۰ نفر
۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۱

کلینت ایستوود را حتما همه شما می شناسید. قدیمی ترها با فیلم های موسوم به وسترن می شناسندش. در نقش کابوی جوانِ خونسردی که با سیگار برگی بر گوشه لب و خنده ای کج دخل همه آدم بدها را می آورد و سرعتش در هفت تیرکشی و دقتش در تیراندازی بزرگ ترین امتیازش بود.

 

کلینت ایستوود را حتما همه شما می شناسید. قدیمی ترها با فیلم های موسوم به وسترن می شناسندش. در نقش کابوی جوانِ خونسردی که با سیگار برگی بر گوشه لب و خنده ای کج دخل همه آدم بدها را می آورد و سرعتش در هفت تیرکشی و دقتش در تیراندازی بزرگ ترین امتیازش بود. جوان ترها با فیلم هایی که این پیرمرد آمریکایی در این سال ها ساخته و همه آن ها بدون استثنا بحث برانگیز بوده اند می شناسندش.آقای کلینت ایستوود تا به امروز برای صاحب این قلم قابل احترام بوده و از آن جایی که صاحب این قلم در برزخ قدیم و جدید دست و پا می زند هم روزگاران قدیم قهرمان غرب وحشی را دوست می دارد و هم پیرمرد سخت کوشی را که کهولت سن را بهانه ای برای سهل انگاری در عالم هنر قرار نداده. نقد سینمایی نمی نویسم و این را هم می دانم که جای نقد فیلم دراین جا نیست. آنچه مرا وا داشته تا این چیزها را بنویسم فیلم اخیر آقای ایستوود است. فیلمی به نام تک تیرانداز. به فیلم به معنای سینمایی اش کاری ندارم هر چند معتقدم این اثر ضعیف ترین اثر سینمایی استاد محسوب می شود و حتی از نابخشوده که نخستین تجربه فیلم سازی ایشان است نازل تر است اما همان طور که گفتم بحث بر سر ضعف و قوت این اثر نیست. آنچه اهمیت دارد نگاه آقای ایستوود است که به شدت خطرناک و قابل تامل است.

فیلم داستان یک تک تیرانداز آمریکایی را روایت می کند. تک تیراندازی که ظاهرا در عالم واقع نیز وجود داشته و در عراق قریب به دویست نفر را با مهارتی که در تیراندازی داشته به قتل رسانده. یعنی با هر تیر یک نفر را خلاص کرده به عبارتی با دویست گلوله دویست انسان را به قتل رسانده. از کودک شش هفت ساله تا زن و پیرمرد و نظامی و غیر نظامی را. نکته جالب توجه این که آقای تک تیرانداز قهرمان فیلم است یعنی حتی یک لحظه شما در پاکی و شرافت و نجابت این مرد تردید نمی کنید. یعنی آقای کارگردان تردید نمی کند. تک تیرانداز مثل همه قهرمان های آمریکایی بی عیب و نقص است. اهل خانواده و خوش قد وبالا و میهن پرست و شریف. کودکی را هم که می کشد یک کودک معمولی نیست یک تروریست است. تروریستی شش ساله که می خواهد نارنجک به طرف تانک ها و ارتش تا دندان مسلح و مجهز به تن پوش ضدگلوله پرتاب کند.اصلا آقای تک تیرانداز جز به سمت تروریست ها شلیک نمی کند. مطمئن می شود طرف تروریست است و بعد ماشه را فشار می دهد. طرف مقابل یا تروریستند یا وحشی.این وحشی را هم من نمی گویم لقبی است که قهرمان فیلم به عرب ها می دهد. وقتی حکم به وحشی بودن یک قوم دادی در واقع حکم به کشتن و نابودی آن ها دادی. اگر این حرف را یک سیاستمدار آمریکایی می زد جای تعجب نداشت. همه قدرت های بزرگ نیاز به دشمن سازی دارند.روزی این دشمن چپ ها بودند و حالا جایشان را داده اند به بنیادگراها. فردا هم یک بامبول دیگر از آستین درمی آورند تا بتوانند به این بهانه بچاپند و کارخانه های اسلحه سازی را رونق ببخشند و قیمت نفت را بالا و پایین ببرند و دیگر حرمله بازی هایی که از اقتضائات قدرت و سیاست در دنیای امروز است. من این ها را می فهمم و بر هیچ سیاستمداری خرده نخواهم گرفت چه آن سیاستمدار دموکرات باشد چه جمهوری خواه.

سیاست پیشه مردم از آن جایی که به هیچ چیز دیگری جز تنازع برای بقا نمی اندیشند و منافع حزبی و فردی را بر هر چیز دیگری ترجیح می دهند می توانند از این حرف ها بزنند و ما هم بگوییم برآنان حرجی نیست اما هنرمند چه؟ هنرمند هم می تواند بگوید من پادوی اهل سیاستم و هرچه سیاستمداران بگویند را مو به مو بر پرده سینما و یا بر کاغذ نقش می زنم؟ آن هم هنرمندی در حد و اندازه های کلینت ایستوود؟اگر جهان به چنین جایی رسیده باشد که دیگر به هنرمندانش هم نتوان چشم امیدی داشت باید سرمان را بی تعارف بگذاریم زمین و بمیریم. تک تیرانداز یک فیلم کاملا تبلیغاتی و شعاری است. یک فیلم که در بحبوحه جنگ ساخته می شود آن هم برای تشجیع جنگجویان. فیلمی که خودی ها تماما فرشته سیرتند و طرف مقابل سراسر دیو و دد. فیلمی که هیچ لحظه ای برای تامل و درنگ و به فکر فرورفتن ندارد. ساختن این فیلم آن هم در حالی که چندسالی است آمریکا نیروهایش را از عراق بیرون کشیده آن هم توسط هنرمندی در حد و اندازه کلینت ایستوود ترسناک است.این فیلم فقط یک فیلم نیست یک زنگ خطر است یک هشدار است.داعش از دل چنین تفکری بیرون می آید. تفکری خود بنیاد که خود را متر و معیار حقیقت می داند. چه فرق می کند این تئوری توسط آدم های ریشوی بدترکیب بدلهجه ترویج شود یا توسط آدم های خوش تیپ و خوش لباس و جنتلمن. سرچشمه هر دو نگرش زهرآگین است. این که بعضی از اهل نظر می گویند بنیادگرایی از دل دنیای مدرن بیرون آمده و بنیادگرایی هم نوعی نیست انگاری است بی وجه نیست. تک تیرانداز گواهی است براین مدعا.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398981

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    43 23
    من خودم عاشق فیلم های وسترنش بودم ولی این فیلمش واقعا فاجعه ست. دقیقا مثل فیلم 300 و آرگو . یه طرف با ظاهر انسان ولی 100 درصد سیاه و پست و غیر انسان ، یه طرف ظاهرا انسان معمولی همراه با نقص ولی در واقع خوبی و حق و سفید مطلق در درون و نهایت کار.
  • میثم A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    73 41
    جوری حرف میزنید انگار همه ی غربی ها از سیاست مدار و فیلمساز و هنرپیشه و زن و پیرمردو بچه هفت ساله ی غربی در پیدایش داعش و این کشت و کشتارها دخیل بودند بجز خود عربها و اینوری ها خلاصه اینکه بجای فرافکنی و متهم کردن این و اون کمی هم به رفتار مسئولین قبلی و فعلی حاکمان همین کشورهای درگیر جنگ عراق و سوریه فکر کنید میفهمید داعش از کجا در اومد
    • هادی A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
      15 7
      اصلا فهمیدی نویسنده ی مقاله چی گفت؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    50 13
    عیبی نداره. ما خودمون هم از اینجور فیلمها زیاد ساخته ایم. البته من این فیلمش رو ندیده ام.
