دانش‌آموز مبتکر زنجانی به دنبال ثبت اختراع

همشهری زنجان نوشت : «یکی از روزهای سرد زمستان بود که در خیابانی منتظر تاکسی بودم. با دیدن خودرو که پراید زرد رنگی بود به سرعت داخل تاکسی شدم و در صندلی جلو نشستم. به علت سردی زیاد هوا از راننده درخواست کردم تا بخاری خودرو را روشن کند و وی در جوابم گفت که 15 دقیقه‌ای طول می‌کشد تا بخاری گرم شود. پس از سپری شدن این مدت کم کم هوای گرمی داخل تاکسی جریان پیدا ‌کرد. از تاکسی که پیاده شدم تا به منزل برسم در فکر بخاری راننده تاکسی و سرمای شدید زنجان بودم. این فکر زمان زیادی با من همراه بود. بهمن سال گذشته از برگزاری جشنواره خوارزمی نوجوانان در مدرسه با خبر شدم. ناگهان به فکر هوای سرد آن و تاکسی که گرم نمی‌شد افتادم. این فکر را با یکی از دوستانم «محمد مهدی همپا» در میان گذاشتم. از آن روز به بعد با کمک دوستم شروع به ساخت هیتر (بخاری) جانبی کردیم.»

اینها صحبت‌های «محمد مهدی مجتهدی» یکی از دانش‌آموزان پایه نهم مدرسه شهید بهشتی زنجان است.
مجتهدی می‌گوید: با این‌که از روش‌های مختلفی می‌شد گرمای خودرو را افزایش داد، اما همه روش‌ها هزینه بر و خطرناک بود تا این‌که به فکر ساخت هیتر افتادیم. در این روش از لوله اگزوز برای گرم کردن خودرو استفاده می‌شود. زیرا درجه اگزوز در 10 ثانیه نخست به 400 گرمای می‌رسد. بنابراین با چسباندن لوله آلومینیومی به دور اگزوز باعث شدیم که گرما را جذب کند و در نهایت با یک سری اقدامات باعث ورود هوای گرم به داخل ماشین شود.

تحقیقات میدانی
این دانش‌آموز مدرسه تیزهوشان با اعلام این مطلب که از زمان ثبت‌نام برای حضور در جشنواره خوارزمی تحقیقات خود را در این مورد به صورت مطالعاتی و میدانی انجام می‌دادیم، اضافه می‌کند: مدتی در این فکر بودیم که راه‌های هدر رفت انرژی خودرو را پیدا و آن را به سیستم بازگردانیم که در این مورد تحقیقات میدانی زیادی انجام دادیم. از جمله این تحقیقات رفتن به مغازه‌های اگزوزسازی بود.
مجتهدی در جواب این سوال که آیا این طرح ابداعی شما خطر ی دارد یاخیر؟ توضیح می‌دهد: این طرح خطری ندارد و تنها خطر آن هنگام نصب هیتر است که در این خصوص نیز چاره‌ای اندیشیده شده است و آن هم خاموش بودن 2 ساعته خودرو و سرد بودن اگزوز در هنگام نصب هیتر است. آزمون و خطای این محصول نیز هنگام تست و در 3مرحله آموزشگاهی، منطقه‌ای و استانی رفع شده است. چرا که پس از برگزیده شدن در هر یک از مراحل باید ساخته خود را به روزتر و بدون کمترین خطری ارائه کردیم.

ثبت اختراع
دانش‌آموز مبتکر زنجانی با اشاره به این‌که هم اکنون به دنبال ثبت اختراع این محصول هستم، می‌گوید: عمده مراحل ثبت انجام شده و منتظر تأییدیه از سوی یکی از دانشگاه‌ها هستیم تا این محصول ثبت شود. پس از ثبت سعی خود را برای تولید انبوه این محصول آغاز خواهیم کرد. از مزایایی که این محصول دارد می‌توان به گرم شدن خودرو در 10 ثانیه نخست و استفاده نکردن از سوخت خودرو اشاره کرد.
این دانش آموز برگزیده استانی در جشنواره خوارزمی نوجوانان با بیان این مطلب که سال گذشته نیز در رشته پژوهش مقام نخست را به دست آورده بود، می‌افزاید: امسال نیز در 2 بخش پژوهش و دست سازه شرکت کردم و در هر 2 بخش حائز مقام شدم، اما به دلیل علاقه‌ای که در بخش دست سازه داشتم ترجیح دادم در این بخش وارد رقابت‌ها شوم. افزایش دین باوری در دانش‌آموزان عنوان پروژه‌ای بود که در بخش پژوهش با آن حائز مقام شدم.

هدف به کار بردن آموخته‌ها
معاون متوسطه آموزش و پرورش استان در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که جشنواره خوارزمی نوجوانان دومین سال برگزاری خود را در رده نوجوانان طی‌ می‌کند، بیان می‌کند: اجرای طرح جابر بن حیان در دوره ابتدایی و جشنواره خوارزمی جوانان در مقطع دوم متوسطه فرصت استعداد یابی و درخشش را برای این دانش‌آموزان مهیا کرده و خوشبختانه در طول 2 سال گذشته برگزاری جشنواره خوارزمی نوجوانان این فرصت را برای حضور دانش‌آموزان پایه نهم و استعداد‌یابی آنها فراهم کرده است.
«محمود شهبازی» هدف از برگزاری جشنواره خوارزمی را کاربردی کردن دانش و ارتباط دادن آن با نیازهای جامعه می‌داند و می‌گوید: ارتقای مهارت و نگرش دانش‌آموزان در زمینه پژوهش، شیوه کشف و حل خلاقانه مسائل، فرصت آفرینی برای رشد و شکوفای استعدادها و خلاقیت دانش‌آموزان، کیفیت بخشی به فرایند یاددهی و یادگیری مبتنی بر تدریس پژوهش محور مطابق با برنامه‌های درسی از سایر اهداف این جشنواره محسوب می‌شود. توجه ویژه به دستاوردهای علمی و عملی دانش‌آموزان برای ورود به میدان رقابت‌های علمی و تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری از اهدافی است که با برگزاری جشنواره خوارزمی برای دانش‌آموزان محقق می‌شود.
وی در جواب این سوال که آیا آموزش و پرورش از دانش‌آموزان منتخب برای به تولید رساندن و یا پیشرفت کردن در زمینه اختراع حمایت می‌کند یا خیر؟ اظهار می‌کند: ماهیت آموزش و پرورش استعدادیابی این دانش‌آموزان است اما در مورد حمایت از این دانش‌آموزان نیز باید گفت که با عقد تفاهمنامه‌ای بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت صنعت کمیته‌ای تشکیل شده که در این کمیته، دانش‌آموزان کارآفرین به صنعت معرفی می‌شوند و در مواقع ممکن نیز از این طریق اختراعات خود را به تولید انبوه می‌رسانند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 547679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =