همشهری قم نوشت؛ سوت پایان دیدار صبا و استقلال در ورزشگاه آزادی به معنای پایان ۱۵ نبرد دشوار برای شاگردان علی دایی با عملکردی قابل قبول و حتی فرا‌تر از حد انتظار بود...

در لیگی که به دلیل کاهش اختلاف فنی تیم‌های حاضر در آن، فاصله امتیازات از بالا تا پایین جدول ناچیز است و برتری قاطعی از سوی صدرنشینان بر تیم‌های پایین‌تر وجود ندارد صبا توانست با کسب ۲۵ امتیاز نتیجه خوبی در پایان نیم فصل به دست بیاورد.
تفاوت صبا و دیگر هم ترازهای آن در لیگ بر‌تر به ابتدای فصل و مراحلی باز می‌گردد که صبا باید خود را برای حضور در لیگ پانزدهم آماده می‌کرد. در حقیقت، شرایط صبا در مقایسه با رقبای خود، همانند یک مسابقه دوی سرعت بود که حریفان صبا در خط شروع مسابقه، از چند متر جلو‌تر مسابقه را آغاز کرده باشند.
صبا در ابتدای فصل تیمی ناهماهنگ و ناکام بود که تنها برای نباختن به میدان می‌رفت و این شرایط برای تیمی که به طور کامل دوره ۸ هفته‌ای بدنسازی پیش فصل را از دست داده و در آخرین روز‌ها و ساعت‌ها بازیکنانش را جذب کرده است کاملا طبیعی بود. نگاهی به نتایج صبا از هفته اول تا پنجم که نخستین تعطیلی میانه لیگ رخ داد به خودی خود نمایانگر تمام آن چیزی است که بر صبا گذشته است.

نباز! پیروزی پیشکش!
وقتی علی دایی و تیمش روز هشتم مرداد وارد چمن سبز ورزشگاه یادگار امام شدند، با وجود همه واقع بینی‌ها به کسب پیروزی بر استقلال اهواز امیدوار بودند اما تیمی که حداکثر و در خوشبینانه‌ترین حالت فقط ۶۰ دقیقه تیم بود در قم برابر استقلال اهواز به تساوی بدون گل رسید و یک هفته بعد در تهران برابر نفت تهران در حالی برابر زردپوشان به تساوی یک بر یک رسید که در کسب همین تک امتیاز بسیار خوش شانس بود.
صبا سپس در هفته سوم در قم برابر گسترش فولاد تبریز یک بر یک مساوی کرد، در حالی که ضعف قوای جسمانی در بازیکنان صبا کاملا مشهود بود. شکست ۲ بر یک برابر راه آهن در تهران در هفته چهارم به تیم علی دایی شوک وارد کرد. تیمی خسته و ضعیف در کار هجومی با وزنه‌هایی نامرئی بر پاهای بازیکنانش که از ۴ بازی فقط ۳ امتیاز کسب کرده بود. با این حال یک پیروزی شیرین و امیدبخش در هفته پنجم در قم برابر پدیده سبب شد دایی و تیمش با امید به آینده و بازسازی بدنی تیمشان راهی اردبیل شوند.
صبا در ۵ بازی آغاز فصل از ۱۵ امتیاز ممکن ۶ امتیاز گرفت در حالی که در همین بازه زمانی، استقلال تهران ۱۲ امتیاز، استقلال خوزستان ۱۰ امتیاز و ذوب آهن ۷ امتیاز به دست آورده بودند و نتایج بهتر این تیم‌ها نسبت به صبا نشانگر شرایط مناسبی بود که آنها برخلاف صبا پیش از آغاز فصل داشتند. به عبارت دیگر در صورت تکرار ۵ بازی آغازین صبا در شرایط فعلی که صبا در آمادگی خوبی قرار دارد، می‌توان انتظار کسب پیروزی خانگی صبا برابر استقلال اهواز و گسترش فولاد و کسب یک یا ۳ امتیاز از بازی با راه آهن را داشت و در این صورت صبا حالا قهرمان نیم فصل بود.

آغاز روزهای خوش
تعطیلی اول لیگ شاید به مذاق بسیاری از تیم‌ها خوش نیامد اما صبا بهترین بهره برداری را از آن کرد و دست به آماده سازی بدنی بازیکنانش زد و حاصل این برنامه، نتایج متفاوت صبا از هفته ششم بود.
صبا در هفته ششم لیگ بر‌تر به اهواز رفت تا در برابر تیم عبدالله ویسی یعنی استقلال خوزستان قرار گیرد و در این بازی به لطف یک گل دیرهنگام از محمد قاضی در وقت تلف شده برابر استقلال خوزستان یک بر یک مساوی کرد. پیروزی شاگردان علی دایی در هفته هفتم در جدال خانگی برابر سپاهان در حضور پرشور تماشاگران قمی نقطه عطف صبا در نیم فصل نخست بود؛ با پیروزی دلچسب با گل جلال علیمحمدی که توانست صبا را وارد مرحله جدیدی کند.
آن‌ها سپس در هفته هشتم در تهران در حالی که در دقایق پایانی با گل محمد قاضی از پرسپولیس پیش بودند سرانجام با گل دیرهنگام مهدی طارمی در ورزشگاه آزادی برابر پرسپولیس یک بر یک مساوی کردند و سپس در هفته نهم در خانه ۲ بر یک از سد فولاد خوزستان گذشتند.
تساوی صبا در هفته دهم در تهران برابر سایپا پایان بخش‌قسمت دوم از نیم فصل اول لیگ بر‌تر فوتبال بود. این بار صبا از ۱۵ امتیاز ممکن ۹ امتیاز به دست آورده بود که نشانگر پیشرفت این تیم بود و به‌تدریج صبا را در میان تیم‌های موفق لیگ قرار می‌داد.

صبا مدعی می‌شود
موفقیت صبا در حد فاصل هفته‌های ششم تا دهم لیگ بر‌تر به لطف رسیدن این تیم به شرایط بدنی و هماهنگی تاکتیکی ایده آل در سایه امتیاز از دست دادن سایر تیم‌ها صبا را به جمع تیم‌های بالا جدولی رساند. آن‌ها در بخش پایانی نیم فصل مسابقات سختی در پیش داشتند و کار خود را با یک برد شیرین در هفته یازدهم لیگ در قم برابر تراکتورسازی آغاز کردند و با برتری ۲ بر یک برابر شاگردان تونی اولیویرا ظرفیت خود را بیش از پیش عیان ساختند. تساوی صبا در هفته دوازدهم در قم برابر ذوب آهن کمی ناامیدکننده بود و ترمز این تیم در راه رسیدن به قهرمانی نیم فصل را کشید با این حال آنها یک هفته بعد در مشهد برابر تیم بحران زده سیاه جامگان که بعد‌ها حضور فرید کریمی در ترکیب صبا در آن مسابقه خبرساز شد، ۲ بر یک پیروز شدند.
پیروزی یک بر صفر صبا در قم در هفته چهاردهم برابر ملوان با گل جلال علیمحمدی صبا را بار دیگر به جمع مدعیان رساند اما در هفته پانزدهم یک شکست بی‌موقع و حداقلی برابر استقلال سبب شد صبا فرصت پایان نیم فصل با حضور در جمع ۳ تیم بر‌تر را از دست بدهد.
بدین ترتیب آنها از ۱۵ امتیاز ممکن بخش سوم نیم فصل ۱۰ امتیاز را به دست آوردند و بهترین عملکرد را نسبت به ۲ بازه ۵ هفته‌ای قبل داشتند. صبا در حالی با ۲۵ امتیاز و حضور در رده‌های بالای جدول به کار خود در نیم فصل پایان داد که در نیم‌فصل هرگز در قم نباخت و ۲ شکست این تیم نیز در دیدارهای خارج از خانه در تهران رقم خورد و صبا ۱۰ هفته بدون شکست را پشت سر گذاشت.
صبا در هیچ مسابقه‌ای بیش از ۲ گل به ثمر نرساند و در ۴ مسابقه از این ۱۵ بازی نیز نتوانست دروازه حریفان را باز کند، ضمن این‌که در میان تیم‌های لیگ برتری تنها راه آهن رده سیزدهمی بود که توانست بیش از یک گل به صبا بزند. البته اگر صبا و راه آهن در شرایط فعلی خود برابر هم قرار بگیرند بعید است که این اتفاق برای بار دوم رخ دهد.
حامد لک دروازه‌بان صبا در تمامی ۱۵ مسابقه این فصل سنگربان تیمش بود و ۶ کلین شیت از خود به جا گذاشت و با وجود فصل ناامید‌کننده با تراکتورسازی در لیگ ۹۳، امسال در ترکیب صبا یکی از مهره‌های موثر تیمش بود.

ضعف‌های صبا
انتقاد از تیمی که به بد‌ترین شکل ممکن تشکیل و وارد لیگ بر‌تر شده و در مقابل چنین نتایج خیره کننده‌ای گرفته دشوار است اما این بدان معنا نیست که صبا فاقد ضعف بود.
کسب عنوان سومین خط دفاعی بر‌تر لیگ در نیم‌فصل به لطف نمایش کم نقص فیلیپه ماچادو، امیرحسین صادقی، مسعود حق‌جو و محمدامین آرام طبع و البته درخشش حامد لک موضوعی است که علی دایی را حداقل از بابت خط دفاعی تیمش آسوده می‌کند .
با این حال نگرانی علی دایی در زمینه خط حمله صبا پابرجا است. البته بازگشت فرید کریمی به ترکیب صبا بخشی از این نگرانی را رفع خواهد کرد. با این حال فقدان یک مهاجم تمام‌کننده در خط حمله صبا آشکار است.
اوج این کمبود در دقایق ابتدایی نیمه دوم دیدار صبا و استقلال خود را نشان داد، به طوری که عبدالکریم اسلامی در مصاف تک به تک با سید مهدی رحمتی جرات ضربه زدن به توپ را پیدا نکرد و آن قدر تعلل کرد تا موقعیت از دست رفت.
این دست صحنه‌ها در دیدارهای این فصل صبا به وفور دیده شده و نه کریم اسلامی و نه محمد اوسانی در قواره مهاجمانی مناسب برای صبا ظاهر نشده‌اند و تنها حضور محمد قاضی در نوک پیکان خط حمله صبا کافی نیست. آیا دایی برای نیم فصل دوم در این زمینه برنامه‌ای خواهد داشت؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 491222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =