نامه هشدارآمیز علی رهبری: جلوی این ولخرجی‌ها را بگیرید

بار دیگر علی رهبری، موسیقی‌دان و رهبر ارکستر، با انتشار نامه‌ای، نسبت به مدیریت ارکستر سمفونیک تهران اعتراض کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی رهبری، رهبر پیشین ارکستر سمفونیک تهران، نسبت به شنیده شدن شایعاتی مبنی بر دعوت از یکی از ارکسترهای سمفونیک اروپا برای حضور در ایران هشدار داد.

این موسیقی‌دان که اردیبهشت 1395، به حالت قهر، رهبری ارکستر سمفونیک تهران را ترک کرد، در 18 ماه گذشته با انتشار چند نامه سرگشاده، انتقادهای تندی را نسبت به برخی امور اداری، مدیریتی و هنری عرصه موسیقی ابراز کرده است.

او این‌بار در نامه‌ای که در اختیار خبرآنلاین قرار داده است، ضمن تکرار برخی از مسائل گذشته، نسبت به رواج شایعه‌ای در‌باره دعوت از یکی از ارکسترهای سمفونیک اروپا با هزینه گزاف برای حضور در ایران واکنش نشان داده است.

نامه علی رهبری خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حذف بخش‌هایی از آن و ویرایش دوباره، به شرح زیر است: 

«این روزها اخباری از داخل ایران به بیرون درز کرده و در بین دانشجویان و موسیقی‌دان‌های خارج از کشور شایعه‌ای به وجود آمده مبنی بر این که افرادی از جانب ایران در حال رایزنی هستند تا یکی از ارکسترهای سمفونیک اروپا را با هزینه‌ای سرسام‌آور به ایران بیاورند.
ممکن است این گونه اقدامات حهت بَزَک کردن چهره ممالکی در کشورهای تازه به دوران رسیده خلیج فارس، اقدامی ضروری باشد، ولی در کشور عزیز ما ایران که قدمتی 80 ساله در ارکستر سمفونیک دارد ... این ولخرجی‌ها به هر دلیلی که باشند، خیانت به جوانان این مملکت و هدر دادن امکانات به‌حساب می‌آیند.

جناب آقای وزیر، به خاطر خدا هم که شده است، جلوی این گونه اقدامات نمایشی را بگیرید و امور را در راه منطقی و اصولی که صرفا منافع گروه خاص و کوچکی را در نظر نمی‌گیرد، هدایت کنید.

اجازه بدهید، در مورد ارکسترهای مهمان، نکته‌ای را که خودم شاهد آن بوده‌ام، عرض کنم:

با افتتاح دوباره ارکستر سمفونیک تهران در اسفند ماه 1393، کشورهای مختلف علاقه‌مند شدند که برای اجرای برنامه به ایران بیایند. در آن زمان قرار گذاشتیم که ارکسترهای کشورهای علاقه‌مند، به شرطی می‌توانند به ایران بیایند که برای دولت ایران هزینه‌ای در بر نداشته باشند. همانطوری‌که این امر در مورد ارکستر فیلهارمونیک چین در مرداد ۹۴ انجام شد و ما برای حضور آن‌ها در ایران چیزی هزینه نکردیم... الان پس از دو سال چه شده است که حالا ما باید به ارکستری که به مملکت ما می‌آید [پول] دستی بدهیم؟ این در حالی است که ما نوازنده، آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی-بین‌المللی داریم که به این ارکسترها با دریافت دستمزد بسیار بالا نیز دعوت می‌شوند.

... این درحالی است که در ایران صدها موسیقی‌دان و ده‌ها آهنگساز ایرانیِ  بسیار خوب، حتی برای امرار معاش معمولی، نیاز به کمک مالی وزارت فرهنگ و ارشاد دارند و نوازندگان ارکستر سمفونیک نیز دستمزد کافی برای امرار معاش دریافت نمی‌کنند.

...

در خاتمه از شما تقاضا دارم در شرایط سختِ  مالی فعلی، به‌خصوص آن‌چه مربوط به جوانان می‌شود، ضمن دستور رسیدگی به وضع این سازندگان آینده مملکت، جلوی [این] ولخرجی‌ها ... را که هیچگونه کمکی به سازندگی و پیش‌برد هنر نمی‌کند، بگیرید.»

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 723868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =