ایرنا نوشت: «مجید جوهری» نماینده ایرانی تبار حزب لیبرال کانادا از سرگیری روابط تهران و اوتاوا را خواستار شد و گفت: فقدان نمایندگی دیپلماتیک به شهروندان هر دو کشور لطمه خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری «کانادین پرس/Canadian Press»، جوهری نماینده ایرانی-کانادایی حزب لیبرال به رهبری «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا در همکاری با تشکل موسوم به «کنگره ایرانیان کانادا»، دولت اوتاوا را برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با تهران و گشایش سفارتخانه های دو کشور تحت فشار قرار داده است.

این نماینده منطقه «ریچموند هیل» که توانست در انتخابات اکتبر 2015 در این منطقه به پیروزی برسد، توماری را که به امضای بیش از 5 هزار و 600 نفر از حامیان عادی سازی روابط با تهران رسیده تهیه کرده و معتقد است که این تومار به عنوان «یک دارایی در پیشبرد دستور کار دولت» خواهد بود.

وی در یک کنفرانس خبری در منطقه ریچموند هیل در شمال تورنتو گفت: دولت ما بر این موضع است که قطع روابط با تهران تبعات مثبتی برای هیچ طرفی از جمله شهروندان کانادا و ایرانی، هم پیمانان کانادا و امنیت جهانی ندارد و فقدان نمایندگی دیپلماتیک به شهروندان دو کشور ایران و کانادا لطمه می زند.

«بیژن احمدی» رئیس کنگره ایرانیان کانادا نیز در این زمینه گفت: از زمان قطع روابط با ایران در دولت محافظ کار قبلی کانادا در سال 2012 و اخراج دیپلمات های ایرانی از کانادا، اوتاوا نتوانسته به طور مستقیم با ایران مذاکره کند.

وی افزود: کانادا مجبور است برای ارتباطات خود به کشورهای دیگر و در این زمینه به ایتالیا اتکا کند و این سیاست خوبی نیست. کانادا برای حفاظت از منافع شهروندانش نیاز به مذاکرات مستقیم با مقام های ایرانی دارد. ما فقط می توانیم در مواردی از هم پیمانان خود بخواهیم چنین مسائلی را رفع و رجوع کنند. بدون امکان روابط با ایران، ایرانی و کانادایی ها نمی توانند گذرنامه های خود را تمدید، شناسنامه یا گواهی مرگ بگیرند. این همچنین بدین معنا خواهد بود که ایرانی ها نمی توانند برای دیدار با خویشاوندان خود روادید دریافت کنند و کانادایی هایی که به ایران سفر می کنند از خدمات کنسولی مورد نیاز محروم خواهند بود.

کانادا در فوریه 2016 (اسفند 94) اعلام کرد که برخی تحریم ها علیه ایران را لغو می کند. این تصمیم کانادا پس از آغاز اجرای برجام اعلام شد.

صادرات کانادا به ایران در سال 1997 به بالاترین میزان خود رسید و از 772 میلیون دلار عبور کرد، اما پس از آن بتدریج کاهش یافت.
کانادا در سال 2014 میلادی، 67 میلیون دلار کالا که به طور عمده محصولات خوراکی بود به ایران صادر کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 579493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    7 13
    شرطش باید استرداد خاوری باشه
  • عماد A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    6 1
    تیتر خبر درست نیست . این تازه یه درخواست یکی از اعضای کنگره، آقای مجید جوهری هست ، حالا مونده تا در دولت مطرح و عملیاتی بشه، برقراری ارتیاط دیپلماتیک در کشوز منافع بسیاری از جمله در زمینه های اقتصادی و اجتماعی برای هر دو طرف خواهد داشت . در حال حاضر بیش از دویست هزاز نیروی متخصص ایرانی اعم از مهندس و پزشک و ... در کانادا زندگی می کنند
  • بی نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    2 3
    رابطه با کانادا اری با روسیه هرگز