سال هاست که شهرداری تهران و شورای شهر در یک اقدام غیرحرفه ای وغیرمنطقی به تغییر نام خیابان ها و میدان ها و معابری دست می زنند که نام آنها برای مردم، شهره شده اند و در افکار عمومی جا افتاده اند.

 این در حالی است که نام های موجود هیچ مشکل معنایی و محتوایی یا بار مفهومی منفی برای فرهنگ شهر و مردم ندارند و در یک تصور ساده شهرداری می تواند نام های جدید دلخواهش را برای مسیر ها و معابر تازه ایجاد شده بگذارد که در میان مردم شهره نشده اند.
شورای شهر تهران در جلسه روز یکشنبه اخیرمصوبه ای را تصویب کرد که بنا بر آن نام میدان کاج در سعادت آباد تهران به نام "شهید تهرانی مقدم" تغییر می کند. اگرچه این اقدام به ظاهر فرهنگی اما نسنجیده و جامعه نشناسانه شورای شهر با مخالفت عمومی مردم و ساکنان سعادت آباد روبرو شده است که در مجالس خصوصی و بین کسبه و مسافران تاکسی ها نقل می شود؛ اما شورای شهر و شهرداری همواره بی توجه به این افکار عمومی راه خویش رفته اند و می روند.
سال هاست سابقه این تغییر نام های نسنجیده، شهر تهران را با آشفتگی های فراوانی برای یافتن راه ها و میدان ها و معابر رو برو کرده است. آشفتگی هایی برای ماموران ادراه پست و پیک های باد پا گرفته تا گرفتاری های متعدد برای یافتن منزل فلان دوست یا فامیل برای مهمانان و غریبه های تازه وارد.
جالب اینجاست که تجربه های گذشته برای این تغییر نام ها هیچ یک موفق نبوده است. آنچنانکه حتی وقتی با نگاه جامعه شناختی به ساکنان شهر می نگریم، درمی یابیم که نه تنها انها که هیچ تعلق روحی یا ایدئولوژیک به نام های جدید ندارند بلکه حتی افراد متدین و مقید شهر که نسبت به نام های جدید تعلقی درونی یا رسمی دارند نیز همچنان از نام های قدیمی برای شناساندن و معرفی معابر استفاده می کنند.
همه آنها که در شهرداری و شورای شهر دست به چنین تغییراتی می دهند، تصور می کنند که خدمتی فرهنگی یا انقلابی به صاحبان این نام ها می کنند، در حالی که این اقدام آنها همواره در اذهان عمومی تاثیرات منفی گذاشته و تنها شهر و مردم را با آشفتگی ها و مشکلات گوناگون روبرو کرده است.
برای مثال همه آنهایی که در سی سال گذشته در منطقه سعادت آباد و شهرک غرب تهران زندگی کرده اند این سخن را تصدیق خواهند کرد که کدام یک از نام های اتنخاب شده در این سال ها در بین عموم مردمشهر و ساکنان این محله شهرت یافته است.
به یاد داریم که شهرداری و شورای شهر، سال هاست که تلاش کرده تا عموم مردم ، "شهرک غرب" را به نام " شهرک قدس " بنامند اما مگر موفق بوده است؟
آیا مگر زمانی که شهرداری خیابانی با بیش از نیم قرن سابقه به نام "خوردین" را به نام "شهید حاج احمدمتوسلیان" نام گذاری کرد تا امروز کسی از کسبه یا رانندگان تاکسی و اتوبوس و حتی اهالی مسجد محل این خیابان را به نام " شهید متوسلیان " می شناسند؟ اگر در این محل زندگی کرده باشید شاهد خواهید بود که حتی بچه مسجدی ها هم این خیابان را همچنان به نام خیابان شهرک غرب یا خوردین می شناسند.
آیا از زمانی که بلوار قدیمی " پونک باختری" را به نام " شهید دادمان" نامگذاری کرده اند تا امروز کسی را می شناسید که این بلوار را به نام دادمان بخواند؟
آیا از زمانی که "میدان شهرداری" را که به نام " میدان قیصر امین پور" نامگذاری کردند جز اینکه مشکل مردم را برای یافتن مشهور ترین محل یعنی ساختمان شهرداری و میدان آن دو چندان کرده اند، خدمتی دیگری به ثبت رسانده اند؟
و این حکایت تغییر نام محله ها و خیابان های مشهور در همه شهرها همچنان از آغاز انقلاب تاکنون ادامه دارد. از سال های آغازین انقلاب که محمد جواد محقق – نویسنده و شاعرانقلابی ومتعهد – به شهرداری تهران نامه نوشت که نام محله ها و خیابان هایی که بار معنایی منفی ندارند ، بی جا عوض نکنید و بعد در مخالفت تغییر نام محله گیشا به نام "کوی نصر" اعتراض کرد تا امروز که شورای شهر زنجان و شهردار جامعه نشناسش دستور داده است تا نام میدان قدیمی و مشهور "هنرمندان" را به نام "جانبازان " تغییر داده اند و پس از آن سخنگوی جامعه نشناس شورای شهر تهران هم با افتخار تمام و بی توجه به افکار عمومی محله سعادت آباد اعلام می کند میدان کاج به میدان شهید تهرانی مقدم تغییر نام می دهد و عجب آن است که این درخواست را مردمی می نامد. – اگرچه شاید ایشان ندانند این چند نفری که چنین درخواست هایی دارند سابقه سکونتشان در سعادت آباد که هیچ در تهران بزرگ هم به بیش از 10 سال نمی رسد-
اما آنانکه به این تغییر نام های ظاهری دلخوش دارند باید بدانند که میدان کاج سعادت آباد برای اهالی و سکنه آن – یعنی متن مردم به معنای واقعی کلمه نه قشری محدود - همچنان به نام " کاج " خواهد ماند . میدان کاج با همه کاج های بلندش که بیش از نیم قرن سابقه دارد. از حوض کاچ در سال 1340 و 1350 که پراز آب پاکی بوده برای رهگذران امامزاده داوود تا معماری طرح کاج وسط آن که توسط دکتر ضرغام – استاد دانشگاه تهران- ساخته شده و مهمتر از همه ذهنیت مردم و ساکنان قدیمی و جدیدش.
ای کاش مدیران شهری و شهرداری اندکی به کشورهای دیگر سفر کنند و شیوه های مدیریت شهری را بهتر بیاموزند تا ببینند در همین شهر کهن خاوری – باکوی آذربایجان – برای تغییر نام کوچکترین محله یا کوچه ای، کمیته تغییر نام در هر محله تشکیل می شود و رای و نظر عموم ساکنان و خصوصا نخبگان هر محله برای هر تغییر نامی دریافت شود. بگذریم که در همین باکو تغییر نام محله های قدیمی در هر حال ممنوع است.
ای کاش شورای شهر و شهرداری و همه آنها که حاملان چنین پیشنهاد هایی هستند اندکی به رفتارهای گذشته و تاثیرات آن در شهر بنگرند و از آنها درس بگیرند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    21 1
    باعث همه اين كارها خود شيريني و تظاهر است
  • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    18 2
    کاملا با نظر نویسنده مطلب موافقم.ولی کو گوش شنوا؟!
  • Mohamad US ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    19 2
    واقعاً احسنت، خدا خیرت بده، حرف حقی زدی
  • abass IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    17 1
    درودبه شرف این نویسنده مقاله که جان کلام را ادا کردند.بنظرم این عمل بخود شهید بزرگوار هم خوش ایند نیست.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    11 1
    جانا سخن از درد دل ما ميگوييد
  • بدون نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    10 0
    اين وضع تو كل كشور هست
  • سعید IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    12 1
    به معنای واقعی کلمه این یاداشت ایول داره و البته آنچه که به جایی نرسد فریاد است. به قول معروف کو گوش شنوا، سال های سال است که خیلی از گوش ها، یکی در شده و یکی دروازه... ولی باز هم از این یاداشت ها و تلنگر ها بنویسید و بگذارید چرا که اندکی صبر، سحر نزدیک است.
  • بدون نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    9 1
    همچنین میدان نور به علامه جعفری بلوار آلاله به شهید فرساد و ...
  • بدون نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    17 1
    "ای کاش مدیران شهری و شهرداری اندکی به کشورهای دیگر سفر کنند و ..." سفر كه زياد مي كنند نه براي كسب تجارب از ديگران بلكه براي آن كار ديگر !
  • moha IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    27 6
    با تشکر از این مطلب خوب این رویه در زمان آقای قالیباف شدت زیادی گرفته است که فکر می کنم ایشان بجهت جذب آرا قشر مذهبی در انتخابات آینده ریاست جمهوری به چنین کارهایی دست می زند. در حالیکه نه این تغییر نامها درست است و نه تصور ایشان مبنی بر جذب رای. با تابلو که نمیشه اسم یک میدان 50 ساله رو عوض کرد احترام شهدا و خانواده آنها بر همه ایرانیان واجب است اما فکر نمیکنم اینگوننه نامگذاریها در جهت ادای احترام باشد!!!
    • بدون نام US ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
      3 5
      بابا جون اگه با قالی باف مشکل داری اینجا جاش نیست.قالیباف چه ربطی داره به شورای شهر!!!!قالی باف مجری مصوبات شورای شهره.بیخودی به قالیباف گیر نده
  • احمد IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    19 2
    جانا سخن از زبان ما میگویی واقعا که این حرف مدتها بود که تو گلوم گیر کرده بود و جای برای گفتنش پیدا نمیکردم.
  • بدون نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    12 1
    فقط نام خیابان نیست ...
  • رجائی IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    23 0
    اسد زاده جان ! مشکل دیگر هم بی احرتامی ناخواسته در مکالمات روز مره به برگوراانی است که نام شان بر میادین و معابر شهری گذاشته می شود.وقتی نام شهید بابایی را روی یک بزرگراه گذاشته ایم «سر بابایی» و « ته بابایی» عباراتی سبک اما متداول است که هر روز به کار می بریم.وقتی اسم میدان بزرگک شهر را به نام حضرت امام خمینی (ره) یا امام حسین (ع) می گذاریم آن وقت اگر بخواهیم از احدث شبکه جدید فاضلاب این میادین خبری بنویسیم این کلمه را در کنار نام آنها می نویسیم و چاپ می کنیم و می خوانیم و تقصیرش بر عهده آنهایی است که این بد سلیقگی را مرتکب شده اند....
  • سيد حميد موسوي IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    18 3
    چند رو ز از قبل از تغيير نام ميدان كاج شوراي شهر طي مصوبه اي نام ميدان هروي رو به ميدان سوسنگرد تغيير داد. من هم مسي خواستم يادداشتي مشابه يادداشت نويسنده براي شوراي شهر بنويسم كه آيا فكر مي كنيد با اين كارها به فرهنگ دفاع مقدس يا شهدا كمك مي كنيد ؟ آيا مردم اسم هايي مثل هروي يا كاج رو بيشتر از 30 سال است استفاده م يكنند رو با نامي مثل سوسنگرد كه از نظر آوايي تلفظ مشكلي دارند عوض مي كنند؟/
  • بدون نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    18 1
    خیابانها و میادین زیر هم هستند : درکه، ظفر، نیاوران، جردن، تابناک( روبروی بیمارستان طالقانی) و . . .
  • محمود IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    10 2
    سه ماه پيش نام خيابان اصلي كه به براي رسيدن به كوجه منزل‌مان بايد از آن گذر كنيم از پوريا به شهيد كاوسي تغيير نام داد. ميهماني با آدرس دعوت كرده بوديم و بنده خدا بعد از كلي سرگرداني به ما رسيد. حالا همه اهل محل شايد با اين موضوع دست و پنجه نرم كنند و ندانند كه كجاها آدرس‌شان را در گذر زمان ثبت كرده‌اند و چه‌ها و كه‌ها بهشان نمي‌رسد! كسي هم نمي‌داند اين شهيد بزرگوار كيست و چرا و چطور نامش بر سر اين خيابان آمده و به دليل اين بروز گرفتاري براي اهل محل، با خاطر ملول نامش ذكر مي‌شود ...
  • بدون نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    11 1
    آفرين بر شما
  • ایران من وطن من IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    15 1
    تو رو خدا دست دیگه از اسم این میدان ور دارین تا دنیا دنیاس تا کربلا کربلاست اسم میدان کاج . کاج هیچی دیگه نمیشه صداش کرد خواهشن جان مادر جان عزیز ترین کست دست از سر میدان کاج ور دار زنده باد ایران زنده باد وطنم زنده باد ایرانم زنده باد میدان کاج و خدا بیامرزتش تهرانی مقدم وسلام
  • بدون نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    15 2
    من که تا عمر دارم میگم میدان کاج
  • بدون نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    19 3
    تغيير نام يك كار جهان سومي است و بس. هنوز هم در تهران همه تخت طاووس مي گويند نه شهيد مطهري. هنوز هم كاخ مي گويند نه ...
  • امير IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    18 3
    اين نظر اكثريت قاطع ساكنان تهران است بخدا درستي مطالب فوق اظهر من الشمس است، واقعا چرا بعضيها نميخواهند بفهمند. مگر شهر تهران ملك شخصي آنهاست.
  • آسایی، عضوانجمن محلی شهرک غرب IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    15 2
    من از طرف همه اهالی سعادت آباد به عنوان عضو انجمن محلی شهرک غرب از نویسنده این مطلب و سایت خبرآنلاین که حرف حق مردم تهران را منتشر کرده است، بسیار متشکرم. امیدواریم همیشه با مردم باشید
  • رسول IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    19 3
    این کارهای شهرداری و شورای شهر برای ریا کاری و خود شیرینی پیش بالادستی هاست.... مملکت را با همین خود شیرین ها به بیراهه برده اند دیگر . خدا بیامرزد همه شهیدان بزرگ این مملکت را کاش بودند و می دیدند اینها چه نانی درمی اورند با نام انها .... ممنونم از جسارتی که در بیان حرف حق مردم دارید
  • تهرانی IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    11 4
    این از جمله کارهای قالیبافی هاست که مدت هاست افتاده دهاند به جان در و دیوار و اسم این خیابان ها به نام شهدا و دفاع مقدس می خوان از مردم رای جمع کنن . این کارها برای رای آوردن در انتخابات آینده است ولی زهی خیال باطل..... مردم ما هنوز که هنوز است نه عباس آباد را بهشتی می گویند و نه تخت طاووس را مطهری چه رسد به میدان کاج که به نام یک شهید غیر مشهور نامگزاری شده .... آقای قالیبافم بهتر است برای رای آوردن فکر دیگری بکند البته اگر مردم تهران دوباره پای صندوق ها بیایند .....
  • یک دوست IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    16 3
    در خانه اگر کس است یک حرف بس است همه حرف تهرانی ها را زدی عزیزم
  • سید مرتضی توکلی IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    12 3
    هنوز سطح انتظار تو از مسوولانی که می‌شناسی و می‌شناسیم تا این حد بالاست؟