دولت احمدی نژاد قیمت مسکن را در تهران 6 برابر کرد/ نمودار قیمت و اجاره مسکن طی 21 سال گذشته

بحران مسکن در شهرهای بزرگ غیر قابل انکار است، توان خرید مسکن خانوارهای تهرانی طی سالهای 80 تا 91 به نصف کاهش پیدا کرده است.

علی پاکزاد: مدتی پیش در گزارشی تحت عنوان "چگونه اجاره مسکن در تهران تبدیل به آرزو شد" به مقایسه حداقل دستمزد و میزان اجاره بهای واحدهای مسکونی در شهر تهران پرداختم. استاد بزرگواری در باب راهنمایی عنوان کرد بهتر بود میزان اجاره مسکن را به جای حداقل دستمزد با میزان درآمد خانوارهای تهرانی مقایسه می شد و میزان یارانه نقدی هم در معادلات وارد می شد.

انتشار گزارش مرکز آمار ایران از تازه ترین وضعیت قیمت و اجاره مسکن در شهر تهران طی زمستان سال 91 یا آخرین زمستان دولت محمود احمدی نژاد بهانه ای دست داد تا با مبنای مورد اشاره آن استاد گرامی نگاهی داشته باشم به قدرت خرید و اجاره مسکن خانوارهای تهرانی.

وضعیت قیمت و اجاره مسکن در شهر تهران

نگاهی به روند قیمت و اجاره مسکن در شهر تهران نشان می دهد قیمت هر متر مربع فضای مسکونی از 47500 تومان در سال 70 به 3.9 میلیون تومان در 1391 رسیده است و بر همین اساس اجاره بهای یک واحد مسکونی 100 متری از 21400 تومان در سال 71 به 1.637 میلیون تومان در سال 91 رسیده است. البته این افزایش در صورتی می تواند یک تصوی دقیق اقتصادی در اختیار قراردهد که با شاخص های دیگری مانند سطح درآمد خانوارها و شاخص بهای کالاهای مصرفی می تواند توضیح داده شود.

متوسط اجاره ماهانه یک واحد مسکونی 100 متری

اما فارغ از این وضعیت متوسط رشد قیمت و اجاره مسکن طی دوره فعالیت دولتهای مختلف به خودی خود جالب است، قیمت مسکن براساس آمار در شش ساله فعالیت دولت هاشمی رفسنجانی از 1370 تا 1375 قیمت مسکن 240 درصد و اجاره بها 260 درصد رشد کرده است. البته با توجه به انکه در این آمار میزان تغییرات قیمت در دوسال اول فعالیت دولت اکبرهاشمی رفسنجانی که همزمان با پایان جنگ تحمیلی ذکر نشده به تبع میزان رشد برآورد شده کمتر از میزان واقعی است.

متوسط قیمت یک متر فضای مسکونی در شهر تهران طی سالهای 70 تا 91

 

اما در دوره فعالیت دولت سید محمد خاتمی نرخ رشد قیمت مسکن معادل 270 درصد و و اجاره بها 310 درصد بوده است، اما در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد قیمت مسکن در تهران معادل 500 درصد (معادل شش برابر) و اجاره بها معادل 370 درصد رشد پیدا کرده است که به خودی خود رکورد رشد هزینه مسکن در این دوره شکسته شده است.

مقایسه روند شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی و قیمت مسکن در شهر تهران

مقایسه شاخص بهای کالاهای مصرفی (مبنای محاسبه نرخ تورم) در مقایسه با شاخص قیمت مسکن نشان می دهد که روند افزایش قیمت مسکن در سالهای 70 تا 84 متناسب با شیب رشد قیمت دیگر کالاها بوده است ولی رشد غیر طبیعی قیمت مسکن در شهر تهران دقیقا از سال 85 آغاز شده و یک شکاف بزرگ قیمتی بین کالاهای مصرفی و قیمت مسکه طی سالهای 85 تا 91 ایجاد شده است. بنابراین شاخص می توانیم کاملا افزایش قیمت مسکن در تهران را غیر طبیعی و بسیار فراتر از قیمت کالاهای مصرفی خانوارها بدانیم.

مقایسه قیمت و اجاره مسکن با حداقل دستمزد

نگاهی به  روند تغییرات حداقل حقوق نشان می دهد طی دوره 20 ساله متوسط اجاره بهای قابل پرداخت با حداقل حقوق تقریبا ثابت بوده است به غیر از سالهای فعالیت دولت محمود احمدی نژاد که روند نزولی قابل ملاحظه ای را طی کرده است. براساس آمارهای رسمی متوسط اجاره بهای یک متر مربع فضای مسکونی به اضافه 3 درصد رهن در سال 71 معادل 214 تومان بوده است که در مقایسه با حداقل حقوق 6800 تومانی امکان پرداخت اجاره 32 متر مربع فضای مسکونی را فراهم می سازد. این شاخص تا سال 1378 روند افزایش داشته و به توان اجاره ای معادل 40 متر مربع منتهی شده ، طی سالهای 79 تا تا 83 یک نزول و صعود را پشت سر گذاشته و به 39 متر مربع منتهی می شود ولی از سال 84 تا 91 دوباره نزول کرده و در نهایت به 27 متر مربع می رسد. البته در محاسبه قدرت پرداخت اجاره حداقل حقوق با در نظر گرفتن یارانه 45500 تومانی طی سالهای 89 تا 91 به حداقل حقوق افزوده شده است ولی این افزایش هم مانع سقوط قدرت اجاره شهروندان نشده است.

برای دیدن جدول در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید

مقایسه قیمت و اجاره مسکن در شهر تهران با حداقل حقوق

در مورد قیمت مسکن هم با حداقل حقوق نشان می دهد سرجمع حداقل حقوق سالانه در سالهای 70 تا 75 برای خرید 2 متر مربع فضای مسکونی کافی بوده است. در سالهای 76 تا 83 برای 2.1 متر مربع و در سالهای 83 تا 91 (حتی با لحاظ کردن یارانه نقدی) توان خرید 1.9 متر مربع را فراهم می سازد که نشان از یک نوسان کوچک در توان خرید حداقل حقوق برای خرید مسکن در تهران بوده است.

مقایسه درآمد خانوارهای تهرانی با قیمت و اجاره مسکن

گزارش بودجه خانوارهای شهری کشور طی سالهای 80 تا 89 بر روی سایت بانک مرکزی موجود است، براساس این گزارش ها به نسبت هزینه ناخالص خانوارهای تهرانی، درآمد پایتخت نشینان طی سالهای 80 تا 89 معادل 310 درصد رشد کرده است ولی در همین دوره زمانی قیمت مسکن 500 درصد و اجاره ماهانه معادل 570 درصد رشد داشته است.

در این سال ها متوسط رشد درآمد تهرانی ها معادل 15 درصد بوده است برای آنکه بتوانیم در مورد وضعیت درآمدخانوارهای تهرانی برآوردی داشته باشیم، خوش بینانه رشد 25 درصد را در درآمد این خانوارها برای سالهای 90 و 91 لحاظ کرده ایم البته بدون در نظر گرفته یارانه نقدی برای بعد خانوار 3.3 نفری در شهر تهران.

در چنین شرایطی درآمد سالانه یک خانوار تهرانی که در سال 80 معادل 4.5 میلیون تومان بوده است. در سال 89 به 18.5 میلیون تومان رسیده است (اعم از درامد نقدی و غیر نقدی)، براساس برآورد خوشبینانه 25 سالاه 25 درصد درآمد در نهایت متوسط درآمد خانوارهای تهرانی در سال 91 به 28.9 میلیون تومان رسیده است.

برای دیدن جدول در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید

مقایسه متوسط درآمد خانوارهای تهرانی با قیمت و اجاره مسکن

اما در این شرایط هم می بینیم رشد درآمدها نیز نمی تواند قدرت خرید خانوارهای تهرانی را در بازار مسکن افزایش دهد. درآمد سالانه یک خانوارتهرانی برای خرید 14 متر مربع فضای مسکونی در سال 80 کفایت می کرد و در همان سال اجاره بهای یک واحد 100 متری در شهر تهران معادل  40 درصد متوسط درآمد خانوارهای تهرانی بوده است.

اما در سال 89 اما رقم 18.5 میلیون تومانی که معادل متوسط درآمد یک خانوار تهرانی برآورد شده برای خرید 10 متر فضای مسکونی کفایت می کند. یعنی کاهش 40 درصدی توان خرید مسکن طی 9 سال و البته در مقایسه با اجاره یک فضای مسکونی 100 متری هم می بینیم که اجاره چنین واحد مسکونی براساس متوسط هزینه اجاره در تهران معادل 66 درصد درآمد سالانه یک خانوار است. یعنی در بازار اجاره نیز شاهد کاهش قدرتی معادل 64 درصدی برای خانوارهای تهرانی هستیم.

این وضعیت درسالهای 90 و 91 به شدت تشدید شده است. حتی برآورد خوشبینانه رسیدن درآمد خانوارهای تهرانی به 29 میلیون تومان در سال 91 هم نتوانسته است سقوط توان خرید مسکن را کاهش دهد به طوریکه در سال 91 متوسط درآمد سالانه یک خانوار تهرانی تنها برای خرید 7.4 متر فضای مسکونی کفایت می کند و هزینه اجاره یکساله فضای مسکونی 100 متری 68 درصد درآمد این خانوار را به خود اختصاص می دهد. نکته قابل توجه آنکه افزایش درامد حاصل از پرداخت یارانه 45500 تومانی با لحاظ کردن بعد خانوار 3.3 نفری هم نتوانسته این معادله را چندان تغییر دهد.

39222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    141 4
    گزارش مستند و درست به این می گن دمتون گرم
  • بي نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    181 2
    دستش درد نكنه ما كه يه كارمند ساده هستيم تو اين 8 سال با خاك يكسان شديم. يه عده هم ثروتشون به آسمون رسيد.
  • مهدی IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    دولت احمدی نژاد تنها این کار رو نکرد البته سهم اصلی رو داشت دولت بعدی هم میبینیم!
  • بی نام EU ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    200 1
    به نظر بنده ضعف دولت آقای احمدی نژاد در مسایل رفاهی و اقتصادی، بیش از هر چیزی خود را در عرصه مسکن نشان داد، به گونه ای که اگر در سال های گذشته یک جوان داغ خریدن یک خانه 50 متری بر دلش می ماند، در این سال ها و این بار داغ اجاره همان خانه 50 متری را بر دل داشته است!
  • jsa IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    114 1
    کجای کارید؟ تبریز باغ های 50 میلیونی 8 سال قبل الان میلیاردی معامله میشن
  • علیرضا US ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    63 5
    چراکسی نیست به دادمردم برسد چرامالیات برخانه های خالی رااجرایی نمی کنید چرا دولت محترم راهکاری برای مقابله باسوداگران مسکن واین مالکان توهمی که طی این هشت سال بامردم چه ها که نکردند اقای روحانی چرادرموردمسکن تصمیم گیری نمیشود واقعا" کمرمردم شکسته شده درموردمسکن ووووووو
  • بی نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    162 1
    دستش درد نكنه واقعا! خدا رو شكر اين دولت داره ميره اما اون جيزي كه همه بي صبرانه منتظرشن انتخابات مجلسه!!
  • علی A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    166 0
    برادر من کارمند شهرداری بود.سال 84 یک خونه توی شهرک نفت پونک خرید متری ششصد هزار تومان.بیست میلیون خودش داشت.بیست میلیون هم از پدرم قرض گرفت وبیست میلیون هم از بانک پارسیان وام گرفت.هشت سال بعد برای همون خونه باید حداقل 600میلیون پرداخت.یعنی ده برابر.اون موقع دولت منت مسکن مهر رو سر مردم میزاره.این دولت وحامیانش تا ابد زیر دین این مردم وکشور خواهند ماند.چه کسی به فریاد کسی که شرایطش مثل هشت سال پیش برادر من هست وازدواج کرده در حال حاضر خواهد رسید؟چرا کشور را به این انداختید؟کسانیکه از مسکن مهر بعنوان یکی از شق القمرهای دولت یاد میکنید چرا فکر میکنید مردم نه حافظه دارند نه درک؟خدایا خودت به داد جوانان ومردم بی مسکن برس
  • ناظر IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    56 13
    کاش این امکان وجود داشت آقای احمدی نژاد حداقل یک 8 سال دیگه هم می موندن یه حال دیگه ای به این نوک نمودار ها میدادن ! ! هرجوری این نمودارهارو نگاه میکنی طفلی ها سرگردونن .. واقعا خودشونم نمیدونن کجا میرن!!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    84 0
    خدا چرا کسی به داد مستاجران در تهران نمی رسه؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    47 0
    مطلب بسیار دقیق و جامعی بود. سپاس
  • سعيد A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    36 0
    مرسي خبر آنلاين مرسي
  • بی نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    249 3
    به نظر شما كسي از اركان نظام توجهي به جبران اين فاصله هاي درامد وهزينه دارد؟
    • بی نام A1 ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      83 1
      برای من دقیقا این سوال مطرح است که نقش نظارتی مجلس و نمایندگان در این 8 سال چه بوده؟؟؟ یعنی اگر به هر دلیلی دولت در حال اجرای تصمیم غلطی باشد که چنان هزینه اجتماعی و اقتصادی وحشتناکی بر کشور تحمیل میکند ، دستگاهی ، مقامی ، مسئولی کسی نیست که جلوی ضرر را بگیرد؟؟؟؟؟
  • ع هومن A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    253 5
    از بس که دولت خدمتگزار بوده خب
  • بی نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    من موندم این آمارها با این دقت طی 8 سال گذشته کجا بودند. شما رسانه ها هم کم در ایجاد وضعیت موجود بی تقصیر نیستید
    • بی نام IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      17 1
      دوست عزیز این آمارا منتشر میشدند به سایت مرکز آمار سر بزنید تاریخ انتشارشون هست منتها به این صورت تحلیلی و نمودار سری زمانی نبوده
  • هیچ A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    کار روحانی را هم میبینیم.. شب رداز است و قلندر بیدار
    • هیچ A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      98 29
      تنها کاری که میتونی بکنی سکوته سکوت!
    • محسن A1 ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      3 39
      آره دیگه هوا معتدل شد..دیگه میخوایم از زندگی لذت ببریم همه چی خوب میشه....به قول اصفهانیا خوبسا خوبس آی خیلیم خوبس
    • بی نام IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      60 3
      کافی است در آمار فوق به دوران مربوط به آقای خاتمی مراجعه فرمایید. ممنون
  • بی نام A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    137 5
    لازم نبود بگید خودمون بهتر می دونیم چه خبره...
  • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    37 0
    کاش فقط مسکن گرون میشد....
  • بی نام GB ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    64 0
    ترا به خدا این گزارش را برای دفتر احمدی نژاد هم بفرستید و بخواهید جواب دهد...! یک نسخه هم برای آقای ضرغامی و برنامه 20:30..!!تشکر از اطلاع رسانی شما سایت محترم/سپاس.
  • علی US ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    3 57
    ایشون زحمت زیاد کشیدن و کسی نمی تونه لطفشون و جبران کنه
  • ehsan US ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    36 0
    ما که سوختیم ولی نساختیم....خیلی دلم میخواد روشن فکر کنم ولی بعید میدونم درست بشه
  • بی نام IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    18 5
    گفتن و آمار گرفتن شما چه دردي رو دوا ميكنه؟؟؟ مگه امكان داره اوضاع بهتر بشه؟ كي بهتر شده؟ حالا هي آمار بگيريد و بكوبيد!
  • بی نام A1 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    59 3
    آخه من با مدرک ارشد بیکار چطوری زن بگیرم ؟ محمود مچکریم
  • بی نام A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    131 1
    من موندم چرا مردم ککشون نمیگزه. اخه مردم عزیز و دوست داشتنی شما نگران اینده فرزندانتون نیستید تا کی گرونی تا کی بدبختی اخه یه جوان چطوری تشکیل زندگی بده. من تو کار داروخانه ام اگه قیمت های دارو رو براتون بگم حاضرید دور از جون دور از جون در جا تلف بشید نیازمند دارو و دکتر نشید.
    • بی نام EU ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      47 3
      من تصمیم گرفتم مریض نشم و وی تصمیمم هم مصمم هستم!
  • محمد IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    4 61
    آقا من نمیگم ایشون اینجا عملکرد خیلی درخشانی داشتن ولی سال 63-64 یه خونه خیلی عالی ویلایی کمتر از یک میلیون قیمت داشت الان شده 2میلیارد یعنی 2هزار برابر 4برابر اون مال ایشون ولی خوب بقیش رو که 500برابر هست کار قبلی هاست. یک بحث دیگه محدود بودن زمین در شهر های بزرگ از جمله تهران است . صد در صد محدودیت عرضه سبب افزایش قیمت می شود.
  • علی IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    30 4
    کشور ایران فقط شهر تهران نیست و جهان هم فقط یک کشور شیپور بدست نیست .
  • بی نام IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    32 3
    حالم از اين آمارها بهم ميخوره وقتي هيچ اثري نداره ؛ چرا نبايد يك كشور صنعتي پيشرفته رو الگوي خودمون قرار بديم و نتيجش رو ببينيم حالا چند نفر بدشون مياد خوب بياد.
  • reza IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    56 1
    درشهر اهواز بنده سال84 یک منزل ویلایی به قیمت44میلیون تومان خریدم اکنون حدود400میلیون قیمتشه این رشد بنظرشماچند درصدیه به این امارساختگی دولت نمیشه اطمینان کرد زحمت بکشید یه سربنگاه بزنید متوجه عمق فاجعه می شید با700میلیارد درامدنفتی ....
  • بی نام EU ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    44 0
    از 84 به بعد خیلی باهاله!!!!!!
  • راهیل A1 ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    37 2
    بیچاره مردم!
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    29 2
    به همین سویه قبله قسم خونه ما صدوبیست میلیون تومن ارزش نداشت اما تو این هشت سال یه ماه گذشته با 1میلیاردو دویست میلیون تومن میخواستنش که ما از ترس اینکه دیگه خونه گیرمون نیاد نفروختیم.
  • امير حسن A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    29 4
    مسكن تنها صنعتي بوده كه دولت توش به طور مستقيم درگير نبوده و وضعش شده اين اقتصاد از بيخ داغونه اگه اين پول نفت نبود و دولت هر صنتعي رو كه ميخواست با واردات بي رويه از محل ارز مرجع نابود نميكرد اين پولهايي كه بيكار مونده به جاي مسكن ميومد صرف توليد ميشد هم مسكن اينجوري نميشد هم شغل ايجاد ميشد هم چرخ اقتصاد ميچرخيد
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    56 1
    بابا معلومه تو این مملکت چی داره میگذره مردم دیگه خسته شدن.چقدر باید شرمنده زن و بچه خود بشیم
  • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    13 1
    انتطار مردم از دولت ومجلس اینه که با ایلاغ بخشنامه به مشاور املاک انها را ملزم به کاهش اجاره ورهن به نصف قیمت فعلی کنند مگر نه دفتر انها که کاهش قیمت را رعایت نمی کنند تعطیل شود تا مالکین سود جو مجبور به کاهش قیمت شوند
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    5 27
    ربطی به احمدی نژاد نداره زمان عبدالعلی زاده خاتمی اتفاق افتاد زمان روحانی هم می افته تا مثل کشورهای دیگر مسکن مازاد هر کس مشابه کالای سرمایه ای باهاش رفتار نشه و جذابیتهای فریبنده ولی هلاک کننده نهایی آن برطرف نشه همین اش و همین کاسه است همه می روند با پول مازاد خونه میخرند و می دن اجاره و فقیرها فقیرتر خانه دارها پولدارتر بنابراین تا کل جامعه به خصوص ملاکین جز و کل نخواهند از سوداگری در مسکن دست کشیده شود و مجلس با قانون زیربنایی این مشکل را جل کند همین بساط است و ناچارا افرادی که به این روند جذاب مسکن نپیوندند بازنده اند
  • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    3 10
    دولت ومجلس از قدرت خود برکنترل دلالان مسکن وبنگاه داران وسوداگران مسکن به نفع مردم نهایت استفاده را کرده وبا قانون محکم قیمت ها را کاهش دهند
  • علی IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    5 7
    نمی دمنم چرا همه به خونه گیر دادن و چیزهای دیگر را نمی بینند. 10 سال پیش نان دانه ای 50 تومان بود حالا 1000 تومان کیفیتش هم پایین آمده. خانه هم یک کالا به حساب می آید . من کاملا با بالا رفتن قیمتش و همچنین بالا رفتن اجاره بها مخالفم ولی در صورتیکه قیمت دیگر کالاها هم ثابت بماند. من آپارتمانی دارم که دو سال پیش با التماس مستاجر بهش سالی 10 میلیون کرایه دادم که میشد بالغ بر 9000 دلار امسال با کلی چون و چرا کرایه دادم 20 تومان که میشود حداکثر 6000 دلار . همین منزل را 600 میلیون میخریدند که میشد بالغ بر 600 هزار دلار حالا میخرند 1میلیلرد و 300 میلیون که مشود 375 هزار دلار . کدام بیشتر است لطفا به اصل اقتصاد بیندیشید که اینجوری آدمها را بهم انداختند و از اب گل الود ماهی میگیرند.
    • . A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      13 0
      ما اگه بخواهیم همه چیزو با دلار حساب کنیم که نمیشه مگه مردم حقوقشون با دلار محاسبه میشه؟! مردم حقوق ریالی میگیرن بعد در خرج زندگی همه چیزو باید دلاری حساب کنن!
  • علی A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    1 0
    واقعاً شماها خیلی بدید ، چشم ندارید رشد (نمودار) بقیه رو ببینید . پس دکی جون (با رمز ویرانی جهان) پیش بسوی مدیریت جهانی .
  • ستاره سهیل IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    1 0
    ای بابا..کجای کارید؟؟هیچ کس نمی تونه سر از کار این دولت ما در آره...بازم آقای احمدی نژاد..حداقل چه با نفع و چه ضرر خواست در حد توانش نفعی به ملت متوسط به پایین برسه..و در حد توانشم این کارو هم کرد..اگه بشینیم با یه سری آدمای کارشناس و فهمیده و (درستکار) تحلیل کنیم،تازه می فهمیم این حداقل کار بود که می تونس انجام بده و چقدر پیچیدس این دولت فرهیخته ایران...!!!!!!!! و این یعنی شبانه از جیب بابا پول برداشتن توسط مامان و صبح دادن اون پول به بچه با نگاه منت آمیز مادر به پدر...حالا بیا یکم از زاویه دید اون کودک بنگریم.....!!!!!!!! بازم در حد توانش تلاش کرد که حق ملت و حتی با منت بده، اما میدونس چاره ای نیست و فرصت کوتاس..اینم غنیمت بود!!!!
  • سیاوش A1 ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    2 0
    وقتی این اقا میاد برای فرار از مشکلاتش یک شبه ارزش پول ملی را به یک سوم کاهش میده حال و روز مردم معلومه که چی میشه