مهر نوشت:

کارگردان مناظره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی که از ساختار برنامه ناراحتند دوست داشتند مسابقه مشت‌زنی ببینند، تأکید کرد مناظره امکان مقایسه همزمان هر هشت نامزد را برای مخاطبان فراهم کرد.

حسین فردرو مشاور هنری و کارگردان مناظره‌های یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره برنامه شب گذشته 10 خرداد گفت: «همانطور که مجری اعلام کرد طراحی این برنامه بسیار زمان‌بر بوده و مسئولان سازمان صدا و سیما، کارشناسان حیطه روابط عمومی، روابط جمعی، برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگانی که بحث ساختار را می‌شناسند فکر کردند و با نظر مستقیم رییس سازمان مناظره را طراحی کردند.»

صدا‌و‌سیما انواع و اقسام برنامه‌ها را برای نامزدها تولید کرد
او که امور کارگردانی اعم از نور، صدا، دکوپاژ و... را به همراه عیسی بلوکات در این برنامه برعهده داشت،‌ ادامه داد: «برخی قالب مسابقه را به این برنامه نسبت داده‌اند اما این هم باعث نمی‌شود از ارزش کار کم شود. صدا و سیما انواع و اقسام برنامه‌های مختلف را در ساختارهای گوناگون برای نامزدها تولید کرد. مثلا برنامه‌های گفتگومحور یا مصاحبه و حتی سخنرانی که از آن به عنوان برنامه تک شخصیت یاد می‌کنند داشتیم که نامزدها مقابل دوربین برنامه‌هایشان را می‌گفتند.»

این برنامه‌ساز یادآور شد: «من در سمتی نیستم که بخواهم در خصوص مسائل سازمان از جانب سازمان اظهارنظر کنم. من هم یکی از عوامل هنری و تولیدی در این سازمان هستم اما دلم می‌سوزد که این برنامه آن‌قدر مظلوم واقع شد، در حالی که درباره آن فکر شده و تقلیدی نیست. در حالی که می‌توانستیم از نمونه‌های خارجی تقلید کنیم و کاری را بدون تفکر انجام دهیم اما روی این کار فکر شده و تاثیر خود را هم دارد.»

او تأکید کرد: «اینکه می‌گویند برنامه قالب مسابقه داشته، فی نفسه حرف بدی نیست اما اکثر کسانی که ناراحتند دوست داشتند مسابقه مشت زنی ببینند! روح دوربین این است که شخصیت افراد را رو می‌کند. من نقشی در تنظیم برنامه نداشتم و در امور ارائه برنامه طرف مشورت و همکاری بودم. اما تصور می‌کنم اینکه مردم را چهار ساعت پای برنامه‌ای بنشانی خیلی سخت است. مخاطبان تا انتها برنامه را دیدند و برایشان خسته‌کننده نبود. شخصیت‌ها نیز پر و خالی بودن خود را خوب ارائه دادند و مردم می‌توانستند آن‌ها را روانشناسی کنند.»

مردم امکان نتیجه‌گیری داشتند
فردرو با بیان اینکه حتی با نگرش یک عکس نیز دغدغه نامزدها مشخص می‌شود، تصریح کرد: «مثلا دیدید درباره یکی از عکس‌ها دیدگاه فردی به گردشگری معطوف می‌شد و دیگری دغدغه معدن را داشت. مردم از همین موارد می‌توانند نتیجه گیری داشته باشند. فکر می‌کنم کمتر کسی باشد که پای این برنامه نشسته باشد و بگوید نتوانستم بفهمم کاندیدای مورد علاقه‌ام چه نگرشی دارد. مناظره آبروی صدا‌و‌سیما و مردم است و نورپردازی، دکور و تصویربرداری خوب آبروی ما در سراسر دنیا است. کافی بود یک اشکال کوچک فنی پیش می‌آمد. تنها ضعف کوچکی در صدابرداری بود که به علت جمعیت زیاد و میکروفن‌های بسیار ایجاد شده بود. به ویژه که برخی از افراد بدون برنامه صحبت می‌کردند و همه اهالی فن می‌دانند چندین میکروفن را در یک برنامه نمی‌شود باز گذاشت. ما حتی سیستمی تعبیه کرده بودیم که در صورت حرکت سر نامزد به سمت چپ و راست، پخش صدا دچار مشکل نشود. با این حال قطعا با این تجربه، در مناظره‌های بعدی نیروها مسلط‌تر خواهند بود.»

او اذعان کرد: «صدا‌و‌سیما قطعا به خواسته‌های مردم توجه می‌کند اما هدف خود را نیز فراموش نخواهد کرد. رسانه ملی نمی‌خواهد تشنج را در جامعه زیاد کند. هدف این برنامه کاراکترشناسی بود. اتفاقا درباره کسانی که معترض شدند واقعیت برای مردم روشن شد. من سیاسی نیستم و برای همه مردم ارزش قائلم. از طرفی عادت کردم اظهار نظر شخصی نکنم با این حال برای مثال می‌گویم دید من نسبت به آقای عارف، یا آقای رضایی و آقای قالیباف تغییر کرد. هیچکس درباره آنها حرف نزد بلکه خودشان حرف زدند و مردم از همین حرف‌ها می‌توانند نتیجه بگیرند.»

کم لطفی است مناظره را بکوبیم
این تهیه‌کننده تصریح کرد: «اگر کسی بگوید برنامه روی من تاثیر نداشت آن وقت می‌فهمیم کارمان بد بوده است. برخی گفتند برنامه سرگرم کننده است. من این را هم برای صدا و سیما هنر می‌دانم. در ارکان صدا‌و‌سیما سه هدف بزرگ وجود دارد؛ اول تفریح و سرگرمی، دوم اطلاعات، خبر و آموزش و سوم ارشاد و تربیت. به نظرم یک کم لطفی است ما بخواهیم برنامه‌ای که می‌تواند تاثیر خود را بگذارد بکوبیم. چرا که خستگی را بر تن دست اندرکارانی که می‌خواهند خدمت کنند باقی می‌گذاریم.»

دارنده جایزه ساخت بهترین دکور در جشنواره جام جم، ادامه داد: «مسئولان صدا‌و‌سیما نظر مستقیمی روی این برنامه داشتند. من کارمند رسمی سازمان نیستم که بخواهم از آن تعریف و تمجید کنم، اما دلسوزانه به همه منتقدان این برنامه می‌گویم آرامش دادن به جامعه چقدر هنر است. کارشناسان و متخصصان 60 سناریو تلویزیونی را زیر نظر ریاست سازمان بررسی کردند. این برنامه حاصل یک حرکت فردی نبوده بلکه نظر کلیه کسانی است که رسمیت دارند؛ مثل شورای تبلیغات کشور، شورای سیاست گذاری و بخش‌های نظارتی سازمان. حتی برای یک قرعه کشی ساده که کدام کاندیدا روی کدام صندلی بنشیند، با حضور شورای تبلیغات و قوه قضاییه و نمایندگان کاندیداها این کار را ان. این برنامه کلیت سازمان را به تحرک درآورد. تمام آنهایی که با دلیل ساختار مسابقه‌ای برنامه را نقد می‌کنند اتفاقا مسابقه دوست دارند اما از نوع مشت‌زنی!»

پرسش‌ها مفید، قالب خوب و ریتم تند بود
فردرو اظهار کرد: «امنیت کشور و دریافت واقعیت‌ها بود که اهمیت داشت. من نماینده کسی نیستم و شخصا فکر می‌کنم سئوالات مفید بود، برنامه قالب خوبی داشت، ریتم تند بود و نوع آوری‌های لازم هم اعمال شده بود. در واقع ما شاهد اولین تجربه در این نوع ساختار بودیم که می‌تواند در تلویزیون ادامه پیدا کند. زیر نظر کارشناسان مختلف بود که برنامه هشت نفره برگزار شد و آن‌ها به نتیجه‌ای بهتر از این نرسیدند. روحیه صبر در حرف‌ها و نقطه نظراتی که توسط کاندیداها ارائه می‌شد باید توسط مردم داوری شود.»

این برنامه‌ساز با بیان اینکه گرچه روش تهاجمی همه جای دنیا طرفدار دارد اما خطرناک است، یادآور شد: «عده‌ای هستند که می‌خواهند از ما آتو بگیرند، اما تلویزیون در این برنامه سربلند بود. دیگر نمی‌شود گفت تلویزیون ما از نظر تکنیکی ضعیف است. این موضوع در تعداد دوربین‌ها یا حتی تایمرهای هوشمندی که تهیه شده بود به چشم می‌خورد. حتی اگر کسی وسط سخنرانی دیگری حرفی می‌زد تایم آن محاسبه می‌شد.»

هر هشت نامزد را رئیس جمهور می‌دانستیم
وی اجرای مرتضی حیدری را زیبا و قدرتمندانه توصیف کرد و گفت: «ما همه هشت کاندیدا را رئیس جمهور می‌دانستیم و حس می‌کردیم هشت رییس جمهور مهمانمان هستند. مجری، خوب عمل کرد تنها شاید زمانی که از سئوالات کوتاه با نام تست یاد کرد احساس خوبی در بین نامزدها ایجاد نشد. ما هم به محض اینکه فهمیدیم نامزدها با این سوالات راحت نیستند از این بخش گذشتیم. یکی از کاندیداها گفته بود تلویزیون از ترس آنکه مناظره مثل دوره قبل نشود از آن طرف بوم افتاد، در صورتی که همین کاندیدا در مناظره موفق عمل کرد. این برنامه کمک کرد که ما نامزدها را بهتر بشناسیم.»

فردرو ادامه داد: «با روشی که ما برای برنامه انتخاب کرده بودیم زمینه مقایسه‌ مناسب فراهم شده بود و مردم در لحظه می‌توانستند هشت نامزد را با یکدیگر مقایسه کنند. در حالی که اگر افراد جداگانه حرف می‌زدند هر کدام تاثیرات جداگانه‌ای داشت که با گفتگوی بعدی کمرنگ می‌شد. افراد باید خوشحال باشند که این مقایسه بدون تشنج شکل گرفته و صدا‌و‌سیما هیچ نگاه جناحی نداشته است.»

ضرغامی حتی صندلی‌ها را چک کرد
کارگردان برنامه مناظره با اشاره به پشت صحنه آن، توضیح داد: «حتی مهندس ضرغامی پیش از برنامه آمده بود، تک به تک روی صندلی‌ها می‌نشست و اندازه و شکل و راحتی کسی که می‌خواهد چهار ساعت روی آن بنشیند را بررسی می‌کرد.»

فردرو در پاسخ به اینکه آیا نظرات نامزدها و مردم در مناظره بعدی اعمال می‌شود یا خیر، تأکید کرد: «آن‌قدر این موضوع در سازمان جدی است و نظرات محترم شمرده می‌شود که همین حالا در معاونت‌های سیما، سیاسی، تحقیقات و برنامه ریزی و دیگر بخش‌های سازمان مرتب جلسه گذاشته شده و در خصوص این موضوع نقطه نظرات را ارائه می‌کنند تا بر اساس نظریات مخاطبان و صلاح مملکت بهترین تصمیم گرفته شود.»

دو دقیقه اعتراض از چهار ساعت برنامه دستمایه رسانه‌های بیگانه

او یادآور شد: «جمع اعتراض به برنامه دو دقیقه بود اما تمام رسانه‌های بیگانه به همین زمان توجه و تجلی اهدافشان را در این زمینه پیدا کردند. بهتر است به عنوان یک ایرانی به انگیزه برنامه ساز و نیازی که دارد توجه کنیم ما حتی یک هفته قبل از کار تعداد صندلی‌هایمان را نمی‌دانستیم چون هنوز نتیجه تایید صلاحیت‌ها نیامده بود.»

این کارگردان در پایان تأکید کرد: «من اطمینان دارم برنامه بعدی قوی‌تر و برنامه بعد از آن قوی‌تر خواهد شد و نقطه نظرات اکثریت جامعه در آن بررسی می‌شود. برخی خواسته بودند ارتباط نامزدها بیشتر شده و فرصتی برای طرح مستقیم نقطه نظراتشان به آنها داده شود. مطمئن باشید این اتفاق رخ می‌دهد. مثلا طراحی این دکور می‌تواند تغییر پیدا کند و گرد شود. با این حال باز هم می‌گویم هدف این برنامه مقایسه بوده است، عریان سازی در تلویزیون یک اصل است و ما از طریق این مناظره می‌توانستیم بفهمیم چه کسی صبورتر است،‌ چه کسی تحلیل‌های بهتری ارائه می‌دهد و...»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    151 0
    جالبه !! ایشون کارگردان مسابقه های شبکه 3 هستن ! مثل "کلید" ، "صد نفر" ، "سیمرغ" ، ... معلومه نتیجه اش همین میشه که دیروز دیدیم !
    • رضا A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
      80 0
      دقيقا حرف من هم همينه. كسي كه كارگردان مسابقه باشه بهتر از اين هم مناظره اش درنمياد. اميدي به اصلاح ساختار ندارم .
    • ز A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
      21 5
      اشتباهی به جای مثبت منفی دادم. برادر یا خواهر جان، تنهایی تصمیم نگرفته که آخه.
  • رسانه غیر ملی A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    43 0
    آقای محترم کسی امسابقه مشت زنی نخواس ولی لالایی کودکانم خواست ما نبود. انقدر بی محتوایی هم نوبر بود.البته اشتباه از ما بود که انتظار بی جا از شما داشتیم.تنها فکر شما از اجرای این برنامه عدم رخ دادن اتفاقاتی مثل 88 بود بدون اینکه هیچ منطق دیگه پشتش باشه.
  • بی نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    58 0
    اگه واقعا به نظرات مردم احترام ميذاريد براي مناظره بعدي درخواست ميكنيم عموپوررنگ با خاله شادونه مجري بشن !!
  • حسین IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    46 0
    شما که دوست داشتی مسابقه هفته ببینیم آقای نابغه !
  • علیرضا IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    50 1
    آقا ما قبول میکنیم این شیوه کارشناسی شده اس اما مردم این شیوه رو دوس ندارن حالا این شمایید که باید در دو مناظره بعدی نشون بدید تا چه حد نظر مردم براتون مهمه
  • وحید IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    62 0
    هیچکس نمیاد بگه ماست در خونمون ترشه.اصلا مناظره خوب نبود
  • محمد A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    67 0
    یک نگاهی هم به نظر کاربرا تو سایتای مختلف بندازید بد نیس.عیار کار خودتونو از نگاه مخاطب میفهمید.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    73 0
    تا دیروز ۲۰ سناریو بود حالا شد ۶۰ تا ای خدااا
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    80 1
    فقط جای مرحوم نوذری خالی بود
  • esteghlali IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    84 1
    آقا جون شما اول یه وقتی بزار لغتنامه دهخدا رو ببین اصلا مناظره معنیش چیه!
  • حمیدرضا IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    49 0
    ایشون نامزد مورد نظرشون رو قبلا شناخته بودند احتمالا. تو این مناظره که البته از نظر فنی که تخصص ایشون هست مشکل خاصی وجود نداشت، اما از نظر محتوا، مشکل زیاد بود. حتی از نظر اجرای مجری محترم که سوال دوم رو از آقای غرضی نپرسید و داشت فراموش می کرد از آقای قالیباف سوال سوم رو بپرسه. قسمت اول مناظره خسته کننده بود که البته روحیه کاندیدا ها در اون موثر بود. واقعا بهتر بود که در مورد قالب قسمت دوم از قبل با کاندیدا ها هماهنگی به عمل میومد تا تفاوت انتخاب با اولویت بندی براشون مشخص بشه. قسمت عکس هم سطحی بود و در شان نامزد ها نبود. کارگردان مناظره با توجه به اینکه در مناظره اول نسبت به کاندیدا ها، دید پیدا کرده اند، نمی توانند در مناظره بعدی واجد صلاحیت و بی طرفی باشند...
  • بی نام FR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    76 2
    یادمه دهه 60 که مسابقه زیاد پخش می شد اسم ایشون همیشه در تیتراژآخر برنامه بود......پیشنهاد می کنم تهیه مناظره بعدی رو به بیژن بیرنگ بسپرید ....ایشون همه در تهیه برنامه های جذاب متخصص هستن!
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    98 4
    این شما هستید که برای رسانه های بیگانه خوراک تامین میکنید لابد بعدا هم طی مراسمی از دست اندر کاران این برنامه تقدیر به عمل خواهد امد بالخصوص گریمورها
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    68 2
    مشکل از ایشون نیست مشکل از طراحان و سفارش دهندگان برنامه است. شان رییس جمهور یک مملکت و رجل سیاسی که فقها و حقوندانان مبرز اونها رو احراز صلاحیت کرده اند بیش از برخوردهای آقای حیدری و طراحان برنامه است. ایشون مدام صحبت از این می کردند که ما سوالهایی رو طراحی کرده ایم. سوال اینجاست مناظره با مصاحبه فرق دارد. در مصاحبه شما می توانید بگویید ما سوال طرح کرده ایم و به نمایندگی از رسانه خودمان و مخاطبانمان می پرسیم. در ادامه هم ایشان قاطعانه می گویند که سوالها اشکالی نداشته.
  • ز A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    17 0
    :@ :@ ببخشید. منظورم این بود که اشتباهی به جای منفی، مثبت دادم. نه برعکس. اشتبا شد.
    • محمد حسین IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
      59 3
      دیکه کار به جایی رسیده که کارگردان مناظره بیاید در مورد شخصیت کاندیداها اظهار نظر کند اقای فردرو بهتره شما کیفیت برنامه سازی خودتون را که مسابقه های غیر جذابی است که از شبکه 3 پخش میشه بالا ببرید ودر امور سیاسی اظهار نظر نفرمایید
  • 12 IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    89 5
    ریتمش تند بود؟!!!!!!!!!! کدوم تندی؟!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    78 2
    تعریف عروس کی کنه؟؟؟مادر عروس . ضرب المثل خراسانی.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    79 3
    آقا من نمیدونم این چه حرفی هر کی از راه میرسه خرابکاری میکنه میگه تقلید بده می خواستم تقلید نکنم! برادر من شما میایی ماشین بسازی فرمون ماشین پشت به جاده میزاری که یک وقت تقلید نکرده باشی؟!!
  • مسعود IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    68 2
    به نظر بنده اصلا به مناظره ریاست جمهوری شباهت نداشت،بیشتر شبیه یک مسابقه تلویزیونی بود من فکر میکنم بهتر بود یک موضوع مهم روز مطرح می شد وکاندیداها یکی یکی نظرشان را میگفتند بعد فضا برای نقد وبررسی آن موضوع توسط کاندیداها ایجاد میشد مردم بهتر میفهمند که کی بیشتر سکوت کرده و یا کی بیشتر حرف غیر کارشناسی وغیر عقلانی گفته ونیز صحبتهای کدام کاندیدا کارشناسی وشدنی تر است.شاید این شبهه ایجاد شود که تعدادکاندیداها زیاداست واین عملا شدنی نیست. این هم راهکار دارد، بهتر بود در دو گروه به قید قرعه ودر دو روز وهر روز چهار ساعت مناظره برگزار مشد وبدین صورت مردم بهترین کاندیدا را از بین دو مناظره انتخاب می کردند.
    • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
      8 1
      و مجری مناظره،آقای صحت که برنامه نگاه یک را اجرا میکرد،باشد
  • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    89 3
    به شعور ملت ايران توهين كردن و حالا افتخار ميكنن ..!! چه دفاع تمام قدي!! همه جامعه و همه اقشار انتقاد دارن به اين برنامه ..! ميگه فقط برخي ...بالاي 90 درصد مردم سرخورده شدن اقاي محترم
  • کاظم IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    102 3
    آقای فرد رو بهترین گزینه برای ساخت سریال های طنز 90 قسمتی هستند شروع کنید استاد ما مردم ایران حمایتتون میکنیم
  • رضا IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    72 3
    آخه مچاله کردن فکر و اندیشه کاندیدا ها در سلول زمان و گرفتن فرصت برای اندیشیدن هم برای مخاطب هم کاندیدا ها یک رفوزگی کامل در کارنامه کارگردان این برنامه بود.آقای محترم این فرصتی بود برای ارتباط انسانی بین مردم و کاندیداها اما شما با توسل به یک ساختار رسانه ای غیر انسانی و مصرفی همه را تحقیر کردید.مناظره شبیه شوهای تلویزیون های امریکایی شده یود!
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    24 2
    از اینکه یه برنامه طنز 4 ساعته با کلی پیامک بعدش درست کردی ممنونم خیلی وقت بود نخندیده بودم
    • بی نام EU ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
      3 1
      خیلی متاسفم برای شما که همه چیز رابرای خنده ات میخواهی
  • شروین IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    27 2
    به نظرم خوب بود فقط باید یه دکمه میدادن به هر نامزد هرکی جواب سوالو میدونست زودتر زنگ میزد بعد اسمشونو هم نباید صدا میکردن بنظرم بهتر بود میگفتن آقای شماره یک آقای شماره دو اینطوری اینطوری رقابت به وجود میومد بهتر بود خانواده های کاندیداها هم اونجا حضور میداشتن و تشویقشون میکردن :دی
  • بی نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    30 1
    ایشون به خوبی دیگاه صدا و سیما را نشان دادند. نشر مردم هیچ است هیچ.
  • بی نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    17 2
    1- اساسا اینکه مشاور و ظاهرا طراحی اصلی برنامه را به آقای فردرو داده اند؛ نگاه سازمان را به چنین برنامه ای نشان میدهد. ایشان تهیه کننده برنامه هایی مثل مسابقه کلید، مسابقه برای هم، مسابقه ستاره ها، مسابقه 303، مسابقه 12+1، مسابقه 101 بوده است. نگاه چنین تهیه کننده ای به مناظره چه خواهدبود؟ همین که توضیح داده است. 2- مناظره از باب مفاعله و به معنای تبادل نظر و دیدگاه است. مناظره منهای گفتگوی رودررو و جدل معنی ندارد. سازمان صدا و سیما اما از ترس تکرار ان چه در سال 88 رخ داد همه ما را مسخره کرد. 3- آن چه در سال 88 رخ داد رویه افراطی برنامه مناظره نبود که حالا این شکل برنامه سازی تفریطی باشد. آن مناظره ها واقعا مناظره بود و فقط یکی از طرف های مناظره ناجوانمردانه برخورد کرد و دیدیم ان چه را که دیدیم. 4- پرسشهایی که در برنامه به شکل تصویری و یا تستی مطرح شد؛ حتی اگر مطابق با شان کاندیدا ها باشد (که البته کدام شان؛ و بهترین نتیجه این برنامه تابوشکنی از چنین شان نداشته است) جایش در مناظره نبود و میشدکه به برنامه های انفرادی برود. 5- مظفرالدین شاه سخن حکیمانه ای دارد: همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید.
  • بی نام EU ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    21 16
    چرا بعضی از نامزدهای ریاست جمهوری ناراحت اند؟ مگر نه اینکه هر دکتر و مهندسی که بخواهد در یکی از سازمان هایی که این آقایون هستند بروند باید گزینش خیلی سخت تر از این را پاسخ دهد و سوالات بیشتری راهم پاسخ دهد حالا چرا نوبت به خودشان که رسید اینکار ها را می کنند؟
    • Ali EU ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
      4 1
      اون گزينش هارو تو برنامه زنده تلوزيوني كه اسمش هم مناظره انتخاباتيه كه نميگيرن . شورا نگهبان اين افراد رو يه بار تاييد كرده حالا بايد بيان مرتضي حيدري هم گزينششون كنه؟!  
  • بی نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    37 5
    مناظره بيشتر به مسابقه بيست سوالي شبيهبود - واقعا اين سطح از برنامه توهين به شعور نامزدهاو مردم بود
    • بی نام EU ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
      2 10
      نظرات کارگردان محترم در تایید برنامه راقبول ندارم من هم جزئ معترضین هستم اما هموطن عزیز موضوع اینقدر هم که شما بزرگ میکنید نیست چرا سریع شخصیت وشعور خود ودیگر هموطنان رابااجرای بد یک برنامه توهین باران شده احساس میکنی بالاخره همه برنامها که اینطور نبوده
  • احسان A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    36 3
    آقا اصلا همه اشتباه میکنن فقط شما درست میگی.خوبه؟
  • ali kobraei IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    40 4
    اصلا این آقا کبه که بخواد برا مردم تعیین نکلیف بکنه .وقتی این همه میگن خوب نبود پس دیگه مقاوت کردن نداره در برابر مردم
  • بی نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    45 2
    حیف که مرحوم منوچهر نوذری نیستند
  • علیرضا IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    36 3
    این آقا می گه یا اکشن می سازم یا کمدی طریق سومی هم بلد نیست
  • فرهاد IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    41 5
    وقتی هیچ نظارتی بر صداو سیما نباشه این میشه که کارگردان محترم نظر خودشو نظر اکثریت مخاطبین میدونه من که از هرکدوم از مهندسین هم شغلمون سوال کردم یا ندیدن یا نصف کاره ول کردن مناظره رو در ضمن وقتی قراره نتیجه ساعتها کار کارشناشی شده این سوالات بشه که همه کاندیداها بدون استثنا چندتاشو غلط میدونستن یا کارشناسای ما خیلی شوتند یا کاندیداهای ما غیر علمی هستند یا صدا و سیما از خودش سوالا رو درآورده و به عنوان کار کارشناسی به خورد مردم میده
  • بی نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    70 4
    احتمالا ایشان به این برنامه خیلی هم افتخار میکند و آنرا در لیست کارهای موفق خود برای ارتقای شغلی هم ارائه خواهد کرد واقعا متاسفم برای این کشور که نقش مردم حتی در برنامه های ساده تلویزیونی هم نادیده گرفته شده است
    • بی نام A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
      8 1
      اگر سوابق آقای فردرو رو نگاه کنین بیشتر تو کار ساخت مسابقه های تلویزیونی بوده پس نباید انتظار داشت که مناظره بهتر از این بشه
    • بی نام A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
      20 1
      اگر سوابق آقای فردرو رو نگاه کنین بیشتر تو کار ساخت مسابقه های تلویزیونی بوده پس نباید انتظار داشت که مناظره بهتر از این بشه
  • نوشين IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    12 1
    جناب كارگردان مناظره يني كانديدا نظرمو برنامه شوميگه طرف مقابل برنامه هاي شو به چالش ميكشه.سوتي هاي احتماليشو بهش ميگه.و بالعكس.تا كسي كه برنامه رو نگاه ميكنه به يه داوري درست درباره كانديداها برنامه ها و شخصيتشون به دست بياره. همين پارسال مناظره هاي امريكا رو ميديدي ميفهميدي مناظره يني چي. براي اين صداسيما بينهايت متاسفم
  • واقعا که! IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    29 1
    وقتی از یک کارگردان برنامه های سرگرمی نازل تلویزیون میخوان که بیاد و کارگردان یک برنامه مهم سیاسی/اجتماعی/اقتصادی یک مملکت بشه، دیگه چه انتظاری میشه داشت؟! البته باید حساب اون بابایی رو رسید که یه چنین آدمی رو واسه یه چنین برنامه ای انتخاب کرده! http://www.tv3.ir/index.php/vijhebarnameha/103-noruz/vije/261-kelid
  • بی نام A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    30 1
    جالب است که در مورد نمایش مضحک شبکه یک سیما نظرات به شکل تقریبا یک دستی در باره احمقانه بودن ان است صدا و سیما هم طبق رویه گذشته اعتنایی به نظر دیگران ندارد!
  • بی نام A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    9 0
    آقای فردرو: "مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید" کمی هم به خرد جمعی احترام بگذارید و انتقاد پذیر باشید. منتقدین از برنامه شما منتظر تماشای برنامه مشت زنی نبودند بلکه منتظر تماشای برنامه ای در شان ملت ایران و کاندیداها بودند. وقتی خیلی ها میگویند که برنامه ایراد داشت قبول کنید که ایراد داشت! در ضمن برگزاری آیا واقعا 28 برنامه مناظره دو به دو یکساعته طی 14 روز برای صدا و سیما مشکل بو؟ یا مشکل عدم احترام و اعتنا به شعور مردم بود ؟ صدا و سیما در پخش مسابقات فوتبال جام جهانی و یورو به مدت یکماه که تبحر خاصی دارد.
  • م A1 ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    8 0
    اقای محترم شما خودت تو 90 ثانیه چی میتونی بگی که چنین توقعی رو از یک کاندیدا داری همش جمله ها نصفه رها میشد همه حرفها ناقص میموند یه جور به هم ریختگی و بی سلیقگی بود به شان و مقام همه توهین شد . خبرانلاین خسته نباشید.
  • حمید IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    10 0
    بله نتیجه روابط همینه فکر کنم آقای ضرغامی کارگردان پنگول را می آورد نتیجه بهتری داشت.در ثانی چرا این کارگردان نتیجه نظر سنجی که با مخالفت95درصدی.انتقادهای تند کارشناسان.کاندیداهاوانعکاس جهانی آن را نمی بیند.فکر می کنم همان طور که از فحوای کلام او مشخص است مقصر کاندیداها هستند که اعتراض کردند.آخه عوام فریبی تا کی توهین به شعور مردم تا کی.