وقتی عکس ساره بیات و قوچان‌نژاد جنجال‌ساز می‌شود/ در باب اظهارنظرهای دینی بازیگران

روزنامه جوان نوشت: یک بازیگر زن درباره بغل‌کردن شوهرخواهر فوتبالیستش، اظهاراتی را در یک جمع سینمایی بیان می‌کند که با مسائل فقهی در این باره در تعارض است. این صحبت‌ها در کنار دیگر موضع‌گیری‌های بازیگران در مورد شرعیات نشانه‌ای از فقدان آگاهی و شناخت از ساده‌ترین مفاهیم انسان‌شناسی، دین‌شناسی و شناخت سطحی از مسائل جهان هستی است.

سگ نجس نیست، نباید قصاص كرد، شوهر‌خواهر محرم است، با ناخن مصنوعی می‌شود نماز خواند، تساوی حقوق زن و مرد و حق زن برای سقط جنین، همگی جزو اظهار‌نظرهای چهره‌های زن سینمایی است كه به خاطر فهم و برداشت سطحی از مسائل دینی بیان شده و ناشی از پیروی از «دین عامیانه» در میان چهره‌های شاخص هنری است؛ كسانی كه در رشته فعالیت خود جزو شناخته‌شده‌ترین هنرمندان هستند، اما با چنین سخنانی نشان می‌دهند شناخت‌شان از دین چقدر سطحی است. متأسفانه این اظهارات در شبكه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجازی بازتاب‌های زیادی پیدا می‌كند و طرفدارانی را نیز دارد.

دین عامیانه و سلبریتی‌های روشنفكر

اظهارنظرهای شبه‌فقهی برخی از بازیگران سینما را می‌توان متأثر از جریانی دانست كه پیروی از «دین عامیانه» و «دین با سلیقه شخصی» را سرلوحه كار خود قرار داده است.

شاید اصطلاح «دین عامیانه» چندان در ادبیات اجتماعی ما استفاده نشود، اما اصل آن كاركردی گسترده دارد؛ مانند آنچه بعضاً دیده می‌شود كه عده‌ای حاضر به انجام شعائر دینی نیستند و معتقدند صرفاً داشتن «دل پاك» برای اثبات دینداری كافی است و با این ادعا دل‌های خود را هم پاك می‌دانند!

در ماجرای اخیر بعد از انتشار عكسی از ساره بیات و رضا قوچان‌نژاد، این بازیگر زن در مراسم اكران مردمی فیلم زرد می‌گوید: «عكسی كه من با رضا داشتم و در آن دست دور گردن هم انداخته بودیم با واكنش‌های مردم روبه‌رو شد و گفتند شماها به هم محرم نیستید. من همین‌جا باید بگویم كه من با رضا احساس محرمیت می‌كنم، چون دست‌هایش شبیه دستان پدرم است و امشب به احترام شما او را بغل نكردم!» این نگاه هم جزئی از باورهای غلط عامیانه و عوامانه از دین است.

دانشنامه جهان اسلام در توضیح واژه «دین عامیانه» می‌نویسد: «صورتى از دیندارى با مجموعه‌اى از باورها و رفتارهایى كه در رفتار دینى معنا مى‌یابند، ولى تحت‌سلطه و نظارت و تجویز نهادها و مراجع رسمى دینى نیستند.»

باورهایی كه گاهی خود را در باورهای ساده‌انگارانه یك شخص از دین نیز بروز می‌دهد. شخصی كه می‌تواند فردی عادی یا اینكه هنرمندی شناخته شده باشد و بازتاب‌های این نوع نگرش از یك زندگی شخصی تا سطح وسیعی از جامعه را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ اظهاراتی از جنس اینكه نماز خواندن با ناخن مصنوعی كاشته‌شده درست است، در صورتی كه مراجع تقلید وضو گرفتن با ناخن كاشته شده را هم صحیح نمی‌دانند.

در فیلم «كسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» سكانسی وجود دارد كه یك مأمور می‌خواهد سگ دختری را از وی بگیرد، دختر فریاد می‌زند و می‌گوید: «این سگ نجس نیست، چون سگ را شسته است!» این نوع برداشت غلط از نجاست سگ، در شبكه‌های اجتماعی نیز دیده می‌شود. در دیدگاهی تقریباً مشابه «پریوش نظریه» بازیگر سینما از رئیس‌جمهور خواسته است، حكم به عدم نجاست سگ بدهد!

بازتاب‌های ساده‌انگارانه از دین باعث می‌شود حتی برخی از دستورات دینی نیز در این نگاه زیر سؤال برود. در جلسه نقد و بررسی فیلم «لانتوری»، باران كوثری بازیگر این فیلم به شدت به حكم «قصاص» حمله  و آن را «توحش» عنوان می‌كند. فهم او با این سن و سال و مطالعات و تحصیلات كه شاید برای اظهار‌نظر در «هیچ زمینه‌ای» در یك حد قابل قبول آكادمیك نباشد، همین است كه از هنرپیشه‌بودن خود بهره ببرد و حرفی را به زبان بیاورد كه حتی نتواند پنج دقیقه درباره آن استدلال علمی بكند.

ادامه روش دهه 40 روشنفكر‌ها برای دهه 90

در نگاه جامعه، هنرمندان بخشی از قشر روشنفكر هستند. اولین نگاه انتقادی به این روشنفكر‌مآبی را جلال آل احمد در كتاب «در خدمت و خیانت روشنفكران» بیان می‌كند. رهبر معظم انقلاب سه دهه بعد از نگارش این كتاب در سال 1377، سخنرانی‌ای داشتند كه بعدها با عنوان «ارتجاع روشنفكری» شناخته می‌شود. ایشان با اشاره به نگاه آل احمد، جریان روشنفكری را دارای سه خصوصیت معرفی می‌كنند كه اولین آن مخالفت با مذهب و دین است؛‌ روشی كه در دوره پهلوی از سوی چهره‌های هنرمند به شدت دنبال می‌شد، اما به نظر نمی‌رسد كه هنرمندان ایرانی در دهه 90 بخواهند با استمرار روش‌های كهنه‌ای كه امثال احمد شاملو یا صادق چوبك بر آن اصرار داشتند، وجه روشنفكری خود را حفظ كنند. با این وجود هنوز برخی از اظهارات درباره شرعیات از سوی چهره‌های سینمایی، رنگ و بوی روشنفكری در دهه 40 را دارد.

آموزش و مشاوره برای پیشگیری

زمانی نیروی انتظامی به این نتیجه رسید كه برای نشان دادن خدمات پلیس و جلوگیری از نشان دادن چهره‌ای غیر واقعی از پلیس، مؤسسه «ناجی هنر» را راه‌اندازی كند و پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی از خدمات «مشاور انتظامی» بهره گیرند. با این اقدام، حداقل بخشی از نگاه‌های غیر‌واقعی به فعالیت‌های پلیس در مجموعه‌های تلویزیونی و آثار سینمایی كه دارای ایرادات حقوقی و انتظامی بود، تصحیح شد. سال‌ها است درباره نحوه رابطه میان مراكز دینی از جمله حوزه علمیه قم و سینما، بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد، اما هنوز به نتیجه ملموسی نرسیده است. سعید مستغاثی، منتقد سینما در مصاحبه‌ای با انتقاد از حوزه‌های علمیه می‌گوید: تا بزرگان دین و حوزه علمیه به صورت جدی و مستقیم وارد تولید آثار سینمایی ارزشمند در خصوص وقایع دینی نشوند، ما شاهد تولید آثاری ضعیف و حتی تحریف‌شده راجع به دین و وقایع دینی در سینما و تلویزیون خواهیم بود.

حضور مشاور قوی مذهبی در كنار مجموعه‌های سینمایی و تلویزیونی باعث خواهد شد، تعامل و تبادل نظر میان سینماگران و كارشناسان مذهبی بیشتر و حداقل در این میان مسائل شرعی پرسیده شود و دیگر یك بازیگر زن در یك محفل عمومی از اینكه شوهر خواهرش را «نامحرم» نمی‌داند، دفاع نكند!

از سوی دیگر نیز باید جامعه به سمتی برود كه اظهار‌نظر‌های بی‌پایه و اساس درباره موضوعات و مفاهیم دینی نه نشانه تشخص، بلكه نمادی از بی‌سوادی شود تا حداقل برخی از چهره‌های هنری آن را ابزاری برای جلوه‌گری در رسانه‌ها نكنند.

58241

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 72
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    به شما چه ربطی داره آخه مردم تو زندگیشون چکاری انجام می دن
    • حسین IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
      14 9
      چطور برخی مسائل به شما مربوط میشه ، مثل عکسهای خانم مجری در خارج از کشور ... اما اینا به ما مربوط نمیشه ؟
    • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
      24 2
      حسین آقا چون اون خانم با زندگی مردم کارداشت ومدام درحال نصیحت به چیزی بودکه خودش بهش اعتقاد نداشت
  • مرتضي RU ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    متاسفانه خيلي از بازيگران و حتي ورزشگارها شناختشون از مسايل ديني و اجتماعي ضعيف و سطحيه ولي در هر زمينه اي هم اظهار نظر ميكنند
    • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      90 42
      ببخشیدفقط شنااظهارنظر کنید.. دلواپساعقل کلن
    • بی نام AT ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
      5 2
      مگه طرف مقابل در امور ورزشی و سینمایی نظر نمیده؟
  • حمید IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    خوب کاری کرد
  • بی نام DE ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    شما متوجه نیستی عزیز من. الان در جمع کثیری از خانواده ها همان طور که داماد مادر زن و پدر زنش دو مامان و بابا خطاب میکنه واقعا جزئی از خانواده میشه و دست دادن و دست در گردن انداختن واقعا مسئله بی اهمیتی هست. حالا مردم و خانواده ها به همین شکل هستند. حالا شما باید در این مرحله تصمیم بگیری. آیا دین رو در مقابل مردم قرار میدی یا در کنار مردم؟ از نقطه نظر جامعه شناسی، کدام درسته؟ آیا دین صرفا این یک نکته هست یا عواقب دین گریزی به خاطر سخت گیری های شما دامان جامعه رو در مسائل بسیار مهم تر خواهد گرفت؟ بزرگی می گفت با ناخن مصنوعی نماز خواندن بهتر از نماز نخواندن هست. شما چه نظری دارید؟
    • بی نام A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
      3 0
      بی نام اول شما دین رو از محتوای اصلیش خارج میکنی و کلا به یک چیز دیگه تبدیل میکنی.بعد میگی چرا مردم رو در مقابل دین قرار میدید؟ کدوم دین برادر من؟
  • بی نام DE ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    یه کاری میکنن گوچی هم پشیمون بشه از بازی تو تیم ملی.مثل اون دو شطرنج باز که مجبور شدن برای امریکا و انگلیس بازی کنن.اصلا به ما ایرانیا نیومده مدال و کسب افتخار
  • بی نام DK ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    تو خوبی
    • امیر IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      یک بازیگر میتونه دین را قبول داشته باشد میتواند قبول نداشته باشد به خودش مربوط است.ولی اینکه یک بازیگر بیاد یک چیزی که جزء دین نیست به اسم دین بیاد بیان کند این حق ندارد.مثل اینکه من بیام مثلا من بگم فلان مورد در دین مسیحی حلال است در حالی که حرام باشد.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      35 60
      چطور شما روشنفکری هستید که وقتی نمیتونید به احکامی که 90درصد مردم قبول دارن و احترام میزارن بیای بی احترامی کنید. اصلا مگه تو اینجا زندگی نمیکنید که اینقد سطحی هستین.
    • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      11 18
      نه خوب نیستم
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    چیزی که در این متن نهان است برای اکثر جامعه روشن است ، پس جای گلایه از این متن نمی مونه ، در نهایت هر کسی رو تو قبر خودش می زارن و هرکسی حق داره هر طور که می خواد زندگی کنه.
    • hamid0098 A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      42 72
      "هر کسی رو تو قبر خودش می زارن و هرکسی حق داره هر طور که می خواد زندگی کنه" این جمله مصداق اون داستان معروف که تو کشتی نشسته باشی و بگی میخوام جای خودمو سوراخ کنم
    • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      28 67
      دوست عزیز مملکت قانون داره حساب داره کتاب داره. این که می گی هرکسی حق داره هر طور که دوست داره زندگی کنه واقعا خیلی حرف نپخته و مسخره ایه و در هیچ جای دنیا همچین حکم و قانونی وجود نداره اگه این طور باشه که سنگ رو سنگ بند نمی شه این حرف شما درست مثل این می مونه که بگیم هرکسی هر طور دوست داره رانندگی کنه و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نکنه عبور ممنوع بره خلاف جهت تو اتوبان بره با سرعت سرسام آور رانندگی کنه جون مردم و خودشو به خطر بندازه هرجا دلش خواست بایسته هرجا دلش خواست پارک کنه وووو چون با فتوای شما هر طور دوست داره داره زندگی می کنه حالا شما موارد دیگر را مانند مثال من تعمیم بدید ببینید چه خر تو خری می شه
    • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      21 45
      اینطور هم نیست. کسانی که در معرض توجه از منظر فرهنگی، ورزشی و سیاسی هستند باید بیشتر مراقب باشند. چطور مردم عادی می فهمند این دو نامحرم اند، ایشان خودش نمی داند؟ مگر کتاب های مدرسه ایشان با ما فرق داشت؟ ...
    • بی نام A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      39 14
      بینام اول کسائی که دارن کشتی منلکت روسوراخ میکنن امثال توهستن. وگرنه اونی که هرطوردوس داره زندگی نیکنه ضرری برای مانداره
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    نویسنده هم خیلی ژسشت همه چیز فهم داشته ها.
    • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      15 51
      شما زیاد به مغزت فشار نیار بذار همون جور آکبند بمونه. مواردی که نویسنده نوشته اند از بدیهیات هر جامعه و حقوق شهروندیه
    • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      47 11
      چراسگ نجسه؟
    • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      6 31
      شما اول رو املات کارکن بعد بیا اظهار نظر کن ژست
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    21 10
    چرت گفتی
  • شمسی KW ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    23 9
    همش کشکه
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    44 18
    محرمیت از معدود چیزایی هست که در اسلام دقیق مشخص شده پس دیگه احساس محرمیت کردن معنی نداره. خانم بیات می فرمودن که مثلا من اعتقادی به این قضیه ندارم خیلی بامعنی تر بود تا اینکه بگن احساس محرمیت میکنم
  • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    81 16
    بغل کردن مادر چاوز عین دینداریه
    • بی نام A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      20 39
      عمو جون چه ربطی داره ،چرا ما ملت یاد گرفتیم هر چی میشه بزنیم یه ور دیگه تا قضیه رو توجیه کنیم
  • مهدی IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    159 5
    ما ایرانی ها هممون فکر میکنیم پزشکیم با 10 تا تخصص. هممون فکر میکنم دکترای علوم سیاسی هستیم. هممون فکر میکنیم دکترای اقتصادیم. هممون فکر میکنیم مرجع تقلیدیم. و بطور کلی هر ایرانی درباره تمام مسایل نظر میده. در یک کلام بهرته بگم هر ایرانی با 6 مدرک دکتری به دنیا میاد.
    • یک شهروند A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      43 5
      بهترین نظری که در این مدت توی خبر آنلاین خوندم همین بود واقعا شما درست میگید و این مصداق حقیقی جامعه ما است
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    69 18
    خجالت نمیکشین همش سرتون تو زندگی مردم هست؟؟ آیا این تو دین اومده باید همش تو زندگی دیگران سرک بکشی؟؟ در دین هیچ اجباری نیست و این خود من هستم که تعیین میکنم چی برام خوبه یا غلطه
    • مصطفی A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
      9 9
      چی میگی ، طرف تو برنامه عمومی روی سن شوهرخواهرشو بغل کرده خوابی یا خودتو زدی بخواب بخواب بخواب
  • حمید A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    66 10
    وقتی جناب احمدی نژاد که شماها میپرسدیدشش مادر هوگو چاوز را بغل کرده بود این حرفها نبود .... شما دین را چجوری تفسیر میکنید...
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    11 8
    مشروط بر اینکه هر کس تنها و تنها در جایگاه و بر اساس تخصص خودش حرف بزنه این متن درسته. بهتر بود نویسنده یه سوزن هم به خودی‌ها و نزدیکان فکری خودش می‌زد.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    26 8
    کلا سطح سلبرتی ها در همه دنیا به لحاظ ارزش های اجتماعی پایین است البته استثنا هایی هم وجود دارد
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    سرتون رو از زندگی مردم بیارید بیرون. نخوایم با شما بیاییم بهشت کی رو باید ببینیم؟؟
  • بی نام AT ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    44 9
    این حرفها رو نزدیک ۴۰ ساله با بیانهای مختلف شنیده ایم. کدوم مشکل رو حل کرده؟ بقیۀ دنیا که در این مورد این همه حرف و قانون و بودجه ندارند وضعشون از ما خیلی بدتره؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    14 4
    خسته نباشی نویسنده
  • بی نام AT ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    31 8
    به جای پرداختن به هنر و قهرمانی این دو نفر تو رو خدا ببینید به چه چیزی سرمون گرمه
  • بی نام AT ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    از دید من کار درستی کردند. چه اشکالی داره به هم نشون دادن که قلبشون پاکه و افکارشون مثل بعضیا شرم آور نیست؟
  • بی نام AT ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    37 16
    خیلی هم کار خوبی کردند
  • بی نام AT ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    40 19
    به هیچکس ربط نداره به جز خودشون
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    37 13
    هر موقع شما یاد گرفتید زتدگی خصوصی هنرمند به خودش ربط داره اونا هم میفهمن تو مسایل دینی نظر ندهند.
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    18 30
    "صرفاً داشتن «دل پاك» برای اثبات دینداری كافی است و با این ادعا دل‌های خود را هم پاك می‌دانند" دلی که بر خلاف اوامر و نواهی الهی عمل کند و آنچه بکند که دلش میخواهد، نه آنچه که مورد رضایت خدا است، چگونه میتواند دل پاکی باشد؟؟ رضا الهی هم تحت عنوان احکام دینی و اخلاقی در قرآن و سیره اهل بیت کاملا مشخص و معین است.
  • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    29 6
    وقتی دیگران در کار هنر دخالت می کنند این ها هم در فقه و احکام صاحب نظر می شوند
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    17 7
    خبرآنلاین همیشه صبحش رو با جوان و کیهان شروع می کنه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    25 13
    حال آدم به هم می خوره از کسانی که توی هر چیزی دخالت می کنن .. شما طبق دین اسلام وظیفه یک امر به معروف و نهی از منکر به عهده تون هست .. اون رو هم انجام بدید ... باقی داستان همش فضولی کردن تو زندگی مردمه .
  • بدون نام ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    25 7
    بنا نيست هر چي شماها ميگيد كه به حساب وكيل مدافع دين خود را جا ميزنيد درست باشه و همه هم بايد بگن چشم قربان شما درست ميگي
  • بی نام RU ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    17 5
    دلت پاک باشه رو خوب اومده
  • شریفی IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    6 24
    ههههه امان از بازیگرا به ویژه خانم های بازیگر
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    33 6
    هر کسی از ظن خود شد یار من با این حساب تفسیر داعشی هم از دین میشه داشت. به مسائل خصوصی زندگی مردم کار نداشته باشید
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    14 3
    آخرش ... منظور؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    14 5
    همه چی به همه چی ربط دادی، انسان شناسی و جامعه شناسی و .. چه ربطی به دین شناسی داره؟
  • ش.ف A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    5 14
    یعنی خبرآنلاین منبع برای این مطلب جز روزنامه جوان پیدا نکردی ...زود اعلام برائت کن ...
  • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    11 16
    تعریف جدید احکام دین از زبان بازیگران
  • امیر A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    10 11
    اینا جز خودنمایی و تبرج چیز دیگه ای نیستن
  • دهه شصتی A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    47 7
    هر کسی کار خودش بار خودش اتیش به اموال خودش شوهر خواهرشه دیگه ما مردم باید یا بگیریم رندگی کسی رو توش سرک نکشیم
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    32 84
    اههههههههههههههههههههه اين همه نوشتي كه چي؟ من كه نخوندم ولي اي كاش اين همه هم در مورد اختلاس ، بيكاري ،آقازاده ها ،يقه سفيدها ،اعتياد،بدبختي،حقوق پايين،فقر،كودكان كار،كارتن خوابها،رانت،دزدي،
  • A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    3 16
    توجیجات الکی
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    22 21
    اصلاً بحث این نیست که چرا بغل میکنه،هرکاری دلشون میخواد بکنن،دوتا بحث هست اولاً جلو مردم نباید اینقدر با افتخار بگه دوماً اینکار رو انجام بده ولی دیگه تطهیرش نکنه و فتوا نده که چون دستاش مثل پدرمه پس محرمه
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    12 5
    مردم عادی هم همین‌طور فکر می‌کنند، خیلی قبل از این‌ها هم همین‌طور فکر می‌کردند، این معیار نمی‌شه که تصور کنیم، بازیگران زن، از جنس دیگری هستند.
  • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    20 4
    جنجال الکی
  • آیدین A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    21 3
    خیلی متن بدی بود
  • محمد A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    29 11
    فضولی شما ؟ مگه گناهانش رو پای شما مینویسند؟
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    6 41
    این زن جماعت تو همه چی سرک میکشه و نطق میکنه.چرا نطق یکیشون رو کور نمیکنید تا حساب بقیه بیاد دستشون.
  • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    28 7
    امان از افراطی گری
  • حميد IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    38 2
    اين يكي رو ممنوع التصوير كنيد اون يكي روهم از تيم ملي بندازيد بيرون . معاونت سينمايي ارشاد رو هم آتيشش بزنيم .
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    20 17
    هرچیزی دفترچه راهنما داره دفترچه راهنما دین اسلام هم قرآن هست وقتی طبق قواعدش عمل نمیکنی پس داری اشتباه ازش استفاده میکنی همیشه تو این مملکت چوب روشنفکر افراطی و متدین داعشی را خوردیم
  • مجید از تهران A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    27 10
    به من وشما ربطی نداره
  • کیان A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    17 3
    یعنی این قدر مهم بود این مسئله ؟
  • ازاد A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    15 11
    وقتی فردی خصوصی ترین مسائل زندگیشو در صفحات اجتماعی به اشتراک میگذاره یعنی اینکه خودشو در معرض قضاوت دیگران قرار داده و نباید از قضاوت شدن دلخور بشه. ما اگر مسلمان هستیم باید به همه دستورات دینمون درست عمل کنیم نمیتونیم سلیقه ای عمل کنیم و طبق استنباط خودمون از احکام دین، رفتار کنیم و اگر تک تک افراد جامعه واقعا طبق شریعت عمل کنیم زندگیمون از اینی که هست بهتر خواهد شد
  • حق گو IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    0 1
    ایکاش سلبریتی ها درک کنن فضای مجازی شمشیر دولبه