ایرنا نوشت: دولت آمریکا صدور روادید غیرمهاجرتی از طریق سفارتخانه و کنسولگری های این کشور در ترکیه را از روز یکشنبه متوقف کرد.

به نقل از وبسایت روزنامه حریت، سفارتخانه و کنسولگری های آمریکا در ترکیه با هدف به حداقل رساندن مراجعان به سفارت صدور روادید را متوقف کرده است.

به گزارش این رسانه، در اطلاعیه منتشر شده از طریق سفارتخانه آمریکا در آنکارا آمده است: 'به علت بروز اتفاقات اخیر، دولت آمریکا، دولت ترکیه را به انجام تعهدات خود در قبال تسهیلات و امنیت کارمندان و کارکنان خود فرا می خواند.'
منابع خبری غیررسمی در ترکیه اعلام کردند که آمریکا اعلام کرده است که به دلیل نگرانی از امنیت کارکنان و دیپلمات‌های این کشور در ترکیه، صدور روادید در ترکیه را متوقف کرده است.

به نظر می رسد که آمریکا در پاسخ به دستگیری متین توپوز کارمند کنسولگری آمریکا در استانبول اقدام به توقف صدور روادید در ترکیه کرده است.

توپوز کارمند محلی کنسولگری آمریکا در استانبول یک هفته پیش با دستور دادستان استانبول به اتهام ارتباط با تشکیلات گولن توسط پلیس امنیت دستگیر و روانه زندان شد.

به نوشته رسانه های ترکیه، وی عضو گروه گولن بوده و به عنوان یک رابط در کنسولگری آمریکا مشغول به کار شده و با برخی سران پلیس سابق ترکیه که آنها هم با گولن مرتبط بودند، ارتباط داشته است.
بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه امروز در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه 24 ترکیه در این خصوص گفت: کنسولگری آمریکا در استانبول باید درباره استخدام یک مظنون مرتبط با گروه گولن پاسخگو باشد.
وی افزود: آمریکا باید درباره استخدام این مظنون پاسخگو باشد که چرا یک مظنون وابسته به گروه گولن را بدون اطلاع مقامات ترکیه استخدام کرده است.

وی تاکید کرد: مهمترین مساله در این باره این است که استخدام یک فرد مظنون وابسته به یک سازمان تروریستی در سفارت آمریکا بدون اطلاع مقامات ترکیه رخ داده است.
بوزداغ اظهار کرد: بر اساس قانون باید مشخصات توپوز بعد از استخدام وی در کنسولگری به وزارت خارجه ترکیه فرستاده می شد اما نام وی در لیست کارکنان رسمی کنسولگری و دیپلماتیک سفارت آمریکا ثبت نشده است و اگر توپوز در آنجا کار می‌کرد، باید مقامات ترکیه مطلع می‌شدند.

وی مدعی شد: اسناد و اطلاعات جدی مبنی بر ارتباط توپوز با گروه گولن موجود است و با توجه به این که این مظنون شهروند ترکیه است، باید براساس قوانین کشور محاکمه شود.

 در ماه های گذشته و پس از خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن متهم ردیف اول کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه، ارسال کمک های تسلیحاتی گسترده از سوی آمریکا به گروه های کردی سوریه که ترکیه آنها را تروریست و همکار پ.ک.ک می داند، روابط دو طرف به شدت تیره شده است.

صدور کیفرخواست برای برخی از مقامات سیاسی و بانکی ترکیه در آمریکا و نیز صدور کیفرخواست علیه 11 نفر از تیم حفاظتی اردغان و بازداشت حدود پنج ماهه دو نفر از آنها در جریان سفر به آمریکا از جمله علل تیرگی روابط آمریکا و ترکیه است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =