۰ نفر
۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۳

با تحریم، همگان می دانند که ؛ چیزهایی ، می تواند در بساط نباشد!

بی تحریم، همگان می پندارند که ؛ باید همه چیز، در بساط باشد !

عمر تحریم های علیه این آب و خاک ، تقریبا هم پایه عمر انقلاب است.
انقلاب اسلامی حدود سی و پنج سال پیش، علیه - شاه- دیکتاتوری قیام کرد که ؛ جسم داشت و می شد بیرونش کرد.
اما در سال های تحریم، در عرصه بین المللی ، دیکتاتورِ هفت سری رشد یافته ، که به علت تحریم ها و درگیر نبودن ایران با بسیاری از مسائل اقتصاد جهانی، کمتر از آن با خبریم ، و کمتر آن را می شناسیم!
دیکتاتور جدید ملیت ندارد ! از اخلاق به معنای Ethics دم می زند ، اما از فضیلت morality بویی در بساط ندارد !
این دیکتاتور، نظامش سرمایه داری است ،
و شعارش : " پول ، همه چیز ! " .
دیکتاتور جدید ، همچون باد ؛ همه جا نفوذ و حضور دارد .
جایی با ابزار تحریم ، جایی با ابزار تبلیغ و ... !
تیزترین تیغ این دیکتاتور در عرصه جهانی دو چیز است!
- دلار / کالا ، یا کاغذهایی بدون پشتوانه ، که به عنوان واحد پول مبادلات در عرصه اقتصاد جهانی در آمده و همگان به آن عادت کرده اند ، و در این مسیر ، چه بخواهیم و چه نخواهیم ، افسار همگان در دستان او است !
- اینترنت / که در فضای شبکه ای ، اطلاعات را به کالا مبدل ساخته ، و تپش قلب آن در دستان تزویر او است و در یک فضایی همه گیر ، همگان به آن پیوند یافته اند ، از داعش ، تا وال استریت!
دیکتاتور جدید با دیکتاتورهای سنتی تفاوت دارد !
و استعاره مناسب حالش ، " کشتی تایتانیک " است.
پر از حماسه ! پر از عظمت ! پراز شکوه !
این دیکتاتور سیمایی زیبا و جذاب دارد! مثل شاه ، بدون لبخند نیست ! ... می خندد !
اجازه می دهد مردم سوار بر عرشه پرهیجانش شوند ، و از آنجا برای مردمان حسرت زده ، و جا مانده در ساحل دریا دست تکان دهند ! ... گاهی هم در غیاب افسران و نگهبانان می توان دست معشوق را گرفت و به آرزوی فردایی بهتر، بر روی دماغه کشتی ایستاد و احساسی از پرواز ، همچون مرغ های دریایی - جک و رز - را تجربه کرد.
اما!
تایتانیک تا کنون درهیچ ساحلی لنگر نیانداخته ، و جاودانگی را تنها با مرگ عشق های به انجماد کشیده شده ی "جک ها و رزها " در بین کوه های یخی اقیانوس ها به ابدیت رسانده است !
شاید ! هفت ماه دیگر بلیت سوار شدن بر تایتانیک را برای ما ایرانیان صادر کنند!
آیا آماده ایم ؟ و می دانیم برای فردا چه باید کرد ؟
اخلاق نظام سرمایه داری 1+5 در تایتانیک ، جایگاهی در بالا دست ، برای ملت های عاشق پیشه ندارد، عاشقان جایگاهشان در طبقات پایین کشتی است !
اگر در طبقات بالا جای یافتیم ، بدانیم که با خیلی چیزها خداحافظی کرده ، و بهای معنوی زیادی پرداخته ایم !
راه یافتن در طبقات بالا ، تنها به خاطر نفت زیر پا ، و تسلیم شدن و پذیرفتن و همسو شدن با اخلاق نظام قدرت سرمایه و دیکتاتوری پول امکان می یابد!
بالادستی ، در نظام دیکتاتوری سرمایه ، جای پلشتان و یقه سفیدانِ است !
... میدان جهاد دیپلماسی ، امروزه به شایستگی ، در دستان سرادر " ظریف و هیئت همراهش " مدیریت شده است! و باید برای این تلاش ماندگار آنها را به حق ستود.
اما مدیریت استراتژیکِ فردایِ تحریم ، دستان تدبیرگری دیگر می طلبد.
متاسفانه هنوز سرداران آن ، پای در میدان ندارند !
سرداران فردا را باید از میان طبقه دانشگاهیان و اقتصاددانان و جامعه شناسان و فیلسوفان جستجو کرد . آن هایی که رویکردی از تفکر انتقادی critical thinking برابر نظام سرمایه داری و دیکتاتوری و قدرت پول دارند !
...آزادگان و اندیشه ورزانِ از این دست ، در دنیا نیز کم نیستند ، اما دنیای مِدیای استکبارِ پول ، به آن ها اجازه ظهور نمی دهد. این سرداران می توانند در کنار ایرانیان ، در یک خِرد جمعی ، برای فردا ، در مقیاسی برای نجات تمامِ سرنشینان تایتانیک ، یاری گر باشند.
حیلتی سازیم ، به درستی ، و چاره ای اندیشیم ، به نیکی .
باید سوار تایتانیک شد ، و نظام طبقاتی آن را در جدالی سخت شکست.
این جدال ، با جدالِ تفاهم ، به منظور خرید بلیت یکی نیست!
نمی تواند با حضور در جزیره تحریم الگو ساخت . باید سوار شد و چاره ای اندیشید ، به پاکی کشتی نوح ، نه پلشتی پنهان تایتانیک!
نظام طبقاتی تایتانیک ؛ ملیت خاصی را غرق نکرده و نمی کند. انواع بشر را غرق می کند .
متاسفانه ، طی جنگ جهانی دوم تا امروز ، اگر نجات یافتگانی ، در غرق شدن های مکرر نظام سرمایه وجود داشته ، تنها همان یقه سفیدان و خدایگانِ وال استریت بوده اند ، و بس!
صاحبان خرد ! هفت ماه وقت داریم ، تا برایِ فردایِ پس از سوار شدن بر تایتانیک ، تدبیر کنیم ، و از تکرار شدنِ تجربه های تلخ شکاف بین فقر و غنا ، برای این ملت نگران باشیم.
این تدبیر نیز آسان نیست ؛ اما غیر ممکن هم نیست!

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388988

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    6 7
    مگه ما کی هستیم که همه اش در فکر خرق عادت و بر هم زدن سیستم های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و ... دنیا باشیم؟ بابا بذارید مردم یه کم زندگی کنن
  • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    11 3
    جنابعالی به حق راجع‌به ضرورت برنامه‌ریزی برای آینده ایران در نظام جهانی داد سخن دادید ولی برادر من برنامه‌ریزی برای آینده با شعر سرودن فرق داره. شما چه ملت عاشق‌پیشه باشی چه نباشی باید سازوکارها و الزامات نظامی رو که میخوای واردش بشی بپذیری. هرچه قدر ظالمانه و به تعبیر شما «پلشت» باشه باز این نظام بهترین و عاقلانه‌ترین شیوه زندگی‌ است که بشر در طول یک میلیون سال گذشته تونسته ابداع کنه. راه‌حل جبران نقایصش هم عقل و شعوره نه شعر و عاشق‌پیشگی.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    1 2
    جناب پست مدرنیست اینها که نوشتی خیلی قشنگترش را چپها و سبزها و فمینیستها و ... در دنیا فراوان گفته اند. چه کسی گزینه ای بهتر از سرمایه داری آن هم از نوع لیبرالیش دارد؟ کو آن نسخه شفابخشتان؟ اکسیر عدالت و اخلاق و انصاف از دکان گرسنگی و فقر و فاقه بیرون نمی آید. فی المجلس که به برکت نظام سرمایه داری امید به زندگیمان از 70 گذشته، اندکی وقت و زمان داریم تا فارغ از غم نان، قلمی به نقد و رد آن بفرساییم
  • بی نام IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    3 0
    خواندم و منظور شما را این بار دریافتم . اما فقط سوارشدن مهم نیست. شاید همسو شدن با دنیا به شیوه ای دیگر. با ضد روش شاید. دوستان چه جالب خود را به دست جریان جهان قرار می دهند و می گویند همین است و سرمایه داری بهترین روش است. اما بعد از چند سال که همین پیشگامان متوجه شدند مسیرشان اشتباه بوده و چه بسا دریافته باشند آن وقت ما دنباله روان چه کنیم؟
  • سیامک A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 1
    متاسفانه اولین و بزرگترین اشتباه ما همینست که کشتی نوح خودمان را که سراسر نجات و معنویت است رها کرده و شیفته کشتی تایتانیک چشم آبی ها شده ایم که ما را به ناکجا آباد میبرد ..... آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد