نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مخالفت با غلامی، وزیر پیشنهادی علوم در دولت دوازدهم گفت: تنها راه برای ایجاد امنیت پایدار بردن آموزش عالی در مرزهای ایران است. پس عبارت تامین امنیت پایدار در برنامه پیشنهادی بدون ضمانت اجرای آن حکایت از عدم تحقق آن دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سیده حمیده زرآبادی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: زمان زیادی از انتخابات ریاست جهوری و بیان دیدگاه‌ها و بستن عهده‌ها و وعده‌ها نگذشته است. آقای رئیس جهور زمان زیادی از حضور شما در شهرها برای دریافت رای نمی‌گذرد، استفاده از ظرفیت زنان در کابینه چه شد؟ آیا قرار است حرفایمان با عملکردمان یکی نباشد؟

او با بیان اینکه ما نمایندگان مردم هستیم و زبانی برای بیان مطالبات مردم گفت: اگر نگوییم کابینه امیدتان
حرفا و وعده‌هایتان اجرایی نشد اما حالا نوبت به آخرین سنگر آزادی یعنی دانشگاه رسیده است.

زرآبادی ادامه داد: آیا رئیس جمهور صدای دانشجویان را شنیده‌اید؟ آیا امروز وعده‌ای که داده بودید و گفتید دانشگاه امن نه امنیتی اینگونه محقق می‌شود؟

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز گفت: وظیفه رئیس جمهور معرفی وزیر است و وظیفه ما انتخاب درست است. بررسی برنامه‌های وزیر نشان دهنده رویکردی است که قادر به مدیریت دانشگاه براساس ضرورت‌های امروز نیست.

او افزود: آیا در برنامه‌های آقای غلامی دانشگاه نسل چهارم دیده می‌شود؟ دانشگاه‌هایی که پروهش‌ها در راستای بهره‌وری صنایع باشند و به بودجه عمومی وابسته نیستند؟ بررسی برنامه‌های آقای غلامی در راستای اتصال صنعت به دانشگاه نیست.

زرآبادی با اشاره به عدالت آموزشی گفت: از سوی دیگر عمده ایرادات علاوه بر اشکلات کلی این است که هیچ برنامه سنجش شده‌ای در رستای تحقق عدالت در آموزش عالی ندارد بلکه نگاهی امنیتی به دانشگاه است.

او بیان کرد: برنامه عملیاتی باید با توصیف وضع موجود آغاز شود و فرصت‌ها و آسیب‌های پیش‌رو را مورد مطالعه قرار دهد برای از بین بردن نقاط ضعف به صورت کارشناسانه تلاش کند. اما در برنامه وزیر پیشنهادی توصیف وضع موجود وجود ندارد و مشخص نیست که براساس چه زیر بنایی بنا شده است. به عنوان مثال مرجعیت علمی دانشگاه که همچنان مبدا تحولات قرار داده اما مرجعیت علمی دانشگاه مشخص نیست.

این نماینده مجلس همچنین گفت: سیاست گذاری در آموزش و پژوهش، نقش دانشگاه در تولید ناخالص ملی و کاهش مهاجرت دانشجویانی ایران در برنامه وزیر پیشنهادی مشخص نیست.

او افزود: در مبحث مرتبط با عدالت در آموزش عالی اگرچه در برنامه دکتر غلامی به آن اشاره شده ولی در هیچ کجا از نحوه مواجه با آن صحبتی نشده و در هیچ کجای برنامه تغییر در سهم آموزش عالی وجود ندارد.

زرآبادی با اشاره به لزوم بازبینی جدی در مسئله بومی گزینی در دانشگاه‌ها گفت: یکی از بی عدالتی‌ها بومی گزینی است که در برنامه وزیر پیشنهادی مغفول مانده است. علاوه بر این تعداد دانشجویان و هزینه‌های او چندان محل توجه نبوده است.

این نماینده مجلس گفت: تنها راه برای ایجاد امنیت پایدار بردن آموزش عالی در مرزهای ایران است. پس عبارت تامین امنیت پایدار در برنامه پیشنهادی بدون ضمانت اجرای آن حکایت از عدم تحقق آن دارد.

او گفت: غفلت از معیشت دانشجویان مقاطع بالای تحصیلی بیانگر نگاه مادی به علم است. علاوه بر این تلاش برای نهادینه شدن استقلال آکادمیک در برنامه‌های وزیر پیشنهادی مغفول مانده است و افق استقلال اکادمیک در برنامه‌های وزیر مشخص نیست.

او ادامه داد: علاوه بر این در بحث دیپلماسی علمی و قانون مقابله با تقلب نکاتی در برنامه وزیر پیشنهادی ذکر نشده است.

47235

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 721985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =