ایسنا نوشت: راه‌اندازی قطاری که طی کمتر از دو ساعت، تهران را به اصفهان متصل می‌کند؛ هرچند سفرهای ریلی در ایران را وارد عصری جدید می کند اما خود در برنامه‌ریزی‌های ابتدایی با یک سوال بزرگ مواجه است و آن مکان‌یابی ایستگاهی در دل شهرهای مبدأ و مقصد است که مزیت نسبی این سفر را حفظ کند.

در سال های گذشته اختلاف نظری که میان مدیران شهری و مسئولان راه آهن وجود داشته، ایستگاه های قطار در شهرهای بزرگ را با مشکلاتی جدی مواجه کرده است. در شرایطی که قطار خود را آماده می کند تا در سال های آینده به عنوان رقیب جدی صنعت هوایی معرفی شود، نبود یک نگاه همه جانبه باعث شده اهداف ریلی کشور بعضا با چالش هایی جدی مواجه شود.

طراحی ایستگاه قطار در برخی شهرها در فاصله چند کیلومتری محیط شهری انجام گرفته که این امر باعث شده مسافران ریلی برای رسیدن به مقصد نهایی مجبور شوند سفری دوباره داشته باشند و این معضلی جدی را به وجود آورده است که در سال های گذشته تلاش شده راه حل هایی برای آن طراحی شود. باز طراحی ایستگاه قطار شهر همدان تنها یکی از گزینه هایی است که اجرایی شده و وزارت راه و شهرسازی برای قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان نیز برنامه ای مشابه را در نظر گرفته است.

در کنار ایستگاه های جدید، بهسازی ایستگاه های قدیمی نیز یکی دیگر از اولویت های راه آهن است و در این بین شهر تهران در رأس فهرست قرار دارد. پایتخت ایران بر خلاف بسیاری از موردهای مشابه خود در کشورهای اروپایی، تنها یک ایستگاه قطار فعال دارد و قرار گرفتن این ایستگاه در یکی از مناطق جنوبی تهران باعث شده که بسیاری از مسافران برای رسیدن به این ایستگاه نیاز به طی کردن سفر درون شهری بسیار طولانی داشته باشند؛ موضوعی که به نظر می رسد راه آهن برای آن ایده ای جدی را دنبال می کند.

هرچند شهرداری تهران بارها اعلام کرده که نه تنها درباره ایستگاه های جدید طرحی ندارد که حتی برای انتقال ایستگاه فعلی به خارج از شهر نیز فکر می کند، اما شرکت راه آهن به عنوان مرجع تصمیم گیری نهایی در این باره اعلام کرده نه تنها انتقالی در کار نیست بلکه حتی ایستگاه های جدیدی نیز در تهران ساخته خواهند شد.

پورسیدآقایی - مدیرعامل راه آهن - در آخرین اظهار نظر خود در این رابطه گفته که دسترسی مردم به راه آهن در دل شهر باید تسهیل شود و این موضوع در دو محور جداگانه قابلیت پیگیری دارد. از یک سو بحث رسیدن مترو به ایستگاه های راه آهن باید در دستور کار باشد و از سوی دیگر می توان به ساخت ایستگاه های جدید نیز فکر کرد.

بر اساس گفته های وی، میدان آزادی تهران به عنوان یکی از گزینه های ساخت ایستگاه جدید راه آهن مطرح است و در صورت نهایی شدن این طرح، قطار با حمل و نقل عمومی شهری ارتباطی تنگاتنگ پیدا خواهد کرد.

این برنامه‌ریزی که راه آهن آن را جزئی از برنامه های ریلی بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان می داند یک مخالف جدی دارد و آن شهرداری تهران است. مدیران شهری پایتخت که چندی قبل طرح انتقال مهرآباد را پیگیری می کردند حالا تمرکز خود را روی ایستگاه راه آهن گذاشته اند و مشخص نیست با وجود مخالفت جدی که نسبت به باقی ماندن ایستگاه فعلی دارند آیا اجازه ساخت ایستگاه های جدید را در تهران خواهند داد یا باز هم ماجرا در ابعادی دیگر پیگیری خواهد شد؟
22539

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 556385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    41 8
    میدان آزادی کم شلوغ هست؟
    • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
      4 0
      میدون آزادی با همین ترمینال غرب و مبدا دوتا خط بی آر تی و واقع شدن تو مسیر کسایی که از کرج و پرند و فردیس و...واسه کار میان تهران و.....اینقدر شلوغ و متراکم هست که تاکسیهای پونک آزادی بعد از ظهرها این مسیرو تا صادقیه بیشتر نمیان که تو ترافیک آزادی نیافتن حالا میخواین راه آهنم اضافه کنید؟؟کسایی که این طرحهارو میدن به فکر جیبشونن یا شهری که میخوان بهش قطار بکشن؟؟کمی هم به فکر مردم اون حوالی باشن
    • محسن IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
      3 0
      چون آزادی ایستگاه مترودارد مسافرقطارهای بیرون شهری میتواندبامتروبه ایستگاه بیایدیاازآن خارج شودودیگر لزومی نداردبه داخل میدان آزادی بیاید.درهرصورت ایستگاه قطاربایدبه جایی واردشودکه ایستگاه متروهم همانجا بهش وصل شودوکلانیازنباشدازایستگاه خارج شود.همه کشورهای پیشرفته همینطورطراحی کرده اند
  • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    60 20
    باز هم این اصفهانی ها دست ب کار شدن. آخه همین الان چندتا قطار از تهران به مقصد اصفهان میره که بیایم هزینه صدها میلیاردی بکنیم و قطار سریع السیر بکشیم. اقتصادی ترین مسیر مشهد تهرانه که به خاطر لابی نمایندگان بقیه شهر ها پولش سر از مسیر های دیگه ای مثل اصفهان در آورده
    • متخصص راه آهن A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
      1 0
      اقتصادی ترین مشهد تهرانه؟ شما مثل اینکه نمیدونید که خط راه آهن تهران خرمشهر هنوز یک خطه هستش و این خط همونیه که از زمان قبل از انقلاب احداث شده و مسافران بیچاره اون منطقه باید حدود 14 15 ساعت توی مسیر باشن تا برسن به مقصد
    • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
      4 0
      نه اصفهان ونه مشهد هیچکدام درالویت نیستندومشکلی راحل نمیکنند.اقتصادی ترین کاراتصال تهران باقطارسریع به شهرهای اطرافش یعنی آمل وایوانکی وساوه وچالوس وقزوین وکرج وقم است تاهم تهران وهم جاده های منتهی به آن خلوت شودومشکل شلوغی ایام تعطیل هم ازبین برود.جمع اینها ازمسافت تهران به مشهدهم کمتراست
  • ابمان A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    43 5
    این تعطیلات عید فطر درس عبرتی نشده برای مسولین که به فکر قطار بین شهری و توسعه قطار تهران شمال باشند؟
    • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
      0 3
      میشه دست از سر شمال بردارید
  • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    2 0
    حق مسلم همه شهرهای بالای 50000 نفر قطار شهری است پول ملت رو به باد ندید بفکر بقیه شهرستان ها هم باشید چرا شهر ما مسجدسلیمان که دارای منابع گاز و نفتی است حداقل یه قطار شهری با 10 کیلومتر ندارد چرا پول نفت و گاز آن نباید مقداری از آن خرج رفاه همان شهرها و مردم آن نمی شود پس عدالت کجاست فقط فقر و بدبختی و بیکاری و نبود پزشک متخصص باید نصیب ما شود. چرا هزینه تربیت پزشک که از بیت المال پرداخت می شود نباید درست مصرف شود اولویت جذب دانشجو ی پزشکی باید 60 درصد از مناطق محروم و دارای کمبود پزشک متخص هستند انجام شود
  • مریم IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    2 0
    همه جای دنیا قطار و مترو در اولیت برنامه ریزی های مسئولین برای حمل و نقل عمومی قرار دارن و لازمه استفاده از این وسایل هم سهولت دسترسی، سرعت و امنیت آنهاست. چرا شهرداری تهران مدام اصرار داره که هزینه های گزافی و صرف ساخت و ساز در فواصل بسیار دور از تهران بکنه. مجموعه شهر آفتاب نمونه خوبی از ناکارآمدی مجموعه های دور از شهره. راه آهن باید در شهر باشه و تعداد ایستگاههای اصلی برای دسترسی بهش بیشتر بشه تا تمرکز در یک نقطه نباشه.
  • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    1 0
    تازه اینا که چیزی نیست.پیمانکار و مجری این طرح چینی ها هستن
  • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    1 0
    بهتر است مسیر تهران به شیراز را در نظر گرفت. چونکه اصفهان در حال حاضر مسیر ریلی دارد .
  • کامبیز A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    2 0
    آیا تامین بودجه برای راه اندازی کامل اتوبان تهران شمال واجب تر نیست؟ واقعا زشته تو قرن بیستو یکم ایام تعطیل ساکنان پایتخت کشور بزرگی مثل ایران 14 تا 20 ساعت تو ترافیک بمونن
  • زیبا احمدیان از تبریز A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    پس تهران به تبریز چی؟ والا راه 9 ساعته میشه دو ساعت