  • احمد IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    55 52
    زیبا و منصفانه و درست نوشتید..... متشکرم
  • محمدعلی RO ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    89 35
    عالی بود مثل همیشه. کلینت ایستوود متاسفانه شده تریبون جمهوری خواهان تندرو.
    • اریانا IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
      33 12
      اقای موسوی ضمن خسته نباشید باید توجه داشته باشید که ماهیت فیلمسازی کلینت ایستوود همیشه اینطور بوده . حالا یک وقت سرخ پوست وسفید پوست و یک وقت کابوی و راهزن .اما نکنه در این است که هرجا مطبوعات ازاد ونقدهای بدون واهمه باشد تقابل دیدگاهها مزیت میباشد. بدتر از ابراز یک دیدگاه رادیکال نبودن اجازه نقد منصفانه میباشد. بهتر است بدون عینک توهم توطئه به هنر نگاه کنیم. کارنامه اقای ایستوود نشان میدهد که ایشان هنرمند مواجب بگیر نیست.
  • قم A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    هر موقع توی ایران خودمون تونستیم یه فیلم بی طرفانه بسازیم از اونا هم همین توقع رو داشته باش.
  • کلینت استوود IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    27 22
    جناب موسوی از اینکه قلم مبارک را در نقد حقیر زحمت دادید و این ضعیف را که به گواهی قاطبه ی اهل فن و فهم، فیلمساز متوسطی بیش نیستم لقب استادی بخشیدید بی نهایت سپاسگزارم. چشم. در فیلم های بعدی جبران خواهم کرد. منتها انتخابات ایالتی نزدیک است و می دانید که حقیر همیشه جمهوریخواه بوده و لاجرم باید حرکتی زد و برکتی یافت. علی هذا خواهشمند است قصور دعاگو را بر طاق نسیان گذاشته و غمض عین فرمایید. اگر این طرف ها تشریف آوردید حتمن بنده منزل در خدمت باشیم. آدرس بنده این است: امریکا. نیویورک. فیلا دلیفیا.
  • هادی A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    7 15
    احسنت؛ لذت بردم استاد. ارادتمند قدیم شما، هادی.
  • فرنوش A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    4 30
    هزارتا لایک به دوست قمی
  • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    17 1
    تا فیلمُ ندیدم نظر نمیدم...
  • كشاورزي A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    62 9
    پس من تا حالا اشتباه ميكردم. قلاده هاي طلا و پايان نامه رو هم ايستوود ساخته، مگه نه؟
  • محمد RO ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    6 11
    جداً زیبا بود هرچند باید ریشه تمام این تفکرات را در سیاست ورزی های صاحبان نظام سرمایه داری جست
  • دانیال A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    25 9
    حتی نازل تر از نابخشوده اون فیلم اسکار گرفت حاجی
  • حبیب زده A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    4 12
    راستش این حرف ها از چن شب پیش که فیلمو دیدم رو دلم مونده بود..از زاویه ی درستی به موضوع نگاه کردین و حرف هاتون کاملا صادقانه ست..می شه برای این فیلم یه پرونده درست کرد تو کتاب هفته .....راستی ممنون از کتاب هفته هر چن مصا حبه تون با کیمیایی چنگی به دل نمی زد
  • بی نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    17 12
    جناب آقای موسوی.. در کشور خودمون هم هستند کسانیکه در مورد مثلا دفاع مقدس فیلم می سازند . آیا باید گفت که اینه هم سیاست زده هستند ؟البته در کاراشون هم میشه رد پای سیاست رو هم دید ولی این کار به اقتضای شرایط و فضائیه که در اون فیلماشون رو می سازند . آقای کلینت ایستوود هم همینطور. می خوام بگم که با همون منطقی که شما با استدلال از اون کلینت ایستوود رو متهم به سیاست زدگی می کنید میشه خیلی هز هنر پیشه ها و فیلم سازای خودمون رو هم سیاست زده نامید.حتی مواضعی که گرفته میشه هم سیاست زده هست در کشورمون . نمونش واکنش و عکس العمل برخی مسئولین به انتخاب فیلم جدایی نادر از سیمین و ... . به نظر من واکنش جنابعالی هم دست کمی از افراد سیاست زده نداشت.
  • سجاد A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    16 8
    من فیلمو دیدم . فیلم متوسط رو به بالا بود. امیدوارم صرفا به خاطر موضوع فیلم بهش اسکار ندن اون تیکه که داشت کشتن زن و بچه ها رو توجیه میکرد خیلی حرصمو در آورد تو کتاب خاطرات اون تک تیر اندازه در مورد کشتن بچه ها چیزی نیومده بود و ایستوود کاملا با قصد و غرض اون تیکه رو اضافه کرد که بگه بچه های اینا هم برای ما خطر ناکن و باید کشته بشن در کل دوست نداشتم کلینت ایستوود این فیلمو بسازه به هر حال آمریکایین دیگه نمیشه بهشون خرده گرفت که از سیاستهای دولتشون حمایت نکنن
  • علی IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    17 6
    اطلاعات سینمایی تان کم است آقای موسوی: نابخشوده اولین تجربه فیلمسازی ایستوود نیست. قبلش کلی فیلم دیگر هم ساخته است.
  • بیکار A1 ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    8 6
    ایستوود نه تنها یک راستگرای افراطی است بلکه در مورد ایران بخصوص بارها و بارها اظهار نظر کرده و فقط نگفته باید بمباران اتمی اش کرد، بغیر از اون هرچی که دلتون بخواهد گفته. ضمنا جهت اطلاع عرض شود که ایشان هم چنین دو سال هم شهردار شهر کارمل در کالیفرنیا شد چون شهردار قبلی به رستورانش اجازه خاصی را که او می خواست نداده بود.
  • بی نام A1 ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    4 10
    همه قدرت های بزرگ نیاز به دشمن سازی دارند.روزی این دشمن چپ ها بودند و حالا جایشان را داده اند به بنیادگراها. فردا هم یک بامبول دیگر از آستین درمی آورند تا بتوانند به این بهانه بچاپند و کارخانه های اسلحه سازی را رونق ببخشند و قیمت نفت را بالا و پایین ببرند و دیگر حرمله بازی هایی که از اقتضائات قدرت و سیاست در دنیای امروز است. من این ها را می فهمم و بر هیچ سیاستمداری خرده نخواهم گرفت چه آن سیاستمدار دموکرات باشد چه جمهوری خواه. فقط قدرت های بزرگ نیاز به دشمن سازی دارند . یک کم فکر کن و زیاد راه دور نرو . مثلا تو نویسنده متعهدی
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    16 6
    آقای موسوی لطف کنید متن تان را ادبی تر بنویسید. یا کاملا به سبک محاوره ای یا کاملا کتابی. مثلا "به قتل رسانده." زیاد جالب نیست.
  • رضا IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    12 6
    با توجه به کارهای قبلی نویسنده، مقایسه ایستوود با داعش کمی سوال برانگیزه. البته این فیلم باعث قضاوت یک طرفه بعضی مخاطبان میشود ولی انعکاس قوی وضعیت جنگی که در آن یک سرباز آمریکایی فرصت فکر کردن به خوب و بد را ندارد را نادیده گرفتید.
  • رامین A1 ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    24 4
    کی هستی شما که بخواید در مورد کلینت ایستوود بزرگ نظر بدین
  • علی خلیلی A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    2 1
    باهر نگرشی نسبت به فیلم " تک تیرانداز" تمامی جوانب مثبت ساخته شده . داستان فیلم یک داستان تخیلی زاده تخیل کلینت ایستوودنیست واگر تحقیق کنید با یک سرچ ساده درگوگل خواهید دانست که دراتفاقات داستان واقعی این فیلم هیچ دخل وتصرفی نشده. بهرحال گریزی از واقعیت نیست