا حالا بايد ما گيرنده جايزه يا داوران را مورد عتاب قرار دهيم يا بجاي اينكار، كانديدهاي مورد نظر خودمان را يراي دوره هاي بعدي پيشنهاد دهيم. كدام بهتر است؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    5 12
    به هیچ کدام نباید دکتری بدهند
  • امير مالوف تباه IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    17 0
    اگه منظورت از مردم كه بخشي از آن من هستم ، خوبه بدوني كه من قانع شده ام و نياز به وكيل و سخنگو ندارم
  • محمد الف A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    17 14
    حالا که جناه اصول گرا داره اینطور تبیض آمیز برحورد میکنه من سعی میکنم فیلمهای حاتمی کیا و وابسته به این جناح رو دیگه نبینم
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    27 3
    لابد انتظار داشتین به ده نمکی، شریفی نیا و امین حیایی تعلق بگیره
  • reza IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    14 16
    باید به الهام چرخنده ببخشید الهام زهرایی و مسعود ده نمکی و فرج ا.. سلحشور درجه دکترا اعطا می شد .
  • ممدآقا A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    8 0
    کی گفته اونایی که جایزه گرفتند مومن نیستند؟ اتفاقا اگر مردم قرار باشه به وزیرکارت بدن، بخاطر تخته نــکردن در روزنامه معلوم الحال جوان و کیهان و... است که نه دلسوز ملت اند و نه حزب اللهی اند بلکه حزب بادی اند وبس. خبرانلاین منتشر کن این نظر رو تا کارت نگرفتی..
  • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    1 13
    متن رو پسندیدم
  • no name A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    18 2
    تا بترکه هر آنکه نتواند دید. جایزه هدیه تهرانی نوش جانــــــش
  • ارشاد IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    25 0
    روزنامه جوان با این مقاله نشان داده که هیچ اطلاعی از آیین نامه های فرهنگی کشور ندارد. اولا نشان هنری با درجه هنری فرق دارد. نشان هنری را نهاد ریاست جمهوری می دهد و درجه هنری را وزارت ارشاد. پس این که از آیین نامه نشان هنری درباره درجه هنری اظهار نظر کرده است عمل غیرحرفه ای و اشتباهی است. دوم آن که طبق آیین نامه درجه هنری، که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویبش کرده است خود هنرمند باید متقاضی دریافت درجه هنری باشد. پس این که اعتراض کرده اید چرا به حاتمی کیا درجه داده نشده باز هم رفتاری غیرحرفه ای است. نویسنده روزنامه جوان بهتر است اول برود قوانین کشور را درست بخواند بعدا افاضه فیض کند که چه چیز درست است و چه چیز نادرست. امان از بی سوادی و پرمدعایی.
  • بی نام ES ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    9 15
    فارغ از هر گروه بندی سیاسی به نظر من هم کار جالبی نبود.
    • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
      3 6
      التبه اینم راست می گه در حد این درجه نبوده حالا گیریم خودش تقاضا کرده باشه
  • شمس IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    6 2
    در مطلب کاملتر، روزنامه جوان گفته هدیه تهرانی بازیگری است که آخرین فیلمش را کسی به یاد نمی آورد، محض اطلاع آخرین فیلمی که هدیه تهرانی بازیگر اصلی آن است فیلم " آشغالهای دوست داشتنی " است که بعد از دوسال روزنامه جوان و فارس و تسنیم و مجلس و ... هنوز نگذاشتند اکران شود وگرنه میدیدیمش محض اطلاع.